Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:19:46 GMT

با چه شرایطی در همدان بلوط بکاریم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۱۹۲۷

با چه شرایطی در همدان بلوط بکاریم؟

ایسنا/همدان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان گفت: درخت بلوط برای حفاظت از آب و خاک از ارزش بالای ژنتیکی برخوردار است، بنابراین با کاشت این بذر می‌توان به عنوان فرصت برای حفاظت از آب و خاک به کاشت این گونه توجه کرد.

اسفندیار خزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بلوط گونه‌ای است که مختص زاگرس بوده و استان همدان نیز در حاشیه زاگرس قرار دارد و در مناطق جنوبی استان همدان مکانی مناسب برای رشد این گونه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در شهرستان نهاوند رویشگاه بلوط داریم و می‌توانیم از بذرهای این رویشگاه به عنوان بذر بلوط استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بذر بلوط قابلیت نگهداری نداشته، تصریح کرد: بذر بلوط باید بلافاصله و حداکثر بعد از گذشت دو ماه در مکانی مناسب کاشته شود چرا که بذر بلوط در صورت باقی ماندن در فضای خارج از خاک به مدت یک سال چوبی شده و ارزش کاشت آن از بین می‌رود.

خزایی خاطرنشان کرد: نهال بلوط گونه‌ای سایه پسند بوده و باید در مکانی کاشته شود که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود و به طور معمول سایه‌های مد نظر برای کاشت بلوط به صورت طبیعی انجام می‌شود به گونه‌ای که از سایه‌های سایر گونه‌ها برای نهال این گیاه استفاده می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی با بیان اینکه نهال این گیاه باید در مکانی کاشته شود که از چرای دام دور باشد، تصریح کرد: در صورت چرای دام ممکن است این گیاه آسیب ببیند بنابراین تمامی نکات در کاشت نهال این گونه باید رعایت شود.

خزایی با بیان اینکه بلوط گیاهی استراتژیک است، خاطرنشان کرد: این گیاه در ارتفاعات به دلیل وجود سرما قابلیت رشد نداشته بنابراین حداکثر ارتفاع مد نظر برای کاشت این گیاه ۲ هزار و ۳۰۰ است که باید این ارتفاع رعایت شود تا گیاه رشد کند.

وی نسبت به کاشت‌های غیراصولی توسط افراد هشدار داد و گفت: در صورتیکه گیاهی بدون توجه به شرایط مناسب گیاه مورد نظر کاشته شود، ممکن است گیاه مورد نظر خشک شود در حالیکه سازمان‌های مردم نهاد و مجموعه منابع طبیعی کلاس‌های آموزش ترویج جنگل کاری را برگزار می‌کنند و توصیه می‌شود علاقمندان به درختکاری در این کلاس‌ها شرکت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی درخت بلوط کاشت بلوط درختکاری کاشته شود بذر بلوط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۱۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیدان حاضر است در خانه بماند ولی مربی بایرن نشود!

به گزارش "ورزش سه"، سه ماه پیش و پس از کش‌وقوس‌های فراوان اعلام شد بایرن مونیخ و توماس توخل در پایان فصل جاری به همکاری خود خاتمه خواهند داد ولی این سرمربی می‌تواند تا پایان فصل روی نیمکت باواریایی‌ها بنشیند.

در چنین شرایطی، جست‌وجوهای بایرن مونیخ برای یافتن مربی جدید آغاز شده و نام‌های زیادی نیز تاکنون پیرامون آن‌ها مطرح شده است. 

اخیرا مارکا ادعا کرد بایرن روی زیدان علاقه خاصی دارد و با او تماس‌هایی نیز گرفته شده اما هموطن زیزو معتقد است این انتقال اصلا منطقی نیست.

دسایی، ملی‌پوش سابق فرانسه، به اکیپ گفت: «بایرن فقط چند بازیکن دارد که با فلسفه زیدان و سیستم 3-3-4 او مطابقت دارند. باشگاه باید برای تغییرات و تطبیق خود با نیازهای زیدان، پول زیادی خرج کند. بایرن برای فراهم کردن شرایطی مطلوب زیدان به یک تغییر اساسی نیاز دارد. این انتقالی منطقی برای هیچکدام محسوب نمی‌شود. در حال حاضر زیدان ترجیح می‌دهد در کنار خانواده‌اش بماند تا اینکه مربی بایرن شود.»

دیگر خبرها

  • تلاش عجیب بیرانوند برای اخرج احمدزاده
  • توسعه نهالکاری در ۵۰ هکتار از تفرجگاه عینالی تبریز
  • تونی کروس تحت هر شرایطی، پاس خود را به مقصد می رساند! / انیمیشن عمر مومنی
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • اوسمار از آن طرف بام افتاد، دو تعویض در ده دقیقه آخر!
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • زیدان حاضر است در خانه بماند ولی مربی بایرن نشود!