Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@21:32:22 GMT

اروپا آماده جایگزینی نفت روسیه با ایران

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۴۷۲۰

اروپا آماده جایگزینی نفت روسیه با ایران

مدیر یکی از پالایشگاه های مدیترانه ای گفت: "ما امیدواریم دیر یا زود شاهد بازگشت بشکه های ایرانی باشیم. ما به آنها نیاز داریم و آماده پرواز به تهران هستیم." 

بسیاری از پالایشگاه های مدیترانه ای در اروپا برای جایگزینی نفت روسیه با ایران در صورت احیا برجام و لغو تحریم ها، لحظه شماری می کنند.

به گزارش  وب سایت " انرژی اینتل"، اکنون که صادرات نفت روسیه به اروپا با چالش‌های لجستیکی و حتی احتمال ممنوعیت هدفمند در نتیجه گسترش تحریم‌های غرب مواجه است، بازگشت بالقوه ایران به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان نفت خام به پالایشگاه‌های اروپایی، می‌تواند سریع‌تر از حد انتظار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش: پالایشگاه‌های یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه در گذشته نفت خام ایران را خریداری می‌کردند، اما با خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در سال 2018، مجبور شدند جایگزین‌هایی مانند نفت اورال روسیه را پیدا کنند.

پالایشگاه های اروپایی به دلیل ترس از نقض لیست فزاینده تحریم های اعلام شده علیه روسیه، از هفته گذشته تمایلی به خرید نفت خام روسیه ندارند.

در همین حال، به گفته دو منبع، نشانه هایی وجود دارد که مذاکرات احیا برجام در وین بتواند تا روز جمعه به نتیجه موفقیت آمیز برسد. این امر مسیری را برای ایران برای از سرگیری صادرات نفت خام باز می کند.

یک مقام ارشد نفتی ایران در این باره به " انرژی اینتل" گفت: " نفت ما را بیشتر خریداران آسیایی می‌خواهند. تقاضای خرید اروپا چندان خوب نیست، اما با توجه به وضعیت روسیه ممکن است تغییر کند."

توانایی ایران برای افزایش تولید و صادرات خود به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه در صورت احیا برجام آیا همچنان تراکنش های مالی با جمهوری اسلامی ایران با تحریم های غیربرجامی طولانی مدت ایالات متحده، محدود می شود یا خیر.

همچنین بستگی به این دارد که آیا - و با چه سرعتی – خریداران اروپایی آمادگی فنی پیدا می کنند تا پالایشگاه های خود را با نفت ایران سازگار کنند.

مقام مسئول نفتی ایران به "انرژی اینتل" گفت: "ایران می تواند به صادرات 2.5 میلیون بشکه در روز برسد، اما مشتریان سنتی ما در اروپا در سال های اخیر تامین کنندگان دیگری پیدا کردند. تغییر فوری برای آنها آسان نیست و زمان می بَرَد."

با این حال، با توجه به اینکه نفت خام برنت اکنون با قیمت بیش از 115 دلار در هر بشکه معامله می شود و برخی خریداران اروپایی از نفت روسیه اجتناب می کنند، احیای توافق هسته ای احتمالا خرید نفت خام ایران را به ویژه توسط پالایشگاه های مدیترانه ای سرعت می بخشد.

مدیر یکی از پالایشگاه های مدیترانه ای گفت: "ما امیدواریم دیر یا زود شاهد بازگشت بشکه های ایرانی باشیم. ما به آنها نیاز داریم و در سراسر دوره کووید با تهران در تماس بوده ایم. ما آماده پرواز به تهران هستیم."/عصر ایران

منبع: فردا

کلیدواژه: اروپا نفت روسیه نفت روسیه نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان می‌دهد این ائتلاف نظامی در تدارک یک «مناقشه احتمالی» با روسیه است.

این رزمایش بزرگ ناتو از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده و تا پایان ماه میلادی جاری ادامه خواهد داشت. این رزمایش با حضور بیش از ۹۰ هزار سرباز از تمامی ۳۲ کشور عضو ناتو برگزار شده و هدف آن آزمودن آمادگی نیروهای این ائتلاف در یک تقابل احتمالی با کشوری «تقریباً هم‌قدرت» ناتو است.

زاخارووا در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: «ناتو اکنون در نزدیکی مرزهای روسیه در حال برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد است. بر اساس سناریوی ناتو، آن‌ها از تمامی ابزارهای خود شامل سلاح‌های متعارف و ترکیبی استفاده می‌کنند و در حال تمرین عملیات مشترک علیه روسیه هستند.»

زاخارووا ادامه داد: «باید اعتراف کنیم که کشورهای عضو ناتو واقعاً در تدارک یک مناقشه احتمالی با ما هستند و مقامات عالی‌رتبه این ائتلاف هم به‌صورت علنی درباره آن صحبت می‌کنند.»

این دیپلمات روس گفت کشورهای ناتو با متهم‌ کردن روسیه به انجام حملات ترکیبی علیه اعضای ناتو، سعی دارند جوامع اروپایی و آمریکایی را فریب داده و توجه آن‌ها را از اقدامات کشورهای عضو این ائتلاف منحرف کنند.

هفته گذشته شورای آتلانتیک شمالی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن روسیه را به انجام حملات ترکیبی علیه کشورهای عضو ناتو متهم کرده بود.

 زاخارووا در واکنش به این ادعا گفت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) و رهبرانش کاری را می‌کنند که در آن خبره هستند، یعنی اشاعه اطلاعات نادرست و افزایش سطح روس‌هراسی.»

 بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه از زاخارووا منتشر کرده، هدف ناتو و سردمدارانش از این قبیل اقدامات توجیه نظامی‌گری و بودجه‌های نظامی هنگفتی است که اعضای این ائتلاف تصویب کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • لندن: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیسی برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • آمریکا شرکت‌های آذربایجانی را به دلیل کمک به روسیه تحریم کرد