Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- هنگامه خاندوزی: جامعه هنری گلستان که طی سال‌های گذشته با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کردند با شیوع کرونا صدمه بیشتری دیدند و اکنون بخش زیادی از آنها با دنیای هنر خداحافظی کرده‌اند.

با وجود اینکه مقام معظم رهبری بارها به این مسئله تاکید دارند که «کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناک‌تر نباشد، کمتر نیست» اما متاسفانه هنوز غفلت‌های در این حوزه وجود دارد که کار را برای اهالی فرهنگ سخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو با توجه به سفر رئیس جمهور به استان گلستان به سراغ اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان رفته‌ایم و مشکلات آنها را جویا شدیم.

انجمن ادبی گلستان فضای مناسبی ندارد

دبیر انجمن ادبیات داستانی گرگان در خصوص مشکلاتی که نویسندگان با آن مواجه هستند به خبرنگار مهر گفت: با توجه تعدد انجمن‌های ادبی در استان گلستان و مخصوصاً شهر گرگان و همچنین شاعر و نویسندگان از هر طیفی چه کلاسیک و چه مدرن متاسفانه انجمن‌ها هیچ مکان ثابتی برای برگزاری جلسات ندارند.

فرزاد خدنگ با اشاره به اینکه هیچ ساختمانی برای انجمن‌های ادبی در استان گلستان وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ۴۷ انجمن ثبت شده در گلستان وجود دارد اگر بخواهیم کارگاهی برگزار کنیم باید در سالن کوچک تالار فخرالدین اسعد گرگانی این کار را انجام دهیم که وسایل صوتی، سرمایشی و گرمایشی ندارد و فاقد امکانات مناسب است.

وی مناسب نبودن جوایز ادبی و عدم انگیزه را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: در اکثر جشنواره‌های ادبی و داستانی درست است که متولی اصلی فرهنگ و ارشاد است اما می‌توانند نظر انجمن‌ها را بپرسند و با هماهنگی یک مجموعه غیرانتفاعی کار بهتری ارائه دهد.

انجمن موسیقی گلستان نیز در از لحاظ منابع مالی و دیده نشدن این انجمن با مشکلات عدیده ای مواجه است بطوری که دچار ناامیدی در این حرفه شده‌اند.

هنرمندان موسیقی به انزوا کشیده شده‌اند

رییس انجمن موسیقی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت این انجمن اظهار کرد: جشنواره موسیقی بسیار محدود اجرا می‌شود و همین امر هنرمندان موسیقی و نوازندگان و خوانندگان را به انزوا کشانده است.

ابوذر اسماعیلی ثالث با بیان اینکه ناامیدی آن قدر در فضای موسیقی موج می‌زند که کسی راغب به انعکاس این مشکلات نیست، خاطرنشان کرد: بارها در مصاحبه‌های مختلف مشکلات خود را مطرح کرده‌ایم اما هیچ فایده‌ای نداشته چرا که گوش شنوایی وجود ندارد.

رئیس انجمن موسیقی گلستان تصریح کرد: اگر جشنواره‌های موسیقی بیشتر شود سبب رونق بخشی به این بخش و ارائه تولیدات با کیفیت خواهد شد.

اسماعیلی عدم وجود سازمان و تشکیلات مستحکم مدیریت و برنامه ریزی در فعالیت‌های موسیقی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: انجمن موسیقی ایران هیچ‌گونه دخل و تصرفی در فعالیت‌های موسیقی کشور ندارد چرا که هیچ‌گونه اختیارات و منابعی برای این تشکیلات تعیین نشده است.

وی ادامه داد: همین نقصان باعث پایین آمدن سطح آموزش، عدم نظارت صحیح بر آموزشگاه‌ها و موسسات و مراکز تولید و نشر موسیقی می‌شود.

به سراغ اهالی تئاتر و نمایش استان رفته‌ایم آنها نیز از موضع موجود و کمبود منابع مالی و فضای مناسب برای ارائه نمایش‌ها شکایت داشتند.

فرهنگ و هنر متولی ندارد

رئیس انجمن هنرهای نمایشی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به دلیل نداشتن متولی، فعالیت فرهنگی و هنری شغل محسوب نمی‌شود و کسی نیز برای سر و سامان دادن به این فضا تلاش نمی‌کند.

صمد رحیمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها به موضوع اقتصاد و فرهنگ تاکید کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه از این منظر که فرهنگ متولی ندارد و اساساً شغل محسوب نمی‌شود کسی رسیدگی هم نمی‌کند و تلاشی برای اینک فضا را سر و سامان دهند وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه فعالیت هنرمندان مانند سایر شغل‌ها لحاظ نمی‌شود، این موضوع به لحاظ معیشتی شرایط را برای آنها سخت می‌کند.

فعالیت هنرمندان مانند سایر شغل‌ها لحاظ نمی‌شود، این موضوع به لحاظ معیشتی شرایط را برای آنها سخت می‌کند

رحیمی با بیان اینکه کرونا نیز به شدت معیشت اهالی فرهنگ را تحت فشار قرار داده است، افزود: مخصوصاً برای هنرمندان تئاتر که باید برای دیده شدن مخاطب داشته باشند.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گلستان با بیان اینکه شرایط هنرمندان تئاتر از همیشه سخت‌تر است، افزود: امیدوارم در مجلس و کمسیون فرهنگی چاره‌ای بیندیشند برای این اینکه برای هنر نیز ردیف بودجه‌ای مناسبی در نظر بگیرند.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گلستان برگزاری‌ها جشنواره‌های متعدد و بدون کارشناسی را از دیگر آسیب‌های این بخش برشمرد وگفت: اگر این هزینه‌ها تجمیع شود و در مسیر درست تبین شود قطعاً می‌تواند بازخورد بهتری داشته باشد.

وی افزود: در سال ۳۶۴ جشنواره تنها در حوزه نمایش داریم، اما باید ببینیم چه تاثیری بر جامعه می‌گذارند و چرا این همه مشکلات فرهنگی داریم؟ یا تاثیر درست نیست و یا روند اشتباه داریم و هزینه صرفاً برای اینکه مسیری طی شود انجام می‌شود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات جامعه نمایش و تئاتر گلستان گفت: سال هاست که به فضای تئاتر گلستان چیزی اضافه نشده است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به گلستان به این مسئله نیز توجه شود.

حمایت از استان‌های کم برخوردار

یکی از اهالی فرهنگ که با وجود سختی کار و آسیب‌های زیادی که در این حرفه با آن مواجه است اما هنوز امنیت شغلی و درآمد مکفی برخوردار نیستند اصحاب رسانه و خبرنگاران هستند.

رئیس خانه مطبوعات گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خبرنگاری را از لحاظ مالی نمی‌توان یک شغل محسوب کرد و از طرف دیگر نبود امنیت شغلی همیشه بزرگترین مشکل جامعه رسانه‌ای بوده است که در همه این سال‌ها تغییری نکرده است.

هادی علمدار اظهار کرد: در حوزه رسانه سال هاست که مشکلات زیادی وجود دارد و عدم حمایت درست باعث شده رسانه‌ها ضعیف شوند.

وی با بیان اینکه عدم ثبات شغلی و نداشتن بیمه از اصلی ترین مشکلات خبرنگاران گلستان است، خاطرنشان کرد: خبرنگاری را از لحاظ مالی نمی‌توان یک شغل محسوب کرد و از طرف دیگر نبود امنیت شغلی همیشه بزرگترین مشکل جامعه رسانه‌ای بوده است که در همه این سال‌ها تغییری نکرده است.

علمدار افزود: استان گلستان نسبت به سایر استان‌های دیگر، استانی کم برخوردار است، برای همین حوزه رسانه در این استان چندان تقویت نشده و از کمبود خبرنگار متخصص در این استان رنج می بریم.

رئیس خانه مطبوعات گلستان با بیان اینکه مشوق‌های حمایتی که وجود دارد باید تسهیل شود، گفت: تامین اجتماعی برای بیمه خبرنگاران تنها به کارگاه‌های مشمول حمایت دولت تاکید دارند و این امر سبب شده تا خبرنگاران حوزه مجازی و خبرگزاری‌های استان نتواند از بیمه برخوردار شوند.

رئیس خانه مطبوعات گلستان اضافه کرد: در حال حاضر تایید کار خبرنگار در استان باید از طریق معاونت مطبوعاتی انجام شود که این شاید پرسه زمان برشود و فعالان رسانه نتوانند از بیمه استفاده کنند اگر این امربه استان‌ها واگذار شود بسیاری از مشکلات بیمه اصحاب رسانه حل خواهد شد.

علمدار هزینه بالای چاپ کمبود کاغذ را از مشکلات رسانه‌های چاپی برشمرد و افزود: امیدواریم در سفر رئیس جمهور به استان گلستان، استان‌های کم برخوردار را بهتر ببینند و راهکارهای برای امنیت شغلی این قشر لحاظ شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم حمایت، بسیاری از رسانه‌های گلستان برای اینکه از منابع مالی خوبی برخوردار نبودند تعطیل شده‌اند.

اعتبارات فرهنگی گلستان واقع بینانه دیده شود

به سراغ متولی اصلی فرهنگ در استان گلستان می‌رویم کسی که نقطه اول مشکلات اهالی هنرمندان است و همه از او انتظار دارند که وضعیت را به وضع مطلوب نزدیک کند.

اما اصلی ترین متولی فرهنگ استان نیز از کمبود اعتبارات و فضاهای فرهنگی در گلستان گلایه مند است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان گلستان استانی محروم و فاقد صنعت است به همین منظور در تخصیص اعتبارات فرهنگی باید نگاه واقع بینانه و بهتری برای این استان وجود داشته باشد.

محمد رعیت بیان کرد: باید در تصمیم گیری ها، سرانه اعتبارات فرهنگی به صورت واقع بینانه و بهتر دیده شود به ویژه در استان گلستان که استان محروم و فاقد صنعت هستیم.

رعیت ادامه داد: ۱۵ پروژه نیمه تمام فرهنگی و هنری در گلستان وجود دارد که سه مورد بالا ۸۰ درصد پیشرفت، سه مورد بالای ۶۰ درصد و باقی پروژه‌ها زیر ۵۰ درصد پیشرفت قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: تالار مرکزی شرق گلستان و گالری تخصصی تالار فخر الدین اسعد گرگانی اصلی ترین پروژه‌های فرهنگی استان که نیازمند است در اولویت سفر رئیس جمهوری قرار بگیرد.

وی افزود: دو بستر در شرق و غرب استان گلستان در فضای سه هزار متر مربع وجود دارد که برای ایجاد مجتمع اختصاصی فرهنگی و هنری بانوان کارهای مطالعاتی و فونداسیون آن اجرا شده است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها مورد حمایت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: گلستان از لحاظ افزایش اعتبارات فرهنگی نیازمند حمایت ویژه است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور به این مسئله توجه ویژه ای شود.

امیدواریم در سفر رئیس جمهور به استان گلستان در کنار همه فعالیت‌ها نظری نیز به بخش فرهنگ و رسانه استان داشته باشند تا شرایط هنرمندان گلستان از اینکه هست بغرنج‌تر نشود.

کد خبر 5436700

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری فرهنگ و هنر رئیس جمهور محمد رعیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان خانه مطبوعات گلستان ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا گرگان مبعث سفر استانی اردبیل گردشگری شیوع کرونا مسکن مشهد خراسان رضوی بیرجند امیدواریم در سفر رئیس جمهور گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اعتبارات فرهنگی استان گلستان انجمن موسیقی اهالی فرهنگ امنیت شغلی شغل محسوب استان ها انجمن ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۴۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه قم – کاشان
  • گلایه رانندگان از روکش فرسوده آسفالت جاده سبزوار - بردسکن + تصاویر
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد