Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح آنتونوف ایان-225 بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین هواپیمای عملیاتی جهان بود که توسط شرکت آنتونوف دیزاین بیورو (Antonov Design Bureau) اوکراین طراحی و ساخته شد. این هواپیمای باربری استراتژیک مجهز به شش پیشرانه توربوفن توانایی حمل باری به وزن 250 تن از جمله قطعات تکی با وزن حداکثر 200 تن را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

هواپیمای پهن پیکر آنتونوف ای‌ان-225 با پیشرانه های قدرتمند خود توانایی برخاستن از زمین با وزن حداکثری 640 تن را داشت. این هواپیما برای حمل شاتل های برنامه فضایی بوران شوروی ساخته شد و پیش از آن که توسط نیروهای ارتش روسیه در حمله اخیر به اوکراین هدف قرار بگیرد، عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای عملیاتی جهان را در اختیار داشت.  

طراحی و اندازه

آنتونوف ای‌ان-225 که بیشتر به نام "مریا" (در زبان اوکراینی به معنای "رویا") شناخته می شود، طولی برابر با 84 متر و فاصله دو سر بال آن 88 متر بود. وزن این هواپیما بدون بار و سوخت 175 تن بود. بر این اساس، مریا از نظر طول، فاصله دو سر بال و وزن، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین هواپیمای عملیاتی جهان بود.

محفظه بار این هواپیما با ابعاد 43 متر در 6.4 متر در 4.4 متر، فضای کافی برای جای دادن 50 خودرو را ارائه می کرد. تنها یک فروند آنتونوف ای‌ان-225 ساخته شد و در شرایطی که قرار بود یک فروند دیگر از آن ساخته شود، اما این پروژه به دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کنار گذاشتن برنامه شاتل فضایی بوران و در سال های بعد به دلیل ناتوانی در تامین بودجه لازم هیچگاه به سرانجام نرسید.

آنتونوف ای‌ان-225 بر مبنای هواپیمای آنتونوف ای‌ان-124 روسلان و برای حمل شاتل های فضایی شوروی سابق روی پشت بدنه خود طراحی شده بود. نخستین پرواز این هواپیما در سال 1988 انجام شد و یک سال پس از آن وارد خدمت شد. توسعه و ساخت مریا از سال 1985 آغاز شده بود.

دم هواپیمای مریا یکی از ویژگی های جالب توجه و منحصر به فرد این پرنده غول پیکر بود. این هواپیما به دمی دوقلو با یک تثبیت کننده افقی بسیار پهن مجهز شده بود. طراحی این چنینی دم به مریا اجازه می داد تا بارهای سنگین مانند شاتل فضایی را خارج از بدنه خود حمل کند بدون این که آیرودینامیک آن حین پرواز تحت تاثیر قرار بگیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

آنتونوف ای‌ان-225 بیش از 200 رکورد جهانی از جمله حمل هوایی سنگین‌ترین و طولانی‌ترین محموله های باری جهان را در اختیار دارد. دماغه این هواپیما برای ورود بارهای بزرگ به سمت بالا قابل باز شدن بود. یکی از رکوردهای این هواپیما در سال 2004 و زمانی که یک تکه 247 تنی ماشین آلات خط لوله نفت را به ازبکستان منتقل کرد، رقم خورد.

مریا در سال 1994 از خدمت خارج شد، اما با افزایش تقاضا برای حمل بارهای سنگین و عظیم، بار دیگر در سال 2001 توسط اوکراینی ها به هواپیمایی عملیاتی تبدیل شد. از آن زمان تا همین اواخر، مریا در شرایط آب و هوایی مختلف به حمل بارهای سنگین و همچنین انتقال کمک های جهانی به مناطق بحران زده و آسیب دیده از جمله پس از زلزله هائیتی در سال 2010 یا زلزله و سونامی ژاپن در سال 2011 مشغول بود.

پیشرانه ها

پیشرانه های آنتونوف ای‌ان-225 احتمالا چشمگیرترین ویژگی فنی این هواپیما محسوب می شد. شش پیشرانه توربوفن Ivchenko Progress Lotarev D-18T امکان پرواز با بیشینه سرعت 850 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 36 هزار پایی را برای این هواپیما فراهم می کردند.

هر یک از پیشرانه های مریا توانایی تولید بیشینه نیروی پیشرانش 229.5 کیلونیوتن را داشتند. طول، عرض و ارتفاع این پیشرانه به ترتیب برابر با 5.4 متر، 2.7 متر و 2.9 متر بود. وزن خشک هر پیشرانه 4100 کیلوگرم و عمر خدماتی آن 24 هزار ساعت بود. برد پروازی مریا بین 4000 کیلومتر تا بیش از 15 هزار کیلومتر متغیر بود.

عرشه پرواز

آنتونوف ای‌ان-225 دارای یک عرشه پرواز دیجیتالی سازگار با IFR بود که شش خدمه شامل یک خلبان، یک کمک خلبان، یک ناوبر، یک اپراتور رادیویی و دو مهندس پرواز برای هدایت هواپیما در آن قرار می گرفتند. عرشه پرواز برای آنالیز و ارائه خدمات سریع به سامانه های خودکار ناوبری و کنترل پرواز مجهز شده بود.

ارابه فرود

هواپیمای ای‌ان-225 توانایی حمل باری تا وزن 250 تن را داشت که در مقام مقایسه هواپیمای بوئینگ 747-800 توانایی حمل 140 تن بار را دارد. برای تحمل چنین وزنی، ارابه فرود آنتونوف ای‌ان-225 دارای 32 چرخ بود که تقریبا در سراسر بدنه این هواپیما گسترده شده بودند. ارابه فرود دماغه دارای چهار چرخ و 28 چرخ دیگر در قسمت ارابه فرود اصلی قرار داشتند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترین هواپیمای ارابه فرود بزرگ ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۲۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین شهرهای جهان ۲۰۲۴ بر اساس جمعیت و مساحت

توکیو، دهلی، داکا، سائوپائولو و قاهره بزرگ‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴ بر اساس جمعیت و مناطق شهری نیوآرک نیویورک، بوستون-پراویدنس، توکیو، آتلانتا و شیکاگو بزرگ‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴ بر اساس تراکم جمعیتی ساکن در مناطق شهری هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حدود هشت میلیارد نفر در سیاره زمین زندگی می‌کنند که افزایش قابل‌توجهی نسبت به جمعیت جهان در سال ۱۹۵۰ با ۲.۵ میلیارد نفر محسوب می‌شود. با این حال سازمان ملل تخمین می‌زند که نرخ رشد در حال کاهش است و تقریباً ۱۵ سال طول می‌کشد تا به ۹ میلیارد نفر برسد.

بر اساس برآوردهای اخیر سرشماری ایالات‌متحده، حدود ۳۳۵ میلیون نفر از جمعیت جهان در ایالات متحده زندگی می‌کنند، با این وجود در حالی که ایالات متحده یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است، جمعیت آن در مقایسه با هند و چین که هر کدام بیش از ۱.۴ میلیارد نفر دارند، بسیار ناچیز است.

بزرگ‌ترین شهرهای جهان از نظر جمعیت در سال ۲۰۲۴

توکیو، ژاپن - ۳۷.۱ میلیون نفر

دهلی، هند - ۳۳.۸ میلیون نفر

شانگهای، چین - ۲۹.۸ میلیون نفر

داکا، بنگلادش - ۲۳.۹ میلیون نفر

سائوپائولو، برزیل - ۲۲.۸ میلیون نفر

قاهره، مصر - ۲۲.۶ نفر

مکزیکو سیتی، مکزیک - ۲۲.۵ میلیون نفر

پکن، چین - ۲۲.۱ میلیون نفر

بمبئی، هند - ۲۱.۶ میلیون نفر

اوزاکا، ژاپن - ۱۸.۹ میلیون نفر

بزرگ‌ترین شهرهای جهان بر اساس مناطق شهری

هر کشور، مفهوم شهر را به‌طور متفاوتی تعریف می‌کند، بنابراین تعیین یک اندازه‌گیری استاندارد برای بزرگ‌ترین شهرها بر اساس منطقه و مساحت دشوارتر از بررسی‌های جمعیتی است. برای مبارزه با ناهماهنگی در بین کشورها روشی موسوم به مناطق شهری ایجاد شده است که یک روش استاندارد برای اندازه‌گیری شهرها بر اساس تراکم جمعیت است. با استفاده از منطقه شهری به‌عنوان یک شکل اندازه‌گیری، شهرها و مناطق با هم گروه‌بندی می‌شوند، بنابراین بزرگ‌ترین شهرهای جهان بر اساس مناطق شهری، شهرهای جداگانه نیستند، بلکه گروه‌هایی از شهرها در مجاورت یکدیگر هستند.

نیویورک- نیوآرک ایالات متحده - ۱۲ هزار و ۹۳ کیلومتر مربع

بوستون-پراویدنس، ایالات متحده - ۹,۵۳۸ کیلومتر مربع

توکیو-یوکوهاما - ۸۲۳۰ کیلومتر مربع / ۳۱۷۸ مایل مربع

آتلانتا، ایالات متحده -۷۴۰۰ کیلومتر مربع

شیکاگو، ایالات متحده - ۷۰۰۶ کیلومتر مربع

لس‌آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده - ۶۳۵۱ کیلومتر مربع

مسکو، روسیه - ۴۶۶۲ کیلومتر مربع

واشنگتن-بالتیمور، ایالات متحده - ۵,۵۰۰ کیلومتر مربع

فیلادلفیا، ایالات متحده - ۵,۴۳۰ کیلومتر مربع

دالاس-فورث، تگزاس، ایالات متحده - ۵,۲۷۹ کیلومتر مربع

بزرگ‌ترین شهرهای جهان بر اساس مساحت کلی

بزرگ‌ترین شهر جهان از نظر مساحت کلی سرمرسوق در گرینلند، تشکیل‌شده از پنج شهرداری کوچک‌تر است که بیش از ۵۳۱ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت و تنها ۲۳ هزار و ۱۲۳ نفر جمعیت دارد. به همین دلیل، تراکم جمعیت سرمرسوق ۰.۰۴۳ نفر در کیلومتر مربع است.

دومین شهر بزرگ جهان از نظر مساحت نیز در گرینلند واقع شده است. آواناتا با ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت، ۱۰ هزار و ۷۲۶ نفر جمعیت دارد و تراکم جمعیت آن حتی کمتر از سرمرسوق است (۰.۰۲ نفر در هر کیلومتر مربع).

چین بیشترین تعداد شهرهای بزرگ جهان از نظر مساحت را دارد و سومین، چهارمین، پنجمین و ششمین شهرهای بزرگ جهان از نظر مساحت را در خود جای داده است که شامل ناگچو، هولنبیر، جیوکوآن و شیگاتسه می‌شود.

ناگچو شهری با ۴۵۰ هزار و ۵۳۷ کیلومتر مربع مساحت، شامل ۸۹ شهرستان، ۲۵ شهر و ۱۲۸۳ روستا است. هولنبیر با مساحت ۲۶۳ هزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع ۲.۵۴۹ میلیون نفر جمعیت دارد، جمعیت جیوکوان با مساحتی در حدود ۱۹۱ هزار و ۳۴۲ کیلومتر مربع، ۱.۰۹۵ میلیون نفر است و شیگاتسه، با مساحت ۱۸۲ هزار کیلومتر مربع، جمعیتی بیش از ۷۰۳ هزار نفری دارد.

کد خبر 748611

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • دستور رییسی باز هم ناممکن از آب درآمد!/ ساخت هواپیما فعلا شدنی نیست/ تکلیف یک میلیون دلار پولی که صرف شد چه می‌شود؟ (فیلم)
  • بزرگ‌ترین شهرهای جهان ۲۰۲۴ بر اساس جمعیت و مساحت
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد