Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علیرضا صادقی با بیان اینکه امروز شهر تهران دیگر حریم ندارد به ارائه گزارشی از وضعیت حریم شهرتهران پرداخت و گفت: بر اساس طرح مصوب سال ۱۳۷۱ آتک برای تهران، ۱۳۲۷ کیلومتر حریم تعیین شد، اما امروز با توجه به ایجاد دهیاری ها و شهرداری‌های متعدد، شهرک‌های صنعتی و بخشداری ها، حریم شهر تهران نسبت به محدوده قانونی شهر، کاهش پیدا کرده و این موضوع بسیار نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مصوبات قانونی کمربند سبز حریم، ادامه داد: ایجاد فضای سبز و بوستان ها در محدوده حریم، اقدامی درجهت صیانت از تنفس گاه های شهری است.

مدیرکل حریم شهر تهران، افزایش روز افزون حاشیه نشینی و ایجاد سکونتگاه های غیررسمی در تهران را بحرانی اعلام کرد و گفت: موضوع حریم شهر تهران، ۴ نقطه عطف دارد، اولین آن مربوط به سال ۱۳۴۹ است که حریم برای نخستین بار به عنوان یک مسئله قانونی مطرح شد. دوم، مسئله اوج گیری مهاجرت به حریم و ایجاد شهرهای جدید تا سال ۱۳۷۱ است.

وی ادامه داد:  ابلاغ طرح راهبردی حریم در سال ۱۳۸۶ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری است که متأسفانه استانداری تهران به دلیل برخی ملاحظات، آن را  به زیرمجموعه خود ابلاغ نکرد و همین موضوع منشاء اختلاف در موضوع تداخلات مرزی و تقسیمات کشوری شد.

مدیرکل حریم شهرداری تهران خاطر نشان کرد: چهارم، تهیه طرح ساختاری حریم کلانشهر است که در سال ۱۳۹۵ شروع شد و اکنون نهایی شده است و طی لایحه ای به شورای اسلامی شهر جهت بررسی و تصویب ارسال شده است.

صادقی با بیان اینکه مشکلی که امروز به صورت جدی، حریم شهر تهران را تهدید می کند، غالب شدن نگرش حاکمیتی و درآمدزایی به حریم پایتخت است، اظهار داشت: شهرداری تهران اکنون با دو مسئله مواجه است، نگرش حاکمیتی به حریم و نگرش درآمدزایی که شهرداری‌ها و دهیاری‌های تازه تأسیس به حریم دارند. با مقایسه نقشه‌های گذشته و حال حریم متوجه می‌شویم که با تأسیس هر فرمانداری، بخشداری، شهرداری و دهیاری، حریم شهر تهران به صورت سالانه کوچک شده است.

وی با اشاره به وضعیت نگران کننده ساخت و سازها در حریم اظهار داشت: یکی از مهم ترین نگرانی‌های ما در شهرستان تهران این است که روستاهای متعددی در حال ایجاد است و به آن ها کد آبادی داده می شود، بدون اینکه آن ها هویت آبادی و روستا داشته باشند و همین امر موجب ساخت و ساز در آنجا برای تبدیل شدن به خوش نشینی می شود، در حالی که شهرداری تهران با اختصاص هرگونه کد آبادی، توسعه طرح هادی روستاها، ایجاد شهرک های صنعتی جدید و ایجاد شهرهای جدید مخالف است.

صادقی با بیان اینکه ما در شهر تهران، ۱۱ منطقه دارای حریم داریم که به  ۲۸ ناحیه تقسیم بندی می شوند و هر منطقه مشکلات خاص خود را دارد، گفت: در منطقه ۴ شهرداری تهران طرح هادی روستای تلو تصویب شده و به نظر ما، این طرح به هیچ عنوان نباید ابلاغ شود. اکنون تعاونی های متعددی منتظر ابلاغ طرح هادی هستند تا تلو را زیر ساخت وساز ببرند که آنجا را به یک بمب ساعتی تبدیل می کند.

مدیرکل حریم شهر تهران با بیان اینکه در منطقه ۱۳، طرح هادی دو روستای هاجرآباد و همه سین موجب توسعه و گسترش روزافزون آن ها شده است، افزود: موضوع دیگر، ساخت و سازهای بی ضابطه در پادگان های واقع در منطقه ۱۴ و ۱۳ است و شهرداری تهران علی رغم اینکه در دادسرای نظامی ورود می کند، اما نمی تواند هیچگونه ممانعتی از این اقدامات داشته باشد.

وی ادامه داد: در منطقه  ۱۵ نیز روستای مسگرآباد مانند توپ فوتبال یک روز جزو محدوده قانونی شهر تهران می شود و یک روز تصمیم به تشکیل شورای مستقل برای آن می گیرند. شهر شدن قیام دشت به صورت غیرقانونی هم معضلات خود را دارد.

صادقی با بیان اینکه اکنون از حریم هزار و ۳۲۷ کیلومتری تهران دیگر چیزی باقی نمانده است، گفت: برای حل این مشکل پایتخت، نیازمند یک اراده ملی و همه جانبه هستیم و پیشنهاد می کنم کارگروه ویژه ای با محوریت دادستانی برای برخورد با تخلفات ساخت و سازهای فرمانداری ها و شهرداری های واقع در حریم تشکیل شود.

همچنین مرتضی تورک معاون دادستان تهران نیز پس از طرح موضوعات و مشکلات موجود در حریم از سوی اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران، گفت: ما ضعف ها و خلاءهای قانونی در حوزه مدیریت حریم شهر تهران داریم و ضرورت دارد که ادارات متولی و وزراتخانه ها برای اصلاح قوانین پیش قدم شوند البته باید گفت که قانونگذار نسبت به موضوع صیانت از اراضی و جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز در راستای حفظ حقوق عمومی، توجه ویژه ای داشته اما ضعفی که ما با آن مواجه هستیم عدم استفاده درست، به موقع و هماهنگ از قوانین موجود است.

وی تصریح کرد: مسئله اینجاست که اجازه ساخت و ساز و احداث بنا کامل انجام می شود، بعد پرونده به کمیسیون های مختلف برای رسیدگی می رود و درآنجا آنقدر موارد متعدد قانونی مطرح می شود که همه قضات و حقوقدانان هم از آن سردر نمی آورند، درنهایت کسی که سود می برد، متصرف و مفسد است. باید تدبیری شود که  بلافاصله و قبل از شروع ساخت وساز از وقوع تخلف جلوگیری شود.

معاون دادستان تهران بر ضروت برخورد با تصرفات و تخلفات صورت گرفته در حریم تأکید کرد و خواستار اقدام هرچه سریع تر برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز شد.

براساس این گزارش، نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران با حضور مرتضی تورک معاون دادستان تهران و جانشین دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علیرضا صادقی مدیرکل حریم شهر تهران و سایر اعضای این شورا به میزبانی اداره کل حریم شهر تهران برگزار شد.

برچسب‌ها شورای اسلامی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران شورای اسلامی شهر تهران شهر تهران شهرداری تهران مدیرکل حریم شهر حریم شهر تهران شهرداری تهران طرح هادی حفظ حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۱۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران

دبیرکمیته برنامه‌ریزی و نظارت ستاد ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد شهرداری تهران از تصویب ایجاد شعبه‌ای مشخص و ویژه جهت پیگیری اخذ رشوه با هدف رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با ارتشاء توسط اداره کل دفتر هماهنگی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و کمیته‌های انضباطی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی الفت‌پور با اشاره به تصویب ایجاد شعبه ویژه جهت پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران گفت: حفظ سلامت اداری در شهرداری به‌ عنوان یکی از مجموعه‌هایی که به‌طور مستقیم با شهروندان سروکار دارد، نقش بسیار مهمی در اعتمادسازی و ارتقای سرمایه اجتماعی دارد و اهمیت این امر زمانی آشکار می‌شود که مجموعه شهرداری تهران به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در امر مبارزه با فساد، بتواند با پیگیری و رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان خود و انتشار نتایج حاصله، گامی اساسی و اجرایی در این زمینه بردارد و از این طریق ضمن جلب اعتماد شهروندان سرمایه اجتماعی قابل ملاحظه‌ای برای شهرداری تهران کسب شود.

دبیرکمیته برنامه‌ریزی و نظارت ستاد ارتقاء سلامت اداری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از راهکارها و استراتژی‌های مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری، خصوصا ارتشاء از طریق احصاء نظرات و ایده‌ها و مطالعات گذشته شناسایی و بررسی شده است، خاطرنشان کرد: تلاش در جهت اجرایی ساختن آن‌ها، بی‌شک یکی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه خواهد بود که به واسطه آشنایی با موضوع و به سبب آگاهی از شرایط و اقتضائات شهرداری تهران، راهبردها و راهکارهایی نیز در زمینه‌های اقتصادی، اداری، مدیریتی، فرهنگی، قانونی و قضایی، مدیریت اخلاق حرفه ای، اجتماعی، اطلاع رسانی و شفاف سازی ارائه شده است که هم به لحاظ موضوعی و هم اجرایی قابل توجه و اجرا هستند.

بر اساس گزارش سایت شهر، الفت‌پور در پایان تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی، تشکیل شعبه‌ای مشخص و ویژه جهت پیگیری اخذ رشوه در شهرداری تهران، توسط اداره کل دفتر هماهنگی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و کمیته‌های انضباطی در دست اقدام است و پرونده‌های مرتبط در این خصوص با حساسیت بالا و دراسرع وقت، بررسی و تا حصول نتیجه، پیگیری می‌گردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران