Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:51:55 GMT

مالکیتِ حریم، نقطه کور ماجرای کمربندی شیراز

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۸۸۰۲

مالکیتِ حریم، نقطه کور ماجرای کمربندی شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سالهاست با گسترش شهر، 18 کیلومتر از کمربندی جنوب شیراز در محدوده شهر قرار دارد.

شهرک های مسکونی در اطراف آن شکل گرفته اند و بیش از 140 راه فرعی از مناطق مسکونی به آن منتهی می‌شود که از کمربندی به عنوان خیابان درون شهری استفاده می کنند و بیش از 90 درصد ترددهای کمربندی ترددهای درون شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابانی با قواعد جاده

وجود خیابانی با قواعد جاده در وسط شهر که محل رفت و آمد کامیونها و خودروهای سنگین است و سرعت مطمئن شهری رعایت نمی‌شود، کمربندی را به قتلگاهی تبدیل کرده که مداوم سبب مرگ یا نقص عضو شدن شهروندان می‌شود.

موضوع ساماندهی کمربندی در ماههای اخیر با تغییر مدیریت عالی استان و تأکید استاندار بیش از گذشته در صدر توجه قرار گرفت و هریک از دستگاهها ملزم به انجام اقداماتی در بازه زمانی کوتاه و بلند مدت برای ایمن سازی کمربندی شدند.

اکنون چند ماه از پایان ضرب الاجل استاندار فارس می‌گذرد و تا روزهای آغاز مسافرتهای بهاره و نوروز، زمانی باقی نمانده است و اگر این 18 کیلومتر قاتل که به طور متوسط در ماههای آرام و عادی سال هر ماه 3 کشته و 35 مجروح بدنی بر جامعه تحمیل می کند، ایمن نشود، بی‌شک ایام نوروز با حوادث دلخراشی روبرو خواهیم شد.

احداث تقاطع غیر همسطح در انتظار امضای توافق نامه

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص آخرین اقدامات کمربندی جنوبی شیراز با بیان اینکه در مورد کمربندی چند مسئله وجود دارد که هنوز به توافق با شهرداری نرسیده ایم و در حال گفتگو هستیم، گفت: یکی موضوع تقاطع های غیر همسطح است، چند تقاطع غیر همسطح در این محدوده تعریف شده که ما و شهرداری باید اجرا کنیم.

محمودرضا طالبان خاطرنشان کرد: البته هنوز به توافق و امضا نرسیده است اما اگر وزیر موافقت کنند ما هم باید اجرای یک یا دو تقاطع را بر عهده بگیریم.

وی افزود: مسئله دیگر، بحث تملک است. یک راه هم بستر دارد هم حریم. وزارت راه فقط قسمتی که آسفالت میشود را تملک میکند، مابقی در حریم راه قرار می‌گیرد.

در حریم راه کسی اجازه ساخت و ساز ندارد، می‌توانند فعالیتهای دیگری مثل کشاورزی انجام دهند، تنها اجازه ساخت و ساز ندارند، دولت هم الزامی برای تملکش ندارد.

طالبان گفت: شهرداری اعتقادش بر این است که مسئولیت هم بستر هم حریم راه را وزارت راه بر عهده بگیرد و مثلا اگر کسی شکایت کرد، وزارت راه باید خسارت پرداخت کند. وزارت راه بستر را پذیرفته اما الزامی برای تملک حریم ندارد.

وی تصریح کرد: در این مسائل هنوز به توافق نرسیده ایم و در حال گفتگو هستیم.

کار میان شهرداری و راهداری تقسیم شده است

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه  در بحث راهداری به توافقات خوبی رسیده ایم، اعلام کرد:  تقریبا کار میان اداره راهداری ما و شهرداری شیراز تقسیم شده و برخی کارها هم آغاز شده است.

وی توضیح داد: شهرداری ایمن سازی ها را شروع کرده، اداره راهداری چندین چراغ و دوربین کنترل سرعت نصب کرده است؛البته این کارهای کوتاه مدت است و در جلسه اخیر اقدامات کوتاه مدت به تصویب رسید.

طالبان در خصوص اقدامات بلند مدت هم گفت: اقدامات درازمدت یک مقداری هزینه بر است. این موارد را در جلسه ای که خدمت وزیر راه و شهرسازی میرسیم تعیین تکلیف خواهیم کرد که چه اتفاقاتی بیفتد.

ورود کامیون اجتناب ناپذیر است

همچنین هادی شه دوست شیرازی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت کمربندی جنوبی شیراز ضمن تاکید بر این نکته که ایجاد، حفظ و نگهداری کمربندی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است و عملا شهرداری دخل و تصرفی ندارد، گفت: از آنجایی که کمربندی موجود شهر شیراز، تنها کمربندی ما هست، دسترسی ها به جنوب همه از طریق این مسیر اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: از طرفی هم شهرکهایی که در ضلع جنوب کمربندی شکل گرفته،

به نوعی کمربندی به شریان درون شهری تبدیل شده است.

شه دوست تصریح کرد: اگر شهرداری شیراز بخواهد کمربندی را تحویل بگیرد می بایستی ورود کامیون به این مسیر ممنوع شود. حال آنکه ما کمربندی جایگزینی نداریم که خودروهای سنگین از آن عبور کنند فلذا تا رینگ دیگری احداث نشود، به حالت کمربندی باقی می‌ماند.

مذاکرات ادامه دارد

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر جلساتی با اداره راه و شهرسازی، سازمان حمل و نقل جاده ای و  وزارت راه و شهرسازی از جمله خود وزیر برگزار می کنیم تا اینکه کمربندی تعیین شود، اما آنچه مسلم است در مذاکرات اولیه هنوز قرار بر این است که مدیریت کمربندی دربستر و حریم به عهده اداره کل راه و شهرسازی باشد.

شه دوست افزود: شهرداری همزمان نسبت به بهبود شرایط ورود و خروج شهرکهای منتهی به کمربندی اقدامات ایمنی خودش را انجام می دهد، اما ما در جلسات هنوز در حال انجام بررسی های کارشناسانه هستیم و به هیچ نتیجه قطعی نرسیده ایم.

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز در خصوص محدود شدن راههای فرعی منتهی به کمربندی گفت: بخشی از آن آغاز شده و ما در حال انجام ایمن سازی ورود و خروج  شهرکها هستیم.

وی افزود: بعضی از راهها، تنها راههای دسترسی سکونتگاه ها و کارگاه ها هستند اما مطمئن باشید شهرداری حتما وظایف خود را انجام می‌دهد.

مالکیت حریم، نقطه کور مسئله

به گزارش فارس از مجموع صحبتهای مسئولین آنچه برداشت میشود این است که نقطه کور ماجرا موضوع مالکیت حریم کمربندی و پذیرش مسئولیت در مورد آن است.

موضوعی که هر دو مسئول به آن در گفته های خود اشاره کردند و به نظر می‌رسد تا موضوع مالکیت حریم و قبول مسئولیت آن حل نشود، هیچ توافق نامه ای امضا نخواهد شد و همچنین به نظر می رسد همه چیز به جلسه آتی با وزیر راه و شهرسازی وابسته است. جلسه ای که تاریخ آن مشخص نیست.

اقدامات ایمن سازی دقیقا کجاست؟

از طرفی مسئولان از شورای ترافیک استان گرفته تا شهرداری میگویند اقدامات کوتاه مدت خوبی انجام شده و ایمن سازی ها در حال انجام است، اما کف جامعه تغییر محسوسی در بحث ایمنی کمربندی احساس نمی‌کند. شرایط همچنان مثل قبل است و اتفاق خاصی برای بهبود آن رخ نداده است.

از جلسه 16 آبان استانداری قریب 4 ماه میگذرد و هنوز حتی ایمن سازی موقت هم رخ نداده،  و کسی نمیداند این اقدامات که مسئولان میگویند دقیقا کجا و چگونه است؟

زمان به سرعت در حال گذر است و هر روز جان شریفی دیگر ممکن است در 18 کیلومتر مرگ، از دست برود.

نوروز و مسافرتهایش به زودی از راه میرسد و مسیر کمربندی جنوب پر ترددتر و متراکم تر خواهد شد و مسئولان فرصت چندانی برای حل و فصل اختلاف نظرها و عمل به وعده ها ندارند.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: حمل و نقل حادثه شهرداری شیراز ساماندهی تصادف کمربندی شیراز شهرداری شیراز راه و شهرسازی کمربندی جنوب ایمن سازی وزارت راه اداره راه حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد

واحدیان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد گفت: ۱۱ طرح جامع در شهرکرد آغاز شده که مهمترین آن طرح کمربندی جنوبی است.

بیشتر بخوانید

تکمیل ۲۵ یادمان شهدا در چهارمحال و بختیاری

وی ادامه داد: مرحله نخست عملیات اجرایی کمربندی جنوبی شهرستان شهرکرد خرداد امسال به بهربرداری می‌رسد.

واحدیان افزود: این طرح تا پایان سال جاری به طور کامل اجرا و افتتاح خواهد شد.

به گفته وی؛ کمربندی ۱۵ خرداد، کاهش بار ترافیکی در نقاط مختلف شهرستان شهرکرد از جمله تقاطع طالقانی کاشانی و کمربند غربی هم از طرح‌هایی است که امسال برای عملیاتی شدن آن برنامه ریزی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین آماده بهره‌برداری
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • دستگیری عامل قدرت نمایی در رفسنجان
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد
  • پروژه احداث کمربندی شهرک فجر به شهرک کارمندان مهاباد آغاز شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • زاکانی: شهرداری تهران از اقدامات پلیس در طرح نور حمایت می‌کند
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد