Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@23:09:04 GMT

واکنش هانی‌زاده به اخبار توافق احتمالی وین

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۲۴۹۶

واکنش هانی‌زاده به اخبار توافق احتمالی وین

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات وین و برخی اخبار منتشر شده درخصوص توافق احتمالی گفت: صرف نظر از جریان‌سازی‌های همسو با رسانه‌های معاند و جریان‌های داخلی، مذاکرات بین ایران و 4+1 به دلیل رویکرد جدید تیم مذاکره کننده ایرانی و منطقی که تیم مذاکره کننده در ماه‌های گذشته به کار گرفت و تجربه‌ای که از گذشته دارد روند خوبی را پشت سر گذاشته و اخبار حاکی از این است که به زودی خروجی قابل قبولی از مذاکرات بیرون می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در طول مذاکرات اخیر، ایران 4 سند حقوقی، فنی، اقتصادی و مالی ارائه داد که بحث های زیادی درمورد شیوه اجرایی کردن این 4سند در حوزه های مختلف ارائه شد و انگیس،‌ فرانسه و آلمان به این نتیجه رسیدند که تشدید و اعمال تحریم و فشار حداکثری نمی‌تواند مانع ادامه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران شود و ایران تحت هیچ شرایطی تسلیم این فشارهای نمی شود لذا رویکردی نرم از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا که غیر مستقیم مذاکرات را دنبال می کرد دنبال شد.

هانی‌زاده تاکید کرد: تیم جو بایدن به این نتیجه رسیده که خروج ترامپ از برجام جایگاه آمریکا را در عرصه بین المللی تنزل داد و باید آمریکا اشتباهات گذشته خودش را جبران کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: براساس اخبار واصله، تیم مذاکره کننده ایرانی در حوزه مالی و اقتصادی اسنادی ارائه داده و اعلام کرد که بخش مهمی از تحریم‌های اعمال شده از سال 2018که 1700 مورد بوده،‌ غیر قانونی و مخالف روح برجام بوده فلذا آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که بخش مهمی از تحریم‌ها را لغو کنند.

هانی زاده تاکید کرد: علی‌رغم پارادوکس‌های موجود و جریان‌سازی‌ها و امیدهای واهی به ملت ایران، به نظر می‌رسد مذاکرات به صورت چراغ خاموش و کاملا منطقی و دور از هیاهوی رسانه‌ای در حال پیشرفت است و گفته می‌شود تا دو هفته آینده توافق جدیدی صورت خواهد گرفت و بخش مهمی از تحریم‌ها لغو خواهد شد و مرحله راستی‌آزمایی بین ایران و کشورهای اروپایی آغاز خواهد شد و به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده در حال حاضر بسیار موفق عمل کرده و با هوشمندی کامل سعی کرده حقوق مردم ایران را استیفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که‌ آیا آمریکایی‌ها تضمین‌های لازم را به ایران در مذاکرات خواهند داد و این تضمین‌ها چقدر می‌تواند قابل اتکا برای انجام توافق باشد،‌گفت: طبیعی است که هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی زیر بار تضمین های کتبی که الزام آور هم خواهد بود، نخواهد رفت ولی سازو کارهای دیگری پیش خواهد آمد و آن این که آمریکا و اروپا تا دو سال‌ آینده در مسیر راستی‌آزمایی حرکت می‌کنند.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه لابی صهیونیستی و برخی رژیم‌های عرب منطقه سعی می‌کنند آمریکا را از دادن امتیاز به ایران منع کنند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز تعامل احترام‌آمیز با مردم ایران نخواهند داشت و باید در این‌خصوص رفتار ملایم‌تری نشان دهند و این شیوه را هم مورد تجربه خود قرار دهند و از شیوه های تهاجمی دست بردارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: الان وضعیت اوکراین، روسیه، ناتو و آمریکا به مرحله حساسی رسیده و آمریکا نمی‌تواند در این شرایط به ایران فشار بیاورد؛ فلذا بیشتر توجه آمریکا و غرب به اوکراین دوخته شده و به نظر می‌رسد ظرف هفته‌های آینده شرایط خوبی در وین به وجود خواهد آمد./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: هانی زاده توافق وین مذاکرات لغو تحریم تیم مذاکره کننده هانی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۲۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»