Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش، ۲۰۰۰ تن برنج آلوده به سم «آفلاتوکسین» توسط اداره کل غله خراسان رضوی به «شرکت شیمایی اصفهان» تحویل داده شد که این نگرانی را مبنی بر اینکه آیا این شرکت قابلیت از بین بردن این سم را در محصول پایانی خود دارد یا خیر، به‌وجود آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، بر اساس اظهارات یک منبع آگاه، چندی پیش، ۲۰۰۰ تن برنج آلوده به سم «آفلاتوکسین» توسط اداره کل غله خراسان رضوی به «شرکت شیمایی اصفهان» جهت تولید الکل تحویل داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل حساست بالای این موضوع و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم صبح توس، صحت این خبر را از مسئولان امر پیگیری کرد که نتیجه آن را در ادامه می‌خوانید.

بلوچی، مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس ضمن تایید خبر توزیع ۲۰۰۰ تن برنج آلوده به سم آفلاتوکسین به «شرکت شیمایی اصفهان» جهت تولید الکل، اظهار کرد: این ۲۰۰۰ تن برنج آلوده بر اساس مجوزهای اخذ شده کاملاً به صنعت اختصاص یافت که این مقدار چندی پیش تحویل صنف و صنعت شد.

وی افزود: این برنج‌های آلوده تنها مجوز استفاده در صنایعی مانند تهیه الکل را داشته که تاثیری در محصول پایانی آن‌ها نداشته باشد.

۱۵تن برنج آلوده دیگر در انبار اداره کل غله خراسان رضوی موجود است

بلوچی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵تن برنج آلوده دیگر در انبار اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی موجود است که در صورت گرفتن مجوزهای لازم جهت استفاده در صنف و صنعت توزیع می شود و در غیر این صورت این ۱۵ تن برنج امحا خواهد شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، گفت: این برنج‌های آلوده از نوع برنج اروگوئه بوده و زمان طولانی در انبارهای باقی مانده بود که بر اساس آزمایش های انجام شده مجوز توزیع آن در بازار صادر نشد و تنها توانست مجوز توزیع در صنف و صنعت را کسب کند.

مردم نگرانی درخصوص برنج‌های تنظیم بازار نداشته باشند

وی در پایان خاطر نشان شد: تمامی برنج‌های وادراتی تنظیم بازار که توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در بازار توزیع می‌شوند در ابتدای ورود به استان و در زمان توزیع آن کاملا آزمایش می‌شوند و مردم هیچ نگرانی در خصوص آلودگی این برنج‌ها نداشته باشند.

جواد کریم‌پور، سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: ما به عنوان اداره استاندارد خراسان رضوی اطلاعی از دادن مجوز به اداره غله جهت فروش برنج‌های آلوده به صنایع نداریم اما در صورتی که این مجوز داده شده باشد، قطعا دستگاه‌های نظارتی و انتظامی بر این موضوع نظارت داشته‌اند که چنین مجوزی را صادر کرده‌اند.

واردات برنج مشمول استانداردهای اجباری است

وی افزود: واردات برنج مشمول استانداردهای اجباری است و در زمان وارد شدن این محصول به کشور آزمایش ها و نمونه‌برداری‌های لازم انجام می‌شود و در صورت داشتن استانداردهای لازم مجوز واردات آن توسط اداره استاندارد صادر می‌شود.

کریم‌پور خاطر نشان شد: این برنج‌های وارداتی در گمرک توانسته‌اند استانداردهای لازم جهت ورود به کشور را کسب کنند اما در خصوص اینکه در داخل کشور برای این نوع برنج چه اتفاقی افتاده یا طریقه نگهداری آن‌ها به چه نحوی بوده که آلوده شدند، اداره کل غله و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند.

محصولاتی که از برنج‌های آلوده به دست می‌آید باید آزمایش شوند

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی تاکید کرد: تولید الکل و اتیلیک نیز شامل استاندارد اجباری است و قطعا محصولات پایانی که از این برنج‌های آلوده به دست می‌آید باید آزمایش شوند از این رو اداره استاندارد و وزارت بهداشت در صورتی که محصول پایانی این صنایع نتوانند استانداردهای لازم را کسب کند، مجوز عرضه آن‌ها را در بازار نخواهند داد.

وی ضمن تقاضا از وزارت بهداشت جهت ورود جدی به این موضوع، گفت: اداره کل استاندارد نظارت کامل و دقیقی بر نحوه ورود برنج‌های وارداتی به کشور دارد و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

تحقیقات صبح توس در این خصوص ادامه دارد زیرا همچنان این سوال وجود دارد که آیا الکل ساخته شده از برنج‌های آلوده به سم آفلاتوکسین توسط شرکت شیمایی اصفهان، عاری از هرگونه سم است؟ و آیا این شرکت قابلیت و فناوری از بین بردن سم آفلاتوکسین را در محصول پایانی خود دارد یا خیر؟

لازم به ذکر است ورود سم آفلاتوکسین به بدن انسان می‌تواند موجب بیماری شود و هیچ موجود زنده‌ای از این سم در امان نیست. این سم می‌توانند نکروز بافتی، سیروز، سرطان کبد  وسرطان معده ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: برنج های آلوده سم آفلاتوکسین محصول پایانی برنج ها آلوده به سم توسط اداره صنف و صنعت صبح توس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

        به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دیدارهای جداگانه خود از اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات افغانستان در آینده نزدیک به ریاست معاونان اقتصادی استانداری های مزبور با ساختاری متفاوت برگزار خواهد شد.   حسن نوری زاده افزود: این توافق حسب مذاکرات صورت گرفته و درخواست بخش خصوصی ۲ کشور در جریان ملاقات با اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.   سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در این دیدارها بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه همکاریهای دو کشور ایران و افغانستان بویژه ضرورت توجه به تکمیل و بهسازی زیرساختهای مرزی و گمرکی تاکید شد.   نوری زاده  ادامه داد: در این دیدارها آمادگی این استان برای حضور در عرصه های کشت فرا سرزمینی، انتقال انرژی، برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت نیروهای ماهر و همکاریهای متقابل علمی در افغانستان بویژه هرات اعلام شد.   او گفت: در همین راستا مقرر شد در آینده نزدیک کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات با ساختار عملیاتی تر و برنامه جامع کاربردی برای شروع اقدامات مهم و اساسی در حوزه های انتقال انرژی و آموزشهای فنی و حرفه ای، رفع موانع مرزی و همکاریهای مشترک برای ایجاد پارک علم و فناوری در هرات برگزار و موضوعات را پیگیری کند.   ضرورت افزایش روابط تجاری بین ایران و ترکمنستان   سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز مشکلات روابط تجاری بین این دو منطقه را بررسی و بر افزایش روابط تجاری و رفع موانع موجود بین دو کشور تاکید کرد.   در این دیدار آخرین وضعیت روابط تجاری این دو کشور بررسی و بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای افزایش مراودات فی مابین تاکید شد، همچنین مقرر گردید همکاری اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با حوزه اقتصادی استانداری خراسان رضوی تقویت شود و برنامه‌ریزی ها به صورت مشترک انجام گیرد.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • ۲۵ اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد