Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:23:43 GMT

حداد عادل: زبان و ادبیات فارسی سرمایه ملی و معنوی است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۴۰۴۰

حداد عادل: زبان و ادبیات فارسی سرمایه ملی و معنوی است

غلامعلی حداد عادل روز شنبه در ارتباط تصویری با مراسم افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند افزود: این زبان یک میراث ناملموس است و شاید اشخاصی که همه چیز را با چشم سر می‌بینند، متوجه اهمیت و ارزش این سرمایه نباشند.

وی گفت: این سرمایه بی‌بدیلی است که اگر صدمه ببیند، جانشین ندارد و مانند اقدامات زیست‌محیطی است که وقتی آسیب ببیند به‌راحتی قابل جبران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی شکل‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی ملت ایران است که باید حفظ شود و از آسیب، آفت و گزند محصون و محفوظ بماند.

وی با اشاره به انواع خطرات و آسیب‌هایی که زبان فارسی را تهدید می‌کند، گفت: برای حفظ زبان فارسی و رفع آفت و آسیب این درخت تنومند و پر شاخ و برگ هیچ کسی سزاوارتر از استادان این زبان نیست.

حداد عادل ادامه داد: از یک دست هم کاری ساخته نیست و تشکل‌های علمی و صنفی که بی‌غرضانه و از سر دلسوزی افراد دور هم جمع می‌شوند، می‌توانند باعث هم‌افزایی و کمک به زبان فارسی باشند.

وی گفت: استادان توجه داشته باشند که به مبانی و جنبه‌های اصیل زبان فارسی صدمه و خدشه‌ای وارد نشود، اینکه چگونه باید با حفظ اصالت‌ها، نوآوری کرد نیز مطلب دقیق، عمیق و ظریفی است که تنها از عهده اهل فن بر می‌آید و اهل فنی که هم با مبانی ادبیات فارسی سنتی و کهن آشنا باشند و هم در فضای نوآوری تنفس کرده باشد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند و ضمن رصد فضای تحول زبان و ادبیات فارسی از ریشه‌ها و اصالت‌ها پاسداری و سعی کند این نوآوری به نحوی صورت بگیرد که ارزش‌های کهن محفوظ بماند.

وی تاکید کرد: باید این ارزش‌ها به نوآوری‌ها گره بخورد و باعث رشد نوآوری‌ها شود، نوآوری هم باعث پژمردگی ریشه زبان اصیل نشود.

حداد عادل گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می‌تواند یک رابط امین و مورد اعتماد بین استادان زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه‌ها و موسسات و دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت علوم، فرهنگستان و بنیاد سعدی باشد که به این موضوع مربوط هستند.

وی افزود: ما در مجموعه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آمادگی کامل داریم که از نظرات، پیشنهادات، راهنمایی‌ها و راه‌حل‌هایی که استادان عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عرضه می‌کنند، استفاده کنیم.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

بیش از ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال و حدود ۲۵۰ مقاله پذیرش شده اشت. 

مقالات مذکور از کشورهای متعدد همچنین دانشگاه‌های برتر کشور ارسال شد و یکی از اهداف اصلی گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پیوند سه نسل استادان پیشکسوت و صاحبنظر، نسل میانی (شاگردان این استادان) و نسل جوان یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

برچسب‌ها بیرجند غلامعلی حداد عادل زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند غلامعلی حداد عادل زبان فارسی بیرجند غلامعلی حداد عادل زبان فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی دانشگاه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی زبان و ادبیات فارسی زبان فارسی حداد عادل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند

محمد حسین زاده مدیرکل فرخنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در کنار جغرافیای سرزمین کهن ایران به عنوان مؤلفه میراث ملموس کشور و دین مبین اسلام در حیطه میراث معنوی، زبان و ادب پارسی به عنوان مهمترین دارایی به جا مانده از پیشینیان و یگانه رشته پیوند دهنده اقوام ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان وحدت بخش پارسی و لزوم پاسداشت آن در برابر هجوم رقبا و اقتضائات دنیای مدرن امروز ادامه داد: بحران هویت ملی و زبان پارسی را می‌توان به سادگی در ادبیات نسل جدید مشاهده و عمق آسیب به این مؤلفه هویتی - فرهنگی را درک کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: در روند دهشتناکی که در تغییرات نامحسوس دستوری آرام آرام پیش می‌رود، بیم آن است که در آینده‌ای نزدیک، نسل‌های جدید در فهم و خوانش متون زیبای فارسی و اشعار بلند شاعران وزین ایرانی مشکل مفاهمه پیدا کنند.

حسین زاده افزود: استفاده بی رویه از واژه‌های غیر فارسی، به گسست فرهنگی میان ما و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات منجر می‌شود لذا با توجه به همه این تفاسیر و بنا بر وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پاسداشت از حریم زبان و ادبیات پارسی از عموم هم استانی‌های گرانقدر دعوت می‌کنم تا برای حفظ شأن این سرمایه ملی و میراث گرانبها و وجوب رعایت قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی در صورت مشاهده اسامی و یا خط بیگانه بر سر در محل کسب اصناف و مجتمع‌های تجاری و یا واحد‌های مسکونی با ارسال تصویر و گزارش ما را در پاسداشت زبان و خط فارسی یاری دهند.

وی اضافه کرد: راه‌های ارتباطی از بستر‌های مختلف برای دریافت گزارش‌های مردمی شامل شناسه در پیام رسان ایتا: @pasdasht_zaban_farsiُ سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۲۳۸۵۹۴۰۰۱ پست الکترونیکی khrz@farhangmail.ir لینک سایت https://khrz.farhang.gov.ir/fa/zabaneparsi‌ می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک