Web Analytics Made Easy - Statcounter

سد تالوار، سدی ویرانگر در استان کردستان است که تبعات منفی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی جبران ناپذیری برای روستاهای بخش چنگ الماس بیجار گروس به جای گذاشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  کُردتودی، سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار گروس و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سد از نوع خاکی با هسته رسی، با طول تاج 529 متر، ارتفاع از پی 88 متر، ارتفاع از بستر 76 متر، حجم بدنه 4.04 میلیون مترمکعب، حجم مخزن 500 میلیون متر مکعب و حجم مفید 406.80 میلیون متر مکعب می باشد.

سد تالوار یکی از پروژه های بی سرانجام که از دولت های قبلی برای بیجار به ارث مانده است و تنها مشکلات آن گریبان اهالی روستای بخش چنگ الماس بیجار را گرفته است.

سد تالوار در تیرماه سال 1392 با حضور احمدی نژاد افتتاح شد و این سد در ابتدا هم به نام بیجار و به کام استان های مجاور بود که موجب بروز مشکلاتی برای تعداد زیادی از روستاهای اطراف شد.

در گذشته نه چندان دور بخاطر بی توجهی مسئولین منابع آبی رودخانه تلوار شهرستان بیجار که می توانست مهم ترین و مطمئن ترین و در عین حال با کوتاه ترین فاصله،کم هزینه ترین منابع آبی برای تامین آب شرب و شبکه روستایی شهرستان باشد، متاسفانه در سایه غفلت مسئولین مربوطه از دست رفت و مانند گوشت قربانی بین شهر های همدان و زنجان تقسیم گردید که در جای خود غیر قابل گذشت و باعث تاسف است.

مهاجرت بیش از 2 هزار کشاورز منطقه پیامد منفی پروژه غیر کارشناسی شده

علیرضا همایونی یکی از اهالی روستای کهریزک در گفتگو با خبرنگار کردتوی اظهار داشت: با توجه به اینکه سد بزرگ تالوار در خاک شهرستان بیجار قرار گرفته و بیشتر آب های منطقه نیز به آن سمت سرازیر می شوند اما خود تشنه مانده و از این منبع عظیم نتوانسته آنگونه که باید بهره ببرد و باعث شده است برخی روستاها و شهرهایش در گرمای تابستان در عطش و بی آبی محض باشند و زمین های زراعی و درختان باغی اش برای قطره ای آب به آسمان چشم بدوزند.

وی افزود: از بین بردن جاده های روستایی به دلیل عبور و مرور بیش از حد ماشین‏های سنگین برای احداث سد، زیر آب رفتن ده‌ها کیلومتر از این جاده ها، عدم بازسازی راه های ارتباطی روستا پس از خرابی و بهم خوردن راههای ارتباطی مابین مزارع و روستاهای دیگر از آثار تخریب احداث سد تالوار در بیجار گروس است تا جایی که امکان آبیاری مزارع و باغات باقی مانده با آب سد وجود ندارد.

این ساکن روستای اهل کهریزک ادامه داد: با توجه به اینکه سد بزرگ تالوار در خاک شهرستان بیجار قرار گرفته و بیشتر آب های منطقه نیز به آن سمت سرازیر می شوند اما خود تشنه مانده و از این منبع عظیم نتوانسته آنگونه که باید بهره ببرد و برخی روستاها و شهرهایش در گرمای تابستان در عطش و بی آبی محض باشند و زمین های زراعی و درختان باغی اش برای قطره ای آب به آسمان چشم بدوزند.

این شهروند کردستانی ادامه داد: تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه زمین های خود را در اختیار سد قرار داده اند اما با وجود آبگیری سد و رها کردن زمین توسط کشاورزان، خسارت آنها همچنان پرداخت نشده است و بعضی از آنان در حاشیه شهرهای بیجار، همدان و قروه ساکن شده و بیکار هستند و این خود معضل دیگریست برای مردمان این خطه.

از بلاتکلیفی خسته شده ایم مسئولان به دادمان برسند

شفیع زاده یکی از اهالی روستاهای اطراف سد تالوار در گفتگو با خبرنگار کردتودی بیان داشت: می خواهیم از وزیر نیرو بپرسیم چرا در تابلو سد تالوار گنجایش 500 میلیون متر مکعب درج گردیده ولی شنیده ها حاکیست 140 میلیون متر مکعب بیشتر آبگیری نخواهد شد و ثانیا چرا اهالی و مالکان زمینهای کشاورزی روستاهای سلامت آباد، سیف آباد، کنامار و قرادربند ،چندین سال است که بلاتکلیف اند و این بلاتلکیفی تا کی ادامه دارد؟

وی ادامه داد: به بهانه ساخت سد تعداد زیادی از خانه های سند دار این منطقه تخریب شدند و در حال حاضر نه زمین خانه هایمان را خریداری میکنند نه اجازه ساخت و ساز به ما میدهند و از همه بدتر نمی توانیم برای زمینهایمان واقع در کاسه سد برنامه ریزی داشته باشیم.

 این شهروند اهل شهرستان بیجار با تاکید بر اینکه حضرت علی علیه‌السلام می فرمایند دنیا گذرگاه است نه قرارگاه! از وزیر نیرو، استاندار، فرماندار، بخشدار و نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی خواست در این گذرگاه همتی به خرج دهند و این مشکل بزرگ کشاورزان و روستاهای اطراف سد را هر چه زودتر و یک بار برای همیشه حل و فصل نمایند و دعای خیر کشاورزان بلاتکلیف و خانواده هایشان را  شامل حال خود و خانواده هایشان قرار دهند.

خسارت های جبران ناپذیر احداث سد تمامی ندارد

محمدزاده یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف سد تالوار گفت: از دیگر آثار مخرب سد تالوار، از بین بردن جاده های روستایی به دلیل عبور و مرور بیش از حد ماشین‏های سنگین برای احداث سد، زیر آب رفتن ده‌ها کیلومتر از این جاده ها، عدم بازسازی راه های ارتباطی روستا پس از خرابی و بهم خوردن راه های ارتباطی مابین مزارع و روستاهای دیگر است تا جایی که امکان آبیاری مزارع و باغات باقی مانده با آب سد وجود ندارد.

وی ادامه داد: با احداث این سد چندین هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه زیر آب رفت اما بعد از گذشت 7 سال تا کنون پول زمین های زیر آب رفته پرداخت نشده و مردم آواره و سرگردان هستند.

محمدزاده با تاکید بر اینکه این سد بغیر از مشکلاتش هیچ عایداتی برای این منطقه نداشت ، بیان داشت: در این منطقه روستاهای وجود دارد که 10 سال قبل برای احداث سد به آنها گفته اند باید محل سکونت خود را ترک کنید و روستای خالی شود، ناگهان یک سال پیش گفتند که نمی خواهد و بروید وهمین جا سکونت کنید.

وی گفت در حال حاضر اهالی روستای کنامار بلاتکلیف هستند و از ابتدا به این روستاییان مجوز ساخت نمیدادند و همین امر موجب مهاجرت تعداد زیادی از جوانان این منطقه شد ، اما در حال حاضر به مردم می گویند لازم به مهاجرت نیست زیرا این روستا زیر آب نمی رود!

سد تالوار به استان کردستان واگذار می‌شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو در تاریخ 16 شهریور سال 99 در سفر به کردستان در نشست با استاندار، نمایندگان و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق کردستان ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت آبی در استان، اظهار داشت: برخی عقب‌ماندگی‌ها در کردستان قدمت ۴۰ ساله دارد و تردیدی نیست که باید به سمت رفع آن رفت، اما نمی‌توان یکباره با یک تصمیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود قطعاً عملیاتی نخواهد بود.

وی از واگذاری مدیریت سد تالوار به کردستان در صورت بهره‌برداری خبر داد و بیان داشت: گزارش تفصیلی بحث تخصیص با مدیران حوزه آب استان آماده کردیم که چکیده آن در اختیار استاندار قرار خواهد گرفت.

یکی از اهداف اصلی اجرای طرح سد تالوار انتقال، تصفیه و تامین آب شرب شهر همدان است!

 هوشنگ قمرنیا استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی اظهار داشت:  یکی از اهداف اصلی اجرای طرح سد تالوار انتقال، تصفیه و تامین آب شرب شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر انتقال تا سال مقصد ۱۴۱۵ بوده است. اینجانب بنا به وظیفه باید اطلاع رسانی کنم که بر اساس تحقیقات انجام و منتشر شده در اولین همایش ملی آب، انسان و زمین در اصفهان در شهریور سال ۱۳۹۳ توسط آقای عظیم ربیعی و همکارانشان در گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان، آب رودخانه تالوار بعلت منشا زمین زاد و ساختار زمین شناسی حوضه آن آرسنیکی میباشد. ضمنا آرسنیک موجود در آب رودخانه تالوار در دوره های کم آبی و پر آبی به ترتیب معادل ۱۰ الی ۱۴ برابر استاندارد جهانی جهت شرب گزارش شده که متاسفانه مشاور طرح به این موضوع توجهی ننموده است.

وی افزود: تمام اهداف این پروژه شامل: تامین آب کشاورزی اراضی هدف در استان‌های کردستان و زنجان، قربانی تامین آب شرب شهر همدان با آبی آرسنیکی بالاتر از حد مجاز(۱۰ الی ۱۴ برابر) رودخانه تالوار شده که مشاور طرح آن را نادیده گرفته است. هر چند که باید در مراحل مختلف تصفیه آب برای شرب تمهیدات لازم برای حذف این عنصر خطرناک در نظر گرفته شود تا در آینده مشکلی برای مصرف‌کنندگان آن پیش نیاید.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی عنوان کرد: مافیای آب حاکم بر کشور و بی‌تدبیری مدیران رده بالای وزارت نیرو به‌دلیل جدی‌نگرفتن مسایلی نظیر حق آبه‌های مسلم، مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی مناطق هدف، باعث بروز خطاهای جبران‌ناپذیر و از بین رفتن منابع آب و خاک و زیست محیطی آن مناطق شده و امنیت ملی و یکپارچگی کشور را نیز به خطر انداخته‌اند.

قمرنیا تصریح کرد: که با وجود قرار گرفتن حوضه و رودخانه مورد نظر (تالوار) در استان کردستان متاسفانه شرکت آب منطقه ای استان کردستان  کنار گذاشته شده و هیچگونه دخالت مستقیم و نظارتی بر اجرای این پروژه نداشته  و با این تصمیم نا درست وزارت نیرو، عملا حق آبه های مسلم و مورد نیاز استان کردستان جهت توسعه اراضی دیم شهرستان بیجار نادیده گرفته شده است.

نامه جمعی از جوانان بیجار به مقام معظم رهبری برای گرفتن حق آبه سد تالوار

بسمه تعالی

رهبر عزیز و معظم انقلاب اسلامی

باسلام

با احترام به استحضار می رساند، مسئولین وقت(سال۸۸) که به حضرتعالی گفته بودند به فکر مشکلات کمبود آب بیجار هستند و مشکل آب سد تالوار که به استانهای دیگر سرازیر هست را حل می کنند، متاسفانه بد عهدی کردند، چون امروز بعداز ۱۲سال شاهد آن هستیم که میخواهند آب سد تالوار را به همدان انتقال دهند و این در حالیست که نه تنها میزان کمی آب در مخزن سد وجود دارد، بلکه روستاهای نزدیک این سد دچار بی آبی شدید بوده وب رای این روستاها با تانکر آبرسانی می شود.

به همین دلیل و با عنایت به فرمایشات حضرتعالی در سال ۸۸ در همین شهر که فرمودید: «حضور داشته باشید، در بیجار بمانید و اینجا را آباد کنید» و همچنین فرمودید «جوانان و مردم باید به هوش و آگاه باشند و حضور داشته باشند»، قصد داریم از حق خود در بحث حق آبه ی سد تالوار دفاع کنیم و امیدواریم مسئولین هم باعنایت به فرمایشات شما در همین شهر بیجار که فرمودید «مسئولین باید به فکر مردم منطقه باشند و مشکلاتشان را حل کنند»، در کنار مردم بوده و این مسئله را به نفع مردم منطقه حل نمایند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: میلیون متر مکعب روستاهای اطراف تعداد زیادی شهرستان بیجار استان کردستان سد تالوار تامین آب شرب احداث سد جاده ها زیر آب حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند

رئیس کل دادگستری استان گیلان از برخورد دستگاه قضایی با مقصرین حادثه آتش سوزی امام زاده ابراهیم شفت و مدیران و مسئولان خاطی در این منطقه خبر داد.

به گزارش «تابناک»، ساعت ۱۲ شب ۱۳ اردیبهشت، حریقی در منطقه امامزاده ابراهیم شفت (استان گیلان) مخابره شد که خیلی زود به سر خط خبرها رسید؛ آتشی گسترده که گریبان بازار این امامزاده را گرفت و به سرعت وسعت یافت تا جایی که در نهایت از ده‌ها واحد مسکونی و تجاری جز تلی از خاکستر برجای نگذاشت.

رویدادی که به سرعت توجه بسیاری از هموطنان مان در سراسر کشور را به خود جلب کرد به ویژه از این رو که تصاویر مغازه ها و خانه ها قبل از حریق با ویرانه های برجای مانده از ماجرا بعد از آتش سوزی دست به دست می شد و این سوال را به دنبال داشت که آیا تدابیر لازم برای پیشگیری از این وقایع اتخاذ و اجرایی شده بود یا خیر؟

سوال مهمی که با بازدید میدانی برخی مسئولان از جمله دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت از محل حادثه و تاکید بر تشکیل پرونده قضایی و صدور دستور تحقیقات در راستای کشف علت حریق، این انتظار به وجود آمد که پاسخ بیابد و حالا به نظر می رسد گام های موثری در این مسیر برداشته شده است.

این را می شود از اظهارات حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان گیلان دریافت که با ابراز تاسف از حریق منطقه امام زاده ابراهیم از تلاش‌های هلال احمر، اورژانس و تمامی نهاد‌هایی که در اطفای حریق و ساماندهی مصدومان تلاش کردند قدردانی کرد و گفت: با تاکید بر اینکه آسیب و خسارت‌های زیادی به مردم منطقه وارد شده، مسئولان باید در اسکان و کمک رسانی حادثه دیدگان از حداکثر امکانات استفاده کنند.

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه در اولین ساعات این حادثه، دادستان شهرستان شفت در محل حاضر شد و دستورات اولیه قضایی را صادر کرد افزود: در مرکز استان نیز با تشکیل جلسه برضرورت پیگیری مجدانه شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تاکید شد.

وی با بیان اینکه قصور و کوتاهی برخی مسئولان در این حادثه محرز شده است اظهار داشت: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل کرده‌اند و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم را در پی داشت برخورد قاطع خواهد کرد.

 

دیگر خبرها

  • آب تالوار آرسنیک ندارد/ نیترات آب در دشت شهرستان بهار بالاست
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • تارتار: تشنه برد هستیم و برای رتبه چهارم تلاش می‌کنیم
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند
  • بازگشایی محورهای مواصلاتی روستاهای بخش کن
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان
  • تقدیر از کارگران شهرستان ورامین با حضور مسئولان