Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پیام جوادیان امروز در نشست خبری پنجمین پویش «درخت دوستی بنشانیم» که در آستانه روز درختکاری در قم برگزار شد، با اشاره به توسعه فضای سبز استان قم با وجود محدودیت منابع آبی و اقلیم خشک آن اظهار کرد: شهر مقدس قم، شهر اهل‌بیت(ع) است و باید سرسبز و دارای سیمای زیبا و منظر مطلوبی باشد، هرچند برخی با وجود پروژه قم‌ستیزی مقابل توسعه فضای سبز قم به بهانه اقلیم خشک و محدودیت آب ایستاده‌اند اما امروز شهر قم جزو استان‌های سبز کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرچند عده‌ای نمی خواهند قم پیشرفت کند اما با وجود همه مشکلات ما در زمینه توسعه فضای سبز شهری جلو رفتیم و معتقد هستیم زائران این شهر در کنار زیارت باید بتوانند از اماکن تفریحی و گردشگری هم بهره‌مند شوند؛ شاید برای بسیاری سئوال باشد که چقدر برای توسعه فضای سبز قم آب شرب هزینه و هدر می‌رود اما قم در زمینه استفاده از پساب‌ها برای فضای سبز شهری، در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

*ادغام سازمان پارک‌ها و فضای سبز با زیباسازی شهرداری

مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به ادغام سازمان پارک‌ها و فضای سبز با سازمان زیباسازی شهرداری گفت: در بسیاری از کلان‌شهرهای کشور این دو سازمان ادغام و به سازمان سیما و منظر تغییر نام داده‌اند، اساسنامه هر دو سازمان تلفیق و نهایت تا اردیبهشت سال 1401 سازمان جدید سیما و منظر تشکیل می‌شود.

جوادیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای زیباسازی شهر قم افزود: از 25 اسفندماه 1400 تا 15 فروردین‌ماه 1401 در امر نورپردازی و نصب المان‌های نوری پروژه‌های متفاوتی در شهر به نمایش گذاشته می‌شود، برای بلوار پیامبر اعظم(ص) نورپردازی وِیژه‌ای با 5.7 کیلومتر پیش‌بینی کرده‌ایم و قرار است ۱۰ سردیس شهدای معروف قم با حضور رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی رونمایی شود.

*17 درصد از آب شرب استان برای توسعه فضای سبز استفاده می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تنها 17 درصد از آب شرب استان برای توسعه فضای سبز شهری در قم استفاده می شود و ما برنامه ریزی کردیم که این مصرف را به حداقل ممکن برسانیم و بر اساس تفاهم‌نامه میان شهرداری‌ها و وزارت کشور باید آب شرب از آب فضای سبز جدا شود اما هنوز این امر عملیاتی نشده و امید است با تغییرات مدیریتی این امر محقق شود.

وی افزود: حق‌آبه مصوب شهرداری هنوز به ما داده نشده و اکنون بخشی از حق آبه‌ قمرود وارد بوستان جوان شده و بخشی نیز در نهر جمهوری برای آبیاری درختان استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اینکه قم جزو سومین کلانشهر کشور در زمینه فضای سبز شهری است گفت: سرانه فضای سبز از ۱۳.۸ مترمربع در سال ۹۴ به ۲۰.۴۲ مترمربع تا مهرماه سال جاری افزایش‌یافته است و اکنون قم در رده سومین شهر سبز کشور قرار دارد و سالانه به‌صورت متوسط ۳۵۰ هزار مترمربع به سرانه فضای سبز شهری قم افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فضای سبز شهری در قم به بیش از 26 میلیون متر مربع رسیده است، عنوان کرد: توزیع فضای سبز استان قم متعادل و متوازن نیست و در مناطقی با محدودیت فضای سبز روبرو هستیم و مهم‌ترین دلیل آن هم ثابت ماندن کاربری‌ها و طرح تفصیلی است که با اداره‌کل املاک شهرداری هماهنگ‌هایی انجام شده است تا با تغییر کاربری‌هایی سرانه فضای سبز در همه مناطق توسعه یابد.

جوادیان عنوان کرد: با توجه به بودجه‌ای که شهرداری‌ها دارند تملیک یک امر دشواری است و در برخی مناطق شهری مانند منطقه چهار و پردیسان و همچنین منطقه یک سرانه استانداردی وجود دارد اما امیدواریم در آینده با تملک بیشتر، عدالت در فضای سبز شهری محقق شود.

وی به درختان حاشیه معابر استان اشاره و بیان کرد: در طول 6 سال گذشته حدود 530 هزار متر در طول معابر فضای سبز ایجاد شده است و در قالب نهضت سبز 90 درصد خیابان‌های قم سبز شدند تا در جذب آلاینده‌ها و تامین اکسیژن لازم شهر نقش داشته باشند.

*کش و قوس‌های ادامه‌دار برای حفظ باغ سالاریه قم

 مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در ادامه در پاسخ به سئوال در ارتباط با باغ سالاریه و آینده آن اظهار کرد: همچنان تاکید داریم که باید باغات و عرصه سبز آن حفظ شود اما با همه هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، مجموع باغ سالاریه 40 هزار مترمربع است و تحت مالکیت دانشگاه امام صادق(ع) است.

وی در ادامه افزود: در نظر داریم معادل این باغ را به مالک آن که دانشگاه امام صادق (ع) است زمین بدهیم اما آن‌ها اصرار دارند در این مکان تغییر کاربری‌ صورت پذیرد درحالی‌که کمیسیون ماده 5 و هیچ نهادی در استان مجوز تغییر کاربری و احداث مجتمع را به آن‌ها نداده است.

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرعامل سازمان پارک ها پارک های شهر قم فضای سبز شهر قم فضای سبز شهرداری قم پیام جوادیان باغ سالاریه قم دانشگاه امام صادق پارک ها و فضای سبز شهرداری قم سازمان پارک ها و فضای سبز توسعه فضای سبز فضای سبز شهری باغ سالاریه آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۹۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود

به نقل از شهرداری قم، باتوجه به گستردگی جغرافیایی و وجود شهرک‌های مسکونی به شکل پراکنده در منطقه پردیسان، کمبود مراکز خدماتی به‌عنوان یکی از نیاز‌های اساسی ساکنین، بیشتر احساس می‌شود که با راه‌اندازی مجتمع نانوایی به متراژ ۱۸۰ مترمربع در بازار همشهری ۱۷ واقع شاهد کاهش این کمبود خواهیم بود.

سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم، با ایجاد تسهیلات لازم و ساخت فضای مناسب در امر تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی، در راستای اهداف سازمان خدمات ارزنده‌ای را به شهروندان ارائه، و با همکاری شهرداری‌های مناطق در قبال تحویل زمین، ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم را با جدیت پیگیری و شهرداری را در راستای شهری سالم یاری می‌نماید.

شایان‌ذکر است، سازمان میادین در راستای امر ساماندهی، نیازمند دریافت زمین مناسب جهت توسعه خدمات‌رسانی مؤثر و مطلوب است، تا زمینه فعالیت در سازمان گسترده‌تر و خدمات شایسته‌ای را به شهروندان ارائه و رضایت‌مندی عموم را جلب نماید. در نهایت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان در سطح شهر، باعث جذب سرمایه، ساماندهی مشاغل مختلف و کسب درآمد پایدار می‌گردد و از سفر‌های غیرضروری درون‌شهری کاسته، که این امر باعث کاهش ترافیک و مصرف انرژی خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • سرلشکر باقری: وضعیت منطقه قبل و بعد از «وعده صادق» تغییر کرده است
  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  •  از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز