Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:24:42 GMT

ویژگی‌های مشترک فرهنگ ایران و لبنان

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۷۱۵۱

ویژگی‌های مشترک فرهنگ ایران و لبنان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چهره‏‌های دلپذیر و منحصربه‌فرد دستاوردهای هنری و فرهنگی، برآمده از فرهنگ و تمدن ایران و لبنان به صورت‌های متفاوتی تجلی یافته و آن‌چنان گیرا و پرارزش‌اند که افراد با گرایش‌ها و سلیقه‌های متفاوت را نیز به خود جذب می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه‌شب در مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در بیروت، با تشکر و قدردانی از مهمان‌نوازی و میزبانی لبنان، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد دو فرهنگ ایران و لبنان اشاره کرد و گفت: سه مؤلفه از ﻋﻨﺎﺻـﺮ و مؤلفه‌های اصلی و سازنده، هویت دو فرهنگ ایرانی و لبنانی را برجسته و متمایز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او حضور پررنگ و تأثیرگذار انگیزه‌های اخلاقی و معنوی در همه عرصه‌های فرهنگی و هنری ایران و لبنان را اولین عنصر متمایزکننده فرهنگ دو کشور دانست و توضیح داد: انگیزه‌های معنوی در همه رویدادهای فرهنگی و هنری دو کشور از جایگاه بالایی برخوردار است. هنر همواره از مؤثرترین و بهترین ابزارها در جهت نشر و گسترش تعالیم انسانی در دو کشور بوده‌است.

اسماعیلی الگو و مؤلفه‌های فرهنگی لبنان را ستود و تاکید کرد: لبنان با توجه به این‌که دروازه‌ای‌ست که شرق را به اروپا متصل می‌کند، طی سالیان دراز پلی دائمی برای نشر و گسترش اندیشه معنوی شرق به اروپا بوده‌است.
وزیر ارشاد به حضور ارزشمند هنرمندان توانمند ایرانی در لبنان برای اجرای برنامه‌های هنری مختلف در مناطق مختلف این کشور اشاره کرد و گفت: هنرمندان عزیز ایران با روحیه معنوی در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کرده‌اند تا با آثار و هنرنمایی‌های خود، فرهنگ متکی بر معنویّت ایران‌زمین را به نمایش بگذارند.

او به دومین و سومین ویژگی متمایزکننده دو فرهنگ ایرانی و لبنانی اشاره و اضافه کرد: تعامل مثبت و سازنده فرهنگ دو کشور، با دستاوردهای فرهنگ و تمدن بشری دیگر، ویژگی مثبت آن‌هاست که به غنای فرهنگ دو کشورِ دارای سابقه کهن و درخشان افزوده‌است. مؤلفه سوم متمایزکننده دو تمدن ایرانی و لبنانی، شاخصه‌های تمدن‌ساز این دو فرهنگ است.

اسماعیلی با بیان این‌که تبادل فرهنگ‌ها و فرایند وام‌گیری زمانی مثبت است که با عناصر و فاکتورهای فرهنگ و هویت ملی در تضاد نباشد، بیان کرد: به‌دلیل اطمینان زیربنای فرهنگی، هر دو کشور هیچ‌گاه مصرف‌کننده صرف فرهنگ دیگران نبوده‌اند و دو کشور آگاهانه و نه با تقلید کورکورانه از عناصر مثبت فرهنگ‌های دیگر که با عناصر و فاکتورهای فرهنگ و هویت ملی‌شان در تضاد نیست نیز بهره برده‌اند.

او به نقش تعیین‌کننده هویت و فرهنگ در شکل‌گیری منافع و کنش‌ها اشاره کرد و گفت: هویت هر کشور به فرهنگ و هنر مردمانش گره خورده، زیرا فرهنگ و هنر عصاره تجربیات یک ملت و نیز بیانگر درک و نوع شناخت این ملت از خود و واقعیت دنیای خارج است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود برپایی هفته فرهنگی ایران در لبنان را فرصت مناسبی برای تحکیم روابط برادرانه و توسعه روابط فرهنگی با این کشور دانست.
اسماعیلی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک تهران میزبان هفته فرهنگی لبنان باشد.

وزیر فرهنگ لبنان نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران و مهمانان ایرانی به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی اشاره کرد و گفت: این رویداد فرهنگی مهم، بهترین دلیل برای اثبات این حقیقت است که فرهنگ نقش مهمی در تسهیل گفت‌وگوی تمدن‌ها دارد و فرهنگ عالی‌ترین الگوی روابط میان ملت‌هاست.

محمد وسام‌المرتضی اضافه کرد: رویدادها و فعالیت‌ها در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی و... که ارتباط مستقیمی با منافع کشورها دارد گاهی نقاب منافع مادی بر تن می‌کنند، موضوعی که کشورها را خواه ناخواه به سمت تنش و یا جنگ می‌کشاند، اما فرهنگ ذاتاً انسان را به‌سوی ارج نهادن به ارزش‌های معنوی سوق می‌دهد و باعث تهذیب نفس و ارتقای روابط و ایجاد هم‌افزایی و صلح میان جوامع بشری می‌شود.

او ادامه داد: بارزترین و غالب‌ترین ویژگی گردهمایی‌های ایرانی - لبنانی، سابقه فرهنگی مبتنی بر پایبندی و احترام به ارزش‌هایی از جمله حاکمیت، آزادی، مقاومت در برابر ظلم و مقابله با تجاوزگری بوده و هست. همین ویژگی‌ست که باعث می‌شود رویدادهای فرهنگی میان دو کشور به جریان یا گروه خاصی اختصاص نداشته‌باشد بلکه به‌صورت یکسان، متعلق به همه لبنانی‌ها و همه ایرانی‌ها، و همچنین برای همه مردم عرب به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین است.

وزیر فرهنگ لبنان با بیان این‌که مسئله فلسطین شاخصی وحدت‌بخش است، گفت: موضع‌گیری در قبال سیاست‌های رژیم اشغالگر و مخالفت با آن پیش از هر چیز یک موضع اخلاقی و حمایت از فرهنگ حق و تعلق خاطر به آن است.
محمدالمرتضی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی لبنان از هفته فرهنگی لبنان گفت: مایل‌ایم روزهای فرهنگی فجر بسانِ سازی باشد برای نواختن پیوسته قطعه دوستیِ پایدار؛ سازی که ضرب‌آهنگ‌های جادویی آن با کوشش اندیشمندان، موسیقی‌دانان، استادان و فرهیختگان ایرانی و لبنانی از همه شاخه‌های علمی و فرهنگی نواخته و طنین‌انداز شود و این همان چیزی‌ست که ما، مردم و دولت‌های دو کشور باید به‌دنبال محقق کردن آن باشیم.

او اظهار کرد: بی‌شک پل زبان و نردبان موسیقی و دریچه اندیشه بهترین ابزاری هستند که می‌توانند منطقه ما را به طلوع آزادی جدید رهنمون سازند و صلح واقعی، توسعه پایدار و رفاهی را که شایسته و سزاوار ملت‌هاست، محقق می‌کند.

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان نیز در ادامه این مراسم در سخنانی با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و لبنان گفت: تاریخچه مناسبات فرهنگی میان ایران و لبنان، پربار و غنی بوده‌است. ایران از جمله اولین کشورهایی بود که پس از استقلال لبنان در سال ۱۹۴۳ میلای، چندین توافق‌نامه، از جمله توافق‌نامه همکاری فرهنگی با این کشور را امضا کرد.

در ادامه این برنامه نوبت به اجرای گروه چهل‌نفره ارکستر بنیاد رودکی به رهبری «بردیا کیارس» و با حضور نوازندگانی از لبنان رسید.

ارکستر بنیاد رودکی در این مراسم پنج قطعه (ساز و آواز، خاک مهرآئین، خوشه‌چین، ای ایران ای مرز پرگهر، بی‌تابی بلقیس، و بهار دلکش را با ترجمه هم‌زمان با زیرنویس عربی بر روی پرده نمایش سالن) اجرا کرد. هنرنمایی این ارکستر در اجرا و هم‌خوانی زیبای قطعه‌های فارسی با استقبال و تشویق حاضران در سالن مواجه شد.

در ادامه این برنامه، ارکستر بنیاد رودکی چند قطعه بی‌کلام را نیز اجرا کرد.

 پس از پایان مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ایران، نمایشگاه فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی که به‌همین مناسبت، به لبنان اعزام شده‌اند نیز گشایش یافت.

در این نمایشگاه چندین اثر از هنرهای برتر ایران از جمله خوش‌نویسی، کاریکاتور، عکاسی، گلدوزی، میناکاری، معرق‌کاری، گلیم‌بافی و قالی‌بافی و... به نمایش گذاشته‌شده‌است.

هفته فرهنگی ایران در لبنان به‌مدت یک هفته (از ۹ تا ۱۴ اسفند) و به‌همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، و با همکاری وزارت فرهنگ لبنان، و انجمن هنری «رسالات» لبنان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

هفته‌ فرهنگی ایران برنامه‌هایی از جمله برگزاری چند میزگرد و هم‌اندیشی در موضوعات علمی، هنری، و همچنین برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای ایرانی به‌همراه پخش فیلم‌های ایرانی و شب موسیقی ایران و لبنان به‌صورت مشترک خواهد داشت و در مراکز مختلف فرهنگی لبنان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت ارشاد هفته فرهنگی ایران در لبنان محمدمهدی اسماعیلی فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته فرهنگی ایران ایرانی و لبنانی فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت ایران در لبنان ایران و لبنان فرهنگی لبنان فرهنگ ایران وزیر فرهنگ دو فرهنگ دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟

تابناک _ سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف در آیین گرامیداشت هفته عقیدتی- سیاسی در سپاه و بسیج اظهار کرد: ۴۵ سالی است که در کشور موضوع فلسطین به عنوان مسئله‌ای اصلی مطرح است و دومین راهپیمایی بزرگ ما در کشور نیز راهپیمایی روز قدس بوده است. نزدیک به ۸۰ سال از اشغال فلسطین توسط اسرائیل می‌گذرد و آمریکا و اذنابش حامی این رژیم بوده و هستند.

وی با بیان این‌که «عملیات طوفان الاقصی در سال گذشته، حمایت از فلسطین را قوت بخشید»، افزود: این عملیات پر قدرت علیه رژیم صهیونیستی انجام شد که در گذشته مدعی شده و بارها اعلام کرده بود، قلعه‌ای امن در منطقه هستیم و اگر همه ارتش‌های کشورهای عربی همزمان به ما حمله کنند، پیروز میدان خواهیم بود.

وی با بیان این‌که «صهیونیست‌ها لحظه‌ای از تقویت بنیه نظامی، امنیتی و دفاعی خود غافل نمی‌شوند»، اظهار کرد: با این وجود، نزدیک ۷ ماه است که صهیونیست‌ها در همین غزه ماندند و به هیچکدام از اهدافی که اعلام‌کرده بودند، نرسیدند. رژیم صهیونیستی در میدان مصاف با غزه بدون پدافند و با انجام هزاران بمباران، راه به جایی نبرده است.

سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تبعات عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی گفت: با این عملیات، هیمنه رژیم صهیونیستی در حوزه عملیاتی، نظامی و دفاعی بهم ریخت، همچنین موج حمایت جهانی از فلسطینیان و انزجار از این رژیم رقم خورد.

وی با اشاره به قدرت نظامی کشور با توجه به رقم زدن عملیات وعده صادق اظهار کرد: بعد از دفاع مقدس، لحظه‌ای برای توانمند شدن کشور تحت تدابیر رهبر انقلاب را از دست ندادیم. دفاع مقدس، تهدیدی بود که به فرصتی استثنایی تبدیل شد. در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود. هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

وی با تاکید بر این‌که «با قاطعیت می‌گویم امروز به برکت دفاع مقدس، جانفشانی‌های نیروهای مسلح و تدابیر رهبر معظم انقلاب، کشور امنی داریم از این لحاظ که هیچکس جرات حمله به کشورمان را ندارد.» افزود: امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند. عملیات وعده صادق با سلاح‌های تولید داخل صورت گرفت، عملیات وعده صادق، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود. عظمت این اقدام به صورتی بود که آن‌ها باید مدت ها عطش داشته باشند که این حمله چگونه بوده است. این عملیات نظامی، اقدامی غافلگیرکننده نبود و زمانی که اولین پهپاد پرتاب شد آن‌ها منتظر بودند.

شریف با اشاره به این‌که « ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به این رژیم کمک کردند»، افزود: در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود. هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. عملیات وعده صادق باردیگر به شیعیان و ملت ایران ابهت و برتری بخشید و دل تمام شیعیان و ازادیخواهان دنیا را شاد کرد. امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند؛ خداوند را برای عظمتی که برای ملت ایران افرید شاکریم.

وی با بیان این‌که «مردم ایران بسیار هوشمندانه خادم را از خائن تشخیص می‌دهند و موقعیت‌شناس هستند»، گفت: امیدواریم بتوانیم فدای این مردم شویم و خدمتی صادقانه به آن‌ها داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟