Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@16:21:53 GMT

با انواع پروفیل ساختمانی آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۷۲۶۷

با انواع پروفیل ساختمانی آشنا شوید

 کشور آلمان اولین کشوری بود که این مصالح فلزی را در صنعت ساخت‌و‌ساز به‌کار برد و بعد از آن به‌دلیل استقبال‌های فراوان، با سرعت زیادی به دیگر کشور‌های اروپایی منتقل شد. تاریخ استفاده از این مصالح پر‌کاربرد در ایران، به چند سال بعد از جنگ جهانی دوم بر‌می‌گردد. استفاده از پروفیل، مزایای بسیار زیادی به صنعت ساختمان‌سازی هدیه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفیل‌ها در دو دسته پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی قرار می‌گیرند که برای استفاده از آن‌ها، باید با کاربرد‌ها و ویژگی‌های‌شان آشنا شوید. بنابراین، قبل از اقدام به خرید پروفیل ساختمانی بهتر است با انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد‌هایی که هر کدام دارند، آشنا شوید.

پروفیل ساختمانی را بشناسید

برای درک بهتر پروفیل ساختمانی که یکی از انواع پروفیل است، بهتر است اول از هر چیزی با پروفیل آشنا شویم. پروفیل از نظر لغوی به ثبات یک قطعه در طول مشخص گفته می‌شود، اما در صنایع ساختمان‌سازی مفهومی دیگر دارد. در‌واقع به مقاطع تو‌خالی که از جنس فولاد است و در شکل‌های متنوع در بازار یافت می‌شود، پروفیل می‌گویند. به عبارت دیگر، پروفیل تجهیزاتی است که برای ساخت‌و‌ساز( نمای ساختمان، ساخت پنجره و...) و استحکام سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا که با پروفیل آشنا شدید، بهتر است با انواع پروفیل( صنعتی و ساختمانی) آشنا شوید.

پروفیل صنعتی

همان‌طور که از اسمش مشخص است، این پروفیل در صنایع مختلف مثل صنعت خودرو‌سازی استفاده می‌شود. بهتر است در نظر داشته باشید که ظرافت و دقت در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

پروفیل ساختمانی

از این پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود که از نظر فرم و شکل به پروفیل‌های ساختمانی نورد سرد، نورد گرم و مرکب تقسیم می‌شوند؛ با پرس و خم کردن ورق‌های فولادی، پروفیل‌های ساختمانی نورد سرد تولید می‌شود که برای کاربری‌های سبک ساختمان، مثل ناودانی‌ها و چارچوب درب استفاده می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی نورد گرم به شکل قوطی است که برای ساخت شمش‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در‌نهایت، همان‌طور که از اسم پروفیل‌های ساختمانی مرکب مشخص است، از ترکیب دو نوع پروفیل قبل ساخته می‌شود.

انواع پروفیل ساختمانی

بدون‌شک شما هم انواع مختلفی از پروفیل ساختمانی را در بازار دیده‌اید. علت این امر شکل‌پذیری و انعطاف بالای پروفیل استفاده شده در صنعت ساختمان است. در حالت کلی به سبب شکل ظاهری، در دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته قرار می‌گیرند. در ذیل به‌صورت جزئی‌تر با انواع پروفیل ساختمانی که در فروشگاه پیوان نیز موجود است، آشنا خواهید شد:

پروفیل قوطی: پروفیل‌های مربع و مستطیل شکل را پروفیل قوطی می‌نامند که برای مستحکم‌سازی ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قوطی ستونی، قوطی گالوانیزه و قوطی مبلی در این دسته قرار می‌گیرند که هر کدام با‌توجه به ویژگی خاصی که دارند، کاربرد‌های متفاوتی دارند؛ برای مثال، از گالوانیزه به‌دلیل پوشش ضد‌زنگ آن در مناطقی که رطوبت زیاد است استفاده می‌شود و یا از پروفیل مبلی به‌دلیل سبک بودن در ساخت تخت بیمارستان، میز و... استفاده می‌شود.
پروفیل نوع Z: برای ساخت سقف‌های شیروانی، سوله و... استفاده می‌شود که ابعاد آن با‌توجه به ارتفاع مشخص می‌شود. این نوع پروفیل نه‌تنها در صنایع ساختمان، بلکه در صنایع دیگر مثل کشتی‌سازی نیز کاربرد دارد.
پروفیل I شکل: این پروفیل در سه نوع تیرآهن INP, IPE و IPB تولید می‌شود که در کاربرد متعددی در ساختمان‌سازی دارد. یکی از رایج‌ترین نوع تیر‌آهن، INP است.
پروفیل سپری T: در ساخت سقف شیروانی، اتصالات انواع سازه‌های فولادی، ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود.
پروفیل نبشی L: یکی از پر‌کاربرد‌ترین و رایج‌ترین انواع پروفیل ساختمانی است که در اکثر پروژه‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.
پروفیل آبرو: این پروفیل از ورق‌های گالوانیزه که در برابر خوردگی مقاوم هستند، ساخته می‌شود. چرا‌که این پروفیل به‌دلیل استفاده در انتقال برف سقف و آب باران، در معرض خوردگی و زنگ‌زدن قرار دارد.
پروفیل ناودانی: به دو شکل مشبک و ساده ساخته می‌شوند که بیشترین کاربرد آن‌ها در ساخت چارچوب درب و پنجره است.

چگونگی تولید پروفیل ساختمانی

پروفیل طی فرآیندی مشخص در 3 مرحله‌ای که در زیر توضیح دادیم، تولید شده و مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرد:

تأمین مواد اولیه: بعد از تهیه مواد اولیه و ورود آن‌ها به کارخانه، در بخش‌های مختلف انبار می‌شوند تا سپس وارد پروسه تولید شوند.
برش دادن کلاف به‌صورت نوار: دستگاه‌های موجود در کارخانه با‌توجه به نحوه بهره‌برداری و سفارش، در دو نوع تمام‌اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک وجود دارند که دارای قسمت‌های مختلفی، مثل کلاف‌گیر، صاف‌کننده ورق، نگه‌دارنده ورق و... است. نحوه کار بدین صورت است که کلاف‌ها در داخل دستگاه‌های برش قرار می‌گیرند تا به نوار‌هایی با عرض مشخص بریده شوند.
تولید پروفیل و لوله: در‌نهایت، با‌توجه به امکانات دستگاه می‌توانیم پروفیل را  به 2 شکل مستقیم و غیر‌مستقیم تولید کنیم.

ویژگی‌ها و کاربرد‌های پروفیل ساختمانی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مهم‌ترین ویژگی پروفیل‌های ساختمانی شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است. البته ویژگی‌های دیگری، مثل دقت ابعادی بالا، مقاومت و استحکام آن در برابر فشار‌های احتمالی و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و ضربات به‌دلیل ضخامت آن، موجب شده که در بخش‌های گوناگون ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. تا این‌جا با انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان و حتی صنایع دیگرآشنا شدید، ولی اگر بخواهیم به‌صورت جمع‌بندی شده کاربرد پروفیل ساختمانی را شرح دهیم، به این صورت است:

در ساخت و تولید انواع چارچوب‌ها برای درب و پنجره
تولید درب و پنجره آلومینیومی
ساخت اسکلت سقف کاذب و سقف سالن و سوله
ساخت انواع نرده‌های فلزی
مستحکم کردن بخش‌های مختلف ساختمان
ساخت و تولید انواع کر‌کره برقی
نرده و حصار‌کشی دیوار‌های کارخانجات
ساخت اسکلت فلزی و ستون
ساخت اتومبیل

تهیه پروفیل ساختمانی با بهترین قیمت

با‌توجه به کاربرد متعدد انواع پروفیل ساختمانی در صنعت ساختمان، قطعا به آن احتیاج پیدا خواهیم کرد. اولین دغدغه‌ای که همه ما با آن مواجه می‌شویم، تهیه محصول با‌کیفیت با قیمت مناسب است. پیوان با تجربه‌ای بسیار در فروش محصولات آهن‌آلات، کیفیت بالا را اولویت قرار داده تا بتوانید خرید مطمئن و رضایت‌بخشی داشته باشید. جالب این‌جاست که مجموعه پیوان، قیمت پروفیل ساختمانی را هر روز به‌روز‌رسانی می‌کند تا بتوانید با آگاهی از قیمت روز آن، تصمیم درستی گرفته و بهترین انتخاب را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به سایت پیوان به آدرس https://pivan.co/ مراجعه کرده و با کارشناسان متخصص در ارتباط باشید.

منبع: فارس

کلیدواژه: پروفیل آشنا پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۷۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط تلخ تیم نام آشنا به سری بی ایتالیا

به گزارش "ورزش سه"، سالرنیتانا با شکست ۳-۰ در بازی جمعه‌شب مقابل فروزینونه، شانس‌هایش برای بقا در سری A را از دست داد و به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

ماتیاس سوله در دقیقه ۱۰ از روی نقطه پنالتی، مارکو برشیانینی در دقیقه ۲۵ و نادیر زورته‌آ در دقیقه ۸۵ گل‌های میزبان را به ثمر رساندند و سقوط مهمان را قطعی کردند.

این پیروزی همچنین یک گام بزرگ و مهم برای فروزینونه محسوب می‌شود، چراکه آنها با کسب سه امتیاز جمعه‌شب، در رده هفدهم ۳۱ امتیازی شد، اگرچه خطر سقوط همچنان آنها را تهدید می‌کند اما شاگردان اوزه‌بیو دی‌فرانچسکو شانس زیادی برای بقا در سری A دارند.

سالرنیتانا اما با شکست امشب بدون هیچ شانسی برای بقا در رده بیستم جدول قرار گرفته‌اند. آنها در ۳۴ بازی ۲۳ شکست و ۹ تساوی ثبت کردند و فقط دو بازی را برده‌اند.

دیگر خبرها

  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • با این کلاهبرداری‌های اینترنتی آشنا شوید
  • پنجره دوجداره upvc چی بخرم؟ معرفی بهترین برند پنجره دوجداره upvc
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • سقوط تلخ تیم نام آشنا به سری بی ایتالیا
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود