Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@14:26:35 GMT

وعده وزیر راه به متقاضیان نهضت ملی مسکن

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۶۰۹۳

وعده وزیر راه به متقاضیان نهضت ملی مسکن

آفتاب‌‌نیوز :

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی عصر پنج شنبه در شورای مسکن استان مرکزی گفت: در حوزه مسکن، به عنوان وزیر راه و شهرسازی موظف هستیم که در نهضت ملی مسکن متقاضیان را صاحب مسکن کنیم، اگر شهری زمین داشته، اما متقاضی مسکن ندارد حق ساخت مسکن نداریم چراکه نهضت ملی مسکن متقاضی محور است، اگر در شهری زمین نباشد نیز باید از طریق الحاق و کاربری و یا خرید زمین این مهم اجرا شود و این موارد جز وظایف ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز در استان مرکزی، ۵۴ هزار نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که با احتساب ریزشی‌ها ممکن است به حدود ۵۰ هزار نفر برسد هرچند هدف ما تبلیغ برای افزایش این تعداد است، اما در مجموع باید بتوانیم برای این تعداد و حتی بیشتر از آن ساخت مسکن انجام دهیم، فرج جیم به قدری ساده شده که خیلی‌ها می‌توانند در این مهم ثبت نام کنند. برگزاری ۹۰ جلسه شورای مسکن در استان نشان از اهتمام استان در خصوص رفع دغدغه‌های حوزه مسکن دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سهم هر شهرستان بر اساس جمعیت شهرستان در این طرح مشخص شده و باید به میزان سهمیه ساخته شود البته امکان افزایش این سهمیه نیز وجود دارد.

قاسمی اضافه کرد: امروز به تعداد ثبت نامی‌ها برای ۲ سال آینده کار در استان آغاز شده است، برای ۲ سال آینده نیز ضمن رفع مشکل تامین زمین برای برخی شهر‌ها باید برنامه ریزی صورت گیرد. از حدود یک ماه پیش اختیارات برای ۹۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر کشور به استان‌ها تفویض شده که مشکلات را در استان حل کند و نیاز نباشد به شورای عالی شهرسازی برسد. در گذشته برای جابجایی یک خیابان در یک شهر ۵ هزار نفری باید موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی می‌شد.

وی ادامه داد: روز‌های دوشنبه هر هفته جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار می‌شود، اما اکنون به جهت تامین زمین تعداد جلسات نیز افزایش پیدا کرده است؛ در ماده ۱۰ و ۱۲ قانون جهش تولید مسکن گفته شده تمامی زمین‌های دولتی در اختیار این قانون قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: افرادی که سه سال سابقه پرداخت بیمه در شهر‌های کوچک داشته باشند می‌توانند در آن شهر در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کنند.

قاسمی افزود: شرایط فرم جیم برای ثبت نام در این طرح تغییر کرده و افرادی که به دلایل مختلف در سه سال گذشته خانه خود را فروخته نیز می‌توانند ثبت نام کنند، افزایش سقف طرح جهش تولید مسکن از ۳۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد تا سهم آورده افراد در ابن طرح کاهش یابد.

وی در خصوص بازآفرینی شهری بیان کرد: در این خصوص منابعی دیده شده که مدیرعامل بازآفرینی شهری برای مناطق فرسوده استان به استان اعزام می‌شود، روز گذشته با شهردار تهران برای ۱۳۰ هزار واحد توافق لازم در این خصوص صورت گرفته است، منابع وامی از وزارتخانه داده می‌شود و برای افرادی که تا زمان اصلاح منازل قصد جابجایی دارند ۶۰ میلیون تومان ودیعه مسکن پرداخت می‌شود، این مهم در استان مرکزی نیز بررسی می‌شود تا توافق نامه لازم به امضا برسد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مشکلات مربوط به تهیه سند در اراک شاید کمترین مشکل را داشته باشد، در یک شهری ازجمله شیراز ۲۰۰ هزارنفرخانه ساخته و در حال زندگی است، اما فاقد سند است.

در این‌نشست نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت واحد‌های مسکونی در قالب جهش تولید مسکن در تمام شهر‌های استان آغاز شده که نسان می‌دهد دولت در حوزه راه و شهرسازی تعهد قابل توجهی داشته است.

" محمد حسن آصفری" تاکید کرد: عدم اجرای طرح تفضیلی شهر، اراک را قفل کرده است که انتظار می‌رود در خصوص تصویب نقشه‌های مهندسی طرح‌های جامع و تفضیلی نظارت جدی صورت گیرد.

وی افزود: طرح ۵۸ متری شهری اراک ملغی شده که این امر نیز متصور میشود طرح ۲۴ متری نیز قرار نیست اجرابی شود که انتظار می‌رود تعامل و همکاری لازم در این راستا صورت گیرد.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح کنارگذر شمالی اراک ۱۵ سال به صورت نیمه کاره باقی مانده است و این مهم مدنظر باشد که روزانه ۵۰ هزار خودرو از این مسیر تردد می‌کنند که بخش عظیم آلودگی در این مسیر است که نیاز است در راستای رفع این مشکل تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

آصفری ادامه داد: نرخ بالای مسکن در شهر اراک بیداد می‌کند و قیمت زمین و املاک در برخی مناطق اراک با مناطق بالا شهر تهران برابری می‌کند و همچنین تراکم در بخش‌های مختلف استان وجود دارد که مشکلات جدی ایجاد کرده است و با این روند قیمت‌ها، بسیاری از کارمندان صاحب مسکن نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار نفر در طرح جهش تولید مسکن استان ثبت نام کردند که ساخت هزار مسکن نیاز کنونی شهر است که نیاز است برای سال‌های اتی به منظور رفع مشکل مسکن ملی، توجه ویژه صورت گیرد و همچنین اجرای طرح جهش تولید مسکن شهر‌های خنداب، کمیجان و ساروق و به منظور مهاجرت مردم به شهر‌های بزرگ تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: نرخ زمین در برخی روستا‌های استان بسیار بالاست و همچنین مبالغ زیادی در خصوص تعیین قیمت کارشناسی و فنی از مردم دریافت می‌شود که انتظار می‌رود نظارت‌های ویژه در این راستا صورت گیرد.

آصفری افزود: دولت سیزدهم اراده بالایی در خصوص رفع مشکل مسکن مردم دارد و پل سنجان نیز تبدیل به آثار باستانی شده است که با قول مساعد وزیر راه و شهرسازی تا شهریور ماه راه اندازی می‌شود.

وی گفت: ۷۰۰ سند برای مردم منطقه کوی علی ابن ابیطالب صادر شده است که انتظار می‌رود مشکل سند مردم کوی مناطق علی ابن ابیطالب و همچنین کوی امام حسین (ع) رفع شود

آصفری بیان داشت: انتظار می‌رود مشکلات بافت‌های فرسوده شهر، قطار سریع السیر اراک به قم، ایجاد خط پرواز اراک به مشهد، الحاق مناطق، ولی اباد، رسول آباد و قنات ناصری و همچنین زعفرانیه به محدوده شهری و همچنین رفع مشکلات جاده‌های ارتباطی کمیجان، میلاجرد، آهنگران، قره چای خنداب و درمن به دائن نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: بسیاری از جاده ارتباطی در روستا‌های اراک، خنداب و کمیجان آسفالت نشده که انتظار می‌رود با اختصاص و تامین قیر رایگان اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات این جاده‌ها صورت گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود اجازه ورود ماشین آلات صنعتی به کشور صادر نشود تا حمایت‌های لازم از توان تولید داخل انجام شود.

هپکو و آذرآب را بازویی توانمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هپکو و آذرآب را بازویی توانمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و فعالیت‌های عمرانی وزارت راه دانست و گفت: بنده پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات و تعداد زیادی واگن را در راستای حمایت تولید ملی داده ام.

علی اکبر کریمی روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: یکی از مواردی که در دولت گذشته همواره منقد آن بودیم ضع دولت در بخش مسکن به عنوان یک بخش پیشران اقتصادی بود که متاسفانه حوزه مسکن به ویژه در زمینه انبوه سازی در دولت گذشته تقریبا تعطیل بود که خوشبختانه با همت دولت سیزدهم و همت مجلس یازدهم امروز ثمرات این هم افزایی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تکمیل تقاطع سنجان امیدواریم قول وزیر اجرایی شود افزود: تاکنون ۲ طرح جامع در اراک تصویب شده که حدود ۲۵ سال از تصویب طرح اول می‌گذرد، طرح جامعی که سال گذشته ابلاغ شد با کاستی‌هایی که داشت تمامی اراضی که به محدوده طرح جامع ابلاغ شده ۶۰۰ هکتار است که حدود ۵۰۰ هکتار آن ساختمان‌ها و بنا‌ها و تاسیسات موجود است و به عنوان زمین موثر برای توسعه حدود ۱۵۰ هکتار به شهر اراک با مساحت ۶ هزار و چند صد هکتار اضافه شده که به معنی هیچ است و این نفس مردم اراک را برای توسعه مسکن گرفته است. اراک یکی از چند شهر گران مرکز استان در سطح کشور در حوزه خرید و اجاره مسکن بوده و است و این موضوع واقعیتی غیرقابل انکار است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی مناطق اراک ظرفیت برای توسعه دارند و طبق توافق صورت گرفته با دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی قرار بر تهیه طرح جامع برای این مهم بوده، اما هنوز این مهم در شورای عالی مطرح نشده و تقاضا داریم در اسرع وقت مطرح شود تا این ظرفیت‌ها برای توسعه شهر استفاده شود.

کریمی عنوان کرد: وضعیت طرح ۸۱۰۰ واحدی در زمین اوقافی ایجاد شده که نارضایتی‌هایی از سوی هزاران متقاضی داشته و افرادی به علت عدم توان مالی برای پرداخت ۲۶ میلیون تومان هزینه اوقاف از این طرح انصراف داده اند که این ظلم به مردم است و باید برای آن تدابیر ویژه اندیشیده شود.

وی بیان کرد: گفته می‌شود که سرریز جمعیتی به شهر‌های جدید واریز شود، اما جناب وزیر آیا شما خود حاضر به تقاضای مسکن در شهر امیرکبیر هستید؟ در ثبت اخیر عده‌ای از قم در این شهر ثبت نام کرده بودند چراکه در این شهر زیرساخت‌های لازم و انگیزه وجود ندارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۴۲ قطعه زمین مربوط به قبل ا تاسیس شهر سنجان بوده که با اراک اقدام شده که نیاز است به این مهم نیز توجه ویژه صورت گیرد. بدهی سهم دولت در کنارگذر شمالی اراک که توسط جهادنصر احداث می‌شود، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است و عملا توانی برای ادامه دادن وجود ندارد.

کریمی هپکو و آذرآب را بازویی توانمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و فعالیت‌های عمرانی وزارت راه دانست و گفت: بنده پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات و تعداد زیادی واگن را در راستای حمایت تولید ملی داده ام.

وی اضافه کرد: افزایش سقف تسهیلات برای متقاضیان پروژه ۲۶۴ واحدی ایثارگران از ۷۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان نیز مورد تقاضا است تا مورد توجه قرار گیرد.

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با انتقاد از نحوه برنامه ریزی مسوولان استانی در خصوص سفر یک روزه وزیر راه به اراک گفت: از اینکه کدام اداره یا شخصی سفر وزیر به استان را برنامه ریزی کردند مطلع نیستیم، اما از نوع آن رضایت نداریم چرا که استان مرکزی فقط شهر اراک نیست باید شهرستان‌های دیگر استان هم مد نظر قرار می‌گرفت.

علیرضا نظری با بیان اینکه در حوزه ساخت مسکن در خمین دو طرح تحت عنوان مسکن ملی وجود دارد اظهار کرد: متاسفانه روند ساخت مسکن در خمین در قالب این طرح متناسب با نیاز مردم نیست چرا که در حال حاضر در برخی شهر‌ها طبقه‌های سوم و چهارم ساخته شده، اما در این شهر هنوز در گیر و دار بخش نقشه و آماده سازی است.

وی با بیان اینکه در خمین در طرح اقدام ملی مسکن هنوز اتفاقی نیفتاده است افزود: هنگامی که در این سفر وزیر به تنهایی به شهرستان اراک آمده است مشکلات دیگر شهرستان‌ها را باید چگونه رفع کرد، ما به عنوان نماینده فقط می‌توانیم چند مشکل را بیان کنیم، اگر امکان حضور وزیر در شهرستان‌ها نیست، حداقل از معاونین خود بخواهید به شهرستان‌ها سفر کنند و مشکلات را از نزدیک شناسایی و رفع کنند.

مردم از دولت انقلابی انتظار دارند توزیع اعتبارات بر اساس آمایش صحیح انجام شود

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر صنایع استان در ساوه و زرندیه مستقر است لذا نتظار می‌رود توزیع اعتبارات بر اساس آمایش صحیح صورت گیرد، اعتبارات در این شهرستان‌ها اکنون اندک است، ساوه یکی از گران‌ترین شهر‌های کشور است و انتظار می‌رود میزان تسهیلات در این شهر افزایش باید.

حجت الاسلام سبزی روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در نشست شورای مسکن اظهار کرد: وزیر راه و شهرسای ۵ ماه پیش چند دستور را در مجلس ارائه دادند که تاکنون هیچکدام اجرا نشده، چه کسی باید این دستورات را اجرا کند؟

وی با بیان اینکه جنس و نوع مشکلات ساوه با دیگر شهرستان‌ها متفاوت است افزود: ساوه بیشترین زمین مسکن ملی را دارد و به همین منظور نباید امروز مشکل زمین در ساوه وجود داشته باشد.

نماینده ساوه و زرندیه تصریح کرد: برای ایثارگران ۴۰۰ واحد نیاز است که مقرر شده بود ۸ هکتار زمین به این مهم اختصاص یابد، اما در شورای مسکن استان به ۳ هکتار رسید و به لیل مشکلات دیگر عملا امروز هیچی شده است، ایثارگران توقع دارند. اگر وزیر به دلیل مشغله‌های کاری نمی‌تواند به تعدد در استان‌ها حضور یابد انتظار داریم معاونین وزیر در شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و مشکلات را در همان محل رفع کنند. مردم از دولت انقلابی انتظار رفع مشکلات را دارند. ایستگاه راه آهن در ساوه ساخته شده، اما مردم ساوه برای سفر به تهران و مشهد باید از همدان بلیط تهیه کنند چراکه سهمیه اختصاصی به ساوه اندک است.

سبزی عنوان کرد: بیشتر صنایع استان در ساوه و زرندیه مستقر است لذا نتظار می‌رود توزیع اعتبارات بر اساس آمایش صحیح صورت گیرد، اعتبارات در این شهرستان‌ها اکنون اندک است، ساوه یکی از گران‌ترین شهر‌های کشور است و انتظار می‌رود میزان تسهیلات در این شهر افزایش باید.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین روستا‌های فاقد آسفالت استان مربوط به شهرستان‌ای ساوه و زرندیه است و میزان تصادفات نیز در ساوه بالا است و تقاضا داریم توزیع بودجه به ویژه در حوزه راه و مسکن عادلانه در این شهرستان‌ها صورت گیرد.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شهرستان‌های استان در خصوص مسکن مشکلاتی دارند که انتظار می‌رفت وزیر راه و شهرسازی علاوه بر اراک از شهرستان‌ها نیز بازدید داشته باشد.

ولی الله بیاتی افزود: حدود ۱۰ سال است که قرار بوده ۴۸ هکتار به شهر فراهان اضافه شود، اما تاکنون انجام نشده و مردم توقع دارند این مشکل هرچه زودتر حل شود. در این حوزه انتخابیه به دلیل کمبود اعتبار و عدم رسیدگی راه‌های اصلی به راه‌های فرعی تبدیل شده است، در خصوص راه و مسکن مشکلات زیادی وجود دارد که امید است در فرصت‌های آینده وزیر راه و شهرسازی در دیگر شهرستان‌ها حضور پیدا و مشکلات را پیگیری کنند.

پل سنجان در حال تبدیل به موزه غربی اراک است

شهردار اراک گفت: بیشتر مردم شهرداری اراک را متهم عدم تکمیل پل سنجان می‌دانند و متاسفانه اکنون این پل در حال تبدیل شدن به موزه غربی اراک است و وضعیت خوبی ندارد که می‌طلبید دستور ویژه در خصوص تکمیل این پروژه صادر شود.

علیرضا کریمی روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: بحث طرح جامع اراک با کاستی‌های زیادی همراه است و جز نیاز‌های اصلی مردم محسوب می‌شود و الزاماتی می‌طلبد که این طرح در اسرع وقت تکمیل شود، ضمن آنکه طرح تفضیلی شهر نیز آماده نشده که در بخش تولید مکسن باید از ظرفیت طرح جامع شهری اراک بهره گیری کرد. بیشتر مردم شهرداری اراک را متهم عدم تکمیل پل سنجان می‌دانند و متاسفانه اکنون این پل در حال تبدیل شدن به موزه غربی اراک است و وضعیت خوبی ندارد که می‌طلبید دستور ویژه در خصوص تکمیل این پروژه صادر شود.

کریمی در خصوص کنار گذر شهر اراک نیز بیان کرد: این کنارگذر هنوز تکمیل نشده و در منطقه حادثه خیز قرارد رد که مشکلاتی برای شهروندان ایاد کرده و امید است با تکمیل و راه اندازی این کنارگذر از ورود خودرو‌ها به داخل جلوگیری کرد که ترافیک بیشتری در مرکز شهر ایجاد نشود. مناطق تفریحی و توریستی شهر اراک بسیار کم است که انتظار می‌رود با تکمیل واگذاری اراضی دره گردشگری گردو، کوه مستوفی این ظرفیت برای مردم اراک ایجاد شود و سال آتی تکمیل گردد. با توجه به اینکه طرح ۵۸ متری ملغی شده است، انتار می‌رود طرح جایگزین آن که طرح ۲۴ متری است زودتر تعیین تکلیف شود و مردم از ان بلاتکلیفی خارج شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: تخصیص زمین به پروژه‌های شهری از جمله خواسته‌های مدیریت شهری ات چراکه اجرای هر طرح شهری نیازمند زمین است که رد این خصوص با مشکل مواجه هستیم و انتظار می‌رود در خصوص استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده تعامل و همکاری لازم صورت گیرد. اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند توجه ویژه است که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها شاهد توسعه مناطق کم برخوردار باشیم. بسیاری از شهروندان در حاشیه راه آهن ساکن هستند که می‌طلبد این منازل بازسای و حریم این منازل حفظ شود، با این شرایط اقتصادی اداره کل راه آهن نیز نمی‌توان برنامه‌ای در خصوص تملک و آزادسازی منازل داشته باشد که انتظار می‌رود مطالعات جابجایی حریم راه آهن در دستور کار ویژه قرار گیرد که مشکل بخش عمده‌ای از مردم در‌ای راستا رفع شود.

فرماندار اراک در این نشست گفت: تامین زمین برای ۲ هزار واحد برای مسکن محرومان باید در دستور کار قرار گیرد، در حوزه راه‌های مواصلاتی در خواست ارتقای راه‌های روستایی به راه‌های اصلی را داریم.

امیر هادی ادامه داد: ۲۶۴ واحد مسکن ایثارگران در اراک وجود دارد که ببا توجه به تورم‌های موجود با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد با مشکل مواجه شده‌است، ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات به این واحد‌ها اختصاص یافته بود که جهت تکمیل این واحد‌ها این تسهیلات باید به سه میلیارد ریال افزایش پیدا کند.

سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان مرکزی از نظر زیر ساخت درمانی با مشکلاتی مواجه است، افزود: چهار واحد مسکونی در بیمارستان امیر کبیر اراک وجود دارد که در حوزه توانبخشی از آن‌ها استفاده شده و امیدواریم با موافقیت برای تغییر کاربری این واحد‌ها زمینه افزایش خدمت رسانی به مردم فراهم شود.۷۱ هکتار زمین در سال ۶۳ به دانشگاه علوم پزشکی داده شد که تا کنون سند تک برگی این زمین به نام این دانشگاه منتقل نشده‌است، در این زمین سازمان انرژی اتمی یک بیمارستان برای دانشگاه ساخته که نیاز است سند این زمین در اسرع وقت اخذ شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: حدود ۶۱ هزار واحد مسکونی سهم استان مرکزی در طرح جهش تولید مسکن است و از تاریخ ابلاغ طرح جهش تولید توسط وزارت راه و شهرسازی، کارگروه تولید مسکن و اداره کل راه و شهرسازی جهت شناسایی و احصای زمین‌ها تلاش خود را انجام داده اند.

احمد مرزبان روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: امروز ۴۹۲ هکتار زمین برای ساخت ۲۹ هزار واحد مسکن در استان شناسایی شده است. سهمیه ابلاغی شهر اراک برای ۴ سال، ۱۶ هزار و ۶۳۲ واحد است که تا به امروز ساخت ۱۱ هزار و ۵۰۲ واحد آن آغاز شده است، ۱۳۲۰ واحد آن مربوط به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام، هزار واحد جهاد خانه سازی سپاه پاسداران، ۸۱۱۲ واحد توسط شرکت کیسون و ۶۰۰ واحد با کارگزاری بنیاد مسکن و ۳۶۰ واحد به صورت مشارکت دولت با بخش خصوصی و ۱۱۰ واحد نیز متعلق به تعاونی کارکنان اداره کل راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: در شهر ساوه ۱۴ هزار و۲۴۴ واحد، سهیمه ۴ سال است که خوشبختانه با زمین‌هایی که درخصوص کمیته امداد حضرت امام و طرح نهضت ملی در نظر گرفته شده بود، حدود ۲ هزار واحد نیز در این شهر در حال ساخت است. این پروژه‌ها در ۳ زمین خوب در شهر ساوه برنامه ریزی شده است.

مرزبان ادامه داد: در شهر ساوه زمین به مساحت ۱۲۰ هکتار وجود دارد که نیازمند آماده سازی فوری است، این زمین در محدوده شهری است و تقاضا داریم با دستور وزیر، سازمان ملی زمین و مسکن در زمینه آماده سازی زمین همکاری لازم را انجام دهد.سهمیه ابلاغی برای ۴ سال در شهر خمین ۴هزار و ۳۷۶ واحد است که خوشبختانه طراحی فاز یک زمین ۸ هکتاری انجام شده و امروز ۱۰۲۴ واحد در خمین جزو همین ۲۰ هزار واحد کلنگ زنی شده در استان بوده است. ۸۷ هکتار برای الحاق و ۲۳ هکتار برای تغییر کابری در نظر کرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی عنوان کرد: سهمیه ابلاغی دلیجان نیز ۲۶۲۴ واحد است که خوشبختانه با طراحی انجام شده و زمین مورد نظر، ۱۵ هکتار از اراضی هاشم آباد با مالکیت دولت به نهضت ملی مسکن تعلق پیدا کرد که ظرفیت ساخت ۱۵۰۰ واحد در شهر دلیجان را ایجاد کرده است. ۳۷۰ هکتار درخواست الحاق در شهر دلیجان نیز داده شده است.در محلات ۲۷۲۴ سهمیه برای ۴ سال اعلام شده که عملیات اجرایی ۱۴۰۰ واحد آغاز شد و درخواست اضافه شدن ۲۰ هکتار نیز به محدوده شهر ارائه شده است. ۲۲ هکتار زمین با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری به محدوده شهر محلات الحاق شده و فعلا مشکل برای ۲ سال نخست حل شده و ۲۰ هکتار نیز برای الحاق و تامین زمین در این شهر در نظر گرفته شده است. سهمیه ابلاغی تفرش ۸۰۰ واحد است که تمامی سهمیه این شهرستان با ظرفیت هزار واحد امروز همزمان با سطح استان آغاز شده، همچنین سهیمه آشتیان ۴۴۴ واحد است که ظرفیت برای ساخت ۶۰۰ واحد در نظر گرفته شده و این شهرستان نیز عملیات اجرای را امروز آغاز کرده است.

وی بیان کرد: امروز در سطح استان عملیات اجرایی ۸۱۱۲ واحد در اراک، ۱۰۲۴ واحد در خمین، ۱۴۰۰ واحد در محلات، ۱۵۰۰ واحد در دلیجان، ۶۰۰ واحد در آشتیان، ۸۰۰ واحد در تفرش، ۱۴۰۰ واحد در محلات و ۶ هزار واحد در شهر‌های جدید مهاجران و امیرکبیر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

سید وحید میرنظامی رئیس شورای اسلامی شهر اراک عصر امروز پنجشنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه، با حضور در جلسه شورای مسکن استان مرکزی که با حضور وزیر راه و شهرسازی کشور، استاندار مرکزی، نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، شهردار اراک و سایر مسئولین استانی و شهری پیرامون شروع عملیات ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی در استانداری برگزار شد، بیان داشت:طرح جامع اراک نقایص بسیاری دارد که از وزارت راه و شهرسازی کشور تقاضا می‌شود به جهت مغایرت‌هایی که این طرح با خواست شهروندان و متولیان امر مسکن دارد، استارت اصلاح آن به زودی زده شود.

وی در ادامه تاکید نمود که در جلسات متعدد اصلاح و بازنگری در طرح جامع اراک مطالبه شده است، پهنه‌هایی در شهر وجود دارد که به هسته مرکزی شهر اراک نزدیک هستند و باید در این طرح دیده می‌شدند، اما بنا به دلایلی در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور مغفول واقع شدند، لذا از آنجا که طرح جامع هر چند سال یکبار بازنگری می‌شود، برای اینکه دچار اطاله مطالعات علمی و فنی نشود می‌بایست هرچه سریعتر این موضوع حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک، خاطر نشان کرد: در خصوص قطعات شهری که فلسفه ایجاد شهر‌های جدید مهاجران و امیرکبیر را تقویت می‌کند، اگر خط ریلی از سمت شهر مهاجران به شهر امیرکبیر را داشته باشیم وضعیت مسکن بهبود پیدا می‌کند و اقبال بهتری از سوی شهروندانی که متقاضی مسکن هستند، ایجاد می‌شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزیر راه و شهرسازی رستم قاسمی مسکن خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی شورای مسکن استان مرکزی عالی معماری و شهرسازی طرح جهش تولید مسکن وزیر راه و شهرسازی نماینده مردم اراک راه و شهرسازی انتظار می رود نهضت ملی مسکن ساوه و زرندیه میلیون تومان سهمیه ابلاغی عملیات اجرای برنامه ریزی شهرستان ها محدوده شهر هکتار زمین تامین زمین شورای عالی برای توسعه وزارت راه صورت گیرد ساخت مسکن هزار واحد پل سنجان هزار نفر طرح جامع آغاز شده رفع مشکل شهر اراک راه آهن بر اساس آغاز شد ثبت نام واحد ها برای ۲ شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۶۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند

بانک مرکزی در خصوص وضعیت تسهیلات پرداختی بانکها در طرح نهضت ملی مسکن به تسنیم اعلام کرد: از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای جدید از وضعیت مشارکت بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن نشان میدهد که از بین 26 بانک، عملکرد 18 بانک در این بخش کماکان صفر است.

عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردگشری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.

سهم 18 بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن، همچنان صفر + جدول

 

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به 31 فروردین ماه امسال جمعاً 657.596 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

بانک مرکزی در پاسخ به پیگیری خبرنگار تسنیم درباره وضعیت مشارکت بانک ها در قانون جهش تولید مسکن اعلام کرد:‌ پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 30‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/6‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1400، سقف فردی و سهمیه بانکی تسهیلات موضوع قانون مزبور برای سال‌های اول، دوم و سوم اجرای قانون، به ترتیب به مبالغ کلی 3.600، 4.580 و 6.059  هزار میلیارد ریال و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مورخ 19‏‏‏‏‏/2‏‏‏‏‏/1402، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده قانونی یادشده در تمامی شهرهای کشور به صورت یکسان، معادل 5.500 میلیون ریال تعیین و به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شد. ضمناً در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان تسهیلات مزبور سقف یادشده به پروژه‌های نیمه‌تمام حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضی عرضه شده و تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی آنها قبل از ابلاغیه مربوط به افزایش سقف موصوف بوده و به پروژه‌های خود مالک با پیشرفت 65 درصد و بالاتر که تا پایان سال 1402 تکمیل و به فروش اقساطی می‌رسند با معرفی وزارت راه و شهرسازی، تعمیم یافت.شورای پول و اعتبار، در جلسه مورخ 09‏‏‏‏‏‏‏‏‏/08‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1402 به‌منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن و با هدف تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن، در راستای کاهش مبلغ اقساط تسهیلات مزبور برای متقاضیان مشمول نرخ سود تسهیلات پروه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن برای 500 هزار واحد مسکونی که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان فاقد مسکن عرضه می‌شود را 18 درصد تعیین نمود.با عنایت به تبصره (2) ذیل ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح‌های معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است تعهد شبکه بانکی در قبال متقاضیانی می‌باشد که واجد شرایط اخذ تسهیلات مزبور بوده و توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی، به بانک عامل معرفی شده باشند. در این راستا و درصورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، بانک‌های عامل موظف‌اند نسبت به اعطای تسهیلات مزبور در چارچوب منابع و مصارف بانک اقدام ‌نمایند.علیرغم محدودیت منابع بانکی، حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ 09‏‏/02‏‏/1403 تعداد 1.330.795 نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، 461.442 نفر (در حدود 35 درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد 869،353 نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد 793،732 نفر (در حدود 91 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ 4‏‏‏‏‏‏/266 هزار میلیارد تومان شده‌اند.‏‏

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • تامین زمین برای ساخت هشت هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های سراوان و گلشن
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند/ آورده ۷۰۰ میلیونی متقاضیان
  • روند اجرای نهضت ملی مسکن شهر بوشهر تسریع شود
  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • ۴۵ هزار هکتار زمین برای متقاضیان مسکن ملی تأمین شد
  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه، ۴۰ میلیون واریز کنند!