Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@06:20:04 GMT

300 هزار تن برنج خارجی تا 20 روز دیگر در راه بازار

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۱۱۶۲

300 هزار تن برنج خارجی تا 20 روز دیگر در راه بازار

در حال حاضر برخی کالاهای اساسی سفره خانوار در سامانه بازرگام عرضه می‌شود که همین امر توانسته نوسانات بسیاری از بازار این کالاها را کنترل کند.

روزنامه ایران: طی دو ماه گذشته بازار برنج با نوسانات قیمتی زیادی روبه‌رو شد که عمده این نوسان و افزایش قیمت برنج به حضور پررنگ‌تر دلالان در بازار برمی‌گردد چون شالیکاران نیز هیچ سهمی در این افزایش قیمت نداشته و عملاً سود به جیب دلالان و زیان آن به تولیدکننده و مصرف کننده می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی با این حال ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی توانسته‌اند این بازار را نسبتاً آرام کنند. یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که به این بازار کمک شایانی کرده تنظیم بازار برنج با توزیع گسترده برنج ایرانی فجر و شیرودی و برنج هندی، پاکستانی و تایلندی با قیمت مصوب در سایت عرضه کالاهای اساسی بازرگام است.


از طرف دیگر با تأمین برنج خارجی به میزان کافی و عرضه آن در سطح بازار و فروشگاه های زنجیره‌ای نیز شاهد آن هستیم که طی چند هفته اخیر قیمت برنج در بازار نسبتاً کاهشی بوده و این بازار تقریباً آرام شده و مردم نیز استقبال خوبی از برنج‌های ستاد تنطیم بازاری داشته‌اند.

قیمت برنج در سایت بازرگام

در حال حاضر برخی کالاهای اساسی سفره خانوار در سامانه بازرگام عرضه می‌شود که همین امر توانسته نوسانات بسیاری از بازار این کالاها را کنترل کند.
در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی شیرودی با قیمت 42 هزار تومان، فجر 32 هزار تومان، برنج هندی 18 هزار و 500 تومان، پاکستانی 20 هزار و 500 تومان، تایلندی 12 هزار و 500 تومان در سامانه بازرگام عرضه و به دست مصرف کننده می‌رسد.


قیمت‌های مصوب آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار

کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تثبیت برنج تایلندی در همان قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از تصمیماتی بود که این هفته توسط ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان گرفته شد، به همین دلیل به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده شاهد این باشیم که آرامش بر بازار برنج حکفرما باشد.

واردات 300 هزار تن برنج خارجی در 20 روز آینده

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردات برنج در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 800 هزار تن برنج وارد کشور شده است که انتظار می‌رود 300 هزار تن دیگر نیز تا 20 روز آینده وارد کشور شود. وی افزود: هم اکنون 100 هزار تن برنج خارجی در بنادر کشور وجود دارد که به‌دلیل ارزش افزوده بر کالاهای وارداتی ترخیص نشده و امیدواریم دولت، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مساعدت لازم را بکنند تا این برنج‌ها وارد کشور شده و بازار با مشکل کمبود روبه‌رو نشود.
دبیر انجمن واردات برنج خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنج ایرانی در بازار به ازای هر کیلوگرم به قیمت 100 هزار تومان به فروش می‌رسد مردم به شدت به سمت برنج‌های تنظیم بازاری هندی، پاکستانی و تایلندی روی آورده‌اند تا این محصول از سفره خانوارشان حذف نشود.


کشاورز در ادامه گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت‌های برنج و عدم فشار به مردم برای خرید برنج روی به عرضه برنج ذخیره احتیاطی آورد که این امر توانست در بازار تأثیر گذاشته و مردم همچنان بتوانند برنج ارزانتری خریداری کنند.


وی تصریح کرد: برای بسیاری از مردم کشورمان تفاوت قیمتی 5 هزار تومانی انواع برنج نیز مهم است به همین دلیل شاهد آن بودیم که استقبال زیادی از خرید برنج وارداتی هندی، پاکستانی و تایلندی شد و مردم همچنان خواهان خرید این محصولات در بازار هستند.


این مقام صنفی در ادامه افزود: اگر مشکلی در ثبت سفارش و روند تخصیص ارز نیمایی به وجود نیاید شاهد آن خواهیم بود که برنج خارجی مورد نیاز وارد کشور شود چون هم اکنون این کالاها در بنادر هند و پاکستان آماده بارگیری به مقصد ایران است و امیدواریم با همکاری کشتیرانی کشورمان این امر تسریع شود.


۱۰۰ هزار تن برنج تنظیم بازار وارد شبکه مصرف می‌شود

مدیرکل هماهنگی بازرگانی دولتی نیز می‌گوید طبق تصمیمات ستاد تنظیم بازار ۱۰۰ هزار تن انواع برنج خارجی با قیمت مصوب وارد شبکه‌های مصرف می‌شود.
حجت براتعلی گفت: بنابر آمار از ابتدای دی تاکنون ۱۶۰ هزار تن برنج از محل ذخایر راهبردی وارد شبکه‌های توزیع شده است. به گفته او، بنابر آمار از مجموع ۱۶۰ هزار تن برنج توزیعی حدود ۱۱۰ هزار تن وارد شبکه‌های مصرف شده و مابقی هم تا پایان سال عرضه می‌شود.


وی افزود: همه ساله نزدیک ایام پایانی سال توزیع کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن و شکر شتاب بیشتری به خود می‌گیرد که تا پایان ماه رمضان طرح تنظیم بازار ادامه دارد.
براتعلی گفت: بنابر برنامه ستاد تنظیم بازار ۱۰۰ هزار تن برنج دیگر تا ماه رمضان وارد شبکه توزیع می‌شود.

استقبال مردم از خرید برنج تنظیم بازاری

به نظر می‌رسد با توجه به گران شدن برنج ایرانی در بازار مردم تمایل زیادی به مصرف برنج‌های تنظیم بازاری دارند به طوری که قاسمعلی حسنی نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا در خصوص میزان استقبال از برنج‌های تنظیم بازاری و اینکه برنج‌های ۹۰ هزار تومانی چه سهمی از بازار دارند، اظهار داشت: اکنون مردم از برنج‌های تنظیم بازاری بویژه برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی و برنج هندی و پاکستانی ۳۰ هزار تومانی استقبال کرده و می‌کنند و فروش خوبی دارد.


دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور افزود: پیش از تعیین نرخ دستوری برای برنج‌های خارجی و ایرانی ۵ نوع نرخ برنج داشتیم، به طوری که شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج تایلندی را با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان در اختیار بنکداران قرار می‌داد و ما ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان به مغازه‌داران می‌فروختیم که قیمت برای مصرف‌کنندگان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی اضافه کرد: هر کیلوگرم برنج هندی دولتی با نرخ ۱۸ هزار تومان در اختیار ما قرار می‌گرفت و با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید و همچنین هر کیلوگرم برنج هندی و پاکستانی بازار آزاد بر اساس میزان شکستگی و کیفیت از ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسید.


به گفته وی، درواقع پیش از قیمت‌گذاری مصوب برنج، هر کیلوگرم برنج ایرانی ۴۷ هزار تا ۷۷ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما با مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی نرخ هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان و برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان تعیین شده است.


دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور قیمت‌های مصوب برنج با نرخ واقعی آن در شمال کشور را مغایر دانست و گفت: نرخ تعیین شده برای برنج ایرانی با نرخ خرید این محصول در شمال کشور همخوانی ندارد یعنی بنکدار نمی‌تواند برنج درجه یک طارم اعلا یا هاشمی درجه یک را با قیمت ۷۴ هزار تا ۷۶ هزار تومان در شمال کشور خریداری و با نرخ مصوب ۶۵ هزارتومانی به فروش برساند.
وی با اشاره به اینکه قیمت برنج داخلی در شمال کشور نرخ‌گذاری می‌شود و ما فقط خریداریم اضافه کرد: وقتی برنج طارم اعلا یا هاشمی درجه یک را ما به قیمت مصوب یا بیش از نرخ مصوب در شمال کشور می‌خریم چگونه می‌توانیم با نرخ مصوب ۶۵ هزار تومان در تهران به فروش برسانیم.


وی ادامه داد: برای اعمال قیمت مصوب باید دولت برنج را در بخش توزیع با قیمت پایین‌تر، با احتساب سود ۳ درصد و کرایه حمل‌ونقل در اختیار بنکدار قرار دهد تا با نرخ ۶۵ هزار تومان در بازار تهران به فروش برسد در غیر این صورت نمی‌توان برنجی که در شمال با قیمت ۶۵ هزار تومان خریداری کرده‌اید با همان نرخ در شهرهای بزرگ به فروش برسانید.
وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری برنج پاسخگوی بازار نیست افزود: بنکدار نمی‌تواند با این قیمت‌ها برنج را بخرد و با نرخ مصوب بفروشد.


وی با بیان اینکه یک سوم برنج مصرفی کشور در داخل تولید و دوسوم وارداتی است افزود: اما با توجه به افزایش نرخ برنج ایرانی و خارجی در داخل کشور، اکنون برنج خارجی سهم دو سومی برنج مصرفی کشور را در بردارد.
گفتنی است از ابتدای سال قیمت برنج بارها افزایش یافت که در ماه‌های اخیر قیمت برنج ایرانی و خارجی جهش چشمگیری داشت که وزارت جهاد برای تنظیم بازار در کنار عرضه بازرگانی دولتی با توزیع از طریق شبکه هوشمند به‌دنبال تنظیم بازار و کنترل قیمت است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برنج های تنظیم بازاری وزارت جهاد کشاورزی ستاد تنظیم بازار هزار و ۵۰۰ تومان کیلوگرم برنج کالاهای اساسی هزار تومان هزار تومان ۶۵ هزار تومان هزار تن برنج شمال کشور برنج ایرانی برنج خارجی قیمت مصوب وارد شبکه برنج هندی قیمت برنج وارد کشور نرخ مصوب درجه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»