Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، خرانق شهری تاریخی در استان یزد و ۶۰ کیلومتری شهر اردکان است که به تازگی از روستا به شهر تبدیل شده و دارای آثار و بناهای تاریخی منحصربفردی است که می‌تواند این منطقه را به یکی از پربازدید ترین جاذبه‌های گردشگری کویر مرکزی ایران تبدیل کند.

وجود معادن سنگ آهن چادرملو-اورانیم ساغند- باریت-روی وگرانیت و همچنین منطقهٔ حفاظت شدهٔ دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوز پلنگ وهوبره این منطقه را خاص ومورد توجه ساخته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر خرانق از دیرباز تاکنون به نام زادگاه خورشید هم نام گرفته است، در ناحیه کوهستانی استان یزد واقع شده و دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت امروز در بخش جدید ساکن است.

قلعه، حمام، کاروانسرا، آب انبار، منارجنبان، پل آب و بقعه مشهدک از جمله ظرفیت های گردشگری شهرتاریخی خرانق در استان یزد است.

عبدالرسول یزدی، اولین شهردار شهر تاریخی و تازه تأسیس خرانق در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از یزد در خصوص خرانق اظهار کرد: روستای خرانق در مرکز بخش خرانق به عنوان بیست و چهارمین شهر استان یزد در سال جاری به ثبت رسیده ولی با مشکلات عدیده‌ای به ویژه کمبود امکانات اداری و عمرانی مواجه است.

وی افزود: خرانق با وجود بناهای تاریخی متعدد اعم از بافت و کاروانسرای قدیمی، امامزاده بابا خادم، منار جنبان، قدمگاه امام رضا(ع)، پل آب‌رو و دیگر دیدنی‌های تاریخی و طبیعی، یک گنج پنهان در استان یزد است اما تاکنون کمتر به این منطقه گردشگری به خصوص در راستای تامین امکانات اهتمام شده است..

اولین شهردار شهر تاریخی خرانق گفت: خرانق به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر هفت استان به مشهد مقدس قرار گرفته ولی با وجود ترددها و تصادفات بالای جاده‌ای در این مسیر، تاکنون فاقد امکانات آتش‌نشانی بوده و نزدیکترین ایستگاه آتش نشانی به این شهر حداقل ۶۵ کیلومتر با آن فاصله دارد.

وی تصریح کرد: با پیش‌بینی شروع مجدد سفرهای نوروزی پس از دو سال شیوع کرونا و تعطیلی اغلب مسافرتهای نوروزی، ابراز امیدواری کرد که نوروزی شاد و بدون حادثه برای مسافران به ویژه زائران ثامن الحجج(ع) که از این مسیر تردد می‌کنند را شاهد باشیم.

یزدی به برخی اقدامات صورت گرفته و در دستور کار شهرداری خرانق علی رغم نبود بودجه و فعالیت تنها دو نفر نیروی انسانی خدماتی و اداری در این نهاد تازه تاسیس نیز اشاره و عنوان کرد: شناسه ملی شهرداری اخذ  و چارت سازمانی شهرداری تایید شده است. علاوه بر این نوسازی و رنگ آمیزی سنگ جدول معابر شهر، نوسازی و بهسازی تیرهای چراغ برق و نصب تابلوی ورودی شهر از اقدامات در دست اقدام شهرداری خرانق تا پایان امسال است.

شهردار خرانق مهمترین رنجش خاطر خود را از ناشناخته ماندن این شهر با وجود بناهای تاریخی فراوان تاکنون ذکر کرد و گفت: به عنوان نمونه، بسیاری حتی در داخل استان از وجود منارجنبان در این شهر تاریخی بی اطلاع هستند در حالی که این منارجنبان سه طبق به لحاظ سازه‌ای و فنی نیز از نمونه مشابه خود در اصفهان بهتر است ولی به واسطه ضعف تبلیغات تاکنون به جامعه معرفی نشده است.

وی در مورد کاروانسرا و قلعه خرانق نیز گفت: این قلعه تا ۲۵ سال پیش مکان اقامت و زندگی برخی اهالی روستا بوده ولی با تخلیه آن رو به نابودی گذاشته که در این رابطه رایزنی‌هایی با صندوق احیای میراث فرهنگی داشته‌ایم تا با استفاده از ظرفیتها و مسئولیت اجتماعی معادن منطقه که حدود ۷۹ مورد می‌باشند، رونقی دوباره به این قلعه بدهیم.

وی گفت: خرانق فاقد بانک و بسیاری از دستگاه‌های دولتی است، مدارس آن با وجود دانش‌اموز به خاطر کمبود امکانات در حال تعطیلی هستند به طوری که دانش اموزان در شهرهای همسایه مشغول به تحصیل هستند، بسیاری از مسافران و گردشگران از کمبود امکانات در منطقه می‌گویند لذا سعی داریم با کمک و حمایت مسئولان و بخش خصوصی، این منطقه را آنطور که شایسته است معرفی کنیم.

یزدی در پایان با بیان این‌که به دنبال تبدیل خرانق به شهر شاهد مهاجرت معکوس اهالی از شهرهای همسایه به این شهر هستیم، از تدارک برنامه‌های متعددی برای میزبانی از مسافران نوروزی در این شهر تازه تاسیس از جمله برپایی کمپ گردشگری در ورودی شهر خرانق برای ارائه خدمات متنوع به مسافران و گردشگران خبر داد.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: خرانق استان یزد زادگاه خورشید استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به استان خبر داد و گفت: مرکز رادیوتراپی یاسوج تا یک‌سال دیگر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاودان سیرت، امروز_ یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستگاه رادیوتراپی برای اولین بار وارد استان شده‌است، اظهار کرد: دستگاه رادیوتراپی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان یکی از به‌روزترین، با کیفیت‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های موجود در کشور است که اعتبار آن از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری تأمین شده‌است.

وی به نیاز مبرم مردم و ارائه خدمات مهم دستگاه رادیوتراپی، اشاره کرد و افزود: این دستگاه می‌تواند تعداد افراد مبتلا به سرطان‌هایی که با عمل جراحی بهبود پیدا نمی‌کنند را درمان کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یاسوج گفت: یکی از مزیت‌های دیگر مرکز رادیوتراپی آن است که با توجه به تعداد زیاد جلسات رادیوتراپی بیماران، هزینه‌های گزافی در پی مراجعه به استان‌های هم‌جوار، بیمار متحمل می‌شد که با عنایت دولت و مقام عالی وزارت و نیز با پیگیری‌های صورت گرفته، این دستگاه برای ارائه خدمات به مردم شریف استان وارد شده‌است.

جاودان‌سیرت با اشاره به اینکه کلنگ ساختمان این مرکز شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر محترم بهداشت در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به زمین‌زده شده است، افزود: با توجه به اینکه سازه رادیوتراپی یک سازه منحصربه‌فرد است که باید ۱۰ متر در زیرزمین ساخته شود و قطر دیوارهای سازه باید سه متر باشد، از این رو پروسه‌ای زمان بر است و امیدواریم کمتر از یک‌سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 748834

دیگر خبرها

  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • جمعه و شنبه پیش رو شرایط برای طبیعت‌گردی در اردبیل مساعد نیست
  • آزادی مشروط در انتظار بابک زنجانی؟
  • «استون‌هنج» چه ارتباطی با «ماه» دارد؟ (+عکس)
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • آخر هفته‌ای بارانی در انتظار خوزستان
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار