Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نزدیک شدن به ماه شعبان، حرم مطهر رضوی برای برپایی جشن‌های باشکوه شعبانیه آماده می‌شود و در کنار خدمات گسترده تدارک دیده شده برای میزبانی از زائران، اصلاح نورپردازی دو صحن حرم مطهر رضوی نیز تکمیل شده است که علاوه بر افزایش روشنایی، میزان برق مصرفی در حرم مطهر را کاهش خواهد داد.

معاون نوسازی و زیر ساخت تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به در پیش بودن اعیاد شعبانیه اقدامات لازم برای نورپردازی و اصلاح سیستم روشنایی اماکن متبرکه به مناسبت این ایام انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نورپردازی مناره‌های صحن پیامبر اعظم (ص)

مجید صفایی گفت: یکی از این اقدامات پروژه نورپردازی مناره‌های شرقی و غربی صحن پیامبر اعظم (ص) است که پس از طراحی و اجرای موفق نورپردازی مناره‌های ایوان، ولی عصر (عج) در صحن پیامبر اعظم (ص)، نورپردازی چهار مناره شرقی و غربی این صحن در مدت چهار ماه به طور کامل نصب و راه‌اندازی شد.

او گفت: این مناره‌ها در پنج بخش شامل پایه مناره‌ها، ساق، مأذنه‌ها شامل فضای تردد و سقف، مقرنس‌های انتهای ساق و زیر مأذنه و بام مأذنه به وسیله پروژکتور‌های تولید شرکت‌های معتبر داخلی نورپردازی شده است.

اصلاح روشنایی صحن‌های انقلاب و آزادی

معاون نوسازی و زیرساخت تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به قدمت صحن‌های مقدس انقلاب اسلامی و آزادی و همچنین وجود نماد‌های آمیخته با فرهنگ و اعتقادات مردم همانند سقاخانه، ایوان ساعت، نقاره‌خانه، سردرب‌ها، پنجره فولاد صحن انقلاب و ساعت صحن آزادی، اصلاح سیستم روشنایی این دو صحن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که اقدامات لازم در حوزه نوسازی و زیرساخت تأسیسات در زمینه نورآرایی انجام گرفت.

افزایش میزان روشنایی، کاهش مصرف برق

صفایی گفت: از آنجایی که وضعیت فعلی روشنایی صحن انقلاب به لحاظ کمی و کیفی مناسب نبود، پس از انجام مراحل و گام‌های مختلف ایده‌پردازی، طراحی، شبیه‌سازی و محاسبات در نرم افزار‌های تخصصی، پروژکتور‌های ال‌ای دی با توان‌های مختلف ۴۰۰ تا ۸۰۰ وات با جانمایی بر روی سردرب‌های اصلی صحن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و میزان روشنایی صحن انقلاب پس از اجرای طرح جدید افزایش یافت.

او گفت: میزان روشنایی صحن انقلاب پس از اجرای طرح جدید به ۳۵۵ لوکس افزایش یافت و میانگین شدت روشنایی نیز نسبت به قبل حدود ۵/۴ برابر شد؛ این در حالی است که مصرف برق در طرح اجرا شده به ۲۷ کیلو وات کاهش یافت که نسبت به قبل ۶/۲ برابر کمتر شده است.

طرح نورپردازی گنبد مسجد گوهرشاد

معاون نوسازی و زیرساخت تأسیسات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: بنای ارزشمند مسجد گوهرشاد نیز به عنوان شاهکار معماری ایرانی اسلامی طی دهه‌های اخیر، از نورپردازی مناسبی برخوردار نبوده به همین منظور در تابستان سال ۱۳۹۸ و در ایام ولادت حضرت رضا (ع) به طور موقت، با طراحی و جانمایی تعداد ۲۳ دستگاه پروژکتور در پشت بام‌های اطراف برای روشن کردن گنبد و گلدسته‌ها اقدام شد.

صفایی گفت: در مرحله بعد و شروع فرآیند مهندسی به منظور تهیه طرح دائم بهسازی و مدلینگ کامل بنا، مسجد و گلدسته‌های صحن گوهرشاد در نرم افزار تخصصی با اولویت استقرار منابع نور در محیط پیرامونی بام‌های مجاور گنبد انجام پذیرفت.

او گفت: به همین منظور تعداد ۴۸ دستگاه پروژکتور ال‌ای دی ۱۰۰۰ وات با چینش پروژکتور‌ها در محیط پیرامونی گنبد و گلدسته‌ها و در تراز‌های مختلف و متناسب نورپردازی نصب و راه اندازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشن های شعبان حرم امام رضا چراغانی های حرم امام رضا حرم مطهر رضوی روشنایی صحن صحن انقلاب مناره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی با اشاره به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر این موضوع، گفت: برنامه‌های متنوع قرآنی در مسجد جامع گوهرشاد و ایوان مقصوره از اذان صبح تا اذان مغرب برگزار می‌شود.   محمد مقومی بیان معارف قرآن، ترتیل سوره مبارکه یاسین بعد از نماز صبح و تلاوت اذان گاهی قبل از اوقات شرعی در طول روز و برگزاری محافل و جلسات قرآنی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و افزود: همچنین جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد در عصر‌ها در قالب برنامه دارالحفاظ برگزار می‌شود.   وی با اشاره به نیت واقف مبنی بر برگزاری جلسه‌ای صبحگاهی برای قرائت قرآن توسط مردم پس از نماز صبح، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.   سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی یادآور شد: طبق برنامه‌ها، نخستین جلسه صبحگاهی قرائت قرآن ساعت ۴ صبح پنجشنبه در مسجد گوهرشاد برگزار و از استاد سید مرتضی سادات فاطمی، پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی، به عنوان استاد جلسه و پیشکسوت قرآنی در این جلسه دعوت شد.   مقومی همچنین اعلام کرد: از اساتید پیشکسوت دیگر و قاریان بین‌المللی و ممتاز در این جلسات هم استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است