Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@22:32:30 GMT

چه شرایطی برای عدم تعلق مهریه به زوجه وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۱۶۳۲

به موجب ماده 1082 قانون مدنی، به محض انعقاد عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و می‎تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد. اما در بعضي شرايط، مهريه به زوجه تعلق نمی گيرد.

به گزارش «تابناک» با وجود آن که به مجرد وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و از همان لحظه انعقاد عقد، پرداخت آن بر عهده زوج قرار می‎گیرد، اما در قانون، مواردی پیش‎بینی شده است که در صورت وجود آنها، مهریه‎ای به زوجه تعلق نمی‎گیرد یا فقط بخشی از مهریه به او تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال، زمانی که عقد نکاح، باطل بوده و نزدیکی میان زوجین اتفاق نیافتاده است، مهریه‎ای به زوجه تعلق نمی‎گیرد.

بر اساس قانون مدنی، با انعقاد عقد نکاح میان زوجین، زوج به میزانی که مهریه همسر خود قرار داده است، در قبال او بدهکار می‎شود. چرا که وی تعهد به پرداخت مهریه به همسرش كرده است.زوجه به علت داشتن حق مالکیت، می‎تواند هرگونه تصرفی در مهریه خود داشته و حتی اگر تمیکن نکند، باز مالک مهریه است و می‎تواند آن را دریافت کند، اما در بعضی شرایط، مهریه به زوجه تعلق نمی‎گیرد.

تعلق مهریه به زوجه

یکی از مهمترین حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج به زوجه تعلق می‎گیرد، مهریه است.به موجب ماده 1082 قانون مدني، به محض انعقاد عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می‎شود و می‎تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد.مثلا دريافت مهریه خود را درخواست کرده یا اقدام به بخشیدن مهریه كند.در نظام حقوقی کنونی، تعیین مهریه، به دو شکل مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه صورت می‎گیرد.با اینکه این دو مهریه، در رابطه با شرایط وصول، اندکی متفاوت هستند، اما در این نکته مشترکند که در هر حال، به موجب عقد نکاح، مهریه به زوجه تعلق گرفته است و به همین لحاظ، زوج هم موظف به پرداخت آن است.به بیان ساده اینکه، مهریه زوجه، به هر صورت که تعیین شده باشد، از زمان عقد به او تعلق دارد و زوج، نمی‎تواند جز به دلایل قانونی، از پرداخت آن سرباز زند .حتی بر اساس مقررات قانونی، گرفتن مهریه بعد از فوت زوج از اموال او نیز امکان‎پذیر است و حتي زوجه می‎تواند به گرفتن مهریه، بدون طلاق نیز اقدام کند.به موجب بند ب ماده 226 قانون امور حسبی، مهریه زن، جزء دیونی است که می‎تواند از ترکه متوفی پرداخت شود.همچنین در صورتی که زن، از انجام وظایف خود ممانعت ورزد، عدم تمکین وی، ناشزه بودن زن یا برقراری رابطه نامشروع توسط او، سبب نمی‎شود تا او حق مهریه خود را از دست بدهد.

شرايط عدم تعلق مهریه به زن

همانطور که اشاره کردیم، به جز در موارد اندکی که در قانون پیش‎بینی شده، اصل کلی، تعلق مهریه به زوجه است.در قانون مدنی، در برخی مواد، پیش‎بینی شده است که در چه شرایطی، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد. موارد عدم تعلق مهریه به زن، به شرح زیر است:بطلان عقد نکاح منعقدشده میان زن و مرد و عدم نزدیکی میان آن دو، سبب می‎شود که مهریه‎ای به زن تعلق نگیرد؛ زیرا عقد نکاحی که مهریه را بر ذمه مرد قرار داده، باطل بوده، لذا عقد و تعیین مهریه، به درستی انجام نشده است .به موجب ماده 1101 قانون مدنی، اگر عقد نکاح به هر دلیلی فسخ شود، همچنین رابطه زناشویی، میان زن و مرد رخ نداده باشد، زن حق مهریه ندارد؛ مگر در حالتی که فسخ نکاح، به دلیل ناتوانی مرد از اعمال جنسی (عنن) باشد، که در این صورت، زن، تنها مستحق نصف مهریه است.اگر زن و مرد، مهریه‎ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه، زن فوت کند و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد، باز هم مرد، الزامی به پرداخت مهریه ندارد.

اما در صورتی که رابطه زناشویی، شکل گرفته باشد، زن مستحق مهرالمثل است که ورثه زن، می‎توانند آن را مطالبه کنند.در برخی از موارد، مهریه زن به طور کامل به وی تعلق نمی‎گیرد. به عنوان مثال در حالتی که زوجه، دوشیزه (باکره) بوده و رابطه زناشویی میان آنها برقرار نشده باشد، مهریه زن، نصف می‎شود .به موجب ماده 1092 قانون مدنی «هر گاه شوهر، قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر، بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد، حق دارد، مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.» بنابراین اگر قبل از آن که، نزدیکی بین زوجین رخ دهد، زوج، همسر خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و بقیه مهریه، به او تعلق نخواهد گرفت، حتی اگر آن را دریافت کرده باشد، شوهر، حق استرداد آن را خواهد داشت.

همچنين بر اساس ماده 1088 قانون مدنی، «اگر یکی از زوجین، قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد، زن مستحق هیچ‎گونه مهری نیست».در نکاح دائم، زوجین می‎توانند بعد از عقد، مهر تعیین کنند، اما بر اساس ماده 1088 قانون مدني، اگر قبل از نزدیکی بین آنها و تعیین مهریه، یکی از آنها فوت کند، در این صورت مهریه به زن تعلق نمی‎گیرد.به موجب ماده 1098 اين قانون نيز «در صورتی که عقد نکاح، اعم از دائم یا منقطع، باطل بوده و نزدیکی واقع نشده باشد، زن، حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته، شوهر می‎تواند آن را استرداد كند».بنابراین بر اساس این ماده، بطلان عقد نکاح، در صورتی که نزدیکی بین زوج رخ نداده باشد، سبب می‎شود، مهریه به زن تعلق نگیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه مهریه زوجه قانون مدنی مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین زهره فکور صبور مناجات شعبانیه زوجه تعلق رابطه زناشویی تعلق مهریه تعلق نمی گیرد مهریه به زوجه موجب ماده تعیین مهریه مهریه به زن مالک مهریه انعقاد عقد قانون مدنی زن تعلق تعیین مهر زن مستحق عقد نکاح مهریه ای بر اساس نصف مهر حق مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۱۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاید مدافع سپاهان بینی‌اش را جراحی کند

به گزارش "ورزش سه"، میلاد زکی‌پور در جریان بازی گذشته سپاهان مقابل استقلال در برخوردی که با یکی از بازیکنان حریف داشت، بشدت از ناحیه بینی دچار مصدومیت شد.

بعد از معاینات انجام شده مشخص شد که بینی زکی‌پور دچار شکستگی شدیدی شده و او با گذشت دو روز از این مسابقه هم وضعیت مناسبی ندارد.

پزشکان سپاهان به زکی‌پور توصیه کرده‌اند که بینی خود را جراحی کند اما این بازیکن هنوز تصمیمی درباره این مساله نگرفته اما به نظر می‌رسد مجبور به جراحی بینی شود.

با شرایطی که زکی‌پور دارد به احتمال فراوان شاهد غیبت او در دیدارهفته بیست و هفتم مقابل مس رفسنجان خواهیم بود. باید دید این بازیکن باتجربه طی روزهای بعد چه شرایطی پیدا می‌کند و چه زمانی قادر به همراهی تیمش در لیگ برتر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • مدافع استقلال باید جراحی کند
  • شاید مدافع سپاهان بینی‌اش را جراحی کند
  • حریف استقلال نمی‌خواهد هت‌تریک کند!
  • رتبه اول کشوری مشتریان فعال سرویس ADSL به مخابرات منطقه کردستان تعلق گرفت
  • مهریه ای که قانونی نیست | رمز ارز رو کی داده، کی گرفته!؟
  • جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن | وام ۳۰۰ میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می گیرد؟
  • این افراد می‌توانند دو بار وام ازدواج بگیرند
  • گلزن جوان گل‌گهر به تور رسید ولی به گل نه!
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟