Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@19:15:32 GMT

جای سوختگی با آب جوش چگونه از بین می رود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۴۵۳۲

جای سوختگی با آب جوش چگونه از بین می رود؟

درمان سوختگی با آب­جوش، شامل درمان­ های خانگی و اقدامات پزشکی برای بهبود درد و کاهش اسکار است.

به گزارش برنا، اگر تا به حال، قهوه­ ی داغ نوشیده ­اید یا با آب داغ ظرف شسته ­اید، ممکن ­است سوختن با آب داغ را تجربه­ کرده ­باشید. بسیاری از سوختگی ­ها، سوختگی خشک یا در اثر گرما هستند، مانند آتش، اتو یا اجاق ­گاز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضص سوختگی که منشاء آن چیزی خیس باشد، مانند بخار یا آب­جوش، اسکالد یا سوختگی با آب­جوش نامیده­ می­ شود. در سوختگی با آب­ جوش، حرارت یا بخار باعث آسیب به پوست می­ شود. این نوع سوختگی خطرناک است، زیرا بافت ­ها و سلول ­های درگیر را نابود­ می­ کند. همچنین ممکن ­است بدنتان به دلیل حرارت، دچار شوک شود. این سوختگی ­ها، در موارد شدیدتر، مرگبار هستند.

درمان سوختگی با آب­جوش، شامل درمان­ های خانگی و اقدامات پزشکی برای بهبود درد و کاهش اسکار است.

چگونه سوختگی­ های ناشی از آب­جوش را درمان کنیم؟

اقدامات مراقبتی سریع و مناسب برای سوختگی، باعث کاهش خطر و شدت ایجاد اسکار می­ شود.

فرد می­تواند سوختگی درجه­­1 را در منزل و با حداقل 5 دقیقه زیر آب سرد گرفتن ناحیه­ی سوخته، درمان ­کند.

افرادی که سوختگی درجه­2 دارند، باید به متخصص مراجعه­ کنند؛ با­این­حال، افراد می ­توانند سوختگی­ های جزئی را در منزل به روش­ های زیر، درمان کنند:

پماد آنتی­بیوتیک: مالیدن لایه­ی نازکی از پماد آنتی­بیوتیک روی ناحیه­ی سوخته، باعث تسریع بهبودی و کاهش خطر عفونت می­ شود. پانسمان با گاز: پوشاندن ناحیه­ ی سوخته با گاز استریل و نچسب، باعث مراقبت از پوست و کاهش احتمال عفونت خواهد­شد.

سوختگی­ های درجه­3 خیلی جدی هستند و نیازمند اقدامات پزشکی سریع هستند.

درمان سوختگی درجه­3 عبارتند از:

لباس فشاری: پوشش ­های تنگی هستند که از ناحیه ­ی آسیب ­دیده حمایت ­می­ کنند. این فشار، به پوست اجازه­ می­ دهد تا بهبود یابد. ممکن­ است لازم­ باشد فرد چند ماه این لباس را کل روز بپوشد تا سوختگی بهبود­ یابد. گرافت پوستی: برای گرافت پوستی، جراح پوست سالم را از ناحیه­ ی دیگر بدن یا از یک اهدا­کننده بر­می­دارد و با­استفاده از آن، ناحیه­ی سوختگی را می­ پوشاند. جراحی: اگر سوختگی باعث شود که قسمت ­هایی از پوست به ­هم ­بچسبد (کنتراکچر)، فرد نیازمند جراحی خواهد­ بود تا با جدا­کردن این بخش­ ها از هم، بتواند حرکت­ کند. فیزیوتراپی: برای تحریک تحرک قسمت­ هایی از بدن که دچار کنتراکچر شده ­بوده ­است نیز می ­تواند مفید باشد. از­بین ­بردن اسکار سوختگی

معمولاً، درمان سریع و مراقبت مناسب از زخم، بهترین راه درمان و از­بین­ بردن اسکار سوختگی است. بسیاری از اسکارها، به مرور زمان از­بین ­می­ روند. با­این ­حال، اسکارهای کلوئید، خود­به ­خود از­بین­ نمی­روند و نیازمند درمان هستند.

داروهای موضعی بدون نیاز به نسخه مرطوب ­کننده  و نرم­ کننده­ ها

خارش مداوم اسکار سوختگی یک امر عادی است و دلیل آن این است که سوختگی باعث آسیب یا نابودی غدد چربی در ناحیه­ ی سوخته می­ شود و منجر­ به خشکی و خارش پوست خواهد­ شد. با­وجود­این که، هیچ درمانی برای برطرف­ کردن کامل خارش وجود ­ندارد، مرطوب ­کننده­ ها و نرم­کننده­ های زیادی هستند که می ­توانند مفید باشند. کاری که می ­توانید انجام ­دهید این است که از پزشک خود بخواهید که برند خوبی به شما معرفی ­کند؛ اما در­صورت عدم ­تمایل به این کار، بهتر است از کرم ­های بدون ­بو استفاده­ کنید که ناراحتی پوستی به­ وجود ­نیاید.

در زمان تازه­ بودن جای زخم یا اسکار سوختگی، کرم مرطوب­ کننده را بادقت و آرام و ملایم به محل مورد­نظر بمالید. با کهنه ­تر شدن و کاهش حساسیت اسکارها، می­توانید در زمان مالیدن مرطوب­ کننده، فشار بیشتری اعمال­ کنید تا از خشکی اسکار جلوگیری­شود و ناحیه نرم شود.

پوشش­ های ژل سیلیکون

این محصولات، لایه ­های نازکی از سیلیکون با گرید پزشکی (سیلیکون پزشکی) هستند که روی پوست قرار­می­ گیرد و به بهبود زخم کمک­می­کند. بیش از 30 سال است که از این مواد در درمان سوختگی استفاده­ می­ شود و یکی از بهترین گزینه­ های غیرجراحی برای بهبود درمان و رفع اسکار و  جای زخم سوختگی است.

ثابت­ شده که ژل سیلیکون، چه به شکل ورق ه­ای و چه در انواع دیگر، باعث کاهش ضخامت اسکار سوختگی می­ شود. همچنین باعث کاهش درد و خارش ناحیه­ ی سوخته نیز خواهد­شد. برای اثربخشی حداکثری ژل سیلیکون، باید به ­مدت 6-12 ماه، به­طور مداوم از آن استفاده­ کنید. پوشش ­های ژل سیلیکون، اگرچه زیبا نیستند اما می ­توانند روی اسکار قرار­گیرند.

در­صورت استفاده از این درمان، برای جلوگیری از ایجاد جوش، آزردگی و یا عفونت، باید پوستتان را تمیز نگه­دارید؛ مخصوصاً اگر آب ­و­هوای محل زندگیتان گرم است. همچنین نباید از سیلیکون روی زخم باز یا همراه با پمادهای آنتی­بیوتیک، استفاده ­کنید. بااینکه واکنش آلرژیک نسبت­به ژل سیلیکون نادر است؛ اما در­صورت مشکوک­بودن به احتمال بروز آن، باید فوراً استفاده از ژل را قطع­ کنید و به پزشک مراجعه­ کنید.

تزریق استروئید

تزریق استروئید، برای درمان اسکار سوختگی کلوئیدی (اسکارهای برجسته، صاف، ضخیم و گرد که گاهی اوقات از ناحیه ­ی سوخته فراتر هستند)، استفاده ­می­ شود. استروئید، معمولاً کورتیکواستروئید، به اسکار تزریق ­می­ شود تا آن را صاف و کوچک کند. استروئید تزریقی باعث کاهش درد و خارش، که معمولاً در اسکار سوختگی دیده ­می ­شود، نیز خواهد ­شد. اگرچه اولین گزینه ی درمانی برای اسکارهای سوختگی هیپرتروفیک (برجسته) نیست، اما مؤثر است و در­صورت اثر­بخش نبودن سایر روش­ های درمانی، می­ تواند استفاده­ شود. 

در­صورت استفاده از این درمان، ممکن­ است عوارض جانبی، مانند تغییررنگ پوست و نازک شدن پوست، ایجاد­شود. با­وجود اینکه واکنش آلرژیک به تزریق استروئید نادر است، اما امکان آن وجود­دارد.

لیزردرمانی

لیزردرمانی، برای بهبود سفتی، ناراحتی و درد اسکار سوختگی و همچنین نرم­کردن و کاهش قرمزی آن، استفاده­می­شود. انواع مختلفی از لیزردرمانی برای درمان اسکار سوختگی وجود­دارد؛ اصلی ­ترین آن­ها، لیزرهای رنگی، لیزرهای فرکشنال (تخریبی و غیرتخریبی)، لیزر CO2 و لیزر سوئیچ است. اگر نمی­دانید لیزردرمانی انجام­دهید یا ندهید، با پزشکتان و جراح لیزر، مشورت­ کنید.

قبل و بعد از لیزردرمانی، در­برابر نور خورشید باید خیلی مراقب خودتان باشید. همچنین باید از دستورات جراح لیزرتان درباره­ ی مراقبت از ناحیه، بعد از لیزردرمانی، پیروی­ کنید.

در لیزردرمانی، ممکن­ است بیش از یک درمان لازم­ باشد و همچنین ممکن ­است چند هفته طول بکشد تا نتیجه را ببینید. برخی از عوارض جانبی متداول لیزردرمانی عبارتند از: قرمزی، تورم، هیپرپیگمنتاسیون، خارش و ایجاد اسکار جدید. با­این­حال، طبق اطلاعات حاصل از تحقیقات و مطالعات بالینی، استفاده از لیزردرمانی برای درمان اسکار سوختگی، آنقدر ایمن هست که مزایای آن بیش از عوارض جانبی­ اش است.

درمان جراحی

برخی از اسکارهای سوختگی، آنقدر شدید هستند که درمان آن­ها، نیازمند جراحی است. معمولاً در این نوع اسکارهای شدید، بخش وسیعی از پوست آسیب دیده و از­بین ­می­ رود. درنتیجه، کنتراکچر به ­وجود می­ آید؛ به­ عبارتی، پوست کشیده­خواهد­شد و دامنه­ی حرکتی فرد محدود می­ شود.

اکثر جراحی ­های مربوط به اسکار سوختگی، برای درمان کنتراکچر و بهبود دامنه­ ی حرکتی است و گاهی این امر، مستلزم برداشتن بافت اسکار ایجاد­شده در زیر پوست خواهد­بود.

چگونه از ایجاد اسکار جلوگیری­ کنیم؟

بعد از سوختگی جدید، فرد می­تواند از راه­های زیادی برای جلوگیری از ایجاد اسکار یا کاهش شدت اسکار، بهره ­گیرد:

بلافاصله بعد از سوختگی، فرد می ­تواند:

محل سوختگی را زیر آب سرد یا ولرم بگیرد و سپس اجازه­دهد پوست در مجاورت هوا خشک شود. از پماد آنتی­بیوتیک استفاده­ کند و برای استعمال آن از یک اپلیکاتور استریل استفاده­ کند. سوختگی را با­استفاده از پانسمان نچسب و گاز بپوشاند. در­صورتی که زخم به­ جای بهبود قرمزتر شود، به پزشک مراجعه­ کند.

کمی بعد از بهبود سوختگی، فرد می ­تواند:

پوست اطراف ناحیه را روزانه به مدت چند دقیقه، با­دقت و به ­آرامی بکشد تا پوست به ­هم نچسبد. اجازه­دهد تاول خود­به­ خود بترکد و خوب­ شود و سپس پزشک پوست مرده را بتراشد. محل آسیب­دیده را تا چند ماه، با لباس یا کرم ضدآفتاب بپوشاند.

برای اطمینان از خوب­­ بودن روند بهبودی سوختگی، مرتباً به پزشک مراجعه­ کنید. این کار می ­تواند به شما کمک­کند تا از ایجاد اسکار یا بدتر­شدن آن جلوگیری­ کنید و مطمئن­ شوید که سوختگی رو­به ­بهبود است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سوختگی با آب جوش درمان سوختگی سوختگی با آب جوش درمان سوختگی آنتی بیوتیک ایجاد اسکار برای درمان برای بهبود باعث کاهش ی سوختگی ی سوخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۴۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افشای راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را فاش کرد
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!