Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا- بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از 80.6 میلیون مبتلا و بیش از 975 هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا،مجموع آمار مبتلایان به کووید-19 در جهان تاکنون به 437 میلیون و 355 هزار و 345 نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و 975 هزار و 549 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و 368 میلیون و 852 هزار و 217 نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هند نیز هم اکنون با آمار بیش از 42.9 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 28.7 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل با بیش از 649 هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید 19 در جهان محسوب می‌شود و هند با بیش از 514 هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
روسیه نیز با گذشتن از آمار 351 هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
فرانسه همچنین با ثبت بیش از 22.7 میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.

افزایش فوتی‌های کرونا در هنگ کنگ 
با افزایش موارد مرگ و میر ناشی از کووید-19، ظرفیت سردخانه های هنگ کنگ رو به اتمام است.
 مقامات بیمارستانی هنگ کنگ اعلام کردند: امکانات لازم برای نگهداری اجساد در بیمارستان‌ها و سردخانه‌های عمومی به دلیل رکورد تلفات بیماری کووید-19 در حداکثر ظرفیت خود قرار گرفته است.
گفته شده دولت اعمال قرنطینه در هنگ کنگ را در مدت زمان انجام غربالگری گسترده رد نکرده است که همین موضوع موجب خالی شدن قفسه های چندین سوپرمارکت شده زیرا با توجه به تعطیلی احتمالی، مردم برای خرید مایحتاج ضروری خود اقدام کرده اند
مقامات بیمارستانی اعلام کردند تعداد بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید-19 یا عوارض جدی ناشی از سرمای هوا جان خود را از دست داده اند، طی دو هفته گذشته به شدت افزایش یافته است و فشار زیادی بر خدمات رسانی در بیمارستان های دولتی وارد کرده است همچنین فضای لازم برای نگهداری از اجساد در سردخانه های بیمارستانی به ظرفیت کامل خود نزدیک شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان آغاز همه گیری بیش از 600 نفر در هنگ کنگ بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده اند که نسبت به دیگر مناطق جهان بسیار کمتر است. هرچند، آمار روزانه فوتی‌ها روند افزایشی پیدا کرده و در روز گذشته فوت 83 بیمار گزارش شده است

عوارض جانبی سویه اُمیکرون در مبتلایان به کووید
در حالیکه سویه اُمیکرون به نسبت سویه های پیشین کروناویروس خفیف‌تر توصیف شده اما برخی از علائم آن پس از بهبودی ممکن است برای هفته‌ها باقی بماند و اکنون این عوارض در همه گروه‌های سنی به‌ویژه آنهایی که ایمنی پایینی دارند، مشاهده می‌شود.
 از احساس خستگی، مه مغزی، ناراحتی قلبی، تنگی نفس، مشکلات خواب گرفته تا بدن درد، همگی از علائم شایع پس از بهبود یافتن کووید-19 در همه گروه‌های سنی از جمله کودکان و سالمندان است.
دلایل طولانی شدن علائم سویه اُمیکرون، واکنش التهابی مداوم در برخی از بیماران و در سایر بیماران یک فرآیند خودایمنی است که بر اثر کروناویروس ایجاد می شود و پس از بهبودی بیماری ادامه پیدا می کند. واکنش ایمنی هر فرد متغیر است از این رو، احتمال ابتلا به علائم طولانی مدت پس از بهبودی کووید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس از بهبودی بیماری کووید-19، تقریبا 50 تا 60 درصد بیماران برای سه هفته یا بیشتر از تداوم علائم شکایت دارند.

چه افرادی بیشتر تحت تاثیر عوارض پس از کووید قرار می گیرند؟
اگرچه همه گروه‌های سنی ممکن است به سویه امیکرون مبتلا شوند، اما شدت بیماری در افراد مسن بالای 60 سال بیشتر است. همچنین افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری مزمن کلیوی، گروه سنی مسن، بیماران سرطانی و بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، پس از ابتلا به سویه اُمیکرون مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری هستند.
افراد بالای 60 سال و افرادی که به یک یا چند بیماری دیگر مبتلا هستند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. همچنین در افرادی که به نوع شدید بیماری کووید مبتلا بودند، احتمال تداوم علائم برای طولانی مدت وجود دارد. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که قبل از ابتلا به کووید، استرس، اضطراب یا افسردگی بالایی داشتند، بیشتر در معرض علائم طولانی مدت هستند.

برخی از علائم رایج پس از کووید
- تنگی نفس مانند مشکل در تنفس
- خستگی و ضعف طولانی مدت
- مشکل حافظه، تمرکز ضعیف و مه مغزی
- مشکل خواب
- دردهای عضلانی و بدن درد
- سردرد
- خلق و خوی ضعیف و ضربان قلب تند
- برونشیت پس از کووید که می تواند منجر به سرفه تحریک کننده شود

در بزرگسالان:
- تشدید علائم بیماری های زمینه ای
- مه مغزی
- ضعف پس از کووید

در کودکان:
مشاهده می شود که درصد کمی از کودکان پس از ابتلا به کووید-19 به سندرم التهابی چند سیستمی مبتلا شده اند، اگرچه برخی از بزرگسالان نیز به دلیل تاخیر در روند بهبودی به فیبروز ریه مبتلا شده اند که مجبور به انجام تمرینات توانبخشی برای ریه ها شده اند.
به گزارش هندوستان تایمز، به گفته متخصصان شایع ترین علائم مشاهده شده در بیماران پس از ابتلا به کووید-19 عبارتند از سردرد، کمردرد، بی حالی، ریزش مو، خستگی، اضطراب، احساس گزگز در گوش و تنگی نفس.

 واکسیناسیون 70 درصد مردم جهان در برابر کرونا امکانپذیر است؟
واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت هر کشور در جهان در برابر کووید-19 تا اواسط سال 2022، شعار سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پایان دادن به همه‌گیری بود.
 اما اخیرا کارشناسان بهداشت عمومی با بیان اینکه در حالی‌که تقویت سیستم ایمنی مردم جهان ضروری است، واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت هر کشور در برابر کووید-19 تا اواسط سال 2022 نه قابل دستیابی است و نه معنادار.
بر اساس داده های جهانی، در حال حاضر تنها 12 درصد از مردم کشورهای کم درآمد یک دُز از واکسن کروناویروس را تزریق کرده اند همچنین اهداف قبلی تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان مثال واکسیناسیون 10 درصد جمعیت تا سپتامبر 2021 نیز نادیده گرفته شده است.
"کیت اوبراین" - مدیر ایمن سازی و واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت -  گفت: حتی برخی از کشورهای مجهز و دارای ذخایر فراوان واکسن نیز برای تحقق واکسیناسیون 70 درصد جمعیت چالش داشته اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: ما از کشورها می خواهیم که در مورد اقدامات خود برای دستیابی به این هدف جدی باشند، هر چند بر این موضوع نیز تاکید داریم که ممکن است بنا به دلایلی تحقق این هدف به طور خاص برای تمامی کشورها امکان پذیر نباشد.

سه دوز واکسن به طرز قابل توجهی اومیکرون را خنثی می کند
برگزیده جایزه مصطفی (ص) تزریق دوز یادآور واکسن کووید 19 را پس از سه ماه توصیه می کند.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)، اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص)، دانشمندی که تقریباً یک سال پیش اولین واکسن کرونا را ساخت، اخیراً در مورد سویۀ جدید ویروس کرونا و نحوه مقابله با آن از طریق تزریق دوز یادآور واکسن در سراسر جهان صحبت کرده است.
شاهین در مصاحبه با اشپیگل گفت: اومیکرون «گونه ای غیرمنتظره» بود. جهش ویروس‌ها در کل اتفاقی طبیعی است، اما سویۀ جدید سارس کووید 2 با کمال تعجب خیلی زود اتفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: وقوع این سویۀ جدید را تا یک سال دیگر انتظار نداشتبم اما اکنون این سویه در بین ما است.
شاهین گفت: در ابتدا مشخص نبود که آیا این سویه به راحتی می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند یا خیر. اما خوشبختانه مشخص شد که اومیکرون سویهای با فرار ناقص است که اصولاً با واکسیناسیون قابل کنترل است.
شاهین اظهار کرد: ما برنامه‌هایی برای یافتن پاسخ به این جهش داریم و از بهار سال پیش برای مقابله با سویه های جدید این ویروس آماده شده‌ایم. بر اساس داده‌های اولیه مطالعه آنها، افرادی که حداقل سه دوز واکسنِ بایوانتک را دریافت کرده‌اند، اکنون باید به خوبی در برابر سویۀ اومیکرون محافظت شوند.
وی خاطرنشان کرد: سه دوز به طرز قابل توجهی این سویه را خنثی می‌کند. داده‌های بیشتر مطالعۀ ما قدرت حفاظت سه دوز واکسن و طول زمان اثربخشی آن را نشان خواهند داد.
برگزیدۀ جایزۀ مصطفی (ص)، ضمن تصریح مراحل این مطالعه، گفت: اولین کاری که ما در آزمایشگاه انجام می‌دهیم بررسی چگونگی مهار ویروس‌ها و جذب آنها به سلول‌ها توسط آنتی بادیها است. اگر آنتی بادیها این کار را به‌خوبی انجام دهند، از عفونت و در نتیجه بیماری در هر سطحی جلوگیری می‌کنند.
شاهین ادامه داد: دومین مؤلفه ای که ما بررسی می‌کنیم، عملکرد حافظه سیستم ایمنی از طریق سلول‌های T است. حتی در غیاب آنتی بادی‌ها، حافظه خوب ایجاد شده توسط واکسیناسیون موجب مبارزۀ موفقیت‌آمیز سلول‌های T با ویروس پس از عفونت می‌شود. در مورد اومیکرون، ما معتقدیم سلول‌های T باید تا حد زیادی موثر باشند. بنابراین محافظت خوبی در برابر بیماری شدید وجود دارد، حداقل به طور موقت.
شاهین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی افراد چه مدت پس از دریافت دوز دوم نیاز به تزریق دوز یادآور دارند، گفت: اگر اومیکرون به گسترش خود ادامه دهد، که به نظر می‌رسد این‌طور باشد، ارائه واکسن یادآور پس از سه ماه از لحاظ علمی منطقی خواهد بود.
شاهین همچنین خاطرنشان کرد: اگر سویۀ اومیکرون همچنان غالب باشد، برای افرادی که دوز سوم را دریافت می‌کند، تزریق دوزی دیگر در تابستان مورد نیاز خواهد بود.
وی اظهار کرد: با این حال، دوز چهارم نیز می‌تواند واکسنی باشد که با سویۀ اومیکرون سازگار شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کفایت تزریق دوزهای یادآور با واکسن فعلی و عدم نیاز به یک واکسن سفارشی پاسخ داد: ما باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا اومیکرون غالب می‌شود و پس از آن شرایط بالینی چگونه است. پاسخ به همه این سوالات چند هفته دیگر طول خواهد کشید.
شاهین در مورد اومیکرون گفت: در چند روز گذشته غرق در این فکر بودم که چرا ما باید در حال حاضر شاهد سویه‌ای مانند اومیکرون باشیم؛ چه چیزی باعث ایجاد این سویه شده است. اوایل سال گذشته نگران افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، بودم.
وی ادامه داد: به نظر من این دقیقاً همان اتفاقی است که برای اومیکرون افتاد: ویروس توانست روند تکامل طولانی مدت خود را در گروه کوچکی از افراد طی کند.
شاهین در پاسخ به این سوال که آیا این سویه تنها تصادفی ناخوشایند بود یا اینکه چنین گونه‌های به شدت جهش یافتهای تهدیدی دائمی هستند، پاسخ داد: «مطمئناً ممکن است به دفعات بیشتر اتفاق بیفتد. اساساً به این صورت است که با شیوع اومیکرون، سویۀ ویروسی که بعد از آن می‌آید باید چیز جدیدی برای جهش به نسل بعدی داشته باشد. در این صورت ما دائماً با یک پاتوژن جدید روبرو خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین اومیکرون واکسیناسیون 70 درصد ابتلا به کووید سویه ا میکرون بیماری کووید پس از بهبودی سیستم ایمنی پس از کووید طولانی مدت کووید 19 کووید 19 تزریق دوز سلول ها هنگ کنگ سه دوز بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!