Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی  دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: اراک با آلودگی هوا به دلیل صنعتی بودن مواجه است و وجود باغات پتانسیل بزرگی برای نفس کشیدن این شهر است و قرار است برای باغاتی که در محدوده شهری قرار گرفته‌اند طرح ویژه‌ای تهیه شود و با ارسال به دبیرخانه شورا در بودجه ریزی سال آینده فرآیند آن مطرح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزانه صادق روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در شورای مسکن استان مرکزی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به مشکلات مسکن در شهرهای استان اظهار کرد: در خصوص تامین اراضی مسکن در شهرستان آشتیان مشکلی وجود ندارد و معمولا در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت مشکلات آنان در شورای تطبیق مورد بررسی قرار می گیرد اما اعتراضی که نسبت به اراضی ۴۸ هکتاری انجام شد در دو مرحله در شورای عالی معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت اما رای نیارود.

وی بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در آشتیان می‌توان به شهرداری این شهر اجازه داد با انعقاد تفاهم نامه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی موضوع در استان با دستور وزیر و پیگیری استاندار مرکزی حل و فصل شود و با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن مواردی که به اقدام ملی مسکن و جهش تولید برمی‌گردد در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح نخواهد شد.

او افزود: موضوعات مربوط به جهش تولید در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر در سطح استان تصمیم‌گیری و بررسی خواهد شد. خوشبختانه استان مرکزی از معدود استان‌هایی است که بیش از ۸۰ درصد زمین مورد نیاز آن برای سهمیه بندی تامین شده است که یک اقدام بزرگ است.

صادق در خصوص شهرستان‌های ساوه و خمین نیز گفت: طرح جامع شهرستان ساوه انجام شده و مشکلی در تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح وجود ندارد و در خمین نیز چنانچه نیاز به افزایش محدوده باشد با درخواست اداره کل راه و شهرسازی در شورای عالی مطرح و سازوکار لازم اتخاذ خواهد شد.

وی در خصوص تغییر کاربری از مسکونی به درمانی نیز اظهار کرد: تغییر کاربری از مسکونی به درمانی در کمیسیون ماده پنج مشکلی ندارد مگر اینکه مشکلات مالکیتی وجود داشته باشد که موضوع جداگانه‌ای است.

او افزود: طرح جامع پس از تصویب در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی استان به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران می‌رسد. شورای عالی تهیه کننده طرح جامع نیست و موضوع صرفا مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با اشاره به طولانی شدن طرح جامع اراک در مرحله بررسی و تهیه در سطح استان گفت: این طرح بیش از ۱۵ سال در استان طول کشید تا به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و پس از وصول در مدت زمان کوتاهی در شورا مصوب و ابلاغ شد.

وی در خصوص پروژه ۵۵ متری اراک گفت: در گذشته با مصوبه شورای عالی معماری طرحی در منازل مردم در قالب معبری به عرض ۵۵ متر در دل شهر اراک اجرا شده بود بدون اینکه بدانیم چگونه باید آن را تملک کرد و مردم گرفتار شدند و هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند، قریب به ۲۰ سال از این موضوع می‌گذرد و هیچ قدمی برای بازگشایی این معبر برداشته نشده است.

او ادامه داد: طرحی که جایگزین شد از ۵۵ متر به ۲۴ متر تغییر پیدا کرد و دقت شد تا این ۲۴ متر بر روی واحدهای مسکونی مردم نیفتد و از معابر موجود با حداقل تعریض اتفاق بیفتد. با وجود گذشت بیش از یک سال از ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی هنوز نقشه آن به دبیرخانه شورا ارسال نشده است که لازم است هرچه سریعتر ارسال انجام شود تا پروانه‌های مردم صادر شود.

صادق در خصوص حریم راه آهن نیز گفت: خطوط راه آهن وقتی به شهرها می‌رسند ضوابط حریم آنها تابع طرح‌های توسعه شهری است و طرح تفصیلی باید ضوابط حریم را مشخص کند که این موضوع در جلسات فرعی رای آورد و قرار است با جزئیات بیشتر در دولت مطرح و این مشکل در شهری نظیر اراک حل شود.

وی افزود: اراک با آلودگی هوا به دلیل صنعتی بودن مواجه است و وجود باغات پتانسیل بزرگی برای نفس کشیدن این شهر است و قرار است برای باغاتی که در محدوده شهری قرار گرفته‌اند طرح ویژه‌ای تهیه شود و با ارسال به دبیرخانه شورا در بودجه ریزی سال آینده فرآیند آن مطرح خواهد شد.

او در خصوص دانشگاه اراک نیز گفت: طبق قانون جهش تولید نه تنها دانشگاه بلکه تمامی اراضی دولتی باید به حاکمیت وزارت راه و شهرسازی برگردد و هیچ استثنایی نیز وجود ندارد. محدودیت منابعی در دولت‌ها وجود دارد و باید تمامی طرح‌های روبنایی و زیرساختی در ساخت مسکن از محل همین منابع محدود انجام شود. وقتی اراضی در داخل محدوده قرار می‌گیرد قطعا هزینه ساخت مسکن به مراتب کمتر خواهد شد. زمین دانشگاه برای آموزش عالی واگذار شده است و چنانچه مورد استفاده قرار نگیرد باید به سازمان ملی زمین و مسکن برگردد تا برنامه‌ریزی لازم برای مسکن در آن صورت گیرد که در شهر اراک می‌تواند مشکل مسکن را در داخل شهر برطرف کند.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران خواستار انجام تکالیف قانونی دستگاهها و هم‌افزایی برای حل مشکلات شد و افزود: وقتی دانشگاه درخواست تغییر کاربری اراضی خود را داده است یعنی اینکه زمینی که در اختیار دارد در حوزه آموزش عالی مازاد است و دانشگاه باید زمین مازاد را به سازمان ملی مسکن برگرداند و پس از ایجاد ارزش افزوده در صندوق توسعه مسکن مطرح شود که در این صورت بسیاری از پروژه‌های حوزه مسکن شهر اراک تسریع خواهد شد.

وی در خصوص مشکلات طرح جامع شهر اراک نیز گفت: یکی از کارهایی که در طرح جامع شهر اراک صورت گرفت این بود که فاصله بین طرح جامع و طرح تفصیلی با وجود محدودیت منابع مالی طولانی نشود. با انتخاب مشاور، مشکلاتی که در طرح جامع شهر اراک وجود دارد در طرح تفصیلی قابل حل شدن است که انتظار می‌رود با شروع کار مشاور مشکلات طرح جامع بررسی و حل و فصل شود.

صادق به سکونت‌گاه های غیررسمی نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از سکونتگاه‌های غیررسمی با تصرف اراضی دولتی شکل گرفته است و با ورود دیوان محاسبات کشور این معضل با کمک مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی استان مرکزی اراك شورای عالی شهرسازی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران دبیرخانه شورا راه و شهرسازی طرح جامع شهر خواهد شد شهر اراک نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۵۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است

 دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد از مجموع چهار میلیون مسکن هدف گذاری شده از سوی دولت سیزدهم در استان های مختلف کشور در حال ساخت است.

به گزارش ایرنا؛ «روح‌الله اکبری» روز جمعه در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی یکهزار و ۶۸۰ واحد از همین مساکن در مراغه، به خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای اجرای نهضت ملی مسکن ۷۲ هزار هکتار زمین مستعد ساخت شهری و ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی در مراحل مختلف تامین قرار دارد که حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های شهری به صورت کامل تملک، و وارد مرحله آماده‌سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۲۶ هزار هکتار از این زمین‌ها در چرخه ساخت قرار دارد، به آمار طرح جوانی جمعیت هم اشاره کرد و افزود: در بخش جوانی جمعیت برای اولین‌بار در سال گذشته ۷۰ هزار نفر زمین ۲۰۰ متری دریافت کردند.

به گفته «اکبری» این زمین‌های ارزشمند با توجه به اقتضائات مناطق مختلف کشور به یک نفر یا چند خانوار واگذار شد.

دستیار ویژه وزیر و راه و شهرسازی به تحویل ۵۰۰ هزار واحد از مساکن نهضت ملی مسکن در سطح کشور هم اشاره کرد و افزود: بخشی از این مساکن از باقیمانده‌های مسکن مهر بود که با درصد پیشرفت فیزیکی مختلف به دولت سیزدهم منتقل شد تا جایی که باقیمانده مسکن مهر روی خاک هم در میان این مساکن وجود داشت.

«اکبری» با تاکید بر اینکه حدود ۲۵۰ هزار واحد از مساکن مهر به دولت سیزدهم منتقل شده بود، افزود: تاکنون ۱۲۸ هزار واحد از این تعداد به متقاضیان تحویل شده است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دهکده شهری از ابداعات دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که در قالب آن زمین روستایی به متقاضیان واجد شرایط شهری واگذار می‌شود.

«اکبری» افزود: این متقاضیان برای بازگشت به روستا تمایل دارند اما نه با مشاغل سنتی؛ بلکه آسایش شهری و طبیعت روستایی را به صورت همزمان انتظار می‌کشند.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: احداث اولین دهکده شهری آذربایجان‌شرقی امروز در شهرستان سراب آغاز شد که بخشی از زمین‌های آن به متقاضیان بومی همان روستا و بخش دیگر به متقاضیان شهری واگذار می‌شود.

«اکبری» اضافه کرد: اولین شهرک هم امروز در آذرشهر به صورت شهرک منفصل به مرحله اجرا رسید و عملیات اجرایی آن با حضور رییس سازمان ملی زمین و مسکن شروع شد.

به گفته وی نهضت ملی مسکن در سال سوم از لحاظ ساخت و تحویل واحدها سرعت می‌گیرد؛ ضمن توجه به اینکه بانک‌ها هم در سال گذشته همکاری خوبی داشتند اما امسال باید تزریق مالی شتاب بیشتری بگیرد تا مراحل ساخت تسریع شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین