Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جنگ و خشونت ایجاد شده در اوکراین حاصل تعارض منافع قدرت‌ها و سیاست‌ها و تحریکاتی است که از جانب آمریکا و ناتو رخ داده که غرامت آن را ملت اوکراین می‌پردازند و موجب ناامنی در منطقه شده است.

محمود محمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تحولات اخیر اوکراین گفت: از نظر من بحران کنونی اوکراین ریشه در موضوع بسیار مهم ژئوپلیتیک و امنیت سرزمینی برای روسیه دارد که تبدیل به یک رقابت ژئوپلیتیکی بین اروپا، آمریکا و روسیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خارج شدن اوکراین از مسیر استقلال خود و گرایش شدید آن به سمت ناتو و اروپا و نادیده گرفتن حقوق اقلیت روسی تبار در اوکراین، دو عامل مهم برای تشدید این بحران میان دو کشور شد. 

وی با اشاره به بدعهدی‌های اروپا و آمریکا ادامه داد: تحریکات امنیتی و مطامع اقتصادی انرژی آمریکا در اوکراین و پیشروی اتحادیه اروپایی و ناتو به سمت مرزهای روسیه، اوکراین را به نقطه تقابل استراتژیک بین روسیه و غرب تبدیل کرده، زیرا سرزمین اوکراین حدود 500 کیلومتر با پایتخت روسیه فاصله دارد؛ طبعا عامل تهدید امنیتی برای روسیه از لحاظ ژئوپلیتیکی است. 

 این دیپلمات پیشین با بیان اینکه تحرکات اروپا و آمریکا و ناتو عامل واکنش‌هایی از سمت روسیه شد، خاطرنشان کرد: دخالت‌های آمریکا در انتخابات 2013 اوکراین تا جایی پیش‌رفت که مک کین سناتور آمریکایی در میدان کی‌یف در جمع تظاهر کنندگان حاضر شد و سخنرانی کرد و وعده کمک امریکا به اوکراین را داد و اینها همه تحریکاتی بود که هم به لحاظ سیاسی اتفاق افتاد، وهم به کشتار داخلی انجامید که نتیجه آن واکنش روسیه به این تحرکات والحاق جزیره کریمه به فدراسیون روسیه بود. 

وی با اشاره به حضور روسی تبارها و ناسیونالیست‌ها در اوکراین عنوان کرد: با وجود اینها تقابل داخلی در اوکراین بوجود آمد که گرایش بیشتر به غرب و برآمدن رئیس جمهور کنونی انجامید و قطعا پیش بینی می‌شد که ادامه تحریکات آمریکا وعدم تحقق وعده‌هایی که به پوتین داده بودند و تحریم‌ها و پیشروی ناتو و ماجرای کریمه در نهایت موجب ایجاد چنین بحرانی شود. 

این کارشناس بین‌الملل در خصوص مواضع وزارت امور خارجه ایران در برابر تحولات اوکراین گفت: با توجه به مبنای سیاست خارجی ایران مواضع وزارت امور خارجه منطقی و بر اساس موازین بین المللی مخالفت با جنگ وتعرض به بستر سازان جنگ ناتو و آمریکا بوده و هست. ما پیوسته طرفدار حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره و سازمان‌های منطقه‌ای طبق فصل هشتم منشور یا موازین بین‌المللی بوده و هستیم؛ جنگ و خشونت ایجاد شده در اوکراین حاصل تعارض منافع قدرت‌ها و سیاست‌ها و تحریکاتی است که از جانب آمریکا و ناتو رخ داده که غرامت آن را ملت اوکراین می‌پردازند و موجب ناامنی در منطقه شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا روسیه رقابت استقلال ناتو حقوق پایتخت انتخابات رئیس جمهور وزارت امور خارجه سیاست خارجی امور خارجه جنگ خشونت تحولات اوکراین آمریکا و ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در کشور عربستان گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هیچ طرحی علیه روسیه ندارد.

به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت که ناتو هیچ گونه طرحی علیه روسیه نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سعودی گفت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، ائتلاف ناتو یک ائتلاف دفاعی است که هیچ طرحی در مورد حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت.

در جریان اجلاس ماه جولای سال گذشته رهبران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی، کشور‌های عضو این پیمان، روسیه را جدی‌ترین تهدید برای امنیت بین‌الملل خطاب کردند و اولین طرح دفاعی این ائتلاف در مقابل مسکو را تصویب کردند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ادعا‌های غرب مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد در جنگی علیه ناتو وارد شود را یک هذیان خواند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند