Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس دینی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) اسوه نمونه در اخلاق بودند گفت: در فرمان جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب، اولین الزام اخلاق و معنویت ذکر شده است که باید اخلاق خوب پیامبر اسلام(ص) را اسوه و الگوی خود در همه امور زندگی قرار دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ در حدیث قدسی معراج در قسمتی که خداوند متعال به فضیلت پیامبر اسلام نسبت به سایر انبیا اشاره می کند و یکی از علل پنج گانه فضیلت یافتن حضرت محمد صلی الله علیه و آله بر تمام انبیا خلق عظیم ایشان بیان شده است، در جائی که خداوند متعال می فرماید: «اى احمد! آیا مى‏دانى چرا تو را بر دیگر پیامبران برترى بخشیدم؟ پیامبر عرض کرد: خداوندا! نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمیدانم. خداوند فرمود: به واسطه یقین، نیکویى اخلاق، بخشندگى، بزرگوارى نفس و رحمت و مهربانى تو بر دیگران و بدان که اوتاد نیز جز به واسطه همین صفات، در زمره اوتاد در نیامدند.»

* علت برتری پیغمبر گرامی اسلام(ص) نسبت به سایر انبیا داشتن خلق عظیم بود

خداى متعال در آیه 4 سوره «قلم» در توصیف پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: (تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته اى هستى)؛ «وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُق عَظِیم» . اخلاقى که، عقل در آن حیران است، لطف و محبتى بى نظیر، صفا و صمیمیتى بى مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله اى توصیف ناپذیر. اگر مردم را به بندگى خدا دعوت مى کنى، تو خود بیش از همه عبادت مى نمایی، و اگر از کار بد بازمى دارى، تو قبل از همه خوددارى مى کنى، آزارت مى کنند و تو اندرز مى دهى، ناسزایت مى گویند و تو براى آنها دعا مى کنى، بر بدنت سنگ مى زنند و خاکستر داغ بر سرت مى ریزند و تو براى هدایت آنها دست به درگاه خدا برمى دارى. آرى، تو کانون محبت، عواطف و سرچشمه رحمتى.

«خُلُق» از ماده «خلقت» به معنى صفاتى است که از انسان جدا نمى شود، و همچون خلقت و آفرینش انسان مى گردد. برخی از مفسران، خلق عظیم پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به «صبر در راه حق، گستردگى بذل و بخشش، تدبیر امور، رفق و مدارا، و تحمل سختى ها در مسیر دعوت به سوى خدا، عفو و گذشت، و جهاد در راه پروردگار، و ترک حسد و حرص» تفسیر کرده اند، گرچه همه این صفات در پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود، ولى «خُلُق عظیم» او، منحصر به اینها نبود. در بعضى از تفاسیر نیز، «خُلُق عظیم» به «قرآن» یا «آئین اسلام» تفسیر شده است که، مى تواند از مصادیق مفهوم وسیع فوق باشد، به هر حال، وجود این «خُلُق عظیم» در پیامبر(صلى الله علیه وآله)، دلیل بارزى بر عقل و درایت آن حضرت و نفى نسبت هاى دشمنان بود.

خلق نیکو مهم‌ترین چیزى است که مصلحان و پیامبران به آن نیاز دارند. حسن خلق با فضیلت‌ترین صفات پیامبران و شریف‌ترین اعمال صدیقان است. از همین روى، در آیات چندى از قرآن کریم، خلق پیامبر مورد ثنا و ستایش قرار گرفته است. عنوان «عظیم» در مواردى به کار مى‌رود که چیزى قابل توصیف و ادراک نباشد. در خصوص تفسیر «خلق عظیم» موارد چندى بیان شده است؛ از جمله اینکه برخى آن را دین اسلام مى‌دانند. برخى نیز منظور از خلق عظیم را آداب قرآنى یا قرآن دانسته‌اند. برخى هم خلق عظیم را صبر و تحمل و تدبیر بر مقتضاى عقل تعبیر کرده‌اند. تحمل سختى‌ها و صبر پیامبرˆ در برابر ناملایمات بر اساس روایات و تصریح خود پیامبر مشهور است. هرچند موارد یاد شده خلق پیامبر هستند، اما خلق حضرت به موارد یادشده محدود نمى‌شود و همه صفات روحى، اجتماعى، شخصى، انسانى، خانوادگى و… ایشان را دربر مى‌گیرد. بر اساس برداشت دیگر، منظور از خلق عظیم پیامبر ˆ آن است که ایشان جامع مکارم اخلاقى بوده‌اند.

جهان امروز با وجود پیشرفت‌هاى زیاد علم و صنعت، بیش از هر زمان دیگر به خلق پیامبر اکرم که در قرآن از آن به «خلق عظیم» تعبیر شده، نیاز دارد؛ چه آنکه در مقابل پیشرفت‌هاى شگرف و اعجاب‌انگیز بشر، در کجى‌ها و انحرافات نیز پیچیدگى زیاد شده است، به گونه‌اى که مثلا با وسایل پیشرفته، ظلم و ستم و دزدى و غارت و برخوردهاى زشت و زورگویى‌ها بیشتر به چشم مى‌خورد. چه ظلم‌ها، ستم‌ها و ویرانى‌ها به اسم آزادى و دموکراسى به بار نمى‌آید و چه برخوردهاى زشت و غیرانسانى که صورت نمى‌گیرد. در واقع، در جهان امروز انسان، فراموش شده و به سقوط اخلاقى و سوءاخلاق مبتلا شده است. به همین دلیل، برخى راه چاره و درمان را آشتى با خدا و لزوم یارى گرفتن از دین و مذهب می دانند.

مسئله انحطاط و سقوط اخلاق که بشر امروزى به آن مبتلا شده به دنیاى غرب خلاصه نمى‌شود؛ چراکه از طریق اینترنت و انواع آنتن‌ها از غرب به شرق نیز راه یافته و دامن شرق و دنیاى اسلام را نیز گرفته است.

* اولین الزام فرمان جهاد تبیین حضرت آقا اخلاق و معنویت است

حجت الاسلام حسن بابایی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با توجه به موضوعیت جهاد تبیین حضرت آقا وقتی الزامات جهاد تبیین را می فرمایند اولین الزام را معنویت و اخلاق عنوان می کنند یعنی در فضای رسانه و فضای حقیقی در روایتگری ها از توهین و اتهام و غیبت و ناسزا خودداری کنیم و با بیان نرم و لین براساس استدلال انجام دهیم.

کارشناس مذهبی افزود: اما متاسفانه در جامعه امروزی از یک طرف به دلیل فشارهای اقتصادی و معیشتی و از طرف دیگر هم مردم مواردی را از برخی مسئولان دیده اند که موجب یاس و ناامیدی آنها شده است که با اندک موردی عصبانی شده و خشم و غضب خودشان را بروز می دهند و این خشم و غضب در کف خیابان و پشت چراغ قرمزها به وضوح دیده می شود با وجود ثانیه شمار، به محض روشن شدن چراغ سبز، با تندی شروع می کنند به بوق زدن و ناسزا گفتن.

حجت الاسلام بابایی تاکید کرد: کسانی که مدعی مسلمانی هستند و حقیقتا اقرار می کنند که پیرو دین اسلام و پیامبر خدا(ص) هستند باید بدانند که پیامبر مبعوث شدند برای مکارم اخلاق و از جمله مکارم اخلاق داشتن اخلاق خوش است چه در خانواده با اعضای خانواده، با همسر و فرزندان و چه با همسایگان و دوستان و چه در فضای جامعه با عموم مردم، پیامبر گرامی اسلام(ص) با اخلاق خوش با مردم برخورد داشتند و رفتار می کردند پیامبر گرامی اسلام(ص) کسی است که وقتی آن زن یهودی که هر وقت پیامبر از محله آنها عبور می کرد خاکستر بر سر پیامبر می ریخت وقتی یک روز دید آن زن نیست، سراغ او را گرفت اطرافیان و همسایگان گفتند که بیمار شده است پیامبر با وجود آن همه اذیت و آزارها به عیادت او رفت، امروز ما همسایه مسلمان داریم و باید از احوال آنها باخبر باشیم و در صورت نیاز به آنها رسیدگی کنیم.

* اخلاق خوب پیامبر باید برای همه امت الگو و اسوه باشد

وی ادامه داد: اگر کسی به پیامبر گرامی اسلام یا ائمه اطهار توهین و جسارتی می کرد توهین آنها را با توهین جواب نمی دادند بلکه با اخلاق خوش چنان با آنها رفتار می کردند که آنها مجذوب اخلاق خوش و دین اسلام می شدند.

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که خداوند در قرآن کریم می فرماید ای پیامبر شما ثروت نداشتی که به واسطه آن مردم جذب تو شوند آن چیزی که باعث شد مردم در تو جمع شوند و بتوانی دین اسلام را تبلیغ و توسعه دهی اخلاق خوش تو بود. فلذا اخلاق خوش و اخلاق خوب پیامبر باید برای در همه امور زندگی امت اسلام الگو و اسوه باشد و خود پیامبر گرامی اسلام(ص) اسوه نمونه در اخلاق خوش است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پیامبر صلى الله علیه وآله پیامبر گرامی اسلام ص اخلاق خوب پیامبر اولین الزام جهاد تبیین اخلاق خوش دین اسلام خلق عظیم ق عظیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد

حجت الاسلام راجی گفت: ۳ سخنرانی مهم رهبر انقلاب در موضوع جهاد تبیین، در جمع هیئتی ها بوده؛ ایشان روی ظرفیت هیئت برای جهاد تبیین حساب ویژه ای باز کرده اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین روز از همایش سالیانه مدیران هیئت های رزمندگان سراسر کشور با سخنرانی حجت الاسلام راجی در مشهد مقدس برگزار شد. او با موضوع جهاد تبیین و بایسته های آن صحبت کرد.

حجت الاسلام راجی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدارهای زیادی به موضوع جهاد تبیین اشاره کرده اند و در این موضوع از ما مطالبه داشتند. اینکه چه قدر این موضوع جدی گرفته شده، بماند اما فراموش نکنیم که اغتشاشات سال 1401 یکی از نتایج کم توجهی به جهاد تبیین بود.

وی با اشاره به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین گفت: در یک دسته بندی کلی می توان گفت رهبر انقلاب 3 سخنرانی بسیار مهم درباره جهاد تبیین داشته اند اما حلقه مشترک همه این سخنرانی ها این است که در جمع هیئتی ها بوده است. برای مثال، صحبت درباره این مقوله مهم برای نخستین بار در دیدار هیئات دانشجویی آغاز میشود. از سویی دیگر، مفصل ترین صحبت های ایشان درباره جهاد تبیین در دیدارشان با مداحان بوده که فرمودند هیئت، کانون جهاد تبیین است. علاوه بر اینها، آغاز صحبت های ایشان درباره جهاد تبیین بعد از 2 سال نیز در جمع هیئتی ها بوده است. در آن دیدار بود که فرمودند مسئولیت جهاد تبیین بر دوش شما هیئتی هاست. بنابراین با درنظرگیری همه این نکات می توان فهمید که حضرت آقا روی ظرفیت هیئت برای جهاد تبیین حساب ویژه ای باز کرده اند.

2 شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست

وی ادامه داد: توجه به جهاد تبیین در هیئت بسیار مهم است. این موضوع به قدری اهمیت دارد که معتقدم اگر جهاد تبیین جدی گرفته نشود، تا چند سال آینده هیچ کس از ما حتی جرأت پیدا نمی کند هیئت برگزار کند. در فتنه سال 1401 زنگ خطر به صدا درآمد و دیدید که در آنجا صحبت از نظام جمهوری اسلامی فراتر رفته بود و اصل اسلام را هدف قرار گرفته بودند. فراموش نکنید که ذهن دانش آموزان و دانشجویان ما پر از سوال است و تنها راه نجات، جهاد تبیین است. در این شرایط، یک سوال مهم مطرح میشود و آنهم این است که جهاد تبیین چیست؟

حجت الاسلام راجی در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مفصل ترین پاسخ را به این سوال می دهند و میفرمایند: جهاد تبیین دو شاخه اساسی دارد؛ اول، تبیین اصول و مبانی و دوم، تبیین باقی امور. تعریف اصول و مبانی مشخص است و طبیعی است که باید محکم شوند، اما در شاخه دوم مواردی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه، بنده معتقدم که 1+5 موضوع وجود دارد که در کنار هم شاخه دوم جهاد تبیین را شکل می دهند. دشمنان ما بیشترین امید را به همین موضوعات بستند و تلاش می کنند با تحریف آنها، به پیروزی برسند.

وی درباره موضوع مهمی که باید هدف جهاد تبیین قرار گیرد، گفت: در این موضوعات، یکی از بقیه مهم تر است و آنهم تبیین شخصیت رهبر معظم انقلاب است. اگر می گوییم که هدف اصلی دشمن تخریب ولایت است، پس مهم ترین کار ما در جهاد تبیین نیز تبیین شخصیت این ولی فقیه زمانه است. او کسی است که ایران را به قدرت مهم منطقه تبدیل کرده است. با مروری بر تاریخ می توان گفت که جبهه حق همیشه در نقطه ضعف بوده اما امروز ایران اسلامی در اوج قرار دارد. کافی است به همین عملیات «وعده صادق» نگاه کنید و مروری بر موفقیت های آن داشته باشید تا متوجه شوید ایران از چه قدرتی برخوردار است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: آمریکا تلاش های زیادی کرد تا خاورمیانه جدیدی را به وجود بیاورد. در این مسیر کارهای زیادی انجام داد؛ از حمله به کشورهای منطقه گرفته تا تشکیل داعش. به گفته خودشان، آمریکا برای تشکیل خاورمیانه جدید بیش از 7 هزار میلیارد دلار هزینه کرد؛ این عدد بسیار زیاد است. مقدار آن را زمانی بهتر متوجه می شویم که بدانیم جنگ جهانی دوم با همه خسارت هایی که داشت 4 هزار میلیارد دلار تمام شد! در نقطه مقابل، ترامپ اعلام کرد که ایران 16 میلیارد دلار برای شکل گیری جبهه مقاومت هزینه کرد. این دو عدد را با یکدیگر مقایسه کنید؛ چه کسی پیروز شد؟

مومنی: «ولایت»، از مصادیق نعمت‌های باطنی است

حجت الاسلام راجی ضمن بیان 5 موضوع مهم دیگر که در جهاد تبیین باید مورد نظر قرار گیرد، گفت: دومین موضوع مهمی که نیاز به تبیین دارد، مقابله با تطهیر پهلوی است. دشمنان ما تلاش می کنند تا پهلوی را تطهیر کنند و بگویند همه چیز در آن دوره خوب بوده است. سومین موضوع مهم در جهاد تبیین، تبیین دستاوردهای نظامی کشور است، چهارمی، تبیین ریشه مشکلات کشور است. باید مشخص شود که مشکلات کشور به واسطه انقلاب اسلامی به وجود آمده یا روی گردانی از آرمان های انقلاب؟ موضوع پنجم، ارائه تصویر واقعی از دنیا به جوانان است و موضوع پایانی تبیین دشمن شناسی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • ۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد