Web Analytics Made Easy - Statcounter

فشار خون کنترل نشده در افراد سالمند میتواند خطرات جدی را برای او به دنبال داشته باشد،همانطور که میدانید فشار خون شخصی اگر بیش از اندازه بالا برود احتمال بروز انواع مختلف سکته های قلبی و عروقی وجود خواهد داشت.

گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو_

پرستاری از سالمند مبتلا به فشار خون

فشار خون کنترل نشده در افراد سالمند میتواند خطرات جدی را برای او به دنبال داشته باشد،همانطور که میدانید فشار خون شخصی اگر بیش از اندازه بالا برود احتمال بروز انواع مختلف سکته های قلبی و عروقی وجود خواهد داشت و در صورت پایین بودن بیش از حد فشار خون شخص ممکن است غش کند و یا حتی به کما برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در چنین شرایطی حضور یک پرستار سالمند کارآزموده جهت نگهداری و مراقبت از فرد مسن مبتلا به فشار خون و کنترل پی در پی فشار خون او  الزامی میباشد.

حضور پرستار برای مراقبت از سالمند ریسک خطرات ناشی از نوسانات فشار خون را کاهش میدهد زیرا در این صورت همیشه شخصی در کنار او حضور دارد تا به طور مرتب فشارش را اندازه گیری و کنترل نماید و در صورت مشاهده رنج بالا و یا پایین فشار خون سالمند آن را در اختیار پزشک متخصص او قرار دهد. با حضور پرستار سالمند در منزل دیگر لازم نیست سالمند شما برای هر اموری به بیمارستان مراجعه نماید.

فشار خون چیست ؟

هنگامی که قلب خون را از طریق رگ ها به سرتاسر بدن پمپاژ میکند نیرویی بر دیواره رگ ها وارد میشود به آن نیرو فشار خون گفته میشود و‌از آنجایی که در افراد مسن در اثر بالا رفتن سنشان خطر ابتلا به افزایش و کاهش فشار خون بیشتر میشود بنابراین حتما باید آن را کنترل نمایند. فشار خون در سالمند خطری است که سلامتی این عزیزان را تهدید میکند و مراقبین می بایستی که نکات لازم و کافی را در این رابط بدانند، برای مطالعه بیشتر در رابط با بیماری فشار خون سالمند می توانید به مقاله مربوط به آن مراجه کنید.

نحوه اندازه گیری صحیح فشار خون

معمولا اندازه فشار خون نرمال برای افراد سالم ۸ به روی ۱۲ میباشد که این عدد بر روی دستگاه های مخصوص فشار سنج به صورت کسری نمایش داده میشود که به عددی که بالای کسر نمایش داده میشود فشار سیستولی و به فشاری که پایین  کسر نمایش داده میشود فشار دیاستولی نام دارد.

 

عوامل موثر در افزایش فشار خون در سالمندان

یکی از عوامل شایع که باعث افزایش فشار خون در سالمندان میشود افزایش سن میباشد زیرا با بالا رفتن سن عروق خونی بسته تر شده و عبور جریان خون از آنها دشوارتر میشود در نتیجه این اتفاق منجر به بالا رفتن فشار خون خواهد شد.

مهم ترین عاملی که بر روی افزایش فشار خون تاثیرگذار میباشد اضافه وزن میباشد در صورتی که شخص سالمندی دارای اضافه وزن باشد  عملکرد پمپاژ خون از طرف قبل به کل بدن دچار مشکل شده در نتیجه فشار خون افزایش خواهد داشت.

سالمندان مبتلا به برخی بیماری های زمینه ای از جمله دیابت ،یا بیماری های کلیوی، بیشتر از سایر افراد در معرض افزایش فشار خون قرار دارند.

یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار در افزایش فشار خون سابقه خانوادگی و ژنتیک میباشد افرادی که در خانواده خود سابقه فشار خون بالا را دارند نیز ممکن است خود دچار افزایش فشار خون شوند.

نژاد افراد نیز در دارا بودن فشار خون بالا موثر میباشد به عنوان مثال در میان افراد سیاه پوست درصد بیشتری از ابتلا به فشار خون مشاهده شده است نسبت به افراد سفید پوست.

عوامل مهمی مانند عدم رعایت رژیم غذایی سالم،عدم داشتن تحرک کافی، استعمال دخانیات نیز ریسک ابتلا به فشارخون را افزایش خواهد داد.

عوامل موثر در افت فشار خون در سالمندان

درمقابل افرادی که فشار خون بالایی دارند افرادی هم هستند که فشار خون پایینی دارند و از مشکل افت فشار خون رنج‌میبرند.

عواملی چون نداشتن تحرک کافی و استراحت طولانی مدت ، کم آبی بدن ،بلند شدن و یا نشستن به صورت ناگهانی که شایع ترین علت افت فشار خون در سالمندان میباشد ، افت فشار بعد از خوردن غذا که بیشتر در سالمندان مشاهده می‌شود، مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای مربوط به بیماری پارکینسون و‌همچنین ابتلا به برخی بیماری ها نظیر پارکینسون ،دیابت و....  از عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش فشار خون در سالمندان می باشند که به طور چشمگیری شیوع پیدا کرده اند.

انواع فشار خون بالا و خطرات آن

فشار خون بالا به مویرگ های مغزی به ویژه در بخش های مربوط به شناخت و حافظه آسیب وارد می کند و خطر ابتلا به زوال عقل و انواع آلزایمر را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. بیماری های قلبی عروقی همچنین با تاثیرات منفی خود بر سلامت روان، موجب بروز استرس و اضطراب در سالمندان می شود. از سوی دیگر استرس و اضطراب باعث افزایش فشار خون و بروز عوارض آن می شود.

معمولا فشار خون بالا دو نوع دارد:

نوع اول آن مربوط به افرادی است که بی هیچ دلیل خاصی فشار خون بالایی دارند و این نوع فشار خون بالا به مرور زمان و بعد از گذشت سالیان متوالی در شخص ایحاد میشود و اصطلاحا فشارخون اولیه یا ضروری نام دارد‌.

نوع دوم نیز در اثر بیماری های زمینه ای شخص و به طور ناگهانی پیش می آید که اصطلاحا به آن فشار خون ثانویه میگویند بیماری هایی چون مشکلات کلیوی،تومور غده آدرنال،برخی نواقص مادرزادی،برخی از دارو های ضدبارداری و مسکن ها و... در ایجاد نوع دوم فشار خون بالا تاثیرگذار میباشند.

وظایف پرستار سالمند مبتلا به فشار خون

خدمات و وظایف پرستاری که از سالمند مبتلا به بیماری  فشارخون در منزل نگهداری میکند به شرح زیرمیباشد:

اندازه گیری پی در پی فشار خون شخص سالمند با دستگاه های فشار سنج خانگی تجویز و تزریق به موقع داروها به فرد مسن مبتلا به فشار خون استفاده از برنامه غذایی سالم و مغذی جهت طبخ غذای سالمند تشویق سالمند به انجام فعالیت های ورزشی روزانه بنا به تجویز پزشک متخصص او ارائه گزارشات روزانه از نوسانات فشار خون بیمار و اعلام هرگونه تغییرات در صورت مشاهده در فشارخون شخص سالمند به پزشک معالج او رسیدگی به نظافت سالمند و وقت گذاشتن برای تفریحات او و در صورت نیاز بیرون بردن سالمند با رعایت نکات ایمنی

 

هزینه نگهداری سالمند مبتلا به فشار خون چقدر است؟

نگهداری سالمند مبتلا به فشار خون بالا یا پایین بسته به خدماتی که قرار است توسط پرستار او ارائه شود و همچنین مدت زمان این پرستاری تعیین خواهد شد شما میتوانید به صورت ساعتی، روزانه، شبانه روزی درخواست استخدام پرستار متخصص برای مراقبت از سالمند خود را داشته باشید.

اعزام پرستار جهت نگهداری از سالمند مبتلا به فشارخون در تهران

 شما میتوایند با مراجعه به سایت رسمی ما salamateaval.com  به صورت آنلاین فرم درخواستی خود جهت اعزام پرستار به منزلتان به منظور نگهداری سالمند خود با بیماری زمینه ای خاص برای ما ارسال نمایید تا ما در اسرع وقت با بهره گیری از کادر مجرب موسسه پرستارانی متخصص متناسب با درخواست شما و بیماری سالمندتان به محل زندگی شما در تهران اعزام نماییم تا  با خیالی آسوده مراقبت از سالمندتان را به او بسپارید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشدذ تا اطلاعات کافی در اختیارتان قرار دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فشار خون پرستار سالمند فشار خون در سالمندان افزایش فشار خون فشار خون بالا بیماری ها افت فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۵۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب

بیماری کبد چرب غیرالکلی به یک نگرانی رو به رشد سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است و سبک زندگی بی‌تحرک باعث افزایش چنین وضعیت خطرناکی در سلامتی می‌شود.   به گزارش ایسنا، کبد یکی از مهمترین اندام‌های بدن است که سبب دفع سموم  ناشی از بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت و فشار خون بالا می‌شود و کبد چرب به بیماری گفته می‌شود که در آن  چربی در کبد تجمع کرده باشد و وقتی درمان نشود ممکن است منجر به سایر عوارض کبدی شود.   علائم کبد چرب شامل خستگی، حالت تهوع، درد شکم، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم‌ها و ادرار تیره و مدفوع خاکستری است.   پیشگیری از کبد چرب   برای اینکه کبد سالمی داشته باشید باید غذای سالم بخورید و از مصرف الکل خودداری کنید، همچنین باید ورزش کنید و وزن خود را پایین بیاورید، خوب بخوابید، بیماری‌های زمینه‌ای خود را کنترل کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.   ورزش‌های قلبی عروقی   دویدن، شنا کردن، حرکات موزون و ایروبیک، می‌توانند سبب سوزاندن چربی و بهبود عملکرد قلب شوند.   تمرینات مقاومتی   ایجاد توده عضلانی بدون چربی از طریق تمرینات قدرتی می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و یکی از بهترین راه‌ها برای پایین آوردن سریع چربی خون، تمرینات مقاومتی است۰   یوگا و پیلاتس    این ورزش روی کشش، قدرت مرکزی و تعادل کار می‌کند و به صورت غیر مستقیم می‌تواند استرس را کاهش داده و از سلامت کبد و مدیریت وزن حمایت کند.   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند و چرخش نیم‌تنه بالایی که باعث اکسیژن‌رسانی هر چه بهتر به کبد می‌شود و در عین حال شنا کردن، اسکات زدن، تمرینات شکم، وزنه‌ زدن و دوچرخه‌سواری از جمله این ورزش‌ها به شمار می‌روند.   پیاده‌روی بر اساس این مطلب که از سوی زهرا داوودی، فیزیولوژیست ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌آمده است: پیاده‌روی سریع و منظم فوائد بسیار زیادی برای سلامتی دارد و در مطالعه‌ای معتبر ثابت شده که افراد اگر در پنج روز هفته به مدت یک ساعت پیاده‌روی کنند، می‌تواند به میزان قابل توجهی کلسترول LDL خون را کاهش دهند.   شاید جالب باشد بدانید حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم ممکن است با مشکلات چربی و کلسترول بالا دست و پنجه نرم کنند؛ به عبارت دیگر ورزش در کنار سایر بخش‌های دیگر مثل تغذیه خوب، حذف چربی‌های ترانس، مصرف غذاهای غنی از امگا ۳، افزایش مصرف فیبر محلول و مصرف پروتئین وی، خواب صحیح، سبک زندگی متعادل و آرامش روحی، می‌تواند تاثیر دو چندانی داشته باشد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان