Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر؛ عبدالرضا سنگاری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ۱۲۳ متصرف در ۴ کیلومتر از مناطق  آزادسازی شده سواحل در منطقه غرب مازندران وجود داشت اظهار کرد: تا قبل از دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم ساحلی حدود ۱۰۶ کیلومتر از حریم آزاد شده بود.

وی با بیان اینکه بعد از این دستور حدود ۱۰ کیلومتر از حریم ۶۰ متری اعم از دولتی و شخصی آزادسازی شد، گفت: از پیگیری مجدانه استاندار، فرمانداران غرب استان و دستگاه های اجرایی که خود پیش قدم شدند کمال تقدیر و تشکر را دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنگاری ضمن بیان اینکه قانون شفاف است و هیچ دستگاهی حق ندارد حریم ۶۰ متری تصرف کند، افزود: مکان هایی در غرب مازندران وجود دارد که حریم ۶۰ متر در آب قرار گرفته است و ما مجبوریم استعلام ها را بر اساس سال ۴۲ انجام دهیم و همچنین در برخی مکان ها حرایم به بالای ۶۰ متر می رسد.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران افزود: با توجه به حجم گستردگی منابع طبیعی اما همکاران به صورت شبانه روزی برای حفاظت از عرصه ها مستقر و از قاچاق چوب جلوگیری می کند.

سنگاری با بیان اینکه اخیرا یکی از فرماندهان یگان حفاظت مورد ضرب و شتم یکی از متخلفان قرار گرفته گفت: از دادستان مرکز استان و شهرستان چالوس به دلیل دستور ویژه جهت برخورد جدی با متخلف تشکر می کنم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ نوشهر گفت: از ابتدای امسال تا هم اکنون بیش از ۱۱۷ هکتار از اراضی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود به منابع طبیعی بازگردانده شد.

سنگاری ضمن اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ سال خوب گردشگری در غرب مازندران است، افزود: استاندار و دستگاه های اجرایی با جدیت در حال ورود به صنعت گردشگری است و منابع طبیعی آمادگی لازم را دارد.

وی وجود سه هزار کیلومتر مرز مشترک با اشخاص و مستثنیات اشخاص را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: بهترین کار برای تثبیت مرز نصب بنچ مارک است که در نصب آن در کشور پیشگام هستیم و از ۳ هزار کیلومتر مرز مشترک اراضی ملی و مستثنیات بیش از ۶۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی با بنچ مارک علامت گذاری شده است.

اعزام بالگرد برای اطفای حریق هزینه زیادی دارد

سرهنگ محسن مرادی صادق فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران نیز در ادامه با بیان اینکه در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۵ هکتار حریق داشت در ۳۹ فقره وجود داشت، بیان کرد: در حوزه تجهیزات قرارداد با بخش خصوصی بسته شده و بسیاری از تجهیزات دریافت و توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع وجود دارد، افزود: برای اطفای حریق هر اعزام بالگرد هزینه گزافی دارد که تامین آن بر عهده سازمان و اداره کل است.

فرمانده یگان حفاظت با بیان اینکه در حوزه اجرای احکام قضایی و ماده ۵۵ در ۳۷۹ فقره ۱۱۷ هکتار آزادسازی شد عنوان کرد: با افزایش ۲ درصدی ۱۹۱ مترمکعب در حوزه چوب الات کشفیات داشتیم.

وی افزود: محصولات فرعی از جمله خاک برگ خاک جنگلی و غیره مجموعه ۵۲ هزار ۱۴۲ کیلوگرم در ۵۲ فقره کشف شد.

مرادی صادق در ادامه با اشاره به افزایش ۱۴۳ درصدی قاچاق ذغال در غرب مازندران خاطر نشان کرد: برخی افراد سودجو با توجه به شرایط بد اقتصادی جهت امرار معاش اقدام به قاچاق ذغال بدون مجوز داشتند که در این حوزه ۱۱۱ فقره ۶۰۷ استر کشف و همچنین ۵۳۹ درخت و ۶۲۹ درخچه در ۹۱ فقره قطع شد.

فرمانده یگان حفاظت غرب مازندران به ۲۲۲ مورد بازدید اشاره و بیان کرد: در حوزه تخلفات منابع طبیعی ۳۵۰ فرد دستگیر و ۲۰۷ خودرو توقیف شد.

وی در ادامه به ۶۵ فقره چرای غیرمجاز دام در حوزه عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در طول ۱۱ ماه ۳۱ هزار ۴۹۱ اکیپ گشت داشتیم.

انتهای پیام/۸۶۰۶۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران آزادسازی سواحل رفع تصرف قاچاق چوب غرب مازندران منابع طبیعی یگان حفاظت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۸۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود بیات، مجری طرح پژوهشی «تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه توریسم و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» در دانشگاه تهران گفت: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و اکولوژیکی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و گفت: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است.

این محقق حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود.

وی ادامه داد: هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیاء جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش اکوتوریسم بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و تیپ خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

وی تأکید کرد: اهداف این طرح بلند مدت و نیازمند اعتبار زیادی بوده و لازم است از طریق ارگان‌های مرتبط، اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کند.

این محقق در پایان اضافه کرد: نبود بودجه، هزینه زیاد انجام مأموریت در مناطق محروم، گرمای بیش از حد هوا، فعالیت‌های تحقیقاتی از جمله داده‌برداری خام را دشوار کرده بود؛ با این وجود توانستم این طرح را به نتیجه مطلوب برسانم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • خبر ویژه در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟