Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام منتقد ادبی ایلامی گفت: این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های ادبیات معاصر کردی است.

«فرهاد شاهمرادیان» در این نشست که در محل حوزه هنری ایلام برگزار شد، در خصوص کیفیت چاپ، طرح روی جلد و سایر مسائل فنی این اثر اظهار کرد: نهادهای حمایتی دارای اعتباری اندک هستند و در خصوص مسائل کیفی نشر مجبور هستیم که به حداقل‌ها قانع باشیم و از طرفی وضعیت نشر در استان ایلام هم آنگونه نیست که ناشر به بازگشت سرمایه گذاری خود امیدوار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حوزه هنری ایلام ادامه داد: همراه نسخه کاغذی کتاب نوون عشق و چند کتاب دیگر کردی، سی‌دی خوانش اشعار توسط شاعران نیز منتشر شده است که این مهم به بهتر شدن خوانش کردی مخاطبان ادبیات کردی منجر خواهد شد.

شاهمرادیان مجموعه غزل‌های کردی نوون عشق را یکی از بهترین کتاب‌ها در کل ادبیات کردی دانست و گفت: این کتاب را می‌توان برای تدریس ادبیات کُردی نیز استفاده کرد.

وی سپس به بررسی فهرست کتاب پرداخت و گفت: در ۴۹ غزل و یک مثنوی منتشر شده در این کتاب از ۱۷ وزن استفاده شده که برای این تعداد شعر چنین تنوع وزنی، خیلی خوب و فوق العاده است و به جز یک غزل شاعر اکثر اوزان انتخاب شده‌اش دارای ۸ رکن در هر بیت است و می‌توان استفاده از اوزان بلند را از خصایص این کتاب دانست.

شاهمرادیان ضمن بیان اینکه شاعر از ۱۰۰۶ هجای بلند در مقابل ۵۰۳ هجای کوتاه در سرودن اشعارش استفاده کرده، خاطر نشان کرد: شاعر این مجموعه شاعری قاعده گریز، ساختار شکن و اهل هنجارشکنی نیست و سراغ سر راست‌ترین، مشهورترین اوزان و راه‌های امتحان شده در سرایش غزل رفته است.

وی افزود: در کتاب نون عشق ما با شاعری صبور مواجهیم که با آرامش سخن گفته و از هجاهای بلند و اوزان بلند اشعارش برای گفتن سخنان عمیق استفاده کرده و تفکر در آن جاری است اما این تفکر همچنان تفکری سنتی است و از کلیشه های سالم و هزار ساله استفاده کرده و این کار جلوی ساختارشکنی او را گرفته است.

وی گفت: اگر فکری هم در این اشعار وجود دارد همان سیاه و سفید دیدن‌ها، خیر و شرها و جدال ابدی نور و تاریکی و... است؛ فضایی خاکستری در آن نداریم و این یکی از خاصیت های شعر کلاسیک است که خود قالب، اثر خودش را گذاشته و از آن گریزی نیست.

شاهمرادیان از نظر موضوعی و محتوایی مجموعه غزل های کردی نوون عشق را دارای ۴ موضوع شاخص دانست و گفت: اشعار عاشقانه، اشعار حکمت آمیز آمیخته با عشق معنوی، اشعار اجتماعی و واکنش به قضایای روز و چهارمین موضوع شعرهای آیینی است که هرکدام از این موضوعات با اشعاری فاخر بیان شده‌اند.

وی در خصوص اشعار آیینی باقلانی در این مجموعه غزل کردی تصریح کرد: شعرهای آیینی در این کتاب دو جور خود را نشان داده یکی مستقیماً آیینی و در مدح و منقبت اهل بیت، مناجات و حتی در خصوص مادر است و نوع دیگر اشعار آیینی این مجموعه وفور کلمات مرتبط با دین و مذهب در آن است که نگاهی مذهبی و گاهی مذهب زده به این اشعار داده است.

شاهمرادیان افزود: تمام ارجاعات مذهبی داده شده در این کتاب مطابق با قرائت‌های رسمی از دین است و هیچ نفی و انکار و اعتراضی به این قرائت ها وجود ندارد و اگر اعتراضی در آن است اعتراض به مسلمانی ما، به ریاکاری، به حاکمان و غیره است و حتی یک مورد چالش و روایت شکنی در آن وجود ندارد.

وی شعرهای آیینی باقلانی را به شدت جدی و به شدت تکنیکی دانست و گفت: شاعر شاید کمترین توجهی به خوانده شدن این اشعار آیینی توسط مداحان و در مراسم های مذهبی نداشته است او در اشعار آیینی روایت‌گر عاطفه خویش است نه روایت‌گر قرائت‌های رسمی هر چند که از آنها الهام گرفته باشد.

این منتقد ادبی ادامه داد: شعرهای اجتماعی نوون عشق اعتراضی به بداخلاقی‌های مشاهده شده توسط شاعر است که او را آزار می‌دهد و عمده این اشعار انتقادی و اجتماعی متوجه حاکمان است و گاهی هم این انتقاد به سمت مردم نیز بیان شده است.

معاون حوزه هنری استان ایلام ضمن بررسی شعرهای عاشقانه این مجموعه ۸۰ درصد این مجموعه غزل کردی را در سیطره مطلق مسائل عاطفی و عشق دانست و گفت: نهایت بی‌پروایی شاعر در بخش عاشقانه «بوسه» است و این آستانه بی‌پروایی یک حریم معمولی در ادبیات عاشقانه به شمار می‌آید. او معشوق خود را در اشعارش در آسمانی بلند قرار داده و شاعر رام و آرام و مطیع معشوق است و همچنین وی در توصیف معشوقه خویش همیشه اغراق می‌کند.

شاهمرادیان خاطرنشان کرد: اشعار عاشقانه مجموعه نوون عشق گویی در این دوره و زمانه و حال حاضر سروده نشده‌اند و با عشقی که امروز درک می‌شود مطابقت ندارد چرا که دوست داشتن در این دوره زمانه متفاوت شده است اما سخن گفتن درباره این دوست داشتن هنوز عوض نشده است.

وی سپس به برشمردن ویژگی‌های شاخص این مجموعه شعر کردی پرداخت و گفت: طبیعت گرایی، موسیقی، نحو درست زبان، اصالت و پختگی زبان، سلاست و روانی کلام، ترکیب سازی های بدیع، استفاده از قافیه‌های درونی، واج آرایی متفاوت، استفاده از تضاد و ترادف، استفاده از کلمات خوش آهنگ و دارای قافیه درونی در مصرع‌ها و... از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص نون عشق است.

شاهمرادیان مهم‌ترین نقطه ضعف نوون عشق را دور بودن شاعر از مظاهر شهری دانست و گفت: زیست ذهنی ما انگار با فضای تغییر یافته زندگی جدید همراه نیست و در عالم دیگری هستیم و امیدوارم که شاعر توانمند این مجموعه شعر کردی بتواند در آثار جدیدش این نقیصه را برطرف کند.

به گزارش ایسنا، مجموعه غزل‌های کردی نوون عشق همراه با سی‌دی خوانش این اشعار اثر طبع روح الله باقلانی توسط نشر نیشتمان ایلام منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه ایلام نقد کتاب اشعار آیینی دانست و گفت مجموعه غزل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد کتاب مویه های آمو

پنجمین همایش ادبی از بلخ تا نیشابور به همت انجمن ادبی خانه مولانا و حوزه هنری استان قم با رونمایی و نقد کتاب مویه‌های آمو اثر سیدسکندر حسینی بامداد در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.

این همایش با حضور شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان و با هدف شناخت بهتر و عمیق‌تر شعر امروز افغانستان برگزار شد.

در این همایش حسین محمدی مبارز، طهماسبی خراسانی‌ و سید حسین فصیحی با اجرای سیدعلی نقیب به نقد و بررسی مجموعه شعر مویه‌های آمو پرداختند.

منتقدین به کشف مضامین و خلق آثار موفق در زمینه‌های مختلف آیینی، اجتماعی و عاشقانه، سلیس بودن و به‌روز بودن زبان، بلخ‌گرایی و هویت تمدنی، انتخاب درست واژگان در شعر و انتخاب مناسب عنوان کتاب و تناسب آن با سروده‌های اجتماعی و عاشقانه اشاره کردند.

در این محفل ادبی سیده تکتم حسینی، احسان‌الله بدخشانی، شفیق صادقی، اعلا امیری، مژگان فرامنش، اسحاق ثاقبی داراب، معصومه جمالی، مجتبی خرسندی و سید سکندر حسینی بامداد (نویسنده مجموعه شعر مویه‌های آمو) شعرخوانی داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید