Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@13:26:21 GMT

ماجرای سگ‌های بلاصاحب فردیس

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۱۷۴۷

ماجرای سگ‌های بلاصاحب فردیس

تناقض دو تفکر حاکم در خصوص حمایت از حیوانات و کنترل جمعیت آنها به‌ویژه در خصوص سگ‌های بلاصاحب، کار شهرداری‌ها را دشوارتر کرده است. مردم در حوالی خانه‌هایشان و گوشه و کنار شهر به سگ‌ها غذا می‌دهند و از طرفی از شهرداری می‌خواهند سگ‌ها را جمع‌آوری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فردیس، شهری نیم میلیون نفری بیخ گوش پایتخت است که در برخی ساعات شبانه‌روز در کوره ترافیک می‌سوزد؛ در این بین سگ‌های بلاصاحب با جثه‌ای عظیم به صورت گله‌ای تردد می‌کنند و علاوه بر تشدید ترافیک و گاه تصادفات رانندگی، موجب وحشت و نارضایتی شهروندان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیستگاه این سگ‌ها شهر است که نه تنها موجب ایجاد بیماری‌های متعدد می‌شود بلکه ترس را در دل شهروندان می‌اندازند.

مردم فردیس در مجامع و رسانه‌های مختلف از کثرت جمعیت سگ‌های بلاصاحب، امنیت شهروندان و حتی کم‌کاری شهرداری فردیس برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب گلایه دارند و بارها خواستار جمع‌آوری این سگ‌ها از سطح شهر شده‌اند؛ طی روزهای گذشته ویدئویی از لاشه سه قلاده سگ در حوالی نیروگاه فردیس در فضای مجازی منتشر شد، در این ویدئو فردی با فریادهای پی‌درپی مردم و مسئولان را برای دیدن این صحنه دعوت و شهرداری را متهم به کشتن سگ‌های بلاصاحب با دارت سمی در منطقه‌ای غیر مسکونی می‌کند.

به گفته عوامل شهرداری، شهرداری‌ها باید برای زنده‌گیری و عقیم‌سازی هر قلاده سگ بلاصاحب هزینه‌ای گزاف بپردازند، به علاوه برخی شهروندان و حامیان حیوانات از جمع‌آوری سگ‌ها جلوگیری می‌کنند و شهرداری مجبور است زنده‌گیری سگ‌ها را با اخذ حکم دادستانی انجام دهد.

زنده‌گیری؛ رویکرد شهرداری فردیس برای سگ‌های بلاصاحب

حسین روستایی، معاون خدمات شهری شهرداری فردیس ویدئوی منتشر شده و مسموم کردن سگ‌های بلاصاحب توسط عوامل شهرداری فردیس را تکذیب می‌کند و می‌گوید: رویکرد شهرداری فردیس در خصوص سگ‌های بلاصاحب، زنده‌گیری و عقیم‌سازی است و هرگز در خصوص کشتن آنها اقدامی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه جمعیت سگ‌های بلاصاحب فردیس به بیش از چهار هزار قلاده می‌رسد، افزود: زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در فردیس از ابتدای بهمن ماه با قرارداد پیمانکاری به صورت روزانه و با اولویت گزارش‌های مردمی سامانه ۱۳۷ شهرداری فردیس، در حال انجام است و تاکنون حدود ۶۰۰ قلاده سگ زنده‌گیری، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی شده است که هزینه این فرآیند به ازای هر قلاده سگ برای شهرداری فردیس حدود دو میلیون تومان است.

معاون خدمات شهری شهرداری فردیس خاطرنشان می‌کند: با توجه به اعتراض شهروندان و مشکلاتی که از حضور سگ‌ها در محلات مختلف شهر فردیس به سامانه ۱۳۷ گزارش می‌شود؛ شهرداری نسبت به زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب اقدام می‌کند.

روستایی تصریح می‌کند: ممکن است برخی شهروندان برای کنترل جمعیت سگ‌ها و جلوگیری از حضور آنها در سطح شهر، خودسرانه اقدام به مسموم کردن آنها با غذای مسموم کنند، البته شهرداری برای زنده‌گیری سگ‌ها، دارت‌های بیهوشی در اختیار دارد اما هرگز اقدامی برای مسموم کردن آنها نکرده است.

وی تاکید می‌کند: مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب شهرداری فردیس فعال است و آماده پذیرش شهروندان و اصحاب رسانه برای بازدید از این مرکز است.

لزوم کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب

اگرچه کشتن حیوانات و حیوان‌آزاری، حتی در خصوص حیوانات درنده، اذهان عمومی را جریحه‌دار می‌کند اما از طرفی ازدیاد جمعیت حیواناتی نظیر سگ‌ها می‌تواند تهدیدی برای تنوع زیستی باشد.

فردین حکیمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در این خصوص می‌گوید: وجود سگ‌ها در مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش آثار جبران‌ناپذیری به لحاظ ایجاد استرس، کاهش میزان زادآوری و جابه‌جایی‌های اجباری گونه‌های جانوری داشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: کثرت سگ‌های بلاصاحب در زیستگاه‌های حیات وحش به یکی از بزرگترین تهدیدها برای تنوع زیستی کشور و استان البرز تبدیل شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز انتقال برخی بیماری‌های مشترک ویروسی و مسری میان گوشتخواران حیات‌وحش را عامل تأثیرگذاری بر تهدید امنیت زیستی سایر جانوران می‌داند و می‌افزاید: تغییر ژنتیک برخی جانوران که متأثر از وجود سگ‌ها در محدوده حیات وحش و آمیزش میان سگ‌ها و گرگ‌ها است؛ مصداق این موضوع است که حاصل آن ایجاد گونه خطرناک گرگاس‌ها برای انسان است.

حکیمی، سگ‌های بلاصاحب را یک رقیب غذایی ناخواسته در زیستگاه‌های حیات‌وحش می‌داند تاکید می‌کند: سگ‌ها امنیت غذایی بسیاری از گونه‌های مهم و در معرض خطر انقراض از جمله یوزپلنگ ایرانی را به خطر می‌اندازند و شهرداری‌ها به عنوان متولی جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در محیط شهری باید برای مدیریت جمعیت این سگ‌ها فکری بکند؛ سازمان همیاری‌های شهرداری باید در این خصوص دستورالعملی تدوین و به شهرداری‌ها ابلاغ کند.

تناقض دو تفکر در مورد سگ‌های بلاصاحب

تناقض دو تفکر حاکم در خصوص حمایت از حیوانات و کنترل جمعیت آنها به‌ویژه در خصوص سگ‌های بلاصاحب، کار شهرداری‌ها را دشوارتر کرده است. مردم در حوالی خانه‌هایشان و گوشه و کنار شهر به سگ‌ها غذا می‌دهند و از طرفی از شهرداری می‌خواهند سگ‌ها را جمع‌آوری کند.

جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در فردیس که شهری بدون حریم مرزی با شهرهای همجوار است، دشوار است. برخی‌ها شهرداری‌های اطراف سگ‌های زنده‌گیری شده را در پهنه‌های باز اطراف شهر رها می‌کنند که موجب شده جمعیت سگ‌ها در شهر فردیس بیشتر شود، به طوری که جمعیت سگ‌ها در مناطق جنوبی فردیس مثل شهرک ناز و شهرک سپاه از هفت تا هشت گله فراتر می‌رود و مردم به ویژه زنان و کودکان را برای تردد در معابر به وحشت می‌اندازد.

بارها جلساتی در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب با حضور شهرهای همجوار و شهرداری‌های شهرهای استان تهران در استانداری البرز تشکیل شده اما نتایج مثبتی نداشته است. باید دید این بار قرار است مسئولان مربوطه این موضوع را چگونه مدیریت کنند!؟

کد خبر 559692

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداری کرج شهرداری فردیس جمع آوری سگهای بلاصاحب مدیریت شهری عقیم سازی مدیران شهری شهرستان فردیس خدمات شهری شهرداری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جمع آوری سگ های بلاصاحب سگ های بلاصاحب زنده گیری سگ ها جمع آوری سگ ها شهرداری فردیس کنترل جمعیت جمعیت سگ ها شهرداری ها قلاده سگ حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله دوم انتخابات در البرز به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود

رمضانی در همایش عوامل اجرایی مرحله دوم انتخابات در استان البرز گفت: تعداد حوزه‌ها در شهرستان کرج، فردیس و اشتهارد و نیز بخش پلنگ آباد، مشکین دشت و آسارا تا کنون بر اساس آنچه که هیأت‌های اجرایی و نظارت بنا بر تشخیص تعیین کرده‌اند ۸۷۶ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات تصویب و تعیین شده است که ۶۶۹ شعبه متعلق به کرج و ۱۵۹ فردیس و هشت شعبه اشتهارد است.
 
او با بیان اینکه در این مرحله هم از آمادگی کامل برخوردار هستیم، گفت: عوامل اجرایی آموزش‌های لازم را کسب کنند و همچنان آموزش‌های لازم را خواهند دید. همچنین عوامل اجرایی سر صندوق‌های رأی هم آماده برگزاری انتخابات با شور و نشاط هستند.
 
رمضانی گفت: مدت مجاز تبلیغات هفت روز از ۱۳ اردیبهشت تا ۲۰ اردیبهشت است و نامزد‌های انتخاباتی تبلیغات خود را در این یک هفته انجام دهند و روز جمعه ۲۱ اردیبهشت مرحله دوم انتخابات استان همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
رییس حوزه انتخابی کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات استان به صورت نیمه الکترونیکی برگزار خواهد شد افزود: افرادی که قبلاً در حوزه انتخابیه کرج رأی داده‌اند می‌توانند مجددا در این دوره از انتخابات شرکت کنند. افرادی که هیچ رأیی نداده‌اند در سراسر کشور می‌توانند رأی دهند. مدارکی که برای اخذ رأی نیاز است کارت ملی یا شناسنامه یا کارت پایان خدمت یا گذرنامه است.
 
او گفت: برگزاری محله محور انتخابات در ۱۴ حوزه در دور اول باعث شد تا کمترین مشکل و نقص را در روز انتخابات داشته باشیم و با تلاش‌های صورت گرفته برخی نواقص به ویژه در راه اندازی شعب و آماده سازی دستگاه‌های احراز هویت برطرف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • زاکانی و مجموعه‌اش هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد | فیلم
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج - قزوین
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • مرحله دوم انتخابات در البرز به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد