Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:00:44 GMT

حفظ منابع طبیعی پاسداری از زندگی جامعه بشری است

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۵۴۸۴

حفظ منابع طبیعی پاسداری از زندگی جامعه بشری است

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا فایق رستمی روز پنجشنبه در دیدار مدیرکل و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: نباید به منابع طبیعی و حفاظت از زیستگاه خود، ساده نگاه کنیم، چراکه نابود کردن محیط زیست، منجر به نابودی انسان و تمام جانداران خواهد شد.

وی سوزاندن حتی یک درخت را کاری ناپسند و آن را معادل سوزاندن جامعه دانست و افزود: هیچ مسئله‌ای به اندازه منابع طبیعی مهم نیست، چراکه تمام زندگی بشریت به این حوزه وابسته است و بشر نمی‌تواند از درخت، آب، هوا و منابع طبیعی بی نیاز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه سنندج با بیان اینکه منابع طبیعی مختص به طیف و جامعه خاصی نیست بلکه برای تمام بشریت است، اضافه کرد: در بحث اهمیت منابع طبیعی همین بس که طبق فرموده پیامبر(ص)، حتی اگه روز قیامت فرا رسید و همه چیز در حال نابودی بود و نهال در دست داشتیم، باید آن را غرس کنیم.

ماموستا رستمی با اشاره به اینکه همه پیامبران به بحث درخت و منابع طبیعی اهمیت زیادی داده‌اند، ادامه داد: در قرآن کریم نیز بارها بر لزوم حفاظت از زمین و طبیعت و قدردانی از نعمت‌های پروردگار تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه اقلیم امروز کشور ما بسیار متاثر از وجود جنگل و منابع طبیعی است، گفت: اگر در استانی مانند کردستان، کمتر سیل اتفاق می افتد و خسارت کمتری می بینیم، بخاطر وجود درخت و طبیعت منطقه است که باید از آن به خوبی مراقبت کرد.

امام جمعه سنندج به خاصیت دارویی برخی گیاهان در طبیعت اشاره و اضافه کرد: بهره‌برداران مراقب باشند ریشه این گیاهان را نابود نکنند، چراکه ممکن است در هیچ نقطه‌ای از کشور و حتی دنیا، چنین گیاهانی وجود نداشته باشد.

ماموستا رستمی خواستار تبلیغ روحانیون برای استفاده درست از طبیعت و منابع طبیعی در جامعه شد و اظهار داشت: بی توجهی به زیستگاه انسان و آلوده کردن آن، به طور قطع بسیار زیانبار و به ضرر زندگی بشر خواهد بود.

وی در ادامه از دو نوع علم، یکی مفید و دیگری مضر برای انسان نام برد و افزود: علمی که در خدمت بشریت و توسعه و تعالی زندگی انسان نباشد، مضر بوده و امروز می بینیم که در برخی کشورها، مردم زیر موشک و بمب زندگی می کنند، در حالیکه علم باید در خدمت بشر و در راستای آسایش و رفاه مردم باشد، در غیراینصورت نمی‌توان آن را علم نامید.

معاون حفاظت و امور ارضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل حفاظت از منابع طبیعی به معارف عمومی گفت: ائمه جمعه و روحانیون در این زمینه نقش ویژه ای دارند.

علی اکبر محمدپناه با بیان اینکه از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۹، حدود  ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی سنددار شده بود ، افزود: در ۲ سال اخیر ۲ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان نقشه برداری و کاداستر شد.

وی گفت: برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سند تک برگ صادر شده است که امسال شاهد جشن پایان کاداستر اراضی ملی در استان خواهیم بود.

نخستین روز هفته منابع طبیعی در تقویم به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده است و هر سال رهبر معظم انقلاب شخصا نسبت به غرس نهال اقدام می‌کنند.

سنت حسنه درختکاری ریشه در فرهنگ دینی و ملی مردمان کشور عزیزمان ایران دارد و در تقویم رسمی ۱۵ اسفند به عنوان «روز درختکاری» نامگذاری شده است. گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ تا ۲۱ اسفند بیش از چهار دهه است با اجرای مراسمهای مختلفی در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج قرآن کریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج قرآن کریم منابع طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۵۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از باران‌هایی که در اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی باریدن گرفت و در برخی مناطق منجر به سیلاب شد، یکی از سوالات دغدغه مندان حوزه منابع طبیعی بحث مهار رواناب‌ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: طبق آخرین آمار و بررسی‌ها با توجه به سیلاب در اردیبهشت ماه تا به امروز ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیز داری خراسان جنوبی مهار شده است.

نصرآبادی ادامه داد: از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۲ شروع شده است تاکنون حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی مهار شده است، گفت: بی شک این باران‌ها برای خراسان جنوبی برکت و رحمت به همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا سیلاب به سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است یا خیر اظهار کرد: این سیلاب به سازه‌ها آبخیزداری و مناطقی که برنامه‌های آبخیزداری اجرا می‌شود خسارت وارد نکرده است ولی به مناطق دیگر خسارت‌هایی را به وجود آورده است.

کد خبر 6090532

دیگر خبرها

  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی