Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: بسیج جامعه پزشکی سعی داشته حضور میدانی قوی‌ای از روزهای آغازین انقلاب داشته باشد. 

محسن ذاکریان در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز بسیج جامعه پزشکی در بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، عنوان کرد: بسیج جامعه پزشکی سعی داشته حضور میدانی قوی‌ای از روزهای آغازین انقلاب داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: ما در دو سال اخیر منشاء اقدامات ارزشمندی بوده‌ایم. در کنار کرونا سعی داشتیم از نیاز مردم حاشیه شهر به خدمات پزشکی رایگان و از بحران جمعیت غافل نشویم. 

وی در خصوص اقدامات بسیج پزشکی در حوزه کرونا گفت: ما از پیک اول نیروهای خود را آماده کردیم و با تولید و تجهیز کارگاه‌های تولید ماسک و اقلام حفاظتی در میدان بودیم. در قدم بعدی، ابتکار عمل انجام دادیم و برای بیمارانی که از حضور همراه محروم بودند، نیروی‌های مردمی‌ را آموزش دادیم و برای همراهی بیماران بستری در بیمارستان‌ها فرستادیم. پس از فراخوانی مردمی، بالغ بر ۱۰۰۰ نفر داوطلب داشتیم. 

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ادامه داد: در آموزش سلامت، ما اقدامات خود را از اسفندماه ۹۸ شروع کردیم و بیش از ۷۰۰۰ هزار پزشک را برای آموزش پروتکل‌ها به درون جامعه فرستادیم. این امر دوباره در ماه محرم با نام سلامت یاران حسینی، با آموزش افراد هیاتی، اجرا شد. ما ۱۲۰۰ نفر را در بیش از ۸۰۰ هیات، برای آموزش سلامت و خود مراقبتی به مردم، سازماندهی کردیم. 

ذاکریان افزود: جلوه بارز خدمات در پیک سوم و آبان و آذر سال ۹۹ بود. ما طرح «مسجد، سنگر سلامت» را مطرح و اجرا کردیم. هدف این طرح، نگه داشتن افراد مبتلا به کرونا در قرنطینه خانگی با تکیه بر حمایت‌های مختلف مثل انجام امورات شخصی یا پوشش بسته‌های معیشتی بود. این طرح در ۲۵۵۰ مسجد استان خراسان انجام شد و شبکه گسترده‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی و بسیج محلات تشکیل شد و بعد در قالب طرح شهید سلیمانی به صورت کشوری ادامه پیدا کرد. 

وی ادامه داد: در تیرماه ۱۴۰۰ و در پیک پنجم، خدمات ما جلوه متفاوتی پیدا کرد. ما قرارگاه مردمی شهید سلیمانی را تشکیل دادیم. ورود این قرارگاه در درمان و تزریقات سرپایی بود. ما با ایجاد این قرارگاه سعی داشتیم جلوی صف‌های طویل خرید داروی کرونا و صف‌های طولانی تزریق را بگیریم و موفق هم بوده‌ایم. در این طرح ما درمجموع بالغ بر ۲۱ هزار بیمار سرپایی با بستری حدود دو ساعت را به صورت کاملا رایگان پذیرش کردیم. مراکز این قرارگاه در روزهای اوج پیک حتی به صورت ۲۴ ساعته نیز فعال و مشغول خدمت به بیماران بودند. 

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در خصوص واکسیناسیون گفت: ما بعد از بررسی‌های میدانی تصمیم گرفتیم به عنوان مکمل دانشگاه علوم پزشکی، واکسیناسیون حاشیه شهر را به عهده بگیریم. مساجد را طی چهار الی پنج روز تبدیل به پایگاه واکسیناسیون کردیم و با تبلیغات محلی و وسیع سعی در ترغیب مردم برای انجام واکسیناسیون داشتیم. حتی تنوع واکسن را در این مراکز رعایت کردیم. با نامه‌نگاری‌هایی که انجام دادیم، توانستیم سن واکسیناسیون در حاشیه شهر را ۱۰ سال از مرکز شهر پایین‌تر بیاوریم؛ مثلا اگر سن تزریق در مرکز شهر ۴۰ سال بود، سن تزریق در حاشیه شهر ۳۰ سال بود. ما توانستیم در یک مقطع ۷۰ روزه، حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن را تزریق کنیم.

ذاکریان ادامه داد: پس از تجهیز مساجد و همگام با واکسیناسیون محلات حاشیه شهر، جریان واکسن خانه به خانه را انجام دادیم. نقطه هدف ما در این جریان، شهرک باهنر بود. ماموران ما از ساعت ۵ الی ۱۰ شب، زنگ ۱۰ هزار خانه را به صدا درآوردند و حدود ۴۰۰۰ منزل پاسخگوی ماموران بودند و در این جریان حدود ۱۵۰۰ دوز واکسن نیز تزریق شد. 

وی افزود: ما جریان اتوبوس واکسن را نیز به راه انداختیم و توانستیم ۱۰ دستگاه اتوبوس را به دستگاه‌های واکسیناسیون تجهیز کنیم. این اتوبوس‌ها به مدت ۱۰۰ روز تحت نظر بسیج جامعه پزشکی بود و ماموران تزریق از ۸ صبح تا ۸ شب در خدمت مردم بودند. در این جریان حدود ۱۱۴ هزار دوز واکسن تزریق شد. در دهه آخر صفر که با هجوم زائران مواجه بودیم، این اتوبوس‌ها در اطراف حرم حضور داشتند تا سلامت زائران را نیز تامین کنند. این اتوبوس‌ها هم‌اکنون هم فعالند ولی دیگر زیر نظر ما نیستند. 

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی  در خصوص عملیات روانی کرونا بیان کرد: در این موضوع ما از بین موافقان و مخالفان تزریق واکسن ، بحث آزاداندیشی برگزار کردیم و از هر گروه دو نفر از افراد تحصیل‌کرده حوزه علوم پزشکی را برای گفت‌وگو انتخاب کردیم. در این گفت‌وگوی ۴ ساعته حدود ۵۰۰ نفر در تالار ابن‌سینا حاضر بودند و حدود ۵۰۰ نفر هم به صورت پخش زنده این گفت‌وگو را تماشا می‌کردند و یکی از پربیننده‌ترین مناظره‌های واکسیناسیون در سطح کشور رقم خورد. 

ذاکریان در صحبت‌های تکمیلی در خصوص واکسن گفت: ۹۳۴ نفر نیروی انسانی داشتیم که در بخش واکسیناسیون به ما کمک کردند. ۲۶۸ هزار دوز واکسن را تزریق کردیم. در حوزه رهگیری، ۹۸۲ نفر نیروی انسانی را وارد میدان کردیم و ۲۲۱ هزار تست رهگیری انجام دادیم. به صورت خاص در دهه آخر صفر که ورود زائران خارجی به مشهد را نیز داشتیم در یک پروژه ۱۰ روزه،  ۱۲ هزار و ۵۰۰ تست سریع هم در فرودگاه انجام دادیم. با توجه به افزایش بستری‌ها و کمبود تخت بیمارستانی ما یک مجموعه ۱۱۰ تخت‌خوابی تنفسی را در حسینیه امام خمینی با نام بیمارستان تنفسی امام خمینی تجهیز کردیم. 

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور نداشتن بسیج  جامعه پزشکی در تزریق دوز سوم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ضرورتی به حضور بسیج جامعه پزشکی در این امر نداشت. پس ما ترجیح دادیم به سراغ موارد دیگر برویم تا بار اضافی کم شود. ولی ما در این امر هم اعلام آمادگی کردیم و هر زمان نیاز باشد می‌توانیم به کمک دانشگاه علوم پزشکی برویم.

ذاکریان در مورد اقدامات بسیج جامعه پزشکی در حوزه محرومیت‌زدایی بیان کرد: می‌دانیم که بیماران نیازمند فراوانند و به این موضوع باید رسیدگی شود. ما در سازمان بسیج پزشکی، حدود یک سال تصمیم به انجام طرحی برای بیماران نیازمند در حاشیه شهر گرفتیم. هدف خود را بر ۲۰ نقطه از حاشیه شهر در ویزیت هفتگی بنا کردیم. تا کنون توانسته‌ایم در ۱۵ نقطه این طرح را انجام دهیم. تلاش ما بر این بود که بیماران نیازمند واقعی را پذیرش کنیم. 

وی ادامه داد: کار در این حوزه به این شکل است که یک گروه مردمی و پای کار به صورت هفتگی بیماران را شناسایی می‌کنند و در روز معینی که تعیین کردیم، بیماران به پزشک مراجعه کرده و ویزیت می‌شوند. ما با داروخانه‌ها نیز قرارداد بستیم و تهیه دارو برای بیماران نیازمند با کمترین هزینه ممکن امکان‌پذیر است.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: پس از ویزیت بیماران سرپایی، عده‌ای نیازمند به آزمایشگاه و... ارجاع می‌شوند. در این جریان به صورت هفتگی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ بیمار ویزیت می‌شوند و حدود ۱۵۰ نفر به مراکز ذی‌ربط ارجاع داده می‌شوند. تیم پزشکان کمک کننده در این طرح متشکل از ۸۲ نفر هستند. 

ذاکریان اقدامات بسیج جامعه پزشکی را در حوزه جمعیت نیز بیان کرد: امروزه به نظر من مهم‌ترین مسئله «ایران پیر» است و قضیه فرزندآوری با چالش‌های بسیاری روبه‌روست. یکی از این چالش‌ها سقط جنین است. در سطح کشور روزانه حدود ۱۰۰۰ سقط جنین رخ می‌دهد که رقم بسیار بالایی است. حدود ۲درصد از این آمار سقط خود به خودی است. حدود ۳درصد جنین مشکل‌دار است و با اجازه پزشکی قانونی سقط انجام می‌شود. حدود  ۲درصد از سقط جنین‌ها در نتیجه بی‌بندوباری است و ۹۳ درصد سقط‌ها جنین سالم است.

وی ادامه داد: در استان ما روزی ۸۰ سقط انجام می‌شود. ۳۰ درصد زوج‌ها به دلایل اقصادی فرزند خود را نگه نمی‌دارند. حدود ۷ درصد به دلیل جنسیت جنین، عمل سقط را انجام می‌دهند و در برخی موارد سقط جنین به بحث‎های عقیدتی و فرهنگی گره خورده است. 

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در خصوص تاسیس موسسه نفس گفت: صورت مسئله برای ما روشن شد و پس از بررسی‌های زیاد موسسه نفس طراحی شد. ما در حوزه اول بحث سقط را بررسی کردیم. در حوزه دوم مادرانی را که می‌خواهند عمل سقط را انجام دهند، شناسایی کردیم. در عمل سقط تحمیلی احتمال ۵ درصد مرگ مادر وجود دارد و به همین دلیل مادران به ماما و پزشک برای سقط مراجعه می‌کنند. ما پزشکان و ماماها را توجیه کردیم و از آنها خواستیم افرادی را که برای سقط  مراجعه می‌کنند به ما ارجاع دهند. 

ذاکریان ادامه داد: در حوزه سوم به بحث حمایت رسیدیم. زوج‌هایی که به لحاظ اقتصادی مشکل داشتند را حمایت کردیم و برای آن‌ها بسته‌های کمک معیشتی تا دوسالگی فرزند در نظر گرفتیم. به مادران در بحث زایمان اطمینان خاطر دادیم، حتی بعضی از زوج‌ها به دلیل اینکه در دوران عقد صاحب فرزند شدند اقدام به سقط جنین کردند، ما برای ایشان بحث جهیزیه و مراسم آسان را راه‌اندازی کردیم؛ چراکه فرزند دار شدن دو نفری که صیغه عقد شرعی بین آن‌ها جاری شده است در دوران عقد جرم نیست. 

وی خاطرنشان کرد: موسسه نفس هنوز اول راه است و از ما به عنوان مدل کشوری یاد می‌کنند. در حال حاضر ۵۲ مادر در مشهد و ۷۰ مادر در نیشابور مورد حمایت معیشتی ما قرار گرفته‌اند. در این بحث حدود ۲۳۰ ماما و ۲۵ پزشک با ما همکاری می‌کنند. ما هنوز آمار موالید را نداریم چون موسسه نفس در خرداد ماه راه‌اندازی شده است و حدود دو الی سه ماه هم طول کشیده است تا کارهای اولیه را انجام دهیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سقط جنين کرونا در ایران بسیج جامعه پزشکی واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیماران نیازمند انجام دادیم دوز واکسن حاشیه شهر موسسه نفس سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است

ایسنا/فارس جانشین فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه امروز ایران به عنوان یک قدرت برتر در دنیا و منطقه شناخته شده است، این قدرت را برگرفته از اراده امامین انقلاب و روحیه بسیجی و استکبار ستیزی و مقاومت مردم ایران دانست.

جلسه بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز امروز، ۸ اردیبهشت با حضور سرتیپ هاشم جمالی جانشین فرمانده سپاه فجر فارس، شهرام قاسمی رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه فجر فارس، آرش فرج‌زاده قائم‌مقام شهردار و فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز، سعید جعفری فرمانده گردان بیت‌المقدس شهرداری شیراز و فرماندهان ادارات و سازمان‌های شهرداری شیراز برگزار شد.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه این هم‌افزایی بین مدیریت شهری و سپاه در طول ادوار شهرداری بی‌نظیر است، اظهار امیدواری کرد: این هم‌افزایی موجب خدمات بهتر به مردم شیراز شود.

سرتیپ هاشم جمالی در ادامه به روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی همواره بر  اصول «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و صدور انقلاب اسلامی تأکید می‌کرد.

وی بیان کرد: امروز ایران به‌عنوان یک قدرت برتر در دنیا و منطقه شناخته‌شده است که این قدرت برگرفته از اراده امامین انقلاب اسلامی و روحیه بسیجی و استکبارستیزی و مقاومت مردم ایران اسلامی است.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس همچنین با تصریح بر تقویت محور مقاومت بیان کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مصداق واقعی و تمام یک مجاهد مخلص فی سبیل‌الله بود که تمام وجودش را وقف اسلام، ولایت و مردم کرد.

جمالی بیان کرد: شهید سلیمانی به‌عنوان مالک اشتر انقلاب اسلامی نقش بزرگی برای بقای دین ایفا و زمینه بسترساز ظهور بود.

رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه فجر فارس در این جلسه از سلسله برنامه‌های شهرداری شیراز در راستای تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین یادواره‌های شهدا قدردانی و بر محوریت برنامه‌های امسال بسیج شهرداری شیراز در راستای برگزاری دومین کنگره بزرگ امیران، سرداران و ۱۵ هزار  شهید فارس تأکید کرد.

شهرام قاسمی همچنین ارتقای سلامت اداری را یکی از برنامه‌های محوری بسیج دانست و به برنامه‌ریزی این موضوع و همچنین برگزاری میزهای خدمت تخصصی تقدیر و بر تداوم آن تأکید کرد.

قائم‌مقام شهردار و فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز نیز از ترسیم اتفاقات خوبی که قوای مسلح و به‌ویژه سپاه پاسداران برای مردم کشورمان خلق کردند، قدردانی و سپاه پاسداران را مایه افتخار دانست.

آرش فرج‌زاده تصریح کرد: عملیات غرورآمیز وعده صادق را نشان از ایمان و اقتدار و تحقق وعده صادق سپاه دانست.

وی همچنین با توجه به اقتدار امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی،  به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نام‌گذاری شعار سال مبنی برجهش تولید با مشارکت مردم بر تقویت حوزه اقتصاد تأکید کرد.

فرج‌زاده همچنین با اشاره به برگزاری دومین کنگره امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید فارس بر تمرکز برنامه‌های امسال بسیج شهرداری شیراز در این محور اشاره کرد.

پیشبرد هیئت اندیشه‌ورز در چارچوب شعار سال و اردوی راهیان پیشرفت در راستای جهاد امیدآفرینی از دیگر مواردی بود که فرج‌زاده به آن اشاره کرد.

پایش سلامت کارگران شهرداری در حوزه پسماند و فضای سبز شهرداری، بسته‌های معیشتی آموزش عفاف حجاب، کاشت ۱۵ هزار درخت و ایجاد بوستان شهدا از دیگر مواردی بود که فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز به آن پرداخت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • ترکیب تیم دو و میدانی جوانان ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد