Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون معدنی وزیر صمت با اشاره به مشکلات صدور مجوز برای کاوش‌های معدنی گفت: مسئله ما امروز ورود تکنولوژی نیست و تناقضات به وجود آمده با مسئله محیط‌زیست و سازمان نظام‌مهندسی و معارضان محلی و ... موجب شده تا فرایند شناخت زمین در کشور ما بسیار کند باشد.

رضا محتشمی‌پور معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در جلسه هم‌اندیشی وزارت صمت درباره برنامه‌های این معاونت در زمینه گسترش شناخت و کشف معادن و آخرین اخبار واگذاری ۶۰۰۰ معدن غیرفعال اظهار کرد: میانگین شناخت عمق زمین و مواهب معدنی در کشورهای جهان حدود ۷۵ متر و در کشورهای معدنی مثل استرالیا بیش از ۲۰۰ متر است درحالی‌که این میانگین در کشور ما در زمینه شناخت زمین و مواد معدنی در حدود عمق ۵ متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این عدم شناخت از عمق به تکنولوژی و ورود آن به کشور بازنمی‌گردد و من با اطمینان می‌گویم مسئله ما امروز ورود تکنولوژی در زمینه شناخت زمین نیست زیرا تکنولوژی ۴ رکن دارد، اطلاعات، سازمان، نیروی انسانی و تجهیزات که مشکل اصلی این عدم شناخت از زمین به کمبود نیرویی بازمی‌گردد که کمتر از ۲۰ سال عمر کاری دارد.

وی تاکید کرد: پرسنل امروزی بخش کاوش در بهترین شکل ۲۰ سال پیش استخدام شده‌اند و اطلاعات آموخته آنها در آن زمان از طریق دانشگاه وارد این بخش شده است و این مشکلی است که در بخش دولتی معدن‌کاوی باید حل شود اما مسئله‌ای که مانع از شناخت زمین در کشور می‌شود عمدتاً به صدور مجوزها در این زمینه بازمی‌گردد.

محتشمی‌پور گفت: فرایند شناخت زمین در کشور ما به دلایل گفته شده بسیار کند است و اجازه عملیات کاوش به دلیل تناقضاتی که با مسائلی مثل محیط‌زیست و سازمان نظام‌مهندسی و معارضان محلی و ... به وجود می‌آید به‌سختی داده می‌شود.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت دررابطه‌با اخبار منتشره در زمینه واگذاری ۶۰۰۰ معدن در بازه جابه‌جایی دولت دوازدهم و سیزدهم گفت: این روند مدتی با ورود دادستانی به تأخیر افتاد که با توضیحاتی که ارائه شد دادستانی قانع شد و این روند واگذاری معادن غیرفعال از مجرای قانونی ادامه پیدا کرد و در آخرین جلسه که چند هفته پیش برگزار شد آخرین آمار ارائه شده این بود که روند واگذاری حدود ۵۰۰۰ واحد در مراحل پایانی است و فعال‌سازی واحدهای باقی‌مانده نیز در حال اجراست که به‌زودی احیای این معادن نیز آغاز خواهد شد.

وی درباره روابط ناسالم در بخش معدنی کشور گفت: ممکن است در بخش‌های اقتصادی یا غیراقتصادی روابط ناسالمی وجود داشته باشد ولی اینکه می‌گویند مافیایی در روابط معدنی وجود دارد را رد می‌کنم و من تا کنون با چنین روندی در جریان فعالیت‌های معدنی کشور برخورد نداشته و ندیده‌ام.

وی ادامه داد: باوجوداینکه می‌گویند عده‌ای هستند که نمی‌گذارند بخش خصوصی وارد صنایع معدنی شود باید بگویم اکثر واحدهای بخش معدنی در کشور از نظر تعداد، متعلق به بخش خصوصی هستند و از نظر حجم عملیات به لحاظ اینکه عملیات معدن‌کاری پرهزینه است سهم بخش دولتی در آن بیشتر است که شامل سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی و ... در آن زیاد است.

وی با اشاره به پرونده شرکت ققنوس گفت: فسادهایی مانند این پرونده وجود دارد ولی وجود چنین پرونده‌هایی به معنی مافیا در صنایع معدنی نیست و گروهی در شرکتی تخلفاتی مرتکب شده‌اند که در بخش معدن است ولی با این روند و پرونده‌های مشابه برخورد قانونی خواهد شد که با همکاری قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی این روند در جریان است.

وی در پایان با اشاره به روند شفاف‌سازی صنایع معدنی گفت: در سامانه‌های وزارت صمت مثل کاداس و سازمان زمین‌شناسی می‌توان تعداد و عملکرد شرکت‌های معدنی که بخشی از آنها بورسی و شفاف هستند را می‌توان رصد کرد که در گام‌های بعدی و با درنظرگرفتن اینکه دستگاه‌ها موظف هستند اطلاعات خود را در این زمینه در اختیار وزارت صمت قرار دهند البته به جز وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی که به‌واسطه تحریم‌ها کمتر این اطلاعات را عمومی می‌کنند، سامانه‌ها بیشتر و شفاف‌تر خواهند شد.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: شناخت زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد

اولتان قالاسی مجموعه آثاری باستانی شامل ارگ مرکزی، شهر بیرونی و منطقه صنعتگران، گورستان تاریخی، تپه اولتان، خندق و کانال‌های باستانی در جنوب رود ارس و شمال شهر فعلی اولتان است.

اولین کاوش در اولتان قالاسی در سال ۱۳۵۱ انجام شده و این محوطه در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۷ انجام شده و تعیین عرصه و حریم محوطه نیز در سال ۱۳۹۸ انجام پذیرفته و در شورای حرایم کشور به تصویب رسید و اکنون در حال اجرا است.

به دلیل اهمیت قلعه اولتان برای اداره کل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل، در سال ۱۴۰۱ بررسی آرکئوژئوفیزیک این محوطه توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد و در همین سال و به دنبال آشکار شدن آثار در عملیات راهسازی، بخش جنوبی مجموعه اولتان قالاسی مورد کاوش نجات بخشی قرار گرفت و بخش دیگری از این کاوش نجات‌بخشی نیز از اسفندماه سال ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ انجام شد که آثار قابل توجهی نیز در این کاوش‌ها به دست آمد.

اداره کل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل اعلام کرده است: پیش از این پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی را به وزارتخانه متبوع داده و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این موضوع است و از هر اقدامی که بتواند به حفظ آن کمک کند دریغ نخواهد کرد.

به گفته رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، تابوت‌های چوبی دوره اسلامی به دست آمده از گورستان قلعه اولتان پارس‌آباد، آن را نسبت به گورهای ادوار اسلامی متمایز می‌کند و این محوطه ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.

محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و ۵۰۰ متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • با چند کلیک مجوز بگیرید | چگونه در کمترین زمان پروانه کسب بگیریم؟
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • مشارکت‌های مردمی همزمان با تزریق زمین در نهضت ملی مسکن
  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد