Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «البروس کوتراشیف» سفیر روسیه در عراق تأکید کرد که بحران تشکیل دولت عراق برای نختسین بار نیست که به وجود آمده است.

پایگاه خبری «ناس نیوز» به نقل از کوتراشیف گزارش داد، همه اعضای کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) دوست ما هستند. مسئله تشکیل دولت حداکری ملی، یک مسئله داخلی عراق است که در آن دخالت نمی‌کنیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موضع روسیه، جانبداری از هیچ گروه سیاسی نیست، تصریح کرد، تنها چیزی منافع روسیه ایجاب می‌کند، «پایان یافتن درگیری در داخل عراق و تشکیل دولت است. روسیه هیچ نگرانی ندارد که فلان شخص، قدرت را در دست بگیرد، بلکه نگرانی ما این است که مشکلات سیاسی به استفاده از سلاح و خشونت، منجر شود».

  سفیر مسکو در بغداد ادامه داد: «برخی از کشورها تلاش دارند که عراق را صحنه تسویه حسابهای بین‌المللی کنند... در مسائل داخلی عراق هیچ طرفی را بر طرف دیگر ترجیح نمی‌دهیم، بلکه روابط خوبی با همه طرفها داریم... عمار الحکیم،، همام حمودی، نوری المالکی، هادی العامری و فالح الفیاض، همگی دوستان ما هستند و امیدواریم به توافق برسند».

کوتراشیف خاطر نشان کرد، روسیه همیشه به نحوی ایفای نقش می‌کند که بین فراکسیونهای عراقی، توافق وجود داشته باشد و «هر چه عراقیها بر سر آن به توافق برسند، مورد توافق ما نیز هست. ایفای نقش میانجی بین طرفهای عراقی را نیز رد نخواهیم کرد».

در همین ارتباط، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق روز گذشته خبر داد که ائتلاف «الثبات الوطنی» بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور خواهد بود. تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد. 

الصالحی تأکید کرد،  قرار است ائتلاف الثبات الوطنی تا چند روز آینده، به صورت رسمی اعلام وجود کند. وی خبر داد که این ائتلاف شامل فراکسیونهای چارچوب هماهنگی و شماری از نمایندگان مستقل خواهد بود.

ویخاطر نشان کرد، شمار زیادی از نمایندگان مستقل به این ائتلاف پیوسته‌اند و همچنان تحرکات برای جذب تعداد دیگری از نمایندگان ادامه دارد. وی تأکید کرد که الثبات الوطنی، در حال حاضر، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق خواهد بود و عرفاً حق خواهد داشت کابینه تشکیل دهد.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: سفیر روسیه عراق تشکیل دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۴۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا

 سخنگوی حماس امروز (یکشنبه) ادعای منتشر شده توسط شبکه العربیه مبنی بر توافق بر سر خروج بعضی از رهبران این جنبش از غزه در چارچوب توافق برای آزادی اسرای فلسطینی و صهیونیست را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های فلسطینی، «جهاد طه» در این باره گفت: این اخبار عاری از صحت و ساختگی است و با هدف ایجاد تشویش اذهان عمومی، منتشر می شود.

وی افزود: رهبران حماس در کنار مردم غزه در این بخش از خاک فلسطین باقی خواهند ماند و اشغالگران نازی هستند که منطقه را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که «خلیل الحیه» نایب رئیس جنبش جنبش حماس در نوار غزه روز پنجشنبه گفت: در حال مذاکراتی جدی برای رسیدن به آتش‌بس دائمی و توافقی جدی و حقیقی برای مبادله اسرا هستیم.

الحیه گفت: ما نمی‌خواهیم اسرای صهیونیست را نزد خود نگه داریم و برای آزادی آن‌ها در چارچوب توافق و مذاکرات جدی، کاملا قاطع هستیم.

وی با بیان اینکه عدم پیشرفت مذاکرات تا این لحظه به خاطر سرسختی رژیم صهیونیستی بوده است، تصریح کرد: منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی و واسطه‌ها به پیشنهادات مطرح شده هستیم.

نایب رئیس جنبش جنبش حماس در نوار غزه، خاطرنشان کرد: مشکل حقیقی، عدم موافقت رژیم صهیونیستی با آتش‌بس و خروج از نوار غزه است. رژیم صهیونیستی با طرحی پیشنهادی برای آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی از جمله ۳۰ اسیر محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی مخالفت کرد.

الحلیه همچنین گفت مقاومت فلسطین بدون توقف جنگ و خروج نیروهای صهیونیست از غزه، هرگز اسرای صهیونیستی را آزاد نخواهد کرد.

در همین راستا «طاهر النونو» مشاور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز یکشنبه شب اظهار کرد که مقامات رژیم صهیونیستی برای انجام توافق مبادله اسرا جدی نیستند.

النونو افزود: رژیم اشغالگر همچنان موضوع آتش بس کامل و موضوع بازگشت آوارگان را نمی‌پذیرد و این منجر به توافق نمی‌شود.

مشاور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، افزود: افراد با نفوذ در کابینه رژیم اشغالگر در مورد دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگ غزه جدی نیستند.

وی اضافه کرد: تنها دستاورد (رژیم) اسرائیل هدف قرار دادن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها است و آنها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین