Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@17:19:52 GMT

عملیات ۷۵ روزه

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۰۶۸۶

عملیات ۷۵ روزه

«والفجر ۸» از طولانی ترین عملیات های سال دفاع مقدس به شمار می رود، که با پیروزی رزمندگان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات والفجر ۸ توسط سپاه و ارتش طراحی و اجرا شد؛ عملیاتی که در آن رزمندگان توانستند از اروند رود عبور و دشمن را حیرت زده کنند. در این عملیات که ۲۹ فروردین ۱۳۶۵ با پیروزی نیروهای ایرانی به پایان رسید رزمندگان شبه جزیره فاو را تصرف و از منطقه خسروآباد تا رأس البیشه پیشروی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندهی این عملیات برعهده شهیدان حاج حسین خرازی، حسن قربانی و محسن رضایی بود.

والفجر ۸ موفق ترین عملیات دفاع مقدس بود

حسین سالمی، تحلیلگر دفاع مقدس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید:،عملیات یگان‌های نظامی ایران در دوران دفاع مقدس به دو قسمت درون و برون مرزی تقسیم می‌شود، والفجر ۸ از جمله عملیات‌های برون مرزی بود و یکی از موفق ترین عملیات دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود

وی ادامه می‌دهد: عملیات والفجر ۸ درصد موفقیت زیادی داشت و غافلگیری دشمن از پایه‌های اصلی عملیات نظامی است که در والفجر۸ محقق شد. نیروهای غواص به عنوان خط شکن مدت زمان طولانی با کمبود امکانات از جمله لباس مخصوص و اکسیژن با تحریم و سختی‌های زیادی رو به رو شدند.

این تحلیلگر دفاع مقدس با اشاره به اینکه نیروهای ایرانی در مناطق مختلف شمال و جنوب کشور آموزش دیده و وارد عمل شدند افزود: عملیات والفجر ۸ با رمز یا زهرا (س) آغاز و رزمندگان توانستند از رودخانه اروند وحشی که عظیم و مواج با جزر و مدهای زیاد که یکی از چهار رودخانه اصلی دنیا محسوب می‌شود، با موفقیت عبور کنند.

سالمی تصریح‌کرد: در شناسایی منطقه عوامل متعدد مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت که اروند رود بهترین موقعیت برای انجام عملیات بود. از آنجا که دشمن احتمال عملیات را پیش بینی می‌کرد، اما جرأت عبور از رودخانه را نداشت، باتوجه به امکانات کافی که در اختیار داشتند حصر آبادان اتفاق نیفتاد. همچنین رزمندگان با کمترین امکانات و توکل بر خدا، توانستندموانع ۱۹ ردیف دشمن را بشکنند و پیروز شوند.

وی با بیان اینکه لشکر امام حسین (ع) یکی از لشکرهای خط شکن سپاه و جبهه بود، افزود: با توجه به عدم موافقت حاج حسین خرازی برای عملیات والفجر ۸ و زمانی که ایشان نظری خلاف فرمانده کل را داشتند دیگر فرماندهان حرف او را می‌پذیرفتند و در جلسه با محسن رضایی، حاج حسین خرازی قانع شد که در عملیات که در منطقه چهلچراغ، اتفاق افتاد و محور عملیات لشکر امام حسین بود، شرکت کنند.

سالمی ادامه داد: پهلو گرفتن قایق‌ها با حداقل امکانات و مهمات و زدن اسکله و مهمات نقش فعال داشت. بنابراین با توجه به اقدامات مؤثر، دشوارترین محورها به لشکر امام حسین (ع) سپرده شد، پس از این عملیات و با توجه به قدرت و توانایی رزمندگان دیگر عملیات‌های دفاع مقدس به لشکر امام حسین سپرده شد.

والفجر ۸ طولانی‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس است

محسن نصری تحلیلگر دفاع مقدس در خصوص زمان عملیات والفجر ۸ به خبرنگار ایمنا گفت: در ۲۰ بهمن ماه سال ۶۴ در منطقه عملیاتی اروند رود در شهر فاو عراق اتفاق افتاد و طولانی‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس بود، چرا که ۷۵ روز به طول انجامید و منطقه تثبیت شد.

وی افزود: خط پدافندی ایران و بعثی‌ها مشخص شد و این عملیات اهداف اساسی را دنبال می‌کرد، بعثی‌ها از شهر فاو کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی‌ها را مورد حمله قرارمی دادند و با انهدام پایگاه موشکی بعثی‌ها در این منطقه، دشمن نتوانست به خلیج فارس دسترسی داشته باشد و کشتی‌های نفتکش ایران مورد اصابت قرار نگرفت.

نصری تاکید کرد: دشمن با حمایت اروپا و آمریکا مستحکم‌ترین دژهای پدافندی را در ساحل ایجاد کرد، میدان مین، سیم خاردار و خورشیدی شکل سنگرهای بتونی که یک و نیم متر ارتفاع داشت و راکت هواپیما به آن اصابت نمی‌کرد، اما ۱۵۰۰ نیروی غواص وارد اروند رود شدند و خط پدافندی دشمن را شکستند.

این استاد تحلیلگر دفاع مقدس با اشاره به اینکه عملیات والفجر ۸ یکی از بی نظیر ترین عملیات‌ها در تاریخ جهان است و رزمندگان با حداقل امکانات توانستند پیروز شوند، ادامه داد: دشمن شکست سنگینی را متحمل شد، ناوگان و نیروی دریایی عراق فلج شد، چراکه بیشتر نیروهای عراقی در هور عبدالله پشت منطقه فاو مستقر بودند و رزمندگان ایرانی با تصرف هور عبدالله با کویت هم مرز شدند.

وی تاکید کرد: طراحی، شناسایی منطقه از مدت‌ها قبل انجام شد و شهدا کار بزرگی انجام دادندو در شب سوم عملیات نیروهای گردان حضرت ابوالفضل (ع) به فرماندهی شهید حسن قربانی در جاده فاو به البحار با گارد ریاست جمهوری صدام درگیر شدند.

نصری با اشاره به تجهیزات کامل دشمن و توانایی رزمندگان اظهارکرد: از شهر فاو سه جاده منشعب می‌شود، به سمت بصره، فاو به البحار و فاو به ام القصر و گارد ریاست جمهوری صدام که مجهزترین و قوی‌ترین نیروها را داشت درجاده فاو به البحار مستقر بود.

این تحلیگر دفاع مقدس افزود: شهید خانعلی که همراه با حاج حسین خرازی در لشگر امام حسین بود بی‌سیم‌های عراقی‌ها را شنود می‌کرد نقل می‌کند: صدام به فرماندهان گارد گفت: فاو را رها کنید و گارد را از ایرانیان پس بگیرید، نیروهای گارد صدام توانمند بودند.

وی خاطر نشان کرد: رزمندگان در مناطق گوناگون آبی، خاکی و کوهستانی وخشکی، هور عملیات انجام می‌دادند و توانایی بالایی داشتند، حسن قربانی و نیروهایش گارد دشمن را نابود کردند، بنابراین وقتی مستکبرین قدرت و صلابت ایران را در عملیات والفجر ۸ و کربلای ۵ در منطقه شلمچه مشاهده کردند، قطعنامه ۵۹۸ را تصویب کردند تا صدام حفظ و بخشی از در خواست‌های ایران لحاظ شود.

کد خبر 556740

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عملیات والفجر 8 شهدای هشت سال دفاع مقدس شهادت دفاع مقدس حسین خرازی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عملیات والفجر ۸ دوران دفاع مقدس لشکر امام حسین حاج حسین خرازی دفاع مقدس ترین عملیات عملیات ها اروند رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در منطقه رباط کریم شهرک پرجمعیتی به نام والفجر وجود دارد که اکثر ساکنان آن را نیروهای زحمت کش ارتشی تشکیل می دهند اما متاسفانه این نیروها با کم توجهی مسئولین مواجه و دچار قطعی آب مکرر لوله کشی هستند و خواستار توجه مسئولین به این موضوع . 

پیام شهروند خبرنگار ما

قطعی آب ۳ بار در روز شده و زندگی همه ساکنین رو مختل کرده است . به این ترتیب از ساعت ۱۰شب تا ۴صبح قطع  ، ازساعت ۶صبح تا ۱۱ ظهر قطع ، از ساعت ۱۲ عصر تا ۱۹قطع.واقعا با این تایم طولانی همه دارن اذیت میشن،گرما شدیده نیاز به کولر داریم ،شستشو،استحمام،پخت و پز،نوزاد داریم، بچه مدرسه ای داریم همه نیازمند آب هست .هیچکدوم از مسئولین هم کاری برای رفع این مشکل نکردن و فقط پیام میذارن صبوری کنید،قناعت کنید .این انصاف نیست اینجا منطقه نظامیه،هیچ امکانات رفاهی که نداره آب که ضروری ترین چیز زندگی هم هست قطع می‌کنند .چطور میشه اینجا زندگی کرد؟؟؟از پارسال تا امسال نتونستن واقعا این مشکل و رفع کنن پارسال از تیر شروع شد قطعی اب امسال از اردیبهشت زنو بچه مردم چ گناهی کردن بدون اب مگه میشه زندگی کرد در طول روز فقط ۵ ۶ ساعت اب داریم اونم تیکه تیکه قطع میکنن
همسران و پدران ارتشی ما سالها تو منطقه لب مرز بودن زحمت میکشن این حقشون نیست امکاناتشان اینطور باشه.پس کی میخواد رسیدگی بشه ؟؟؟؟چرا پشت گوش میندازن اینجا بالای ۹ هزار نفر ساکنن لطفا ب فکر مردم باشید رسیدگی کنید

دیگر خبرها

  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد