Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علیرضا وحیدزاده در نشست خبری پیرامون موضوع اجرای حکم قضایی تخلیه مرکز آموزشی و حمایتی کودکان آفتاب کرمان (موسسه ای غیردولتی زیرنظر بهزیستی) اگرچه تصریح کرد که نیت مسئولان اوقاف نیز خیر و در عمل به نیت واقف و اجرای صحیح امور وقف بوده اما همزمان افزود که انتظار نداشته به این شکل و در این زمان تخلیه انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان اوقاف نیز دیروز در واکنش به اخبار مرتبط با این تخلیه گفته بودند که اجرای حکم پس از گذشت ۲۶ سال از صدور حکم اولیه و بعد از آن بوده که نتیجه همه اعتراض های بهزیستی به احکام در همه محاکم صادر شده و قرار بوده این سازمان برای حل مشکل نیز به تعهدات یا پیشنهادهای اوقاف عمل کند اما باوجود گذشت چندسال این مهم عملیاتی نشده است.

روز گذشته به دنبال انتشار برخی تصاویر از اجرای حکم تخلیه بعضی تجهیزات مرکز آموزشی مذکور و گریه برخی کودکان، فضاسازی هایی علیه اوقاف در فضای رسانه ای شکل گرفت درحالی که مسئولان اوقاف می گویند نیت واقف این ساختمان کمک به کودکان در پرورشگاه تحت اختیار اوقاف بوده است و درآمدها نیز آنجا هزینه می شود و متولیان موظف به اجرای نیت واقف هستند؛ ضمن اینکه براساس حکم دادگاه این اقدام صورت گرفته است.

البته بخش مربوط به نگهداری کودکان بهزیستی در این ملک موقوفه دیروز تخلیه نشده بود.

همچنین از دیروز برخی واکنش ها نسبت به آینده آموزشی کودکان بود که مسئولان متولی اعلام کردند درباره آنها نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا هم بهزیستی مراکز دیگری برای این مهم در اختیار دارد و هم اینکه اوقاف از قبل اعلام کرده بود برای اجاره محل جدید نیز حاضر به کمک است.

با این حال اما روز گذشته مسئول واحد حقوقی بهزیستی کرمان تاکید داشت که حکم دادگاه را قبول ندارد و مدعی شده بود که دادگاه عالی حکم دیگری داده اما مسئولان قضایی کرمان عصر دیروز این صحبت ها را رد کردند.

به دنبال واکنش های رسانه ای طی روز گذشته، مسئولان دادگستری کرمان در خبری ضمن دفاع از اقدام تخلیه و تایید قانونی بودن این اقدام توسط اوقاف، درباره صدور حکم قضایی توضیحاتی ارائه دادند و اعلام کردند که اساسا نگهداری کودکان در ساختمانی ناایمن و قدیمی مناسب نیست.

خبرهای ایرنا از این رویدادها که طی روز گذشته منتشر شده است را از طریق لینک های زیر می توانید مطالعه کنید:

دادگستری کرمان: تخلیه موقوفه مشتاقیه قانونی بود/نگهداری کودکان در مکان ناایمن صلاح نیست تخلیه بنایی موقوفه در کرمان/ اوقاف: با حکم قضایی و پس از چندسال همراهی انجام شد

به گزارش ایرنا باوجود اینکه دادگستری کل استان کرمان روز گذشته به نقل از رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان توضیحات رسانه ای در این زمینه ارائه داده بود سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان امروز نشست خبری گذاشت و با حضور اصحاب رسانه سعی کرد توضیحاتی ارائه کند.

وحید زاده هرچند در سخنان خود سعی کرد نشان دهد نیت مسئولان اوقاف هم خیر بوده و در آینده نیز با مسئولان این سازمان همکاری خواهد داشت اما همزمان توضیحاتش را نیز در دفاع از چرایی تخلیه نکردن ساختمان باوجود حکم قضایی طی سال های اخیر بیان کرد.

وی که البته بتازگی طی چندماه اخیر در این مسئولیت مشغول شده در ابتدا به کلیت ضرورت حمایت از کودکان و همراهی سایر دستگاه ها در اجرای قوانین مرتبط به حوزه های کودکان تاکید کرد و گفت: در حوزه های اجتماعی و قانون حمایت از اطفال و کودکان، وظایف دستگاه ها کاملا مشخص شده است و اگر بخواهیم مساله ای را مدیریت کنیم باید با یکدیگر همکاری کنیم وظرفیت های بلا استفاده برای خدمت رسانی به مردم در اختیار بهزیستی قرار گیرد.

وحیدزاده همچنین اظهارداشت: کرمان جزو استان هایی است که سنت حسنه وقف در آن از قدیم جریان داشته و موقوفه های بسیار زیادی هم در استان وجود دارد که  می توانند به اشکال مختلف به مردم، جامعه و کودکان کمک کنند، بخش بزرگی از موقوفه ها نیز در این زمینه طراحی شده است.

وی با اشاره به سابقه قدیمی محل آموزش و پرورشگاه کودکان اظهار داشت: بر روی دیوار موقوفه مشتاقیه نیز حتی کلمه پرورشگاه درج شده است و  در این ۲ مرکز، موسسات خیریه به واسطه بهزیستی فعالیت می کردند که هیچ گونه انتفاعی برای این سازمان ندارد و مسئولیت خدمت رسانی به بچه های بی سرپرست و بد سرپرست به صورت نگهداری شبانه روزی و خدمات حمایتی و آموزشی را ارائه می کردند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: بحث پیگیری های آموزشی، مهارت آموزی، خدمات رسانی به خانواده ها و بچه ها به اشکال مختلف تحت قانون حمایت از کودکان و اطفال انجام می شود و ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و اطفال بهزیستی را ملزم و مکلف کرده است تا تمامی امور مربوط به کودکان و اطفال از شناسایی و پذیرش کند و تا توانمند سازی انجام دهد؛ حداقل ۲۰ دستگاه دیگر نیز مکلف به همکاری به بهزیستی شده اند.

وی با اشاره به صدور حکم دادگاه برای جابه جایی مرکز آموزشی کودکان کار آفتاب تاکید کرد: جابه جایی مراکز بهزیستی در شرایط مالی فعلی و پایان سال کار ساده ای نیست و طی نشستی با مقام عالی قضایی استان و مسئولان اداره اوقاف، توافق شد که با تعامل ۲ طرفه، طی یک فرآیند زمانی، زمینه سازی برای جابه جایی مرکز انجام شود.

وحید زاده ادامه داد: باید محل جایگزین فضایی باشد تا با شرایط کودکان، نوع و جنس خدمت متناسب باشد و در این فاصله هم با مسئولان اوقاف چندین مرتبه در تماس بودیم تا مراحل تخلیه توسط بهزیستی انجام شود.

وی گفت: هم اکنون این مرکز آموزشی و حمایتی کودکان تخلیه شده اما خدمات رسانی به کودکان تعطیل نشده است و همچنان ادامه دارد  و باید تاکید کنم که مسئولان اداره اوقاف هم در قضیه پیش آمده نیت خیر دارند و قصد عمل به نیت واقف و اجرا شدن صحیح امور وقف را دارند.

 سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: باید همه به درک متقابل برسیم تا به کودکان بیشتر فکر کنیم، همکاری بهزیستی و اوقاف حتما ادامه پیدا می کند، هر چند انتظار داشتیم قبل از اجرای حکم تخلیه اطلاع رسانی به بهزیستی انجام تا شرایط بهتر می شد و از حاشیه ها و سوءاستفاده ها نیز جلوگیری می کردیم.

وی افزود: در حوزه های اجتماعی دستگاه بالادستی و پایین دستی وجود ندارد و هر دستگاهی مسئولیتی برعهده دارد باید داشته ها را به اشتراک بگذارد و هدف حل مساله باشد؛ لذا انتظار داریم هر دستگاه مسئولیت خودش را بپذیرد، هر چند انتظار فراقانونی هم نداریم.

وحید زاده با بیان اینکه مسئولان اوقاف هم‌جهت با بهزیستی هستند بیان کرد: ظرفیت های این نهاد به خدمت رسانی بهتر به بچه ها می تواند کمک کند و در بحث های دارویی، درمانی و در راه ماندگی دست یاری به دوستان در اداره اواقف به گرمی می فشاریم.

وی اظهار داشت: مستندات قانونی را با دستگاه هایی که با این مرکز ارتباطات داشتند به اشتراک گذاشتیم و اسناد جدید حکایت از بازنگری در حکم قبلی قضایی دارد که این ملک می تواند به اوقاف تعلق داشته باشد و در ضمن وقفنامه ای نیز وجود ندارد.

 سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: در بحث های اجتماعی ما شاهد پیچیدگی هایی هستیم، به طور مثال در قانون و آیین نامه حمایت از اطفال و کودکان دستگاه ها مکلف به همکاری با بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی شده اند و این الزام دستگاه ها را مکلف می کند تا خیلی از ادعاهایی که نسبت به یکدیگر داشته اند، تجدیدنظر کنند.

وی افزود: قانون حمایت از کودکان و اطفال اینک نهادینه شده است و شاید انتظار نمی رفت حکم تخلیه در این شرایط اجرا شود چون تفاهمات شفاهی هم انجام شده بود و خود سیستم قضایی طبق قانون، دفتر حمایت از کودکان و اطفال دارد که ضرورت همکاری های بین دستگاهی را می دانند و در این موضوع هم تاکید بر تعامل و تفاهم بین دستگاهی داشت.

وحید زاده بیان کرد: چون از ابتدا این ساختار به نام بچه ها و کودکان بود، شاید سازمان بهزیستی جدیت لازم را نشان نداد، هر چند تعاملات انجام شده بود تا چند روز فرصت برای جابه جایی مهلت داده شد، اما حکم قطعی و قاطعی برای تخلیه مثل آنچه دیروز اتفاق افتاد به ما ابلاغ نشده بود.

وی با بیان اینکه پیگیری حقوقی با توجه به اسناد جدید در روند خود انجام می شود گفت: البته به دستور قضایی باید تمکین کنیم و در خدمت رسانی به بچه ها نیز وقفه ای پیدا نخواهد شد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان درباره جابه جایی مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست نیز توضیح داد: بهزیستی برای خدمت رسانی به کودکان خیابانی نیاز به مرکزی دارد که به مناطق مرکزی شهر نزدیک باشد تا بهتر به خدمات رسانی دسترسی داشته باشند و برای انتقال ۴۰ کودک بی سرپرست در حال فراهم کردن فضا برای جابه جایی هستیم.

وی بیان کرد: شهرداری ساختمانی برای حمایت و خدمت به کودکان خیابانی را طی سال های قبل در اختیار ما گذاشته است اما در موضوع اخیر هیچ فضایی هنوز تخصیص داده نشده است.

وحید زاده تصریح کرد: ما هیچ وقت برای تامین منافع پشت بچه ها پنهان نمی شویم؛ ما به واسطه خیریه ها به کودکان کمک می کنیم و خانواده ها با ارائه تمامی خدمات مستمر سازمان بهزیستی برخودار هستند؛ این کودکان نباید از تحصیل باز بمانند و مهارت های اجتماعی را بیاموزند.

وی درزمینه ناایمن بودن ساختمان نگهداری و آموزش کودکان بد سرپرست و بی سرپرست نیز اظهار داشت: غیرایمن بودن ساختمان بحثی فنی است که باید توسط مرجع ذیصلاح و تخصصی اعلام شود و قبل از اینکه این مرکز راه اندازی شود، تاییدیه مراجع ذیصلاح اعلام شده است.

برچسب‌ها اداره کل بهزیستی استان کرمان سازمان اوقاف و امور خیریه کرمان کودکان کار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل بهزیستی استان کرمان سازمان اوقاف و امور خیریه کرمان اداره کل بهزیستی استان کرمان سازمان اوقاف و امور خیریه کرمان کودکان کار حمایت از کودکان و اطفال برای جابه جایی قانون حمایت مسئولان اوقاف خدمت رسانی مرکز آموزشی وحید زاده بی سرپرست اجرای حکم دستگاه ها حکم قضایی حکم تخلیه روز گذشته نیت واقف بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس

علی‌اکبر خواجه‌نژادیان گفت: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ اردیبهشت ماه میهمان کودکان استان فارس است.

او تصریح کرد: این تماشاخانه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی به اجرای برنامه‌های شاد و اثربخش تربیتی و دینی در مناطق کم برخوردار می‌پردازد.

خواجه‌نژادیان افزود: تماشاخانه سیار کانون به مدت ۶روز برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری شامل نمایش، مسابقه، انیمیشن، معرفی کتاب و سرود در استان اجرا می‌کند.

او بیان کرد: این تریلی سیار با اجرای نمایش استخان ماهی جادویی به نویسندگی منوچهر اکبرلو و به کارگردانی احسان مجیدی به همراه دو بازیگر به نام‌های الهام فرج‌پور و علی یدالهی در شیراز به روی صحنه می‌رود. مجید عبدالملکی اپراتور نور و صدا و مقصود باقر لو نیز راننده این تریلی سیار است. این نمایش ماجرای دختر پادشاهی است که استخان جادویی را پیدا می‌کند و در پایان باید بین ثروت و به دست آوردن سلامتی مادرش، یکی را انتخاب کند.

خواجه‌نژادیان در پایان افزود: تریلی تئاتر سیار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور رسمی در سال ۱۳۷۳ در پارک بعثت خزانه بخارایی توسط اساتید برجسته حوزه تئاتر کودک و نوجوان کار خود را شروع کرده است و تا کنون این تئاتر میدانی در کانون پرورش فکری به عنوان یکی از شیوه‌های اجرای نمایش با حضور در میادین عمومی شهر‌ها و تفرج‌گاه‌ها برگزار می‌شود که مورد استقبال ویژه کودکان و نوجوان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ثبت وقف جدید ۲۰۰ میلیاردی در کاشان
  • واکنش حماس به دستور تخلیه رفح
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • تخلیه شمال فلسطین اشغالی از بیم واکنش حزب الله
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال زنجان در نذر سلامت با قرارگاه جهادی الکفیل