Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به نابودی تقریباً تمامی زیرساختارهای نظامی اوکراین در جریان عملیات ویژه، به دولت دستور داد تا ظرف دو روز فهرستی از کشورهایی که مرتکب اقدامات غیردوستانه علیه این کشور و شهروندان آن شده و روسیه را تحریم کرده‌اند تهیه کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه از نابودی تقریباً کل زیرساختارهای نظامی اوکراین در جریان عملیات ویژه دفاع از دونباس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوتین در نشستی با همسران خدمه پرواز نیروهای هوا-فضای روسیه گفت: «نخستین کاری که نیروی هوایی انجام داد این بود که تمام زیرساختارهای نظامی را نابود کردند. البته هنوز نه همه آنها، بلکه تقریباً تمامی، عمدتاً انبارهایی با مقادیر زیاد سلاح، مهمات، تجهیزات هوایی و سیستم‌های دفاع هوایی. از بین بردن آنها به زمان خاصی نیاز داشت و این کار عملاً تکمیل شده است.»

رئیس جمهوری روسیه تصمیم گسترش عملیات حفاظت از دونباس به خارج از قلمرو مناطق دونتسک و لوهانسک را درست خواند و ابراز اطمینان کرد که ارتش فدراسیون روسیه تمام وظایفی که پیش روی آنها قرار دارد انجام خواهد داد.

ولادیمیر پوتین یادآور شد که استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در خاک اوکراین آینده این کشور را زیر سئوال می برد و روسیه نمی تواند نیات کشور همسایه خود برای دستیابی به موقعیت هسته‌ای را نادیده بگیرد. علاوه بر این، مسکو نمی داند که این به اصطلاح غربی‌ها چگونه با روسیه رفتار خواهد کرد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آمریکا به دنبال جایگزین برای زلنسکی است

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی غربی نوشت که واشنگتن و متحدانش به دنبال یافتن فردی جایگزین برای ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در صورت کشته یا بازداشت شدن او هستند.

شنیده شدن صدای چند انفجار در کی‌یف

صبح امروز یکشنبه رسانه‌‌ها از شنیده شدن چند انفجار در شهر کی‌یف اوکراین خبر دادند.

پوتین دستور داد تا فهرست کشورهای "غیر دوست" روسیه تهیه شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه به دولت دستور داد تا سریعاً فهرستی از کشورهایی که «اقدامات غیردوستانه‌ای» علیه شرکت‌ها و شهروندان روس انجام داده‌اند، تهیه کند.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت فدراسیون روسیه موظف شده ظرف دو روز فهرستی از کشورهای خارجی را که اقدامات غیردوستانه علیه فدراسیون روسیه، اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی روسیه انجام می‌دهند، تعیین کند».

طبق این دستور به ویژه کشورهایی که تحریم‌های علیه روسیه اعمال کرده‌اند، "کشور غیر دوست" درک می شوند. این فرمان همچنین خواستار اتخاذ اقدامات اقتصادی برای اطمینان از ثبات مالی فدراسیون روسیه شده است.

در حال حاضر، فهرست کشورهای غیردوست فدراسیون روسیه شامل جمهوری چک و ایالات متحده است.

پوتین خواستار تسهیل ورود مردم دونتسک، لوهانسک و اوکراین به خاک روسیه شد

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه فرمانی را امضا کرد که ورود اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت از خاک مناطق خودخوانده لوهانسک، دونتسک و اوکراین به خاک فدراسیون روسیه و اقامت و خروج آنها از این کشور را تسهیل میکند.

طبق این دستور، از تاریخ 5 مارس سال 2022 (14 اسفند ماه)، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت از سرزمین های لوهانسک، دونتسک و اوکراین می توانند بدون روادید و تنها با مدرک شناسایی معتبر وارد خاک فدراسیون روسیه شده و این کشور را ترک کنند.

پوتین همچنین به وزارت امور خارجه روسیه دستور داد تا در تعامل با نمایندگی‌های دیپلماتیک و دفاتر کنسولی کشورهای خارجی اطمینان حاصل کند که شهروندان خارجی و افراد بدون تابعیت بتوانند به روسیه بازگردند.

اوکراین در دور دوم گفتگوها قابلیت مذاکره خود را نشان داد

لئونید اسلوتسکی، یکی از اعضای هیئت روسی و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، یادآور شد که طرف اوکراینی در دور دوم مذاکرات با فدراسیون روسیه که روز پنجشنبه برگزار شد، توانایی مذاکره خود را نشان داد. او گفت: آنها می‌دانند که اینجا زندگی مردم مطرح است و این اولویت مشترک ماست. حداقل در جریان مذاکرات اینطور بود.

اسلوتسکی تأیید کرد که دور سوم مذاکرات واقعاً قرار است در روز دوشنبه 7 مارس، 16 اسفند ماه، برگزار شود. این مقام پارلمانی یادآور شد که مذاکره کنندگان از طرف اوکراینی باید اقدامات خود را هم با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و هم با شرکای غربی خود هماهنگ کنند، برای اینکه آنها افراد کاملاً وابسته به غرب هستند. در عین حال همه آنها افرادی کاملاً با تجربه و شرکای خوبی برای مذاکره هستند.

محکومیت تحویل سامانه‌های موشکی غربی به اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه تحویل سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان و سامانه‌های موشکی ضدتانک به اوکراین را محکوم کرد.

به گفته وی، سازمان‌دهندگان این تحویل‌ها نمی‌توانند تهدید فزاینده افتادن این سلاح‌های با دقت بالا به دست عناصر و باندهای تروریستی نه تنها در اوکراین، بلکه در کل اروپا را درک کنند. به عقیده وی، رسیدن این نوع تسلیحات به چرخش سایه و به دست شبکه‌های تروریستی فقط موضوع زمان است. پایتخت‌های غربی به شدت تعدادی از توافقات بین المللی با هدف به حداقل رساندن خطر افتادن تسلیحات پیشرفته به دست عناصر تروریستی و جنایتکار را نادیده می‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با متهم کردن کشورهای غربی به "گسترش" گسترده خطرناک ترین سلاح‌ها در سراسر جهان، از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو خواست که به منظور جلوگیری از خطرات عظیم این اقدام برای غیرنظامیان، «پمپاژ» سهل انگارانه رژیم غیرقابل دوام کی‌یف با جدیدترین سیستم‌های تسلیحاتی را متوقف کنند.

هشدار وزارت خارجه روسیه به کشورهای حوزه دریای بالتیک

به گفته ماریا زاخارووا، وزارت امور خارجه روسیه به جمهوری‌های لیتوانی، لتونی و استونی در خصوص مسئولیت راه اندازی "روان پریشی ضدروسی" هشدار داد. وی یادآور شد که روسیه از مقامات این کشورها خواسته تا اقدامات فوری را برای محافظت از نمایندگی‌های روسیه و کارکنان آنها در خارج از کشور انجام دهند.

انتقاد زاخارووا از سکوت طولانی غرب درباره بحران دونباس

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین برای جامعه جهانی یک شوک بود، زیرا موضوع مناقشه نظامی در دونباس برای سال‌ها در سکوت باقی مانده بود.

زاخارووا توضیح داد:«‌"تقریبا برای همه در جهان، بر اساس این واقعیت که رسانه‌های آنها رویدادهای پیرامون درگیریها در دونباس را نشان نمی دهند، این عملیات واقعاً یک شوک بود. آنها نمی دانستند که در آنجا جنگ بوده، نمی فهمند چرا باید چیزهایی که ندیدند را باور کنند. واکنش کنونی از این جهت است.»

این دیپلمات یادآور که رسانه‌های غربی موضوع بحران در شرق اوکراین را تحریف کرده و منحصراً از کی‌یف رسمی حمایت و کلامی از قربانی شدن مردم منطقه صحبت نکردند.

سرنگونی چهار جنگنده سوخوی ارتش اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه چهار فروند هواپیمای سوخو-27 اوکراینی را در منطقه ژیتومیر سرنگون کردند.

به گفته وی، همچنین روز شنبه یک فروند هواپیمای سوخو-25، 5 ایستگاه رادار، 2 سامانه موشکی ضدهوایی بوک، یک فروند بالگرد میگ-8 و یک هواپیمای بدون سرنشین Bayraktar  منهدم شد.

کوناشینکوف همچنین گفت که ارتش روسیه در یک جبهه گسترده در حال پیشروی است و مناطق مسکونی مالایا تاکماچکا، مارفوپول، رمووکا، نواکارلوکا، اورلینسکویه، والودینو و مالینوفکا تحت کنترل قرار گرفته‌اند.

این مقام نظامی افزود: در مجموع 2 هزار و 119 تأسیسات زیرساختار نظامی اوکراین در جریان این عملیات مورد هدف قرار گرفت.

کنترل پایگاه نظامی ارتش اوکراین در خرسون به دست نیروهای مسلح روسیه افتاد

طبق گزارش روز شنبه وزارت دفاع فدراسیون روسیه، نیروهای مسلح این کشور کنترل پایگاه نظامی ارتش اوکراین در نزدیکی شهر خرسون را به دست گرفتند. نظامیان اوکراینی با عجله مواضع خود را ترک کرد و تجهیزات، سلاح و مهمات را در پایگاه جا گذاشتند.

از جمله غنائم بدست آمده می توان به چند دستگاه تانک اوکراینی، نفربرهای زرهی، خودروهای جنگی پیاده نظام و خودروهای اورال اشاره کرد. در این پایگاه یک انبار مهمات شمل انواع مین، موشک‌های هدایت شونده ضدتانک، خمپاره و گلوله تانک وجود دارد - در مجموع بیش از 4.5 هزار تن مهمات در این پایگاه کشف شده است.

کشته شدن حداقل 26 غیرنظامی در منطقه دونتسک

دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش بس روز شنبه اعلام کرد که حداقل 26 نفر از مردم غیرنظامی ساکن این منطقه در 17 روز اخیر به دلیل گلوله باران نیروهای اوکراینی جان باخته و 121 نفر، از جمله 9 کودک با شدت های متفاوت دیگر زخمی شدند. علاوه بر این، 532 ساختمان مسکونی، 210 تاسیسات زیربنایی عمرانی و 82 خودرو آسیب جدی دیده است.

نیروهای مسلح اوکراین 20 بار طی 24 ساعت گذشته به منطقه دونتسک تیراندازی کردند که در نتیجه 10 نفر زخمی شدند.

دفتر نمایندگی منطقه لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش بس نیز اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین طی روز گذشته هشت بار مناطق مختلف این جمهوری را گلوله باران کردند و چهار منطقه مسکونی زیر آتش قرار گرفتند که در نتیجه گلوله باران دو شهروند مجروح، 23 ساختمان مسکونی، یک خط لوله گاز و یک پست برق فشار قوی آسیب دیدند که بر اثر آن برق 217 منزل مسکونی قطع شده است.

سفیر روسیه تحریم‌های آلمان علیه خط لوله "جریان شمالی-2" را غیرقابل قبول خواند

ویکتور کورونلی، سفیر روسیه در برلین اعلام کرد که تصمیم مقامات آلمان برای مسدود کردن روند صدور گواهینامه خط لوله گاز "جریان شمالی-2" از لحاظ قانون تجارت بین‌المللی، غیرقابل قبول و ناشایست است.

به گفته وی، این یک نمونه مرسوم از استفاده از یک طرح تجاری به عنوان یک سلاح سیاسی علیه روسیه است. این دیپلمات معتقد است که این تصمیم صدمات جبران ناپذیری به روابط روسیه و آلمان وارد کرده و مسئولیت این وضعیت کاملاً بر عهده طرف آلمانی است.

وی همچنین یادآور شد که تعطیلی خط لوله "جریان شمالی-2" منجر به افزایش سریع قیمت گاز در بازار اروپا خواهد شد. قیمت گاز در اروپا روز جمعه به حداکثر تاریخی خود رسید و از مرز 2400 دلار در هر هزار متر مکعب عبور کرد.

توضیح سفیر روسیه درباره درخواست کمک اتباع روس ساکن انگلیس

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن گفت که هنوز درخواست‌های کمی از سوی شهروندان روسیه ساکن انگلستان برای کمک به سفارت روسیه رسیده است. وی افزود، تعداد این درخواستها چندان زیاد نیست و وضعیت هنوز خیلی حاد و فاجعه‌بار و عظیم نشده است، البته به تمامی درخواست‌ها پاسخ سریع داده می شود.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

پوشش زنده تحولات اوکراین|پوتین: نیت بدی در قبال همسایگانمان نداریم/ کنترل نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» توسط ارتش روسیه/ زلنسکی: سقوط اوکراین یعنی سقوط کل اروپاپوشش زنده تحولات اوکراین| توافق روسیه و اوکراین برای کمک به خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی/پنتاگون: روسیه 480 موشک به اوکراین شلیک کرده استپوشش زنده تحولات اوکراین| دور دوم مذاکرات روسیه-اوکراین به فردا موکول شد/ زلنسکی: 6 هزار نیروی روس در درگیری‌ها کشته شده‌اندپوشش زنده تحولات اوکراین|شروط پوتین برای توقف عملیات نظامی/ زلنسکی: یا باید عضو ناتو شویم یا تضمین‌های امنیتی بگیریم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوکراین اخبار روسیه اوکراین اخبار روسیه رئیس جمهوری روسیه وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه نیروهای مسلح یادآور شد خارجه روسیه سفیر روسیه روز شنبه خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۲۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد

وزارت کشور روسیه ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک،‌ در پایگاه اطلاعاتی افراد تحت تعقیب و مورد پیگرد وزارت کشور فدراسیون روسیه آمده است: ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی، متولد 25 ژانویه 1978 تحت یکی از مواد قانون کیفری تحت تعقیب است.

بنا بر گزارش این رسانه روس، در این پایگاه اطلاعاتی به جرمی که زلنسکی بر اساس تحت تعقیب است، اشاره نشده است.

پایگاه داده وزارت کشور روسیه همچنین محل تولد افراد تحت تعقیب را درج کرده و شهر کریووی روگ واقع در استان دنیپروپتروفسک اوکراین زادگاه زلنسکی ذکر شده است.

وزارت کشور روسیه همچنین پوروشنکو رئیس جمهور سابق اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

بنا بر این گزارش، پوروشنکو متولد 26 سپتامبر 1965 در شهر بُلگراد استان اودسا است. وی از سال 2014 تا 2019 رئیس‌جمهوری اوکراین بود.

پیش‌تر وزارت کشور روسیه بامداد جمعه اعلام کرد که اولکساندر لیتویننکو دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

وزارت کشور روسیه به اتهاماتی که به لیتویننکو وارد شده است تا در این فهرست قرار بگیرد، اشاره‌ای نکرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چندی پیش آلکسی دانیلوف را از ریاست شورای امنیتی و دفاع ملی این کشور برکنار و لیتویننکو را جایگزین وی کرد. لیتویننکو پیشتر رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین بود.

وزارت کشور روسیه پنجشنبه شب همچنین «والنتین نالیوایچنکو» قانونگذار اوکراین را نیز در فهرست تحت تعقیب قرار داد.

وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رئیس رئیس امنیت اوکراین بود. نالیوایچنکو به فراخوان برای خشونت علیه نیروهای نظامی روسیه متهم شده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد
  • زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • آخرین تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه