Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:21:51 GMT

بازار روغن در آرامش است/افزایش یک میلیون تنی واردات

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۱۹۵۷

بازار روغن در آرامش است/افزایش یک میلیون تنی واردات

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی که گزارشاتی مبنی بر کمبود روغن در برخی از شهرستان‌ها شنیده می‌شد، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از تأمین کافی این کالا و آرامش در بازار آن خبر می‌دهند.

براین اساس در هفته‌های اخیر گزارشات متعدد مردمی از استان‌های مختلف در اختیار خبرنگار مهر قرارگرفته است که حاکی از کمبود روغن حکایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیگیری‌های صورت گرفته از برخی اتحادیه‌ها که مصرف روغن شأن بالا است نیز نشان می‌دهد با کمبود روغن نباتی مواجه هستند.

با این حال مسئولان وزارت جهاد به خبرنگار مهر گفته اند کمبود روغن خوراکی و نباتی به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد و به هر اندازه که مردم و اصناف نیاز به روغن داشته باشند وزارت جهاد توانایی تأمین آن را دارد. مسئولان وزارت جهاد گفته اند رصد لحظه‌ای بازار در خصوص بازار کالاهای اساسی صورت می‌گیرد و هیچ کمبودی در بازار کالاهای اساسی وجود ندارد.

در این زمینه محمد حسین زاده، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اخبار متعددی در خصوص کمبود روغن در بازار در فضای مجازی مطرح شده است که یکی از وظایف دولت بررسی و صحت سنجی این موارد است تا قبل از وقوع حادثه دنبال راه کار باشد گفت: در فضای مجازی طی روزهای اخیر دیده ایم که مردم از کمبود روغن در برخی از شهرستانها گلایه کرده اند به همین دلیل به نظر می‌رسد وظیفه اصلی وزارت جهاد بررسی این شرایط است تا مشخص شود آیا این گلایه‌ها به حق است و یا یک جو سازی علیه دولت است.

مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز کشور وجود ندارد

وی ادامه داد: زمانی که تنشی به بازار کالاهای اساسی وارد می‌شود، به سادگی نمی‌توان آن را جبران کرد. به عنوان مثال در سال گذشته کشور در مقطعی با کمبود روغن مواجه شد در حالی که نیاز ماهیانه تقریباً حدود ۱۷۰ هزار تن روغن است اما دولت با عرضه ۲ برابری هم نتوانست تا مدتها بازار را آرام کند. زیرا مردم وقتی التهابی را در بازار مشاهده می‌کنند قطعاً به سمت احتکار کالاهای اساسی روی می‌آوردن چه بسا که اکنون این اتفاق درخصوص برنج نیز رخ داده باشد.

از ابتدای سال تا کنون قریب به دو میلیون و سیصد هزار تن کالا برای بخش صنعت روغن از محل واردات روغن خام و دانه روغنی تأمین شده که حدود یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت و بخش خصوصی با همکاری یک دیگر اقدام به واردات اقلام مورد نیاز کنند تا در ایام پایانی سال شاهد کمبود کالا در بازار نباشیم.

منابع آگاه می‌گویند که اتفاقات رخ داده در بازار روغن عمدتاً ناشی از مباحث مطرح شده مبنی بر تغییر نرخ ارز بوده که منجر به احتکار روغن از سوی برخی صنوف شده است هر چند که بخش خصوصی نیز در واردات روغن به مشکل برخورده و نیاز است که وزارت جهاد کشاورزی هر چه سریع‌تر اقدام به رفع مشکلات بخش خصوصی کند تا تجار بتوانند اقدام به واردات و تولید روغن کنند. همچنین گفته می‌شود دولت از ذخایر خود برای تأمین نیاز بازار استفاده می‌کند و بنابراین مشکلی تا آخر سال در حوزه روغن وجود ندارد.

واردات روغن یک میلیون تن از سال قبل بیشتر بوده است

در همین زمینه یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر بحث کمبود روغن در شهرستان‌های کشور را رد کرد و گفت: در هیچ فروشگاه و قفسه‌ای کمبود روغن وجود ندارد و در همه فروشگاه‌ها عرضه به اندازه کافی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: هفته گذشته در بازدیدهای میدانی که از شهرستان‌های کشور داشتیم هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت و بازار روغن کاملاً در آرامش و ثبات به سر می‌برد.

این مقام مسئول تاکید کرد که از ابتدای سال تا کنون قریب به دو میلیون و سیصد هزار تن کالا برای بخش صنعت روغن از محل واردات روغن خام و دانه روغنی تأمین شده که حدود یک میلیون تن بیشتر از سال قبل است.

وی تصریح کرد: هیچگونه نگرانی و مشکلی در زمینه تأمین روغن وجود ندارد و امسال برای این کالا بازار بسیار آرامی خواهیم داشت.

کد خبر 5437889

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی روغن نباتی قیمت روغن اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه آخرین اخبار اوکراین صادرات غیرنفتی وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی واگذاری سرخابی ها مرکز مدیریت راه های کشور تجارت خارجی تحريم اقتصادي روسيه کالاهای اساسی کمبود روغن وجود ندارد یک میلیون تن واردات روغن خبرنگار مهر وزارت جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد | وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟