Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدون شک یکی از مهمترین شاخصه‌های مهم یک جامعه، رعایت اخلاق است و ارمغان بعثت در این راستا برای تحول اخلاقی بشر تاثیر بسرایی داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، در ۲۷ رجب پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) مبعوث شد و این روز به عنوان بزرگترین عید مسلمانان شناخته شده که پیامبر(ص) برای گسترش اسلام سالها تلاش کرد، تلاشی بی وقفه تا بتواند انسانها را از انحراف دور نماید و در مسیر خداپرستی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر(ص) در طول این سالها با دارا بودن اخلاقی ناب، سعی کردند تا معنویت را در جامعه رواج دهند، معنویتی که انسانها را از جاهلیت نجات داد، افرادی که در همان روزگار دختران خود را زنده به گور می کردند اما پیامبر(ص) چنان احترامی برای حضرت فاطمه(س) قائل بودند که درس بزرگی به مردم آن دوران دادند.

بدون شک یکی از مهمترین شاخصه های مهم یک جامعه دینی و اسلامی، رعایت اخلاق است، در جامعه ای که اخلاق به معنی واقعی کلمه رعایت شود، قطعا ظهور و بروز مشکلات در آن کمتر است، از همین رو در آیات و روایات از ویژگی ها و صفات اخلاقی پیامبر اسلام بسیار بیان شده که چگونه همه را شیفته اخلاق اسلامی خود نموده است.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران عدالت، اخلاق، معنویت بسیار بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت، عدالت با پیروزی انقلاب در جایگاه خاصی قرار گرفت و همیشه رعایت عدالت مورد توجه بوده است، عدالتی که ریشه در اسلام و دین دارد و این مهم با پیروزی انقلاب رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب، به معنویت و اخلاق توجه ویزه ای داشتند به طوری که ایشان این محور را به عنوان دومین موضوع در بیانیه مطرح نمودند و فرمودند: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی، چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبود‌های مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.

این نشان می دهد که وقتی در جامعه ای معنویت وجود داشته باشد، اخلاق هم در کنار آن می تواند جامعه را به سمت سعادت پیش ببرد اما فاصله گرفتن از معنویت، سرآغاز بی اخلاقی ها یی است که می تواند جامعه بشریت را در منجلاب مشکلات غرق نماید.

از همین رو به خوبی می توان دریافت که هدف اصلی بعثت پیامبر(ص)، ترویج اخلاق و معنویت در جامعه دینی و اسلامی بوده است، هدفی که حرکت انسانها را در مسیر سعادت تسریع می کند.

از سوی دیگر سیره پیامبر(ص) بهترین الگو برای همه بشریت است، پیامبری(ص) که در مهربانی، گذشت، رفتار با کودکان و سالمندان نمونه و بی نظیر بود اما در مقابل کفار محکم می ایستاد و این مهمترین رمز موفقیت پیامبر(ص) بود، امروز با سیره پیامبر(ص) می توان همان صفات اخلاقی را در جامعه پیاده کرد به طوری که با الگوگیری از پیامبر اسلام می توان سدی برای فتنه های دشمنان و شیاطین بود.

مبعث پیامبر(ص) بشریت را به قله کمال اخلاقی رساند

حجت الاسلام محمد پیریایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: مبعث، یکی از بزرگترین اتفاقات جهان بود که به کمال رسیدن و تکمیل کننده همه پیام های انبیاء بوده و پیامبر(ص) عصاره همه مخلوقات عالم است.

وی افزود: پیامبر(ص) دلیل بعثت را اینگونه می فرمایند که اخلاق، شروعی دارد و به اوج می رسد و من آمده ام تا بشریت را به قله کمال اخلاقی برسانم، در واقع مهمترین هدف مبعوث شدن پیامبر، ترویج اخلاق اسلامی و نیک در جامعه بود.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: با توجه به این که صفت اخلاقی نمایانگر ذات انسان است، پس تعلیم و تربیت بر همه چیز مقدم است و مهمترین کار در عالم وجود این است که انسان، شخصیت خود را به اوصاف الهی شکل دهد.

پیریایی با اشاره به ترویج تعلیم و تربیت اسلامی تصریح کرد: برای گسترش تعلیم و تربیت اسلامی در جامعه باید به اوصاف الهی توجه کرد چرا که تمرین در کارهای خوب سبب می شود تا انسان خوب شود.

کارشناس مذهبی با بیان این که بعثت پیامبر(ص) در بین همه بعثت ها از جایگاه مهمی برخوردار است، گفت: مبعث اتفاقی بود که انسان را به روح اخلاق سوق داد و امروز به خوبی می بینیم که اخلاق خوب چقدر می تواند در جلوگیری از مشکلات اثر گذار باشد به طوری که مشکلات اصلی و برخی بی اخلاقی ها، نتیجه دور شدن از تعالیم دینی است.

وی بیان کرد: امروز دشمن تلاش دارد تا با استفاده از فضای مجازی بتوانند بر فکر جوانان غلبه کند در حالی که نباید اجازه داد هیچ چیز فضای معنوی انسان را درگیر کند، وقتی انسان از تعالیم الهی دور شود با بی اخلاقی و بداخلاقی دست به کارهایی می زند که مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می کند.

ترویج اخلاق و گسترش اسلام، هدف بعثت بود

حجت الاسلام حبیب حاتمی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های لرستان، اظهار داشت: مبعث بزرگترین عید عالم هستی است و ترویج اخلاق و مبارزه با جهل، در راس برنامه بعثت است و پیامبر(ص) در برهه ای مبعوث شدند که در تاریخ بشریت، جهل و خرافات ریشه می دواند اما وجود پیامبر(ص) در عین اخلاق نیکویی که داشتند سبب شد تا به این جهالتها پایان بدهند.

وی افزود: پیامبر اسلام، بزرگترین شخصیت اخلاقی معرفی می شوند که هجرت او به سمت خوبی ها بود و توجه به اخلاق در مسیر جامعه اسلامی و دینی و همچنین تمدن اسلامی است که رهبری در گام دوم انقلاب به آن اشاره می نمایند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های لرستان عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب به اخلاق و معنویت توجه ویژه ای داشتند و همانگونه که پیامبر(ص) برای مکارم اخلاق مبعوث شدند، توجه به نکته های اخلاقی ضروری است و جای برخی از این نکته ها در جامعه خالی می باشد.

وی بیان کرد: نگاه دقیق پیامبر(ص) به تکریم افراد، مهربانی با افراد و اخلاق پسندیده ایشان، باید مود توجه قرار گیرد و اخلاق نیکو، گمشده ای است که باید آن را دنبال کرد که رهبری در گام دوم انقلاب بر احیای معنویت و اخلاق توجه و تاکید ویژه ای داشتند.

حاتمی خاطر نشان کرد: زمانی می توان جامعه ای سالم داشت که اخلاق در آن موج بزند، لذا عدم توجه به معنویت و اخلاق مشکلات زیادی را ایجاد کرده است از همین رو هر کاری که انجام می شود باید با رعایت معنویت و اخلاق صورت گیرد تا به نتیجه برسد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های لرستان با اشاره به سیره پیامبر(ص) گفت: در عین حالی که اخلاق و رفتار پیامبر(ص) با افراد بسیار مهربان بود اما ایشان در برابر منافقین سرسخت و جدی بودند و باید مسلمان عالم وحدت را که مهمترین رمز پیروزی است فراموش نکنند و اگر ملتها بدانند که استکبار، آمریکا، انگلیس مکار، اسرائیل کودک کش، صهیونیست و دشمن هستند و در برابر آنها بایستند در واقع به سیره پیامبر(ص) عمل شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معنویت و اخلاق گام دوم انقلاب سیره پیامبر ص پیامبر اسلام ترویج اخلاق جامعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۷۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • رسانه‌ها تبلیغات دشمن پس از حمله به اسرائیل را خنثی کردند
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است