Web Analytics Made Easy - Statcounter

آزادسازی سواحل غصب‌شده در استان‌های ساحلی کشور و تخریب ساخت‌وسازهای متعدد به ویژه در هرمزگان رضایت مردم را به دنبال داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ تعرض به حریم سواحل را می توان یکی از معضلات چند دهه در استان های ساحلی کشور عنوان کرد.

غصب نوار ساحلی با ساخت و سازهای به اصطلاح اقتصادی و بعضا زورگیری بی رویه توسط برخی از سودجویان باعث شده است که این منظر خدادادی با بی مهری مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عدم بررسی به حریم ۶۰ متر دریا و عادی انگاری نظارت ها توسط دولت های قبل عاملی شد تا همانند زمین خواری و کوه خواری ها در سطح کشور،این بار با پدیده ای جدید تر با عنوان ساحل خواری مواجه شویم.

بستر سواحل در کشورهای مدرنیته یک المان شهری مناسب است
از بستر سواحل در کشورهای مدرنیته به عنوان یک المان شهری مناسب، ویژه گردشگری و همچنین جذب توریست از سایر نقاط کشور و جهان استفاده می شود اما استفاده سوء از این ظرفیت در تمامی ابعاد می توان اثرگذار باشد.

در دهه های اخیر روند توسعه حریم ۶۰ متر سواحل نه تنها در سطح کشور با یک شیب خوبی همراه نبود، بلکه با ساخت و سازهای عجیب و غریب منجربه کاهش سرمایه های طبیعی در برابر تمایلات انسانی گردید.

حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در سفرهای استانی به نقاط ساحلی کشور، جرقه یک کار مفید را به نفع جامعه رقم زد و آن اقدام چیزی جز بازپس گیری سواحل در تملک سودجویان بود.

اهمیت آزادسازی حریم سواحل در ایران
آیت الله رئیسی در سفری که به استان گیلان داشته است، از اهمیت آزادسازی حریم سواحل سخن می گوید و تاکید می کند: ساحل حریمی دارد و در جهت احداث بنا باید این حریم رعایت شود، برای همین اگر دستگاه هایی مانع استفاده و آزادسازی سواحل برای ‏مردم شوند باید قانون را رعایت کنند.

همچنین رئیس جمهور کشورمان بر این موضوع نیز تاکید می کند که دستگاه های اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت قوانین بدانند و برای ایجاد و احداث ‏بنا باید مقید به قانون باشند، وقتی آنها مجری قانون باشند مردم هم رعایت می کنند.

این نوع از شیوایی کلام عالی ترین مقام اجرایی کشور به صراحت بیانگر عزم جدی دولت در ساماندهی سواحل است تا با این اقدام روح تازه ای به محیط زیست هم داده شود.

با ابلاغ دستور رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی، روند اقدامات در استان های شمالی کشور آغاز گردید اما این پایان ماجرا نبود و اثرات این کلام رسا نیز به استان های جنوبی کشور کشیده شد و مردم هرمزگان نیز شاهد این اقدام خوب دولت بودند.

هرمزگان در آزادسازی سواحل جنوب کشور پیشگام شد
آزاد سازی ساحل با دستور رییس جمهور یک مطالبه عمومی بود که این نهضت درهرمزگان به عنوان یک استان پیشگام کلید خورد و تا کنون بخش اعظمی ازحریم ۶۰ متر سواحل این استان جنوبی آزادسازی شده است.

حریم ۶۰ متر در اختیار دستگاه‌های دولتی به طور کامل آزاد شد
یکی از اقدامات ویژه مهدی دوستی، عالی ترین نماینده دولت در استان هرمزگان، آغاز دستور صریح رئیس جمهور در استان هرمزگان از سواحل در اختیار دستگاه های دولتی بود.

دوستی که به واسطه کار کرد موثرش در شرکت نفت ستاره خلیج فارس آشنایی ویژه ای با بافت اقلیمی این استان دارد، روزهای گذشته از آزادسازی ۱۰۰درصدی حریم سواحل دراختیار دستگاه های دولتی در هرمزگان خبر داد.

این اقدام موثر دوستی با آزادسازی ۵۴ هزار مترمربع از اراضی ساحلی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، حریم ۶۰ متری ساحل در اختیار دستگاه‌های دولتی هرمزگان را  به‌طور کامل رفع تصرف و آزادسازی نمود.

اما این رفع تصرفات به یک نقطه بسنده نشد و مهم ترین نقاط این استان به خصوص جزایر استراتژیکی نظیر قشم و هرمز و همچنین شهرهای مهم ساحلی در غرب استان نیز از این قائله مستثی نبودند.

۴۰ هکتار از اراضی ساحلی واگذار شده در جزیره هرمز آزاد شد
همراهی دستگاه قضایی در این اقدام بزرگ باعث شد که روند توسعه بیش از پیش اثرگذار باشد و مردم نیز از این حرکت دولت ابراز رضایت داشته اند.

حریم ۶۰ مترسواحل بکر جزایر هرمزگان نیز که در قالب طرح های پرورش میگو و ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری نیز واگذار شده بود، با اقدام رئیس کل دادگستری هرمزگان آزاد سازی شد و نمونه آن را می توان به آزادسازی ۴۰ هکتار از زمین‌های واگذار شده دولتی برای ایجاد مزارع پرورش میگو و مراکز گردشگری در ساحل جزیره هرمز اشاره داشت.

آزادسازی حریم ۶۰ متر ساحل در جزیره قشم
همچنین دامنه این اقدامات نیز به جزیره قشم کشیده شد و در مراحل مختلف به متراژ ۱۰ و ۶ کیلومتر از حریم ۶۰ متر دریا در این جزیره آزاد سازی شد.

در جزیره قشم عملیات پاکسازی سازه‌های غیرقانونی ایجاد شده به نحوی اجرا شد که بر اساس آن علاوه بر سازه‌های مربوط به ادارات و نهادهای دولتی، بخشی از سازه‌های مربوط به اشخاص حقیقی نیز تخریب شد.

تخریب این سازه‌های غیرقانونی شامل دیوارهای بتنی، پی سنگی، استخر، سازه‌های مسقف و نیمه ساخته شده بود که با هماهنگی و حضور نهادهای مربوط انجام شد.

حریم ۶۰ متر سواحل در غرب هرمزگان نیز آزادسازی شد
در برخی از نقاط شهرستان های بندرلنگه و پارسیان نیز که دسترسی به دریا دارند، تخلفاتی در خصوص حریم ۶۰ متر دریا اتفاق افتاده بود که طبق دستور ویژه رئیس جمهور، حریم ۶۰ متر دریا نیز در این نقاط اجرایی شد.

آزادسازی سواحل در بندرلنگه و پارسیان
آزادسازی ٣٠ هزار متر مربع از اراضی ساحلی در بندرلنگه و همچنین رفع تصرف ۶ هزار متر مربع از ساحل تبن در شهرستان پارسیان بر نوار ساحلی این شهرستان ها افزود.
 

علی ایحال بخش اعظمی از آزادسازی ها در این استان جنوبی کشور انجام شده است و در روزهای آینده شاهد شنیدن خبرهای خوبی در زمینه پایان عملیات آزادسازی ۱۰۰ درصدی حریم سواحل در استان هرمزگان خواهیم بود.
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دستگاه های دولتی آزادسازی سواحل حریم ۶۰ متر حریم سواحل رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۹۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری

ایسنا/اصفهان بهره‌برداری از ۱۶ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجتمع گردشگری صفه با هزینه ۱۰۳ میلیارد تومان در قالب سی‌ویکمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور مدیران شهری اصفهان برگزار شد.

بخشی از این پروژه‌ها شامل بازسازی و به‌روزرسانی بولینگ، راه‌اندازی مجموعه‌های غذایی جدید، توسعه پارکینگ‌ها و زیرساخت‌های خدماتی و احداث و نصب پنل‌های خورشیدی است. شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان به‌دنبال پیگیری اقدامات ویژه حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی و معرفی پروژه‌های قابل توجه و نوین تفریحی و گردشگری به مدیریت شهری اقدامات ویژه‌ای را طی دو سال اخیر در این حوزه رقم زده است.

عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، با تاکید بر اینکه مردم سالاری یکی از زیبایی‌های بارز جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: منتخبان هر دوره از شوراها، خدمتگذارام مردم در دوره چهارساله هستند و با انتخاب شهردار در راس مدیریت شهری، به مردم سالاری روحی تازه می‌بخشند، در مدت ۱.۵ سال دیگر مردم مجدد شورای دیگری را انتخاب می‌کنند و هر حرکتی در این شهربا پشتوانه انتخابات مردمی انجام می‌شود.

وی افزود: البته در شورای اسلامی شهر کمیته گردشگری با هدف توسعه گردشگری و توجه به این بخش فعال است. امروز اقدامات و دستاوردهای جدید شهرداری در جهت ارتقای عرصه گردشگری رونمایی خواهند شد؛ مدیریت در مجموعه تفریحی سپاهان در این شرکت به خوبی انجام می‌شود و شاهد همکاری فراجا، میراث فرهنگی، سازمان‌های شهری در کنار هم هستیم. گفتنی است، کوه نور ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که همانند این مجموعه‌ نه تنها در ایران، بلکه حتی در کشورهای دیگر ندیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر تاکیدی ویژه بر حمایت از صنعت گردشگری در اصفهان دارد و اعتبار قابل‌توجهی را به این موضوع اختصاص داده است. طراحی و اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه گردشگری صفه، اقدامی چشمگیر و قابل‌توجه در افزایش ظرفیت‌های تفریحی شهر و صنعت گردشگری است.

راه‌اندازی دو مجموعه جدید تفریحی در شرق و شمال شهر اصفهان

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، در این مراسم با تشکر از زحمات مجموعه شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، اظهار کرد: یکی از خواسته‌های مردم در بازدید از بعضی محلات محروم، برقراری امکانات تفریحی برای استفاده کودکان و نوجوانان این مناطق بود، از این جهت تصویب شد تورهای گردشگری برای محلات کم‌برخوردار به‌صورت رایگان از هفته آینده برگزار شود تا شعار «شهرداری برای همه مردم است» محقق شود.

وی از بهره‌برداری دو مجموعه تفریحی جدید تا پایان سال جاری با ویژگی‌های متفاوت خبر داد و گفت: تفریح حق طبیعی شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم. مقرر شد تا پایان امسال، دو سایت تفریحی جدید با ویژگی‌های کاملا متفاوت در شهر راه‌اندازی شود. این‌ دو مجموعه در شرق و شمال شهر و در راستای رسیدگی به مناطق کم‌برخودار راه‌اندازی می‌شود.

اجرای ۱۶ پروژه شاخص با ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار در مجتمع گردشگری صفه

سعید ساکت مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان نیز در این آیین، اظهار کرد: تلاش کردیم تا قدمی در عرصه صنعت نشاط و تفریح در استان برداریم و در این جهت امنیت و آرامش امروز ما نتیجه همکاری سبزپوشان فرماندهی انتظامی و آتش‌نشانان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، همچنین وجود سرمایه‌گذارانی است که بخشی از سرمایه‌های خود را با وجود خطرپذیری به این بخش اختصاص دادند و شعار «با هم بهتریم» را در این عرصه به ظهور رساندند و نقطه تعامل ما و این مجموعه سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری و نشاط و تفریح هستند.

وی با اشاره به ۸۸۸ روز خدمت خود در این مجموعه، افزود: تلاش همه همکارانم در این مجموعه، باعث ایجاد آرامش بیشتر و تفریح سالم برای مردم است و در این مدت نزدیک به ۳ میلیون نفر و یک میلیون خودرو به این مجموعه وارد شدند، همچنین ۶۰۰ هزار نفر از تله کابین صفه استفاده کردند. هیئت‌مدیره در این عرصه ریسک پذیر با ما همراه شدند و نگاه و ظرفیت و تعامل خود را در اختیار ما قرار دادند.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه ما در جهت هدف شهردار تحقق «شهر زندگی» حرکت کردیم، گفت: در مرحله اول استاندارد سازی سازه‌ها انجام شده است، در گام دوم بهینه‌سازی اجرایی شد تا امکانات مردم نصف جهان در مجموعه‌های تفریحی توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز پهنه صفه هر روز به بهانه طبیعت گردی و کوه گردی آغوش خود را برای فرهیختگان باز می‌کند، تصریح کرد: امروز ۱۶ پروژه در قالب ۱۰۳ میلیارد تومان برای تولید حال خوب افتتاح می‌شود که طرح کوه نور صفحه با ۴۰ موضوع و ۱۰۰ نشان و در چهارهزار متر یکی از این پروژه‌ها است و در کنار آن اصلاح بولینگ و ظرفیت‌های غذایی، گازکشی، برج پرچم و سالن بولینگ در این مراسم افتتاح شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • ۳۷۰۰ برنامه ویژه بزرگداشت هفته معلم در هرمزگان اجرا می‌شود
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • خبر ویژه در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • جزئیات جدید از ماجرای دستگیری زنجیر کش بی آرتی
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • دستگیری شروری که در BRT مردم را با زنجیر کتک می‌زد | تنها اظهارات او را ببینید! | فیلم
  • تمدید مهلت ثبت‌ نام در آزمون استخدامی معلمان ویژه بشاگرد و جزایر هرمزگان
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است