Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@23:49:12 GMT

رشد اجاره بها در بوکان؛ زیر سایه عدم نظارت

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۲۰۸۰

رشد اجاره بها در بوکان؛ زیر سایه عدم نظارت

در این روزها که وضعیت اقتصادی جامعه خراب است و قانونی نیز در حمایت از اجاره نشین ها وجود ندارد دیگر حال خوش نشینان خوب نیست چرا که اجاره‌ها تب کرده و مردم دیگر توان پرداخت سرسام آور اجاره ها را ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، از دیرباز و با شروع اجاره نشینی در سطح شهرها می‌گفتند اجاره نشینی و خوش نشینی، اما این روز‌ها دیگر اثر از این تکه کلام عامیانه نیست زیرا اگر پای درد و دل مستاجران بنشینی به خوبی به وضعیت اسف ناک اجاره بها مسکن و مغازه ها در سطح شهر پی خواهی برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نزدیک شدن به پایان سال و بر اساس یک رویه قدیمی در شهر بوکان بسیاری از قراردادهای میان مالک و مستاجر به پایان خود نزدیک می شود و همین مهم بلای جان بی خانه‌ها شده آن‌ها که سقفی بالای سرشان نیست باید در به در به این بنگاه و آن بنگاه باشند و به دنبال یافتن یک خانه مناسب همه جا را زیر پا بگذارند و آن که در خانه اجاره‌ای ساکن است درگیر دغدغه‌های تامین اجاره گرانی بالارفتن نرخ‌های خوش نشینی است.

بی تردید شاید چند سال پیش هیچ کسی فکر نمی کرد روزی از راه برسد که اجاره نشین‌ها نه به دلیل نبود خانه بلکه به علت اجاره سرسام آور اجاره ها خانه به دوش شوند و با نزدیک شدن فصل بهار و عید نوروز لرزه بر تنشان بیافتد.

با نگاهی به وضعیت فعلی اجاره بهای مسکن و مغازه در بوکان و بازدیدی از سایت های اینترنتی این موضوع به خوبی می توان افزایش تا چهارصد درصدی اجاره ها را در سطح شهر نسبت به سال گذشته دید.

این مهم در حالی اتفاق افتاده که متاسفانه نه اتحادیه و نه بنگاه های مسکن در این موضوع هیچ دخالتی نداشته و بسیاری از بنگاه داران مسکن از نوشتن قولنامه های فضایی امتناع می کنند.

رشد چند برابری اجاره بها در بوکان

در همین رابطه ریس اتاق اصناف بوکان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تائید اضافه سرسام آور اجاره بهای خانه و مغازه در بوکان گفت: متاسفانه در این شرایط اسف ناک اقتصادی این وضعیت نیز به مشکلات اصلی شهر بوکان اضافه شده است.

احمد پوری افزود: در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به ایام نوروز و اتمام بسیاری از قراردادهای منازل و مغازه ها شاهد رشدی چند صد برابری نسبت به مدت مشابه در این شهر هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ قانون مدنی در این خصوص وجود ندارد و تنها سال گذشته از سوی دولت و به علت همگیری کرونا قانونی نیم بند تصویب شد که صاحب خانه ها تنها می توانند ۲۵درصد بر کرایه خود اضافه کنند که البته این مهم هیچگاه در سطح شهرستان به صورت کامل به علت های مختلف اجرای نشده و نخواهد شد.

ریس اتاق اصناف بوکان تصریح کرد: اتاق اصناف و اتحادیه مورد نظر همه بنگاه های معاملاتی مسکن را موظف به رعایت قانون ۲۵درصد کرده است و خوشبختانه بنگاه ها همکاری ویژه ای با ما در این زمینه داشته اند.

احمد پوری خاطر نشان کرد: ولی امروز بسیاری از قول نامه ها خارج از بنگاه ها نوشته میشود.

امروزه و بر اساس مشاهدات عینی امروزه بسیاری از قول نامه ها برای فرار از مالیات در مغازه ها و خانه ها نوشته می شود که همین مهم نظارت ها را نیز در این حوزه بسیار با سختی رو به رو کرده است.

بنگاه داران نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارند

یکی از بنگاه داران مسکن در این خصوص گفت: متاسفانه امروز در این شرایط سخت اقتصادی و بی کاری در سطح شهرستان شاهد افزایش سرسام آور اجاره خانه در این شهر هستیم.

ابراهیم سلطانی ادامه داد: متاسفانه بسیاری بر این نظر هستند که این بنگاه داران هستند که باعث ایجاد وضعیت فعلی شدند اما به واقع قشر بنگاه داران هیچ گونه نقشی در وضعیت فعلی اجاره ها ندارند

وی تصریح کرد: امروزه متاسفانه در بنگاه های مسکن هیچ گونه قول نامه اجاره مسکنی نوشته نمی شود زیرا قول نامه ها به علت های مختلف همچون افزایش سرسام آور و فرار از مالیات ها در مکان های غیر از بنگاه ها و به صورت عجغیر قانونی میانی صاحب خانه و مستاجر امضا می شود

سلطانی عنوان کرد: امروز بی تردید بنگاه داران از امضا چنین قولنامه های خودداری می کنند و خواهند کرد

این روز‌ها تلاطم بازار و گرانی قیمت اجناس به ویژه نرخ مسکن، حجم سنگین فشار روحی را به خانوار‌ها سرازیر می‌کند البته بیشترین فشار بر دوش سرپرست خانوار است که در این شرایط سخت اقتصادی باید هزینه بالای اجاره خانه را فراهم کند.

صاحبان منازل آگهی اجاره را در فضای مجازی منتشر می‌کنند

در همین رابطه یکی از مستأجران نیز که در بنگاه ها به دنبال خانه ای با قیمت مناسب جهت اجاره می گشت به خبرنگار ما کفت؛ متاسفانه اکنون صاحب خانه ها به جای سپردن منزل خود برای اجاره به بنگاه ها آن را با قیمت های فضای در فضای مجازی قرار می دهند

سامان می افزاید: متاسفانه متاسفانه با نگاهی به وضعیت فعلی اجاره بهای خانه در بوکان باید بسیاری از مستأجران در سال جدید و با اتمام قرار داد فعلی چادر نشین باشند

وی تصریح کرد: حتی در حاشیه های شهر و روستاهای اطراف نیز شاهد افزایش غیر متعارف اجاره بها هستیم و هیچ گونه نظارت و قانونی نیز در این خصوص وجود ندارد.

این مستاجر می افزاید: مگر می شود قانونی برای یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی در جامعه نباشد؟؟ پس مدیران و مسئولان که البته همه خود صاحب خانه و دارای مستاجر هم هستند چکار می کنند

بی تردید وضعیت فعلی اجاره مسکن و مغازه در بوکان به یکی از چالش های اساسی حوزه مدیریت شهرستان تبدیل شده و برای برون رفت از این وضعیت باید برنامه ای مدون بر همکاری کارشناسان حوزه های مختلف تدوین و اجرا کرد

همچنین مدیران شهرستانی باید به جد با همکاری نماینده مردم در مجلط پیگیر تصویب قانونی کلی باشند تا به قولی نه سیخ بسوزد نه کباب

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وضعیت فعلی اجاره سرسام آور اجاره بنگاه داران سطح شهر صاحب خانه اجاره ها بنگاه ها قول نامه نامه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد

مولایی، کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  راه اندازی سامانه خودنویس نقش موثری در کاهش حق الزحمه های نجومی و تخلفات  مشاوران املاک کشور دارد گفت:  راه اندازی این سامانه  باعث شد بسیاری از متقاضیان و مستاجران که پیش از این درگیر  تخلفات ومشکلات مشاوران املاک بودند دیگر مشکلی نداشته باشند و همین امر خود باعث شد که بازار اجاره مسکن آرام تر شود.

وی اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته که این سامانه راه اندازی شده و مشاوران املاک از طریق این سامانه اقدام به ثبت قرارداد می کنند شاهد آن هستیم که این بازار بسیار آرام تر شده است.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: با اجرایی شدن این سامانه بخش عمده ای از حق الزحمه های نجومی و زیرمیزی های که وجود داشت برطرف و مدت زمان انعقاد  قرار داد کاهش یافته است.

او گفت: با اجرایی شدن این سامانه به نظر می رسد که تابستان بسیار آرامی پیش روی مستاجران باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • اجاره خانه در رباط کریم چند؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید/ رقم‌های اجاره در پرند چه تغییری کرد؟
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود