Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین سمنان؛ روح الله حامدی مدیر پروژه درج قیمت تولیدی بر روی کالاها و مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت  در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار جام جم گفت:   درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای اساسی بر اساس طرح دولت و در راستای اجرای مفاد ماده 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی برشفاف سازی و روانسازی نظام توزیع وروزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار، انجام می شود که با اجرای این طرح و شفاف شدن قیمت تمام شده تولید، دست دلالان و واسطه ها از نظام عرضه و توزیع کوتاه می شود و کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پروژه درج قیمت تولیدی بر روی کالاهای اساسی وزارت صنعت،معدن و تجارت در استان سمنان با بیان اینکه مرحله اول اجرای این طرح از 27آذر ماه سالجاری شروع شده است، افزود: کالاهای مشمول این طرح در 4 مرحله ابلاغ شده که مرحله آخر شامل کالاهایی از قبیل: انواع حبوبات،آجیل، چای و دمنوش، غلات، مواد پروتئینی، کیک و بیسکوئیت، لوازم صوتی تصویری و... می باشد.

وی افزود: در استان سمنان تا کنون 74 واحد صنعتی مشمول بیش از 90 قلم  کالای مراحل ابلاغی وزارت قرار گرفته است که بعد از صحبت های اقناعی و توجیه طرح تاکنون 16 واحد تولیدی تمکین کرده اندو با سفر وزیر صمت به استان و رفع بسیاری از ابهامات تولید کنندگان، هم اکنون در حال پیگیری و اجرای صددرصدی طرح در واحدهای تولیدی مشمول هستیم.

حامدی اظهار کرد: با اجرای این طرح واحدهای تولیدی با در نظر گرفتن هزینه های تولید،سود کارخانه و ارزش افزوده کالا ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی کالا هستند و در نظام توزیع و عرضه شامل شرکت های پخش،عمده فروشها و بُنَکدارها نیز سود قانونی لحاظ می شود و در نهایت مغازه داربا درج قیمت نهایی مصرف کننده که در کالاهای مصرفی 30 درصد و در کالاهای سرمایه ای وبادوام 20 درصد بیشتر از قیمت تولید  کننده است، کالا به مردم عرضه می شود.

مسئول بازرسی صنعت،معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه با اجرای این طرح هم تولید کننده وهم مصرف کننده منتفع می شوند، افزود:این طرح ازابتدا تا انتها دارای ضمانت اجرایی است و با بازرسی صورت حسابهای موجود، راه هر گونه تخلف بسته می شود.

مدیر پروژه درج قیمت تولید بر روی کالاهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان سمنان گفت: هر واحد تولیدی با دارا بودن پروانه بهره برداری و سیب سلامت که قادربه بسته بندی کالا می باشد از تاریخ 23 بهمن ماه سالجاری مشمول این طرح شده وعرضه کنندگان کالاها به صورت فله ای نیز ملزم به ارائه فاکتور معتبر خرید به مصرف کننده  ورعایت سود قانونی لحاظ شده هستند. 

وی در خاتمه اظهار کرد: مردم هرگونه تخلف از قبیل: گرانفروشی یا عدم درج قیمت را با شماره 124 اطلاع دهند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بازرسی کالاهای اساسی بر روی کالاهای استان سمنان درج قیمت تولید اجرای این طرح معدن و تجارت بر روی کالا مصرف کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع قیمت زعفران در بازار، وضعیت صادرات و تولید زعفران و علل قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

حسینی: هم اکنون زعفران در دست کشاورزان و صادرکنندگان نیست و تنها عوامل بازارگردان با احتکار زعفران در انبارها اقدام به گران فروشی می کنند.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقشی در بازار زعفران ندارند و از آنجاکه هیچ نهاد نظارتی در بازار نیست، سودجویان و عوامل واسطه زعفران های مانده در انبارها را با قیمت های نجومی دد بازار عرضه می کنند که اختلاف معناداری با قیمت خرید محصول از کشاورزان دارد. آمارها حاکی از آن است که کشاورزان حداقل هرکیلو زعفران را با نرخ ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان فروختند.

با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

تقاضا از سوی تجار خارجی برای خرید طلای سرخ ایرانی چگونه است؟

حسینی: با توجه به نوسان قیمت زعفران در بازار، قاچاقچیان در کنار دلالان اقدام به سودجویی می کنند به طوریکه زعفران تاریخ گذشته و مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر اعتبار بزرگترین تولیدکننده زعفران را دچار خدشه می کند.

صادرکنندگان با ریسک بالا اقدام به صادرات می کنند چراکه بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست که همین امر بر رونق قاچاق دامن زده است.

بنابر آمار سالانه افغانستان ۶۷ تن زعفران صادر می کند، درحالیکه تولید زعفران این کشور کمتر از ۲۰ تن است که این امر بدان معناست که بخشی از زعفران های قاچاق شده به این کشور به اسم زعفران افغانستان صادر می شود. براین اساس مشکلات قاچاق زعفران باید عارضه یابی و رفع شود.

سالانه چه میزان زعفران کشور به بازارهای هدف قاچاق می شود؟

حسینی: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود و از آنجا که حداکثر تاریخ انقضا زعفران ۳ سال از زمان برداشت است، قاچاقچیان زعفران های تاریخ گذشته مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر آسیب جدس به آینده زعفران می زند چراکه با از دست دادن بازارها زیان قابل جبران نیست.

اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.

پتانسیل تولید چه میزان زعفران در کشور وجود دارد؟

حسینی: بنابر آمارهای اعلامی سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است که براین اساس پتانسیل تولید بیش از هزارتن محصول در کشور وجود دارد، درحالیکه تولیدفعلی زعفران در کشور ما یک چهارم تا یک پنجم این میزان است که براین اساس منابع و انرژی کشور برای تولید کمتر از ۳۰۰ تن زعفران صرف می شود.

آمارها حاکی از آن است که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود. در شرایط کنونی که کمتر از ۳۰۰ تن زعفران تولید می شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شود.

بنابر آمار طلای سرخ ایران به ۶۰ تا ۶۸ کشور دنیا صادر می شود، اما اگر مشکلات عارضه یابی شود، می توان سهم بیشتری داشت. به عنوان مثال سالانه ۶۰ تن زعفران به امارات صادر می کنیم، درحالیکه حداکثرمصرف ۵ تن است و ۵۵ تن دیگر را مجدد به اسم خود صادر می کنند. درحالیکه ما باید آن کشورها را شناسایی کنیم و مستقیما خود صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه سالهاست غفلت کرده ایم.

اگر استراتژی دقیقی برای تولید و صادرات زعفران را در نظر بگیریم به مرور هم می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عملکرد تولید زعفران در هکتار چقدر است؟

حسینی: بنابر آمار تا دهه ۶۰ در هرمتر مربع ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم یعنی بیش از نیم گرم و معادل ۶ تا ۷ کیلو در هکتار تولید داشتیم، درحالیکه تولید فعلی کمتر از ۲ کیلو در هکتار است که علت این امر باید بررسی و رفع شود چراکه آیندگان از ما طلب می کنند.

با توجه به آنکه قدمت تولید زعفران در کشور ما به ۳ هزار سال پیش بازمی گردد،آیا کافی نیست که در این خصوص تمهیداتی داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را از دست دادیم و برای کشوری که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد، این موضوع زیبنده نیست.

با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت