Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ۲ دهه از انتظار سلماسی‌ها برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس گذشته اما تاکنون خبری از رونق اقتصادی و همچنین اشتغال و صادرات و واردات در این منطقه نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، 20 سال پیش بود که منطقه ویژه اقتصادی سلماس توسط هیئت وزیران وقت به تصویب رسید و هشت سال پس از آن نیز توسط نماندگان مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شد که با راه‌اندازی این منطقه، برای بیش از 6 هزار نفر زمینه اشتغال فراهم شده و مردم و جوانان تحصیل‌کرده سلماسی می‌توانند از بیکاری نجات یافته و صاحب شغل و درآمد شوند.

همچنین مدتی عنوان می‌شد که مقرر است تا سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند اما به نظر می‌رسد که حضور سرمایه‌گذار خارجی منتفی شده و از بومی‌ها در این پروژه استفاده می‌شود.

این در حالی است که پس از گذشته دو دهه تاکنون، اقداماتی که منطقه ویژه اقتصادی سلماس انجام شده بسیار لاک‌پشتی بوده و روند راه‌اندازی این پروژه به کندی پیش رفته است.

هر چند که زیرساخت‌های آن مانند آب، گاز و برق این منطقه فراهم شده و گفته می‌شود حصارکشی منطقه ویژه اقتصادی سلماس انجام شده اما تاکنون این پروژه به مرحله اشتغال‌زایی و صادرات و واردات و ارزآوری نرسیده است.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس آماده حضور سرمایه‌گذاران می‌شود

اخیرا استاندار آذربایجان‌ غربی در سفر به شهرستان سلماس اظهار داشت: با همراهی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این منطقه ویژه تا پایان سال راه‌اندازی شده و آماده حضور سرمایه‌گذاران می‌شود.

محمدصادق معتمدیان همچنین گفت: این منطقه علاوه بر واقع شدن در آذربایجان‌غربی، تنها استان هم‌مرز با سه کشور و نیز شاهراه ارتباطی ایران به اروپا، علاوه بر مزیت‌های قانونی سرمایه‌گذاری، از زیرساخت‌های مناسبی نظیر دسترسی به راه آهن بین‌المللی ایران و اروپا، وجود شبکه گازرسانی و دسترسی به جاده‌های بین‌المللی برخوردار است.

مصوبه آغاز ساخت و ساز در منطقه ویژه اقتصادی سلماس اخذ می‌شود

در این راستا دو ماه پیش نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی قول مساعد داده تا حداکثر یک ماه دیگر در شورای عالی مناطق آزاد، مصوبه آغاز ساخت و ساز این منطقه اخذ و تا پایان سال منطقه ویژه اقتصادی سلماس راه‌اندازی شود.

یعقوب رضازاده همچنین با اشاره به آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سلماس اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس از سال 92 کلنگ‌زنی شد اما متاسفانه در این پروژه با وجود پیگیری‌های فراوانی که از یک سال گذشته انجام شد، تنها به تامین زیرساخت‌های برق، آب، گاز، جدول‌کشی و خیابان‌کشی بسنده شده است.

وی افزود: برای راه‌اندازی و تکمیل منطقه ویژه اقتصادی سلماس و آسفالت‌ریزی، احداث فاضلاب و تکمیل زیرساخت‌ها و احداث ساختمان‌ها باید حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار تزریق شده و در اعتبارات ملی این موضوع لحاظ شود.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در مرحله اعتبارسنجی سرمایه‌گذاران قرار دارد

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه مجوز ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در سراسر کشور توسط شورای عالی مناطق آزاد نهایی می‌شود تصریح کرد: یکی از موارد لازم برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، موافقت دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست است.

نادر صادقی افزود: موافقت نهایی محیط‌زیست نیز در حدود دو- سه ماه پیش اعلام شده و بنابراین پس از این موافقت نهایی، امکان فعالیت جدی و ورود سرمایه‌گذار میسر شده است.

وی گفت: همچنین خود شهرداری سلماس به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی، از 120 هکتاری که در اختیار منطقه ویژه گذارده شده، به میزان 50 هکتار زیرسازی‌های آن را انجام داده و برق، آب، گاز و جدول‌کشی آن را انجام و حصارکشی آن صورت گرفته و این موارد، اتفاقات اولیه مهمی است که در سلماس رخ داده است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: اما در این مرحله نیاز به مشارکت سرمایه‌گذار دارد و چند سرمایه‌گذار بومی و داخلی نیز برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند و هم‌اکنون در مرحله اعتبارسنجی سرمایه‌گذاران هستند.

وی تاکید کرد: بی‌تردید هر کس متولی سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی باشد باید مورد اهلیت‌سنجی و اعتبارسنجی قرار گیرند که از نظر مالی، فنی و دانش، امکان مشارکت در این پروژه بزرگ اقتصادی را داشته باشد.

صادقی بیان کرد: اگر این اعتبارسنجی و اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذاران صورت گرفته و یکی انتخاب شود، وارد مرحله عملیات اجرایی سرمایه‌گذاری یعنی ساخت ساختمان گمرک، ساختمان اداری و ساخت غرفه‌ها می‌شود.

وی در ادامه گفت: همچنین در مرحله اهلیت‌سنجی، سرمایه‌گذاران دیگری نیز ملحق شده‌اند و بنابراین اهلیت‌سنجی آنان زمان‌بر است.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس باید به سرعت از حالت رکود خارج شودترکیه با گشایش مرز مشترک با سلماس موافقت کرد

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: در حالت کلی تا پایان سال باید اهلیت‌سنجی و اعتبارسنجی سرمایه‌گذاران انجام شده تا در سالیان آینده شاهد رونق این منطقه و اشتغال برای جوانان استان باشیم.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان غربی آذربایجان غربی منطقه ویژه اقتصادی سلماس شورای عالی مناطق آزاد استاندار آذربایجان سنجی سرمایه گذاران آذربایجان غربی سرمایه گذاری اهلیت سنجی راه اندازی زیرساخت ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۶۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم ویژه ای که برای اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد، وحیدی وزیر کشور، عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق و مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران مناطق آزاد و ویژه در مشهد مقدس در نظر گرفته شده بود، از منطقه ویژه اقتصادی سهلان که توانسته بود رتبه اول در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور در کلیه مباحث مطرح شده کسب نماید تجلیل به عمل آمد.

این رتبه با توجه به عملکرد شاخص‌های ارزیابی سال ۱۴۰۲ سازمان‌های مناطق ویژه اقتصادی به منطقه برتر تعلق می‌گیرد.

کد خبر 6091504

دیگر خبرها

  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • افزایش ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر
  • انتظار ۹ ساله ساکنان مسکن ویژه تهرانسر برای صدور سند مالکیت
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران