Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@03:15:16 GMT

نظام بانکی با انحراف منابع مواجه است

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۹۱۳۱

نظام بانکی با انحراف منابع مواجه است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم در همایش بانکداری در ایران فرصت یا تهدید، با اشاره به شناسایی ده چالش در نظام بانکداری ایران گفت: در چند دهه اخیر ناظر مسایل بانکداری بودم اما همواره در موضع انتقاد و ارائه راه حل بودم. مساله مهم در اقتصاد ایران تعیین نرخ سود بانکی است که سازوکار معیوبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط بانک به بازدهی منابع تخصیص داده شده نمی‌پردازد و اینکه منابع منحرف شده و یا به هدف اصابت کرده برای بانک مهم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انحراف منابع بانکی از تولید و اشتغال به سمت سفته بازی به امری شایع تبدیل شده است. اگر منابعی که در سنوات قبل به بخش کشاورزی تخصیص داده شد در همان بخش استفاده میشد امروز باید صادرکننده محصولات کشاورزی می‌بودیم.

وی افزود، امروز نرخ سود بانکی زیر نرخ تورم بوده و مشخص نیست به سپرده گذار خدمت کرده ایم یا منابع را هدر داده ایم. از سوی دیگر نرخ کفایت سرمایه بالای هشت درصد یک حداقلی است که باید حتما رعایت شود. بنگاه داری بانکها نیز نکته سومی است که چالش برانگیز شده، امروز حضور در بازار مستغلات منابع نقد بانکها را قفل کرده است.

مصباحی مقدم گفت: اگر بانکها دنبال خدمت و منفعت هستند باید بدنبال طرحهای پیش ران اقتصادی بروند، تا بتوانند از عملکرد خود دفاع کنند.

نماینده پیشین مجلس، با بیان اینکه بانک یک بنگاه صرف اقتصادی نیست و درصدی از منابع را باید در اختیار اقشار محروم قرار دهد، گفت: نکته دیگر که امروز با چالش مواجه شده بحث نظارت است. نیمی از عملکرد بانکهای مرکزی دنیا معطوف به بحث نظارت است که در ایران نیز باید به همان سو حرکت کند.

منبع: تسنیم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: غلامرضا مصباحی مقدم سود بانکی بانکداری نظام بانکی مجمع تشخیص مصحلت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: وظیفه همه دستگاه‌ها است که شرایط لازم را برای سفر زائران مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فراهم کرده است و انتظار داریم که به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، عبدالله رشیدی‌پور امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جلسه قرارگاه راهیان نور کردستان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: احساس تکلیف و حضور امروز ادارات در جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد ارتحال امام خمینی (ره) نشان دهنده این است که همه دل در گرو انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی افزود: امروز امام خمینی (ره) جهانی شده است و با وجودی که ۳۵ سال از تاریخ وفات ایشان می‌گذرد همچنان در دنیا محبوب هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: در طول ۴۵ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی دشمنان نظام هر آنچه که از توطئه بود را انجام دادند اما نتوانستند راه به جایی ببرند.

رشیدی‌پور ادامه داد: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران همین تجمعات و بیعت‌هایی است که سالانه نمونه آن را در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) می‌بینیم.

وی اضافه کرد: امسال چهار هزار نفر عاشق امام خمینی (ره) در استان کردستان به زیارت ایشان می‌روند و وظیفه همه دستگاه‌ها است که شرایط لازم را برای آنها فراهم کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: کمیته‌های هفتگانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تشکیل شده است و از دستگاه‌ها انتظار داریم که به تعهدات خود در این مورد عمل کنند.

رشیدی‌پور تصریح کرد: چهار هزار بسته فرهنگی نیز توسط ادارات برای تمام زائران استان تهیه خواهد شد و ایاب و ذهاب زائران نیز فراهم می‌شود.

کد خبر 751053

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • منابع مصری: مذاکرات آتش‌بس ادامه دارد
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • واکنش معاون رئیسی به پذیرش دانشگاهیان آمریکایی