Web Analytics Made Easy - Statcounter

خداوند بدن انسان را به گونه‌ای آفریده که با افزایش فشارهای مختلف، معکوس عمل کرده و مقاوم‌تر می‌شود؛ لذا انسان هر چه در دوران جوانی به تحرک و فعالیت بدنی بپردازد، قطعاً در دوران پیری از امراض و بیماری‌ها دورتر است و زندگی سالمندی سالم‌تری را تجربه خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، حضور منظم در فعالیت‌های جسمانی که سلامت جسم و روان را بهبود می‌بخشد، روابط اجتماعی را شکل می‌دهد و به نتایج مثبت منجر می‌شود را ورزش همگانی می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعریف عام‌تر ورزش همگانی به معنی ورزش برای همه مردم است، و شامل همه فعالیت‌های جسمی می‌شود فعالیت‌هایی اعم از بازی‌های غیرمنظم و خودجوش بومی تا تمرین‌های بدنی منظم که طبق برنامه انجام می‌شود این تمرین‌های منظم نیز می‌تواند ورزش‌های صبحگاهی و فعالیت در پارک‌ها و فضاهای باز و کوه‌پیمایی و… که غیررقابتی باشد و هزینه‌ای در برنداشته باشد.

ورزش پدیده‌ای همگانی است و با گسترش آن مردم و قشرهای گوناگون یک جامعه از فواید آن بهره‌مند می‌شوند.

ازاین‌رو، فراهم‌آوردن زمینه‌های لازم برای رشد همه‌جانبه آن تکلیفی ملی به شمار می‌رود. همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی، اوقات فراغت مردم کشورهای مختلف را پر می‌کند و به‌جرئت می‌توان گفت که در برخی از کشورها حتی می‌تواند در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از عوامل تعیین‌کننده باشد.

خداوند متعال بدن انسان رو طوری آفریده که با افزایش فشارهای مختلف، معکوس عمل نموده و مقاوم‌تر می‌شود؛ لذا انسان هر چه در دوران جوانی به تحرک و فعالیت بدنی بپردازد، قطعاً در دوران پیری از امراض و بیماری‌ها دورتر است و زندگی سالمندی سالم‌تری را تجربه خواهد کرد.

باتوجه‌به ماشینی شدن زندگی انسان‌ها و بی‌تحرکی شدید آنها و از طرفی مشکلات تغذیه‌ای که بر اثر تولید مواد غذایی غیرارگانیک پیش می‌آید، درصورتی‌که حداقل فعالیت‌های بدنی را نداشته باشند به‌مرورزمان و با افزایش سن، دچار بیماری‌های مختلف قلبی، فشارخون، دیابت، چربی، پوکی‌استخوان و ... می‌شوند.



 

کم‌تحرکی در ۵ سال آینده افزایش جدی پیدا خواهد کرد

این در حالی است که افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به عدم وجود تحرک در بین افراد جامعه اظهار داشت: به دلیل تغییر سبک زندگی و دلایل دیگری افراد مختلف جامعه کم‌تحرک شده‌اند به‌طوری‌که ۶۴ درصد بانوان در کشور کم‌تحرک هستند.

ملایی با اشاره به اینکه کم‌تحرکی در ۵ سال آینده افزایش جدی پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۸۲ درصد مرگ‌ومیرهای کشورمان به دلیل بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی رخ می‌دهد، به همین دلیل باید برای جلوگیری از افزایش کم‌تحرکی از همین روز برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به اینکه تهدید کم‌تحرکی در کشور جدی است تأکید کرد: در کودکان ایران رشد مهارت‌های بنیادین ۵ درصد به تأخیر افتاده است که نشان‌دهنده کم‌تحرکی در کل جامعه است، باید برای غلبه بر این موضوع ورزش‌های همگانی را افزایش داد.

ملایی خاطرنشان کرد: میانگین سرانه ورزش ایرانی ۱۳ دقیقه است که میانگین جهانی بالای ۵۰ درصد است.

کم‌تحرکی اصلی‌ترین مشکل برای سلامت جامعه است و ترویج فرهنگ تحرک لازم بین اقشار مختلف جامعه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی در راستای تأمین سلامت فردی و اجتماعی است.


 

کم‌تحرکی در کودکان به دلیل الگوبرداری از رفتار والدین
با توجه‌ به این موضوع حجت‌الاسلام رسول حسن یزدی مدرس دانشگاه و دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به الگوسازی در جهت گسترش ورزش و رفع کم‌تحرکی در بین بانوان بیان داشت: الگوسازی یک روش اسلامی است که می‌توان با این روش ورزش را در جامعه گسترش داد؛ به طور مثال با نشان‌دادن یک خانم خانه‌دار و دارای فرزند که با ورزش بر مشکلات جسمی خود غلبه کرده است در برنامه‌های تلویزیونی و خبری می‌توان بانوان را به ورزش ترغیب کرد.

وی ادامه داد: زمانی که بانوان متقاعد شوند که ورزش باعث کسب سلامت جسمانی و روانی آنها می‌شود و می‌توان با کمترین امکانات و انجام ورزش‌هایی ساده از قبیل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی و حتی با تعلیم آموزش‌هایی ساده ورزش در خانه را انجام دهند و این سلامت و نشاط را کسب کنند، می‌توان شاهد این امر بود که با تزریق این نشاط و شادابی به خانواده، جامعه‌ای شاداب‌تر و بانشاط‌تر خواهیم داشت.

 حسن یزدی با اشاره به عوامل روان‌شناسی در کم‌تحرکی کودکان اظهار داشت: کم‌تحرکی در کودکان به دلیل الگوبرداری کودک از رفتار والدین، خواهر و برادرهای بزرگ‌تر و مربیان و معلمین است، کودکان با نگاه‌کردن به نوع عملکرد بزرگ‌ترها رفتارهایی انجام می‌دهند که گاهی این خود باعث کم‌تحرکی کودکان در جامعه می‌شود.

وی گفت: زمانی که در جامعه ما مشکلات عدم پرداختن به امر ورزش کاملاً مشهود است کودکان هم درک درستی از ورزش پیدا نمی‌کنند و فقط یک عدم تحرک را می‌بیند و تصور او هم از روش زندگی همین می‌شود و به سمت ورزش کشانده نمی‌شود و زندگی را آن‌گونه که هست دنبال می‌کند.

دبیر مجمع مردمی ورزش استان قم با اشاره به شرایط حال حاضر جامعه خاطرنشان کرد: با شرایطی که در حال حاضر از حیث شرایط الکترونیکی نظیر تبلت، موبایل و لب تاپ وجود دارد، دائماً این امکانات فرد را به یک فضای غیر پویا و ایستا دعوت می‌کند؛ همهٔ این عوامل باعث می‌شود که نوع زندگی کودک بیشتر در فضای غیر پویا و کم‌تحرکی منجر شود؛ بنابراین اگر والدین و بزرگ‌ترها به سمت ورزش وادار شوند کودک هم با الگوبرداری از آنان به سمت ورزش و تحرک کشانده می‌شود و این کم‌تحرکی کاسته خواهد شد.


 

مؤثر بودن نقش مسئولین در گسترش ورزش همگانی

حسن یزدی با اشاره به مؤثر بودن نقش مسئولین در گسترش ورزش همگانی در جامعه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در جایگاه خود و در زمان بهنگام این نقش‌آفرینی را به‌درستی انجام می‌دهد، به طور مثال در زمان برگزاری مسابقات المپیک، پارالمپیک، آسیایی و جهانی نقش خویش را به‌عنوان یک مسئول ایفا می‌کند و راهبردها، راهکارها و تشویقات خودشان را اعلام می‌کنند و حتی در صورت لزوم تذکراتی را به مسئولین می‌دهند؛ در بحث ورزش همگانی هم ایشان مطالبی را فرمودند و اظهاراتی را داشتند.

وی با اشاره به اهمیت ورزش همگانی در بین متولیان امر در جامعه اظهار داشت: وجود اراده جدی در بین مسئولین باعث گسترش ورزش همگانی می‌شود به این معنا که مسئولین متولی امر ورزش چه مقدار زمان و اهمیت به ورزش همگانی در خلال برنامه‌های خود و در بین خانواده و کارکنان خود می‌دهند زیرا به میزان اهتمام مدیران به ورزش مردم آنها را مورد سنجش قرار می‌دهند و نشان از قول و عمل این مدیر در جهت گسترش ورزش در بین جامعه می‌دانند.


 

فقر حرکتی با بر هم زدن تعادل بیومکانیکی بدن و کاهش بازدهی مفید دستگاه اهرمی بدن، سلامت زنان را تهدید می‌کند؛ تا جایی که در برخی موارد، فقر حرکتی در دختران و زنان جوان باعث بروز اختلالات قلبی - عروقی و کاهش حجم تنفسی می‌شود، اختلالاتی در عملکرد اندام‌های داخلی ایجاد می‌کند و ناراحتی‌های کلیوی را به وجود می‌آورد.
 

آموزش و فرهنگ‌سازی لازمه مشارکت در فعالیت‌های ورزشی است
از طرفی دکتر محمد سلطانی استاد دانشگاه و مربی کاراته در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به راهکار در جهت بهبود وضعیت کم تحرکی بانوان اظهار داشت: جهت بهبود فعالیت بدنی بانوان بایستی سازمان‌های مسئول ابتدا فضاهای تخصصی ورزشی بانوان را گسترش داده و با آموزش‌های لازم زمینه و فرهنگ مشارکت بانوان را در فعالیتهای بدنی و ورزش را فراهم نمایند.

وی با اشاره به علل کم‌تحرکی کودکان بیان داشت: با توجه زندگی آپارتمانی و نبود فضاهای لازم عمومی جهت فعالیت کودکان و همچنین گسترش بی‌رویه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های آسان و ارزان نسبت به ورزش، متأسفانه کودکان به‌شدت بی‌تحرک شده و حتی بعضی از امراض بزرگسالی مثل دیابت، چاقی و ... که درگذشته به‌هیچ‌وجه در کودکان و نوجوانان دیده نمی‌شد، شایع شده است‌.

استاد دانشگاه و مربی کاراته با اشاره به راهکار برون‌رفت از معضل کم‌تحرکی کودکان خاطرنشان کرد: راهکار برون‌رفت از این معضل ایجاد فرهنگ در میان خانواده‌ها، گسترش فضاهای ورزشی مناسب و ایجاد جذابی نسبت به ورزش برای کودکان است.


 

نقش مسئولین و راهکار گسترش ورزش همگانی

وی با اشاره به نقش مسئولین ذی‌ربط در گسترش ورزش همگانی اظهار داشت: مطابق قانون اساسی و فرمایشات بزرگان دین و مقام معظم رهبری دولت‌ها بایستی با ایجاد فضاهای مناسب و امن زمینه استفاده آحاد مردم از تربیت‌بدنی و ورزش رایگان را فراهم نمایند و نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند و با این دید سرمایه‌گذاری در ورزش هزینه نمایند.

سلطانی با اشاره به عواقب عدم هزینه در امر ورزش خاطرنشان کرد: درصورتی‌که این هزینه‌ها در ورزش انجام نشود، در طرف مقابل بایستی ده‌ها و شاید صدها برابر آن را صرف درمان بیماری‌های ناشی از بی‌تحرکی نمایند و با سرمایه‌گذاری صحیح در ورزش موجبات نشاط اجتماعی و سلامت جامعه را فراهم نمایند.

وی در ادامه گفت: به عبارتی در ورزش همگانی بایستی از یک سیاست نظام‌مند و کلی استفاده نمایند و دیدگاه‌های سنتی و جزیره‌ای عمل نمودن در ورزش همگانی ثمره لازم را ندارد، لذا دولت بایستی با شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی بین سازمان‌های مرتبط با ورزش و القا یک سیاست کلی و دقیق، ورزش همگانی را در زندگی مردم نهادینه نماید.

استاد دانشگاه و مربی کاراته با اشاره به مورد حمایت قرارگرفتن باشگاه‌داران، مربیان، ورزشکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ورزش اظهار داشت: بایستی باشگاه‌داران، مربیان، ورزشکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ورزش طوری مورد حمایت قرار گیرند که انگیزه ماندگاری و سرمایه‌گذاری آنها در ورزش هر روز افزایش یابد، نه اینکه بعد از سال‌ها تلاش، هزینه و گذران وقت به پوچی رسیده و فرار از ورزش را نوعی فرار از ورشکستگی تلقی نمایند.

وی گفت: به عبارتی دولت بایستی با سیاستگذاری صحیح و حمایتی خود و جلب مشارکت و اعتماد مردم و بخش خصوصی نسبت به گسترش ورزش همگانی اقدام نماید.

بنابراین گزارش، باتوجه‌به اهمیتی که ورزش‌های همگانی در جوامع امروزی دارند امید آن می‌رود که فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور چه در سطح ملی و چه در سطح استان‌ها فعالیت‌های مفید و سازنده‌ای در راستای برگزاری این ورزش‌ها صورت دهد تا گامی استوارتر در جهت بازگرداندن نشاط جمعی به جوامع به‌ویژه جوامع شهری بردارد.

جمعیت جوان ایران زمانی که رو به پیری برود اگر به ورزش و فعالیت بدنی روی نیاورد متأسفانه در آینده شاهد سونامی بیماری‌های غیرواگیردار در کشور خواهیم بود که باید از امروز تدبیری اندیشیده شود و توجه لازم در این زمینه صورت گیرد تا در آینده وضعیت بدتر نشود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گسترش ورزش همگانی ورزش های همگانی کم تحرکی کودکان فعالیت بدنی نقش مسئولین کم تحرکی بیماری ها ورزش ها کم تحرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید در گرو تلاش کارگران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  امام جمعه سردشت در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه ضمن گرامیداشت هفته کار و کارگر با اشاره به آیات الهی و احادیث  به جایگاه والای کارگران در اسلام اشاره کرد و گفت: ارزش کارگران آنچنان بالا است که پیامبر اکرم (ص) دست کارگری که از شدت کار زبر و خشن شده بود را بوسید .

ماموستا محمد واوی افزود : اولین شرط تولید و پیشرفت و توسعه یک جامعه فعالیت کارگران است اگر کارگران کار نکنند رونق تولید اتفاق نمی‌افتد .

وی هم چنین گفت:کارگران از ارزشمندترین طبقه وگروه در جامعه هستند و چرخ های اقتصادی  جوامع بشری با دست کارگران در حرکت است.

 

 

 

دیگر خبرها

  • دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی در دهه کرامت
  • همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • رونق تولید در گرو تلاش کارگران
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت
  • همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد
  • ثبت نام جام هواداری تمدید شد