Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@23:34:00 GMT

واکاوی علت خشک شدن زاینده رود

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۳۷۶۷

واکاوی علت خشک شدن زاینده رود

محمدعلی بصیری گفت: یکی از علل بحران فعلی آب در فلات مرکزی ایران که البته دنیا هم با آن درگیر است تغییرات اقلیمی است. با نشستی که در گلاسگو بود به خوبی این موضوع اثبات شد که با گرم شدن ۲ درجه‌ای زمین همه حوزه‌ها با بحران بارش و سیل و امثال آن مواجه شده که ایران هم یکی از این حوزه‌ها است و علل بروز این مسئله در تغییرات اقلیمی است که همکاری بین‌المللی می‌طلبد و خواست ایرانیان به تنهایی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته او یکی دیگر ازمشکلات این بحران رشد جمعیت بعد از انقلاب و مهاجرت جمعیت به حوضه آبریز زاینده‌رود است که به دلیل نبود امکانات مناسب در استان‌های کم برخوردار به این حوضه آبریز مهاجرت کرده‌اند و این حوزه کشش این حجم جمعیت را ندارد. در اوایل انقلاب ۲ تا ۳ میلیون از سرچشمه کوهرنگ تا گاوخونی استفاده می‌کردند، اما اکنون این آمار به ۶ میلیون نفر رسیده، در حالی که بارش در حد خوش‌بینانه آن به حد قبل رسیده است.

سومین عامل در خشکی حوضه آبریز زاینده‌رود تفکر خودکفایی افراطی بوده که امروز مورد نقد بسیاری قرار گرفته است. این تفکر که در حوزه کشاورزی هرچه باید از داخل زمین استخراج کنیم به استقلال و امنیت غذایی کشور را سوق می‌دهیم سبب شد که در حوزه‌های کم‌آبی مانند اصفهان سبب بروز فاجعه شود و از آب و به ویژه آب‌های زیرزمینی استفاده بیش از حد صورت گرفت. این تفکر عمل چهارمی را تشدید کرده و آن حفر چاه‌های عمیق و غیرمجاز در اطراف حوضه زاینده‌رود و جلگه اصفهان شده که امروز به نشست زمین هم منجر شده است و تمدن مرکزی کشور را تهدید می‌کند.

طبق مطالعاتی که فرانسوی‌ها در سال ۱۳۵۳ انجام داده بودند باید یک‌سوم جمعیت ایران در منطقه پر آب خلیج فارس و دریای عمان مستقر شوند و صنایع آب بر باید در این مناطق ایجاد شود. اما بنابر دلایل مقطعی، احساسی و غیر کارشناسانه این صنایع به مرکز کشور منتقل و در نتیجه جمعیت بیشتری هم به مرکز کشور سرازیر شد که امروز تبدیل به یک بحران شده است. در حالی که اگر این صنایع آب‌بر در جنوب کشور مستقر شده بود هم آب مورد نیاز این صنایع به راحتی تأمین و هم رفاه و آسایش برای مردم این مناطق تأمین می‌شد و فلات مرکزی دچار مشکلات امروز نمی‌شد.

از دیگر عوامل مدیریت سلیقه‌ای و غیرتخصصی در حوزه آب است که در تنش‌ها و دعوا‌های مدیریت آب انجام می‌شده، اما حکمرانی آب نمی‌شده است و حکمرانی آب یک مسئله کلان کشوری و جامع‌نگری در بحث آب است. مدیریت عمدتاً به چند نهاد و تخصص مربوط است برای مثال مهندسی آب و کشاورزی و نقل و انتقال خطوط آب یا سد و بندسازی در حالی که در حکمرانی آب لایه‌ها و تخصص‌های متعددی مانند تخصص‌های اجتماعی، روانشناسی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، بازرگانی و صنعتی نقش دارند که در کشور شاهد این نوع حکمرانی در آب نبوده‌ایم.

بصیری  می گوید یکی از دلایل دیگر خشکی زنده رود استفاده از روش‌های کشاورزی سنتی و روش آبیاری غرقابی است، چراکه حدود ۹۰ درصد آب مصرفی کشور از جمله حوضه آبریز زاینده‌رود مربوط به کشاورزی و ۱۰ درصد آن مربوط به صنعت و شرب است. اگر برنامه‌ای ریخته می‌شد که اتحادیه کشاورزی تحت حمایت قرار می‌گرفت تا کشت محصولات به سمت کشت مکانیزه برود در صرفه‌جویی آب تأثیر زیادی داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق کم آب جهان مجتمع‌های کشت و زرع چند طبقه‌ای به‌صورت گلخانه طراحی شده است که با آب بسیار محدود و تکنولوژی نور LED برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیاز‌های کشاورزی را تأمین و تولید می‌کند که در ایران به این قابلیت‌ها رسیدگی نشده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، گفت: راه حل بلندمدت مشکل بحران آب این است که اگر نتیجه ضعف‌ها و بی‌توجهی‌ها در این چهار دهه دست به دست داده تا مشکلات امروز را سبب شود، باید برنامه ریزی استراتژیک در اتاق‌های فکر شورای آب و شورای امنیت ملی کشور انجام حداقل ۵ سال یا ۱۰ سال روی این عوامل کار شود تا بحران آب در فلات مرکزی ایران پیچیده‌تر و خطرناک‌تر نشود. باید صندوق حمایتی ویژه‌ای برای کشاورزان نیز ایجاد و از آنان به شکل اصولی حمایت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکی زاینده رود دانشگاه اصفهان حوضه آبریز زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۳۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرحوزه علمیه اصفهان در نشست مدیران مدرسه علمیه حوزه علمیه اصفهان، یکی از چالش‌های پیش روی حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز علمی- آموزشی حتی دانشگاه‌ها را جذب جوانان دانست و گفت: بدانید برای خدا می‌خواهید حوزه را اداره کنید و وابسته به جایی نیستید و درصورتیکه تلاش کنید افرادی را جذب دین کنید، با احساس مسئولیت بهتری کار می‌کنید.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژادخطاب به مدیران مدارس علمیه افزود: مدرسه علمیه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است و همه می‌خواهیم یک کار را انجام دهیم و آن ترویج دین است، همچنین باید مدنظر داشت این که کشور به روحانیون عالم و باسواد نیاز دارد و ما نیز در گوشه‌ای می‌خواهیم به وظیفه خود عمل کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اصفهان گفت: یکی از موانع رونق جذب افراد به حوزه‌های علمیه، تسهیل شدن مسیر ورود به دانشگاه‌ها و دریافت مدارک متعدد دانشگاهی با گذشت چهار سال و یا کمتر است که این افزایش ورود به دانشگاه‌های مختلف کشور بدون برنامه بلند مدت و نیازسنجی، برای آینده کشور، احساس نگرانی و خطر فراهم می‌کند.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: مسئله دیگری که بر آن تاکید داریم این است که در سال اول دوره طلبگی بیشتر به مسئله اعتقادی طلاب و آشنایی با قرآن کریم پرداخته شود، به دلیل این که اگر طلبه در طول مسیر از طلبگی انصراف داد علمی آموخته باشد.
عضو خبرگان رهبری، مغتنم شمردن فرصت انسان سازی را در حوزه علمیه امری ضروری بیان کرد و گفت: خداوند توفیق داده که می‌توانید انسان بسازید و این بسیار مهم است، البته سختی نیز دارد و اساتید ملزم هستند درحین تدریس، مسائل اخلاقی را نیز بیان کنند و علاوه بر آن بهتر است از همان سال اول به طلبه گفته شود هفته‌ای یک روایت حفظ کند.

دیگر خبرها

  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • واکاوی بازی ذوب‌آهن و تراکتور/ بازنده سربلند
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر