Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:28:40 GMT

تبدیل انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۶۴۳۵

تبدیل انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است

رئیس شورای عالی نمایندگان رهبری در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه تبدیل شدن انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است، ادامه داد: حیات اصلی انسان، حیات علوی و ارتباط با خداست، لذا اتصال برقرار کردن میان انسان‌ها با حیات علوی و مانوس شدن با خداوند از نقش‌هایی است که باید در زندگی ایفا کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در افتتاحیه ششمین دوره حوزه علوم میان‌رشته‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم که  در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به تغییر نام حوزه علوم اسلامی به علوم میان‌رشته‌ای بیان کرد: همه انسان‌ها دارای شغل هستند تا زندگی خود را آبرومندانه اداره کنند، اما شغل هماهنگ با فکر و مشغله و اعتقاد انسان نیست و بسیاری از افراد به اجبار و برای تأمین معیشت زندگی خود مشغول به کاری هستند، لذا انسان را متناسب با شغل خود نمی‌توان ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه انسانیت انسان در نقش‌هایی است که در زندگی‌اش ایفا می‌کند، افزود: برخی از انسان‌ها علاوه بر شغلی که در آن مشغول هستند، در تلاش برای ایفای نقشی مثبت و تأثیرگذار در زندگی هستند و انسانی که می‌خواهد نقش‌آفرینی کند متناسب با جهان‌بینی و نگرشی که دارد نقش ایفا می‌کند، گاهی اوقات در زندگی انسان، شغل اجباری اما انتخاب نقش اختیاری است.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه بسیاری از انسان‌ها در شغل خود غرق می‌شوند، اظهار کرد: انسان‌های بزرگ و تحول‌آفرین، آدم‌های عجیب و غریبی نبودند و تنها تفاوت آن‌ها این بود که با وجود اهمیت دادن به شغل خود غرق در آن نشدند و فرصتی برای تفکر درباره ایفای نقش خود در زندگی داشتند و دارای همت بالایی بودند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از انسان‌ها با دستان خود چشم‌هایشان را می‌بندند و ترجیح می‌دهند حقایق و واقعیات زندگی خود را نبینند، تصریح کرد: هدف از خلقت انسان، صرفاً چرخیدن به مانند سایر حیوانات در دنیا نیست، بلکه انسان باید صراط مستقیم را پیدا کند و در آن مسیر قدم بردارد و حقایق زندگی را کشف کند؛ بدترین ظلم انسان به خود، چشم‌پوشی از زیبایی‌ها، حقایق و واقعیت‌های دنیاست.

حجت‌الاسلام محمدیان با یادآوری این نکته که انسان نباید در شغل خود خلاصه شود، اظهار کرد: در شب معراج، خداوند به پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «عبادت ۱۰ قسم است که ۹ قسم آن این است که شغل و مسئولیتی را که برعهده گرفته‌اید، به درستی انجام بدهید» اما نباید در شغل خود خلاصه شوید و از تغییر و تحول‌آفرینی در دنیا غافل شوید. امام صادق(ع) می‌فرماید «قَد عَلِمتُ أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَیکَ عَزمُ إرادَةٍ و إخلاصُ نِیّةٍ .؛ دانسته‌ام که برترین ره توشه مسافرِ کوی تو، عزم استوار و خلوص نیّت است».

وی با اشاره به اینکه انسان‌های بزرگ از «خوردن» لذت نمی‌برند، بلکه از اینکه دیگران را پای سفره بنشانند و گرسنگان را سیر کنند، بیشتر لذت می‌برند، اظهار کرد: اگر در دوران جوانی برای نقش‌آفرینی و تحول‌آفرینی در جهان پیرامون خود تصمیم جدی نگیرید، در دوان پیری هیچ‌وقت فرصت کافی برای این امر پیدا نمی‌کنید.

رئیس شورای عالی نمایندگان رهبری در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه تبدیل شدن انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است، ادامه داد: حیات اصلی انسان، حیات علوی و ارتباط با خداست، لذا اتصال برقرار کردن میان انسان‌ها با حیات علوی و مأنوس شدن با خداوند از نقش‌هایی است که باید در زندگی ایفا کنیم. اگر خداوند همه دنیا را یک شکل و یک رنگ آفریده بود، سراسر جهان تصویر بیابان شن رؤیت می‌شد، اما جهان سرشار از زیبایی و تنوع رنگ‌ها و نقش‌ها و عطرهاست اما متأسفانه ما دنیا را از یک دایره کوچک تماشا می‌کنیم، در حالی‌که اگر کل دنیا را یک‌جا مشاهده کنیم که خدمت خداوند و دین به انسان تلقی می‌شود، سراسر زیبایی می‌بینیم؛ حضرت زینب(س) با وجود مصائب و مشکلات فراوانی که بر ایشان مترتب شد، فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً؛ جز زیبایی ندیدم» و این بدان معناست که ایشان همه جهان را یک‌جا نگریست.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی افزود: در حوزه علوم اسلامی، یاد می‌گیریم که علائم حیاتی انسان را آشکار کنیم و آن‌ها را در مدار صراط مستقیم قرار دهیم و از آن‌ها دستگیری کنیم و صرفاً به فکر خویش نباشیم.

حجت الاسلام محمدیان در پایان با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از فرصت‌های زندگی در دوران جوانی، بیان کرد: کسانی که به فکر فرزندآوری نیستند، خود را از بزرگ‌ترین لذات دنیوی محروم می‌کنند و در نهایت سگ یا حیوان دیگری را به منزل آورده و با آن زندگی می‌کنند که این امر اشتباه است و به آن زندگی نمی‌گویند، بلکه زندگی فی نفسه بدان معناست که چند فرزند را تربیت و تحویل جامعه بدهید تا تحول‌آفرینی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها علوم اسلامی حوزه علوم اسلامی حجت الاسلام حیات علوی انسان ها شغل خود نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، امین‌رضا خالقیان دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ در برنامه مثبت آموزش شبکه آموزش سیما گفت: نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با رویکرد توجه به شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت، اردیبهشت امسال و با محوریت پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶۵۰ شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است. برگزاری رویدادهای جانبی در این نمایشگاه از جمله رونمایی از دستاوردهای جدید حوزه سلامت و برگزاری جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی از جمله دلایل اقبال شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه است.

خالقیان در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه هم گفت: تاکنون ۵۰ شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین حضور هیأت‌های مختلف خارجی علاوه بر آشنایی آنان با دستاوردهای شرکت‌های ایرانی، تسهیل کننده صادرات تجهیزات پزشکی نیز خواهد بود که این موضوع به ارزآوری این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

وی افزود: در دو دهه گذشته با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانسته‌ایم از یک کشور واردکننده تجهیزات پزشکی، به صادرکننده این تجهیزات تبدیل شویم، به نحوی که در حال حاضر تجهیزات پزشکی ساخت ایران علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با اشاره به تولید تجهیزات الکترونیک پزشکی، تجهیزات خاص اتاق عمل و وسایل بخش‌های نگهداری ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: در دوران همه گیری کرونا، تجهیزات پزشکی مورد نیاز از جمله ضدعفونی کننده ها و دستگاه‌های تنفسی مانند ونتیلاتور توسط فناوران ایرانی ساخته شد و نیاز داخل کشور را تأمین کرد.

وی افزود: تجهیزات پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و تجهیزات پزشکی ایرانی با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. این موضوع، ایجاد بازارهای صادراتی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از بیمارستان‌های ترکیه با تجهیزات ایرانی تجهیز شده است.

خالقیان در خصوص چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت گفت: جهت دهی حمایت‌های دولتی خصوصاً در موضوع ارز برای واردات مواد اولیه، تعدد تشکل‌های حوزه سلامت و مشکلات تعرفه گذاری از جمله چالش‌های حوزه سلامت است که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی، این چالش‌ها مرتفع گردد.

وی در پایان گفت: بخش قابل توجهی از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و بر همین اساس، محوریت برگزاری نمایشگاه ایران هلث از سال ۱۴۰۳ به مدت سه دوره به پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجمع شرکت‌های حوزه سلامت اعطا شده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی، ۲۹ اردیبهشت الی ۱ خرداد ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 6090607 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • اعضای شورای شهر و روستا در تحقق شعار امسال همت مضاعف داشته باشند   
  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی