Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته یک منبع مطلع، مقام‌های ارشد آمریکایی شنبه برای دیدار با دولت نیکولاس مادورو به ونزوئلا سفر کرده‌اند و این نکته را بررسی می‌کنند که در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، آیا کاراکاس آماده است تا از روابط نزدیکش با پوتین دست بکشد یا خیر.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان قطع روابط دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا که با کمپینی از تحریم‌ها و فشار دیپلماتیک آمریکایی‌ها همراه بود تا نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و متحد قدیمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را از قدرت برکنار کند، این عالی رتبه‌ترین سفر مقامات واشنگتن به کاراکاس محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله نظامی آن به اوکراین را "جنایت علیه مردم روسیه و دیوانگی" توصیف کرده بود.

او گفت: ببینید آنها [غربی‌ها] با روسیه چه می‌کنند. این جنایت علیه مردم روسیه و جنگ اقتصادی است. آنها [روسیه] از سیستم سوئیفت کنار گذاشته شده‌اند، حریم هوایی آنها بسته است، همه روابط تجاری به حالت تعلیق درآمده و دسترسی به دلار آمریکا ممنوع است. کاری که [غرب] با روسیه انجام می‌دهد، جنون است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین خواستار توقف استفاده از دلار در سیستم‌های مالی و تجاری شد، زیرا "این ارز در جنگ‌های اقتصادی استفاده می‌شود."

افراد مطلع همچنین به روزنامه نیویوریک تایمز گفتند، هیاتی شامل مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات متحده و کاخ سفید به کاراکاس رفته‌اند تا با دولت نیکولاس مادورو دیدار کنند. مشخص نیست که این هیات تا چه زمانی در ونزوئلا می‌ماند یا با چه کسانی دیدار خواهد داشت.

این سفر هیات دولت واشنگتن به این کشور آمریکای لاتین در حالی صورت گرفته که ونزوئلا و چند کشور دیگر در این منطقه شامل نیکاراگوئه و کوبا به عنوان متحد روسیه در روزهای گذشته به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای ممتنع داده یا اصلا رای ندادند.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین به این مساله اشاره کرده که این اقدامات از سوی کشورهای ذکر شده احتمالا به این دلیل بوده که آنها شاید خودشان را از حمله روسیه به اوکراین دور نگه داشته و از این اقدامات فاصله گرفته‌اند.

در یازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در گزارش روزانه ارتش اوکراین از اوضاع جنگ که امروز (یکشنبه) منتشر شد آمده است، نیروهای روسیه همچنان بر کی‌یف متمرکز بوده و همزمان به حملات خود علیه خارکیف و میکولایف ادامه می‌دهند. این بیانیه همچنین از ادامه تلاش روسیه برای ایجاد یک معبر زمینی با شبه جزیره کریمه خبر داد.

در همین حال مادورو می‌گوید که برای از سرگیری تجارت نفت با ایالات متحده آماده است و این اظهارنظر در حالی مطرح شده که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در حال بررسی کاهش واردات نفت روسیه است.

نیویورک تایمز همچنین نوشت، این سفر از سوی هیات دولت واشنگتن عالی رتبه‌ترین نشست بین دو کشور در طول سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

پس از آنکه مادورو در انتخابات ۲۰۱۹ بار دیگر جای پای خود را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا محکم کرد و این پیروزی از سوی خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون کاراکاس و چند کشور غربی از جمله دولت واشنگتن "متقلبانه" نامیده شد، دو کشور تمامی روابط دیپلماتیک خود را در همان سال متوقف کردند.

در آن زمان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دولت مادورو وضع کرد و این مساله باعث شد تا ونزوئلا به سمت چین، ایران و روسیه متمایل شود تا از آنها کمک‌های اقتصادی و سیاسی بطلبد. کمپانی‌های انرژی روسیه و بانک‌های این کشور از آن زمان نقش اصلی در صادرات نفت ونزوئلا ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نیکولاس مادورو ولادیمیر پوتین حمله روسيه به اوكراين تنش در مرز اوکراین و روسیه حمله روسیه به اوکراین رئیس جمهوری ونزوئلا ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل

یک مقام امنیتی نیجر روز جمعه گفت نظامیان آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در پایگاهی که نیروهای ایالات متحده در آن قرار دارند، آمادگی رزمی خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آن‌ها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

یک مقام نیجر در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در این پایگاه آمادگی رزم خود را افزایش داده‌اند.

وی عنوان کرد که نیروهای آمریکایی با کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله در پایگاه حرکت می‌کنند و به شدت نگران هستند.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتا در این کشور واقع در منطقه ساحل آفریقا، حاکمان جدید آن به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • تحلیلگر سابق سیا: غرب نفوذ پوتین را دست کم می‌گیرد