Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدباقر بی‌پروا همزمان با روز درختکاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به وجود ۳۰ نهالستان دارای مجوز تولید نهال در استان اظهار کرد: میزان تولید نهال سالم و استاندارد امسال بیش از ۲ میلیون اصله از ارقام مختلف دانه‌دار و هسته‌دار، میوه خشک و گونه‌های مختلف نشای گیاهان داروئی... می‌باشد که این نهالستان‌ها زیر نظر کمیته فنی نهال استان مرکب از کارشناسان سازمان و مرکز تحقیقات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های مدیریت باغبانی در جهت توسعه باغات متراکم و یکدست و استقبال باغداران استان، پایه‌های رویشی و کشت بافتی همانندانواع پایه‌های مالینگ برای سیب، گزیلا برای گیلاس و پیرودوارف برای گلابی و پایه‌های جی اف و جی ان برای هلو و شلیل در دستور کار قرار گرفته و امروزه در سطح انبوه در استان تولید می‌گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، ادامه داد: این مدیریت همچنین جهت کاهش میزان خسارات ناشی از وجود ارقام بی‌کیفیت، اقدام به توسعه کشت ارقام پیوندی پربار، دیرگل و مقاوم به سرما وکم نیاز به آب در برخی ارقام همانند گردو، بادام، پسته، گیاهان داروئی در نهالستان‌ها و باغات استان نموده است و در راستای افزایش کمی و کیفی و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، نهالستان و نهال کار نمونه کشوری از استان آذربایجان‌شرقی برگزیده شده است.

بی‌پروا به متقاضیان احداث باغات در سال‌جاری توصیه نمود باتوجه به اینکه در احداث باغات انتخاب نوع گونه و رقم بسیار دارای اهمیت بوده و  نوعی ضمانت برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی می‌گردد، کشاورزان نسبت به تامین نهال دارای شناسه موردنیاز از نهالستان‌های دارای مجوز اقدام و از خرید نهال‌های فله‌ای فاقد شناسه از مراکز غیرقانونی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه احداث باغات مدرن و متراکم، تولید نهال به‌صورت کشت بافتی، ایجاد مزارع تولید نشاء گیاهان دارویی و حذف و جایگزینی باغات در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با در نظر گرفتن و رعایت الگوی کشت از اهداف اصلی مدیریت باغبانی در ارتباط با بحث نهال در استان می‌باشد، اذعان داشت: کارشناسان باغبانی در تمامی مراکز جهاد کشاورزی آماده همکاری در ارائه خدمات فنی کشت، داشت و برداشت بوده و متقاضیان دارای شرایط در این راستا می‌توانند ضمن بهره‌مندی از این خدمات از برخی تسهیلات همانند نهال یارانه‌دار و برخی موافقت‌نامه‌های باغی بهره‌مند گردند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس تبریز دریاچه ارومیه گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس  جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت:  در راستای اصلاح و ترویج الگوی کشت در باغات استان ، بیش از ۱۵ هکتار درختچه گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه کاشته شده است.

  خسرو شهبازی در بازدید از باغات گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه ، افزود: با توجه به نیاز آبی گل محمدی ( حداکثر چهار هزار مترمکعب در  هکتار) و نیز بسیار مقاوم بودن به شرایط کم آبی و مدیریت بهینه و صرفه جویی در آب کشاورزی همچنین مقاومت بالای آن به سرما و نیز  کم توقع بودن آن نسبت به حاصلخیزی خاک  کاشت درختچه های گل محمدی در اراضی شیب‌دار این منطقه پیشنهاد می شود.

وی اضافه کرد: کاشت ارقام مرغوب گل محمدی از لحاظ استخراج روغن گل محمدی ( اسانس) و گلاب گیری ، کاشت صحیح این باغات ، استفاده مناسب از کود های پایه و حیوانی ، استفاده از نوار تیپ ، و رعایت اصول صحیح کاشت جهت رسیدن به محصول مرغوب و بازدهی اقتصادی بسیار مهم است.

شهبازی ادامه داد: باغداران منطقه به دلیل عدم آشنایی با این محصول باغی و مزایای آن چندان راغب به کاشت این محصول نبوده و بایستی اقدامات ترویجی و آموزشی برای باغداران انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جهت آموزش، اقدام به  کاشت صحیح و اصولی چند نهال گل محمدی در دهستان مرگور کردند.

 

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • کاشت بیش از ۶۵۰ اصله نهال در ورودی شهر بوشهر
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • واریز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دهیاریهای آذربایجان شرقی
  • اردیبهشت تماشایی در باغ‌های سیب مراغه