Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@19:54:21 GMT

شورای عالی رفاه زنده شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۲۶۸۲

شورای عالی رفاه زنده شد

آخر هفته گذشته جلسه شورای‌عالی رفاه در دولت سیزدهم به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و وی در این جلسه برنامه‌ریزی فوری برای رفع فقر مطلق را به دولتمردان بویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف کرد.

روزنامه ایران:  عدم برگزاری منظم جلسات شورای‌عالی رفاه یکی از آسیب‌هایی بود که حجت‌الله عبدالملکی زمانی که برای اخذ رأی‌اعتماد از مجلس از برنامه‌هایش می‌گفت به آن اشاره کرد؛ شورایی که متولی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه‌های رفاهی از جمله در موضوع رفع فقر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخر هفته گذشته جلسه شورای‌عالی رفاه در دولت سیزدهم به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و وی در این جلسه برنامه‌ریزی فوری برای رفع فقر مطلق را به دولتمردان بویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف کرد.


در این جلسه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی قانونی حوزه سیاست‌های رفاهی مکلف شد با همکاری سایر دستگاه‌ها، برنامه جامع رفع فقر را تهیه کرده و در جلسه آتی شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی ارائه کند و در این خصوص نیز همه دستگاه‌ها مکلف شدند همکاری لازم را داشته باشند.


شرایط نیمه تعطیل شورای‌عالی رفاه

عدم برگزاری جلسات شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی خود یکی از مواردی بوده که در برهه‌های دیگر هم به‌عنوان یک ضعف حتی در شناسایی خط فقر به آن اشاره شده بود. در خرداد‌ماه گذشته، احد رستمی مدیرکل دفتر اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی گفته بود: شاخص خط فقر سالانه در وزارت رفاه  محاسبه می‌شود اما باید در شورای‌عالی رفاه مصوب و اعلام شود که به علت عدم برگزاری جلسات شورای‌عالی رفاه، این کار انجام نمی‌شود.


با وجود مشکلاتی که در حوزه رفاهی بخصوص نوسانات قیمت‌ها و تورم در یکی، دو سال اخیر برای مردم ایجاد شده بود اما شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی در این دو سال صرفاً 4 نشست برگزار کرد که سه نشست مربوط به سال 1399 و یک نشست مربوط به 1400 و البته بعد از تغییر دولت است. این در حالی است که براساس آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی که در سال 1383 به تصویب رسیده است، این شورا در صورت داشتن موضوع قابل رسیدگی و دستور جلسه در هر ماه حداقل یک بار تشکیل می‌شود و این شورا تنها دو بار در بهار سال 99 تشکیل جلسه داد تا مصوباتی درباره حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا داشته باشد اما بعد از آن حتی برای رصد کیفیت اجرای این مصوبات و با وجود نوسانات قیمت‌ها و مشکلات معیشتی که بسیاری از مردم با آن مواجه بودند، تشکیل جلسه نداد و نخستین جلسه شورا در سال 1400 هم در شهریور ماه و همزمان با آغاز به کار دولت جدید برگزار شد. ریاست شورا برعهده رئیس‌جمهور و در غیاب او بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور است و دبیری شورا برعهده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به صراحت نظارت بر حسن اجرای مصوبات، تهیه گزارش‌های لازم در زمینه چگونگی اجرای مصوبات یا پیامدهای اجرایی آنها از وظایف این دبیرخانه است.


رفاه اجتماعی فقط یارانه و کمک نقدی نیست

رفاه اجتماعی و رفع فقر صرفاً در یارانه و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خلاصه نمی‌شود، در واقع مؤلفه‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی، سلامت، آموزش، مسکن و اشتغال از موضوعات اصلی مورد بررسی در حوزه رفاه اجتماعی است. سند چشـم‌انداز 1404 بهبود کیفیت زندگی، تأمین سلامت و امنیت غذایی، رفع فقرو حمایت از نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه، تحقق عدالت اجتماعی، دگرگونی در نظام پرداخت یارانه‌ها، تقویت نظام جامع تأمین اجتماعی و تلاش در جهت رفع دغدغه‌های شغلی، ازدواج و مسکن در جامعه را در راستای ارتقای رفاه اجتماعی تعیین کرده است؛ اما در عین حال مواردی از جمله کژکارکردی نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در سطوح ملی و فراملی، نداشتن نگاه راهبردی و مشخص نبودن اولویت‌های اهداف کلان، نبود ساز‌وکار مناسب و کلان تصمیم‌گیری و عدم پاسخگویی مناسب در رفاه عمومی، نرخ بالای بیکاری و عدم اشتغال رسمی، وابستگی بیش از حد منابع رفاه عمومی به منابع دولتی و عمومی و وجـود نوسانات شـدید در اقتصـاد کشـور از جمله آسیب‌هایی بوده که مانع از تحقق این اهداف شده است.


نگاهی به عملکرد 6 ماهه وزیر

حالا در عملکرد 6  ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق این اهداف موارد قابل‌توجهی دیده می‌شود از جمله افزایش 20درصدی تسهیلات رفاهی برای بازنشستگان، اضافه کردن نماینده بازنشستگان در ترکیب هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه با تصویب شورای‌عالی رفاه (برای نخستین ‌بار)، افزایش سهم سازمان تأمین اجتماعی از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان از ۳۰درصد به ۵۰درصد، ابلاغ منع خرید از افراد فاقد کد اقتصادی در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و ابلاغ برگزاری هرگونه مزایده و مناقصه در شرکت‌های زیرمجموعه فقط از طریق بارگذاری اطلاعات در سامانه صندوق بازنشستگی کشور، از جمله اقدامات این وزارتخانه در حوزه صندوق بازنشستگی است.
در حوزه تأمین اجتماعی هم خدماتی از جمله برقراری بیمه ناباروری (پوشش هزینه‌های مربوط به درمان ناباروری پس از ده‌ها سال چشم‌انتظاری زوج‌های نابارور)، اجرای طرح بیمه خانواده ایرانی برای زنان خانه‌دار، پرداخت حقوق ماهانه مرخصی زایمان، پوشش بیمه‌ای بیماران خاص (پس از چندین سال انتظار)، بیمه تأمین اجتماعی برای دانشجویان و افزایش ۳۵هزار متر فضای درمانی جدید ارائه شد که به نفع جامعه زنان و بیماران خاص بود. استقرار و پیاده‌سازی زیرسامانه بیمه بیکاری و ارائه همه خدمات بیمه بیکاری به متقاضیان به‌صورت الکترونیکی در راستای شفاف‌سازی فرایندها و کاهش مراجعه حضوری خدمت‌گیرندگان، پیگیری و تصویب لایحه الحاق به مقاوله‌نامه بازرسی کار و سازمان بین‌المللی کار (ILO) به منظور ارتقای نظام بازرسی کار در کشور از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.


عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‎گوید: برنامه رفع فقر مطلق از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده و بزودی به‌صورت دقیق و زمان‌بندی شده ارائه خواهد شد.
رفع فقر مطلق یکی از 4 برنامه تحولی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه آغاز کرده است. او با بیان اینکه بخش نهادهای انقلابی، دولتی و مردمی رفع فقر به‌صورت جزیره‌ای صورت می‌گیرد، یادآوری می‌کند که حالا بر مبنای تأکید رئیس‌جمهور، تدوین برنامه رفع فقر مطلق با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.


درخواست الزام دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان

در همین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف و تکالیف خود برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و حمایتی از اقشار و گروه‌های کم درآمد جامعه و همچنین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص «تقویت پایگاه رفاه ایرانیان» و مصوبات «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» در این خصوص، پیشنهاد الزام دستگاه‌های اجرایی برای قرار دادن داده‌های مورد نیاز «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» در اختیار این وزارتخانه را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرده است.


به روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان یکی دیگر از تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه اخیر شورای عالی رفاه بود. در سال ۱۳۹۷ و در اجرای ماده (۵) آیین نامه اجرایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، در راستای شناسایی و رتبه‌بندی خانوارها، دستگاه‌های اجرایی مربوطه موظف شده بودند کلیه داده‌های مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌صورت یکجا، تجمیعی و برخط در اختیار این وزارتخانه قرار داده و آن را به‌روز‌رسانی کنند. همچنین پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در آذر ماه ۱۳۹۹ درخصوص «تقویت پایگاه رفاه ایرانیان» نکاتی در «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» مصوب و ابلاغ شد. با این حال آنچنان که وزارت کار اعلام کرده بود در سال‌جاری دستگاه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی از ارائه اطلاعات و داده به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی امتناع کرده بودند و بر همین اساس وزارتخانه درخواست الزام همه دستگاه‌ها را به هیأت دولت داده بود.

بــــرش
مروری بر برنامه 6 ماهه وزارت کار

عبدالملکی در برنامه‌های خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌ای در سه سطح؛ کوتاه‌مدت (6 ماهه)، میان‌مدت(یک ساله) و بلند‌مدت(4 ساله) برای رفـع فقـر، ایجـاد رفـاه عمومـی و حفـظ کرامـت مـردم ارائه داده بود.
برنامه‌های کوتاه‌مدت وزیر که حالا قاعدتاً باید با گذشت 6   ماه صورت عملی به خود گرفته باشد شامل؛ راهـکار اساسـی برای کمـک بـه جهـش تولیـد و تقویـت زیرسـاخت‌های اشـتغال و درآمـد در کشـور بود کـه منجـر بـه رفـع فقـر، ایجـاد رفـاه عمومـی و حفـظ کرامـت مـردم عزیـز ایـران می‌شود. در این راستا بررسـی و تحلیل مقدماتی نقاط قوت و ضعف و احصای موارد مهم و اولویت‌دار در سـطح صندوق‌ها، سـازمان‌ها و شرکت‌هـای تابعـه بود که تـا پایـان سـال۱۴۰۰ می‌باید بـرای آن تصمیـم‌گیری شـود و در دسـتورکار قـراردادن آنها، برنامـه‌ریزی بـرای مدیریـت بودجـه و جریـان نقدینگـی صنـدوق‌ها، سـازمان‌ها و شرکت‌هـای تابعـه تـا پایـان ۱۴۰۰، تدویـن و اصلاح برنامـه جامـع ۴سـاله بـا رویکـرد دولـت مردمـی ایـران قـوی و تعریـف کـردن چنـد پـروژه مهـم و مانـدگار، تدویـن برنامـه جامـع، همگـن و قابـل اجـرا بـرای اسـتقرار نظـام چندلایه تأمین اجتماعی و پوشـش فراگیـر بیمـه‌ای و تصویـب و تنقیـح قوانیـن و سیاستگذاری لازم در این خصـوص، سـعی در تأمین مالـی مناسـب و متناسـب بـرای صنـدوق‌ها، سـازمان‌ها و هلدینـگ‌های تابعـه جهـت تحقـق برنامـه‌ها و اجـرای بموقع و پیشرفـت جهـادی پـروژه‌ها در طـول ۴سـال آتـی، شـفافیت واقعـی و کامـل، گـزارش‌دهـی، تبییـن، روشـنگری و دادن آگاهـی و اطلاع بـه جامعـه تصمیـم‌گیـر و سیاستگذار و ذینفـع درخصـوص صنـدوق‌ها، سـازمان‌ها، شرکـت‌ها و آینـده آنها، تخصـص گرایـی، تجربـه محـوری، شایسـته‌سالاری و بـه‌گزینـی در انتصـاب مدیـران ارشـد صنـدوق‌ها، سـازمان‌ها، شرکـت‌ها و هلدینـگ‌ها، شناسـاندن عمـق مسأله صنـدوق‌ها بـرای حاکمیـت و دوری از هـر گونـه تحلیـل و گـزارش اغـراق‌آمیز یـا کوچک جلوه دادن با هدف جلب‌اعتماد بدنه حکمرانی به منظور دغدغه‌مندی و پای کار آوردن مجموعه حاکمیت، ایجـاد تیمـی متخصـص، انقلابـی و همـدل بـا دانـش عمیـق و گفتـمان مدیریتـی و اعتقـادی واحـد و همچنیـن تعریـف و ایجـاد چهـار حلقـه محیطـی و ایجـاد هسـته‌های اندیشـه‌ورزی از جمله این برنامه‌ها بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی کار و رفاه اجتماعی تأمین اجتماعی رفاه ایرانیان رفع فقر مطلق برنامه ریزی وزارت تعاون سـازمان ها رئیس جمهور وزیر تعاون دستگاه ها صنـدوق ها برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • برای حل مشکلات تعاونی های مسکن چابهار عزم جدی وجود دارد
  • تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند
  • عضویت ۹۶ هزار نفر در جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی
  • چه خدماتی به کارگران نخبه ارائه خواهد شد؟