Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@00:05:01 GMT

حفاظت از محیط زیست باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۷۷۶۵

حفاظت از محیط زیست باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه امروز بشارت حلول ماه مبارک شعبان آن هم در روز جمعه است، اظهار داشت: در عظمت ماه معظم شعبان همین کافی است که این ماه با پیامبر عزیز ما برای فهمیدن اسرار و لطایف همراه است. پیامبر فرمودند ماه شعبان ماه بزرگ و شریفی است و فرشتگان این ماه را بزرگ می‌دانند و قدر آن را می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: این ماه، ماهی است که روزی‌های ویژه مومنان را ارائه می‌دهد و آنها را برای ورود به ماه رمضان تقویت می‌کند. این ماه را شعبان نامیدند زیرا در این ماه شعبه‌های متعددی از ارزاق برای مومنان در نظر گرفته شده است و اعمال مؤمنین به عنایت و شفاعت صاحب این ماه پرورش پیدا می‌کند. خداوند به عبادت، قیامت و نماز و روزه مومنان در این ماه مباهات می‌کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران بیان کرد: ورود به این ماه بر همه شما و همه مومنان بشارت باد. چقدر در ماه پیامبر بر روزه این ماه تاکید شده است. از خود پیامبر (ص) نقل شد که با عشق پیامبر و قصد تقرب در این ماه روزه بگیرید. برای یافتن ظرفیت‌های عظیم این ماه، روزه داری، دارای نقش ویژه است. شجره طوبی ظرفیت‌های بسیاری را برای رشد مومنین معرفی می‌کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: پروردگار نام این ماه را شعبان نامیده است زیرا ابواب گوناگون خیر به روی مومنین گشوده می‌شود و تمام ارزاق بهشت برای مومنین به حراج گذاشته می‌شود و خداوند فرشتگان خود را مأمور کرده تا زمینه بهره مندی مومنین را فراهم کنند و آنها را به شاخه‌های شجره طوبی برسانند.

وی گفت: البته شیطان هم به نیروهای خود دستور می‌دهد در این ایام آرایش جنگی جدید به خود بگیرند و ذقوم را برای جهنمی کردن بندگان خدا به کار می‌گیرند. نکته کلیدی در این روایت این است که مومنین آماده باشند و از هر شعبه خیری بهره مند شوند و در فهرست گوناگون به نامه شجره طوبی اگر نماز و روزه مستحبی هست، بخش عمده‌ای هم به کارگشایی به سایر مومنان و خدمت رسانی به بندگان خدا، آشتی دادن خانواده‌ها و زن و شوهرها. تخفیف به بدهکاران و.. اختصاص دارد.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: در این ماه بدهکاران بدهی خود را پرداخت کنند. حفظ آبروی مومنان، رسیدگی به ایتام، احسان به پدر و مادر، عیادت بیماران، تسلی به داغدیدگان از ابواب خیرات این ماه است. قدردان ماه شعبان باشیم و با برنامه ریزی از شب‌ها و روزهای آن استقبال کنیم. این ماه ماه پیامبر است و خداوند از افق شخصیت پیامبر حسین (ع) و عباس (ع)، علی اکبر و زین العابدین (ع) را به بشریت تقدیم کرده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: همه اهل معرفت انتظار ماه شعبان را می کشند تا با مناجات شعبانیه حضرت حق را یاد کنند. قدر مناجات شعبانیه را بدانیم و لحظات روز و شب این ماه را قدر بنهیم. از روحیات جامعه انقلابی همین روحیه مناجاتی است. پروردگارا تو را قسم می‌دهیم به حق صاحب این ماه ما را از شفاعت پیامبر در رعایت حرمت این ماه یاری کن.

وی در ادامه خطبه‌ها اضافه کرد: راهی که مناجات شعبانیه برای تقویت تقوایی الهی و جدا شدن از گناهان و معصیت‌ها به ما آموزش می‌دهد بیداری با محبت الهی است. اگر جان انسان به محبت الهی بیدار شود در برابر گناهان مسئولیت پیدا می‌کند. این راه نزدیک و رسا برای رسیدن به قرب الهی است.

خطیب نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت دو خلبان رشید که با فداکاری جان هم میهنان را حفظ کردند اظهار داشت: ۱۴ اسفند ماه سالروز تاسیس کمیته امداد است و چه خوب که امسال این سالروز با ماه شعبان و ماه احسان مقارن شده است. رییس این سازمان طی این سال‌ها منشأ برکات بودند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: در سال جدید نیازمند فعالیت‌های گسترده و مواساتی هستیم و ان شاءالله همه مردم این ماه را برای برای سرور گرفتاران و نیازمندان فراهم کنند.

وی ضمن تبریک روز پاسدار به پاسداران و سبزپوشان سپاه پاسداران گفت: روز چهارم ماه شعبان را به عنوان روز جانباز به همه جانبازان، همسران و فرزندان عزیزشان تبریک عرض می‌کنم. آنها کسانی هستند که از پا ایستادند تا ملت روی پای خود بایستند. کسانی که چشم دادند تا چشمان اما روی افق‌های روشن باز شود و سلامتی خود را دادند و چندین سال روی تخت خوابیده‌اند تا امت سلامت باشند. شهدای زنده، به وجودتان می‌یابیم و برای شما شفا و صبر و برای خانواده تان اجر می‌طلبیم.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست و دنبال کردن سیاست‌های کلی نظام باید به مطالبه عمومی تبدیل شود و مجموعه‌های جهادی به میدان بیایند. این همه گروه‌های جهادی و متخصص را فراخوان کنند تا برای حفاظت از محیط زیست و توسعه فضای سبز از آنها کمک بگیرند.

حیات طیبه ما در گروی صبانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی و ارج نهادن به این نعمت الهی است. امیدوار هستیم هزاران گروه جهادی در این راستا به میدان بیایند و دست به دست هم دهند و این واجب الهی به زمین مانده را سرانجام برساند. این بخش فرهنگ سازی می‌خواهد و فرهنگ عمومی باید به مدد بیاید.

اقدامات الگو بخش و امیدوار کننده که در سطح قوای سه گانه و نهادهای گوناگون در حال انجام است. اگر حفظ محیط زیست جزء واجبات است، صیانت از سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به حاکمیت و رضایت و دلبستگی و تقویت انگیزه برای مشارکت و حضور در صحنه‌ها از اوجب واجبات است.

دشمن امید و اعتماد اجتماعی ما را نشانه گرفته است و به نظر می‌رسد به لطف خدا اقدامات مسئولین، طلیعه انقلاب است. آنچه به نظر می‌رسد این است که در برخی نهادها و نظام اداری ما انقلاب رخ نداده است.

ادامه دارد....

کد خبر 5438149 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اکبری محمدجواد حاج علی اکبری خطبه های نماز جمعه خطبه های نماز جمعه تهران مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1401 اوکراین ایران صحن مجلس لایحه بودجه مذاکرات وین روسیه وزارت امور خارجه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی علی بهادری جهرمی ایالات متحده امریکا محمد مخبر جنگ اوکراین نماز جمعه تهران حاج علی اکبری محیط زیست حجت الاسلام ماه شعبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود.امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

کد خبر 6089248

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس