Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدهادی احمدی روئینی درباره موارد تفویض اختیار شده به استان‌ها در حوزه اداره‌کل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: یکی از مواردهای تفویض اختیار شده شامل تأیید اقدامات انجام شده توسط مالکان آثار تاریخی برای بهره‌مندی از مزایای قانونی است. براساس قانون حمایت از بافت‌های تاریخی مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، مزایایی برای مالکان و متصرفان قانونی آثار تاریخی مطابق با قانون پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی افزود: این مصوبه برای افرادی است که مالک آثار تاریخی هستند و براساس آن از تمام مزایای قانونی بافت فرسوده که شامل تسهیلات و تخفیف‌های مالیاتی است با تأییدیه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهره‌مند می‌شوند و از پرداخت عوارض هرگونه تغییر کاربری به شرط تأیید وزارت میراث‌فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی معاف می‌شوند. با توجه به تفویضی که به استان‌ها انجام شده از این پس این مورد در شورای فنی استان‌ها به تصویب می‌رسد و وزاتخانه تنها نقش نظارت عالیه را دارد.

او تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه هیئت وزیران درباره حمایت از مالکان آثار تاریخی در سال ۱۴۰۰، اگر فردی برای مرمت آثار تاریخی هزینه‌ای کرده باشد و اسنادش را با تاییدیه وزارت میراث‌فرهنگی به اداره مالیات ارائه دهد، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد. در گذشته استان‌ها از ستاد وزارتخانه نظر می‌پرسیدند اما الان استان این مسئولیت را دارد.

احمدی روئینی بیان کرد: تخلفاتی که در کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰ در محدوده حرایم آثار تاریخی اتفاق می‌افتد را با تفویض اختیاری که انجام شده است از این پس باید استان پیگیری کند. همچنین براساس ماده ۱۷ قانون حمایت از بافت‌های تاریخی، دولت مکلف است بناهای تاریخی را که مالکیت خصوصی دارد، بیمه کند. پیگیری انجام این کار از طریق شورای برنامه‌ریزی استان باید از این به بعد انجام شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی به میراث‌آریا گفت: پاسخ به استعلامات شهرداری‌ها (ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها) یکی از موارد دیگر تفویض اختیار به استان‌هاست. در گذشته شهرداری‌ها برای ضوابط بافت تاریخی از ستاد وزارتخانه استعلام می‌گرفتند اما اکنون با توجه به اینکه تمامی ضوابط اختصاصی مربوط به بافت‌های تاریخی با همکاری استان‌ها تهیه و به آن‌ها ابلاغ شده است از این پس خود استان تمام موارد استعلامی از سوی شهرداری را پاسخ خواهد داد.

او ادامه داد: همچنین ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی در تعدادی از محدوده‌های ابلاغی تهیه و ابلاغ شده و در شهرهایی که هنوز این ضوابط ابلاغ نشده، ادارات کل برای جلوگیری از اظهار نظرهای سلیقه‌ای و ایجاد شفافیت در پاسخ‌دهی به استعلامات شهرداری‌ها باید ضوابط اختصاصی حفاظت از بافت را یکجا آماده و در اختیار شهرداری‌ها و ادارات راه و شهرسازی قرار دهند.

احمدی روئینی اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با مالکان و متصرفان قانونی آثار در زمینه مرمت جزو مجوزهای تفویض اختیار شده به استان‌هاست. این تفاهم‌نامه در قالب اعتبارات ملی و ستادی، تسهیلات بلاعوض و تبصره ۱۸ دیده شده بود، اما الان به استان‌ها این موضوع تفویض شده تا براساس محدودیت بودجه‌ای که دارند اولویت‌بندی انجام دهند.

کد خبر 5436942 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرداری تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران کمیته امداد امام خمینی پلیس راهور آلودگی هوا ترافیک کلاهبرداری اینترنتی شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش وضعیت معابر سازمان حج و زیارت تهران سفرهای نوروزی بافت های تاریخی تفویض اختیار آثار تاریخی استان ها شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر