فقر و احساس نابرابری عامل بروز خشونت در جامعه است | باید امید به اصلاح را به مردم تزریق کرد
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۲۷۳۲
همشهری آنلاین-مرضیه ثمرهحسینی: در چند سال اخیر جرائم خُرد مانند سرقتهای خُرد، زورگیری موبایل و زیورآلات و نزاعهای خیابانی، و به تبع آن،آمار پروندههای شکایت افزایش یافته. نکته قابل تامل در این میان، آنجاست که پلیس میگوید تعداد مجرمان خُردهپا و سرقت اولیهای بدون سوءپیشینه زیاد شده است.بررسی شرح حال این مجرمین نشان میدهد که آنها افرادی مانند ما و از دل همین جامعه هستند؛ کسی که موبایل سرقت میکند یا حتی به سراغ بریدن میلههای دور قبرها در قبرستان برای فروش میرود،به ذات دزد و خطرناک یا سارق حرفهای بانک یا گاوصندوق نیست،او احتمالا فقیر و نگران از تامین معیشتش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عامل محوری بسیاری از نزاعهای خیابانی نیز خشم آنی و پایین آمدن آستانه تحمل افراد به دلیل داشتن مشغله فکری و گرفتاریهای مالی است. بنابراین، سطح اخلاق، رواداری و مماشات اجتماعی در نسبت نزدیک با رفاه و وضعیت اقتصادی قرار دارد.این در حالی است که آمارها میگوید بیش از 26 میلیون نفر از ایرانیان زیر خط فقر زندگی میکنند.«مهدی طغیانی»،نماینده اصفهان در مجلس، در گفتوگو با همشهری آنلاین، مفهوم ادراک اجتماعی و نقش آن در بروز خشم اجتماعی و رفتارهای مجرمانه نشئتگرفته از مسئله اقتصاد را مورد بررسی قرار داد.
احساس نابرابری و تولید خشمعضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدا به مهمترین دلایل بروز خشونتهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: «درباره دلایل بروز خشونتهای اجتماعی نیاز به کارهای پژوهشی و آماری است اما فقر بیتردید یکی از مهمترین دلایل بروز خشونت و جرم در بستر جامعه است. در کنار این عامل، احساس نابرابری و اینکه فرد تصور میکند مورد ظلم و تبعیض قرار گرفته و حقش پایمال شده هم در ارتکاب جرم حائز اهمیت است. البته سطح عمومی اخلاق نیز در جلوگیری از بروز رفتارهای مجرمانه اثرگذار است؛ به همین نسبت، فقر و نابرابری نقش مهمی در تنزل اخلاق در سطح جامعه دارند. نکته دیگری که در خصوص فقر و نابرابری قابل ذکر است، ادراک اجتماعی از این دو پدیده است، یعنی گاهی نابرابری آنچنان که گفته میشود در جامعه وجود ندارد اما ادراک آن به شدت قوی است.»
درک مردم از سبک زندگی مسئولین در میزان تابآوری آنها نقش داردطغیانی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به احساس و رویکرد مردم نسبت به مسئولین، به توضیح رابطه بین ادراک اجتماعی به معنای درک مردم از شرایط موجود و افق آینده در ارتباط با عوامل مختلف و تولید خشم و رفتارهای مجرمانه پرداخت و گفت: «ادراکی که در ذهن مردم نسبت به منش مسئولین و سبک زندگی آنها شکل میگیرد، در مواجهه مردم با دشواریهای اقتصادی و تنگی معیشت و میزان تحمل و تابآوری آنها بسیار مهم است. ساخت این ادراک تا اندازه زیادی کار رسانه است، به این معنا که ممکن است سبک زندگی تعداد اندکی از مسئولین به کل این گروه تعمیم داده شده و در شکلگیری ادراک مردم نسبت به آنها موثر افتد. بنابراین، اصلاح ادراک اجتماعی و منطبق کردن آن با واقعیت، نقش مهمی در تحمل و تجربه احساسی مردم نسبت به وضعیتشان دارد.»
فشار اقتصادی و ضربه به امیدعضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه و در چارچوب مفهوم ادراک اجتماعی و نقش آن در بروز خشم و یا افزایش تابآوری در میان مردم گفت: «داشتن امید به فردا نقش بسزایی در پرهیز از خشونتورزی و رفتارهای مجرمانه دارد. امروز، امید به اصلاح و بهبود شرایط در آینده بهویژه در میان جوانان کاهش یافته است. تاثیر ادراک اجتماعی خاصه ضرورت وجود امیدواری در برونرفت جامعه از شرایط بد اقتصادی و اجتماعی را میتوان از تجربه بعضی از کشورهای اروپایی در سالهای پس از جنگ جهانی دوم دید. کشورهای شکستخورده بعد از جنگ با بحران اقتصادی، بحران روانی و اجتماعی مواجه شدند، رهبران این کشورها اما در آن شرایط روح امید به آینده و بهتر شدن وضعیت را به مردم تزریق کرده و درنهایت این کشورها در طول چند دهه به چنان شرایط خوب و راضیکنندهای رسیدند که نسل بعدیشان حتی تصور نمیکرد چه بر سر نسل قبل از خودش آمده؛ البته این امیدبخشی باید مبتنی بر واقعیتها باشد یعنی مردم در واقعیت هم شاهد تلاش مسئولین برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی باشند و تزریق امید محدود به حرف نباشد. اگر چنین ادراک اجتماعیای که بر امید به آینده مبتنی است، در جامعه ساری و جاری نباشد، همچنان شاهد پدیدههایی چون فرار سرمایه و مهاجرت نخبگان خواهیم بود.»
کد خبر 661114 برچسبها اعتراضات - بنزین قتل رومینا مهاجرت اقتصاد خشم اخلاق فقر سارق - سرقت خودکشی کمیته امداد اعتراض - تجمع - تحصن خشونت قتل - قاتلمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: اعتراضات بنزین قتل رومینا مهاجرت اقتصاد خشم اخلاق فقر سارق سرقت خودکشی کمیته امداد اعتراض تجمع تحصن خشونت قتل قاتل رفتارهای مجرمانه ادراک اجتماعی مردم نسبت بروز خشونت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
فرمانده انتظامی استان سمنان با بیان اینکه برهنگی یکی از مصادیق خشونت اجتماعی است بر لزوم همراهی همه نهادهای فرهنگی برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه تأکید کرد و گفت: پلیس ضمن حفظ کرامت انسانی جامعه، با هنجارشنان مقابله میکند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سردار جلیل موقوفهئی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خشونت روانی در عرصه بدحجابی و برهنگی آثاری عمیق گسترده و گاها نسلی در جامعه میگذارد که تبعات آن بر فرد، روان، روابط، خانواده و اجتماع متعلق به وی به جای خواهد ماند.
وی گفت: خشونت مفهوم و پدیدهای چندبعدی و گسترده است که در حوزههای مختلف از جمله فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی است.
فرمانده انتظامی استان سمنان خاطرنشان کرد: خشونت امری ضد هنجار و عاملی مخرب در فرآیند توسعه زندگی فردی و جمعی است و میتواند به بسیاری از روابط در حوزههای خرد و کلان آسیب وارد سازد.
سردار موقوفهئی اضافه کرد: ولی آنچه از خشونت در افکار عمومی و ادبیات اجتماعی مطرح میشود غالبا خشونت فیزیکی و کلامی است که در عناوینی مثل ضرب و جرح فحاشی مزاحمت تعریف و پیگیری میشود و بیشتر معطوف و محدود به دو گروه زنان و کودکان در بستر خانواده و جامعه شده است.
وی به وجوه دیگر این پدیده مانند خشونت جنسی، خشونت مجازی، عاطفی که اخیرا به آن پرداخته شده است و کارشناسان و عموم جامعه این ابعاد را زیر ذره بین خود بردهاند؛ اشاره کرد و گفت: ولی ابعاد و وجوه دیگری از خشونت نیز وجود دارد که علیرغم گستره عظیم و قدرت اثر بخشی عمیق آنها بر فرد و جامعه کمتر به آن پرداخته میشود.
فرمانده انتظامی استان سمنان اضافه کرد: خشونت روانی و جنسی گسترده با رواج بیحجابی و برهنگی در بستر جامعه و تشویش ذهن و روان جوانان ایجاد میشود و معمولا در پوشش آزادی فرهنگی قرار گرفته و به تبعات مخرب آن بر فرد خانواده و روابط عاطفی و خانوادگی هیچ گونه اهمیتی داده نمیشود و این بعد از خشونت به مراتب مخربتر از خشونتهای آشکاری است که روزانه و مستمر توسط قوای قانونی و قضایی کشور کنترل میشود، چرا که خشونت آشکار غالبا به درگیری مستقیم و غالبا فیزیکی دو یا چند تن معدود و محدود میشود ولی خشونت روانی جاری در عرصه بدحجابی و برهنگی آثاری عمیق گسترده و گاها نسلی در جامعه میگذارد که تبعات آن بر فرد،روان، روابط، خانواده و اجتماع متعلق به وی به جای خواهد ماند.
سردار موقوفهئی گفت: از همین منظر ساختار مدیریتی جامعه همانگونه که با خشونت آشکار با جدیت مقابله میکند، از منظر حراست از امنیت روانی عاطفی و جنسی در جامعه موظف است با خشونت ناشی از رواج برهنگی و بیحجابی در جامعه نیز مقابله کند.
فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: فراجا با اجرای طرح نور مرزبانی حوزه حجاب را عهدهدار است و مقتدرانه اجازه نمیدهد دشمنان خطوط قرمز فرهنگی را در نوردند و لازم است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف نیز بیدار باشند.
سردار موقوفهئی گفت: طرح نور یا طرح مقابله با ساختارشکنی و هنجارشکنی حوزه حجاب و عفاف چند وقتی است در سطح کشور آغاز شده و فراجا با حضور تیمهای مجرب و متخصص در این حوزه عمل میکند.
وی با بیان اینکه واکنشها به اجرای طرح نور در دو دسته قرار دارد؛ بخشی از جامعه موافق و حامی فراجا هستند و برخی نیز به تشریح آسیبهای این طرح میپردازند گفت: پلیس در این طرح از تمام ظرفیتهای انسانی و تجهیزاتی خود برای اجرای دقیق و کامل آن بهره میبرد و ضمن رعایت کرامت و احترام انسانی با هنجارشکنی در حوزه حجاب مقابله میکند.
فرمانده انتظامی استان سمنان با تأکید بر اینکه متولیان فرهنگی حجاب و عفاف نیز بیدار باشند گفت: اکتفا به طرح نور و حضور مجاهدانه پلیس در این عرصه تضمینی برای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نسلهای آتی نخواهد بود.
سردار موقوفهئی با بیان اینکه "عفاف و حجاب" اصالتی فرهنگی دارد و این عرصه عناصری آگاه، اصیل و شجاع را میطلبد گفت: این جبهه میدان تاکتیکهای عمیق و تکنیکهای دقیق و نظم و استمرار در عمل است که امیداوریم سازمانها و نهادها به ویژه خانوادههای اصیل ایرانی، اهمیت آن را درک و خود محوریت این عرصه را عهدهدار شوند.
"حجاب"نتیجه عزت نفس در آدمی است
سرهنگ سید علی میراحمدی جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان نیز در این نشست گفت: "حجاب"نتیجه عزت نفس در آدمی است.
وی با بیان اینکه انسان نه برای دیگران و نگاه توجه و تایید دیگران، بلکه برای خود و برای شکوفایی خویشتن زندگی میکند عنوان کرد:بر همین اساس حجاب به معنی بینیاز به هر نگاهی جز نگاه خداوند معنی پیدا میکند.
میراحمدی با بیان اینکه آنچه به انسان معنا و قیمت میدهد، رضایت عمیق و درونی نسبت به خود است گفت: این خشنودی تنها در مسیر حرکت انسان به سمت اهداف و ارزشها و نیل به قله شکوفایی محقق میشود.
وی گفت: چنانچه هر فردی به هر دلیلی در طول زندگی در مسیر درخشان شکوفایی قرار نگیرد به دامن لذت پناه میبرد؛ لذتهای کوتاه و انگیزشهای موقت که تسکینی موقتی بر دردهای عمیق ناکامی است.
جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: انسان آگاهانه حال ناخوش زیستن در مسیر نادرست را احساس میکند، ولی درک شجاعت و تحمل لازم برای پذیرش آن را ندارد و بر همین اساس در مواجه با آن مکانیسمهای غلط رفتاری را بر میگزیند.
میراحمدی گفت: مصرف مواد مخدر از جمله مکانیسمهای غلطی است که هرچند تسکینی چند ساعته به دردهای وجودی و درونی انسان میدهد ولی آنچه میماند نهایتا دردی انباشتهتر و ترسی بسیار عمیقتر است.
وی افزود: از دیگر مکانیسمهای اشتباه برای انسان، تمرکز بیش از حد بر ثروتاندوزی تکیه بر وجوه مختلف زندگی مادی است که این مهم در مصادیقی از جمله ظاهر، اندام، زیبایی برای جلب نگاه و توجه دیگران، افراط در روابط عاطفی و جنسی و هر چیزی که انسان را دچار فراموشی و غفلت از خویشتن کند جلوهگر میشود.
جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان برهنگی را نیز از مکانیسمهای دفاعی در برابر احساسات دردناک ناشی از وجود بیارزش انسانی در نگاه خود انسان عنوان و تصریح کرد: از آنجا که ارزشمندی انسان به توجه و تایید دیگران گره خورده و در این نگاه، بهای انسان تعداد چشمهایی که او را شناخته، نگریسته و دنبال میکنند خواهد بود؛ بر همین اساس، ترس مواجه با درون تهی از ارزش و معنای انسان وی را ناچار میکند که برای ایجاد حس ارزشمندی و به تبع آن جذب افراد و نگاه آنان خود را بیاراید و جراحی کند و این مسیر را تا انتها خواهد رفت.
میراحمدی با اشاره به نفوذ این رویکرد به فضای مجازی تصریح کرد: در انتهای این مسیر به جایی خواهیم رسید که دیگر هیچ نگاهی، هیچ لایک و تحسینی و هیچ دنبال کننده و تماشاگری و حتی هیچ اندازه ثروت و شهرت و قدرتی توان ارضای نیاز شدید ما به ارزشمندی و معنا را نمیدهد و این پایان قطعی است.
وی با بیان اینکه باید نگاه، تمرکز و توجه ما به درون هدایت شود تصریح کرد: در صورتی که در نگاه هریک از افراد جامعه، گوهر وجودی خود ارزشمند و گرانبها شده و این ارزشمندی در نگاه به خود نهادینه شد، دیگران و نگاهشان برای افراد کماهمیت میشود.
جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: پس ساده زیستی و ابعاد آن، از جمله حجاب، نتیجه احساس ارزشمندی است که خاصیت انسان با معناست و نماد عزت نفس در آدمی است.
میراحمدی با اشاره به نقش مهم نهادهای فرهنگی جامعه در این مسیر مهم خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی باید جامعه را به این سمتوسو سوق دهند و برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب باید اقدامات ریشهای فرهنگی نیز در کنار برخورد با هنجارشکیها برنامهریزی و اجرا شود.
انتهای پیام/363/